Körkort och AS/ADD/ADHD

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Körkort och AS/ADD/ADHD

Inläggav R. Andom » 2010-09-10 19:06:06

Min arbetgivare betalar en intensivkurs för att jag ska få körkort. Det är
ju trevligt...

...problemet är att jag har fått körkortstillståndet nu och där jag ser
att man ska skriva en hälsodeklaration och en fråga är:

"Har du en kognitiv störning... blabla störning i uppmärksamhet..." och
det har jag ju.. jag har ADD.

Och en annan fråga är om jag har AS... Vilket jag har.

Min AS och ADD är inte speciellt "allvarlig", det är nog inte alla
skulle misstänka att jag har AS eller ADD och jag tror personligen inte
det skulle utgöra ett hinder för att få körkort. Jag tror inte heller att
transportstyrelsen har uppgifter om att jag skulle ha AS + ADD. Då det är
brottom att jag får körkort (behöver det ganska akut i jobbet) så vill jag
inte krångla till det hela med att berätta att jag har det. Jag misstänker
längre handläggningstid.

Är det ngn vet om transportstyrelsen faktiskt HAR uppgifter om att jag
skulle ha AS + ADD? Då kan det ju bli ett problem för mig eftersom jag
inte säger mig ha det.

En annan fråga är om ngn tror att ADD:n jag har kan göra att det faktiskt
kan bli ett problem med att köra bil... ADD:n märks bara av om det är typ
fler än 2 som pratar eller om det är mkt ljud.. Inte i en tyst och stilla
bil.. typ.. antar jag. Å ANDRA sidan.. Så vill jag ju ha körkort även om
ADD:n teoretiskt sätt kan bli ett problem.. hmm :D


Moderator mnordgren: Ändrade rubriken lite.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-10 19:28:15

Spontant, skit i att kryssa i det. Folk slarvar så mycket ändå, så du kan med gott samvete strunta i att kryssa i.

Så länge ingen läkare anmält till transportstyrelsen att du har dessa diagnoser eller på något sätt inte är lämpad som bilförare så kan de inte veta. De brukar inte anmäla körkortslösa personer.

Jag kör bättre bil när jag är medicinerad med Xanor eller Ritalin. Utan medicin är jag mer långsam, folk tutar bakom mig och sådana saker. (Asperger, ADD och DCD).
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Torsdag » 2010-09-10 21:34:52

Det ända som händer om du kryssar i det är att du måste kontakta din läkare för att h*n ska kunna ge intyg. Ganska bökigt tror inte det är någon risk med att inte skriva det men vet ej säkert.

Vet din arbetsgivare om dina diagnoser?
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav R. Andom » 2010-09-11 0:19:05

sugrövmanövern skrev:Spontant, skit i att kryssa i det. Folk slarvar så mycket ändå, så du kan med gott samvete strunta i att kryssa i.

Så länge ingen läkare anmält till transportstyrelsen att du har dessa diagnoser eller på något sätt inte är lämpad som bilförare så kan de inte veta. De brukar inte anmäla körkortslösa personer.

Jag kör bättre bil när jag är medicinerad med Xanor eller Ritalin. Utan medicin är jag mer långsam, folk tutar bakom mig och sådana saker. (Asperger, ADD och DCD).


Det är min känsla oxo, men jag ville se om ngn annan fick samma känsla :)

Tråkigt nog hjälper inte ritalin och något annat jag oxo provat på mig. Iaf inte i längden. TYVÄRR.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Inläggav R. Andom » 2010-09-11 0:20:51

Torsdag skrev:Det ända som händer om du kryssar i det är att du måste kontakta din läkare för att h*n ska kunna ge intyg. Ganska bökigt tror inte det är någon risk med att inte skriva det men vet ej säkert.

Vet din arbetsgivare om dina diagnoser?


Mmm, precis.. Och det är ganska tidskrävande bara det.
Nej det vet dom inte.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-11 11:04:50

Hej!

Skriv då ingenting. Låtsas som att du har glömt. Jag vet inte om det är möjligt att dra in körkortet om de upptäcker att du inte angett allt (=inte varit helt sanningsenlig) men jag tror det ska mycket till för det. Kör du bra så låtsas som ingenting.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Heliora » 2010-09-11 11:15:15

Oj, ett sånt jobb skulle jag vilja ha som betalar ens körkort! Visste inte att sånt förekom.

Jag uppfattar det som att när du fick jobbet så behövdes inte körkort i jobbet, men att det nu förändrats så att körkort är nödvändigt? För annars skulle de väl inte anställa en, antar jag.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav MsTibbs » 2010-09-11 12:33:55

Förr fick man körkort i lumpen, några i alla fall, men inte längre. Iofs finns inte lumpen mer heller... men under tiden den fanns.

Under min körkortsträning frågade trafikläraren om jag hade ADHD för han tyckte jag var impulsiv och ouppmärksam, fastnade i våra häftiga politiska debatter och glömde att köra bil. Men jag fick då körkort till slut och var en av de bästa på datortestet!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav R. Andom » 2010-09-11 16:50:21

Lilla Gumman skrev:Hej!

Skriv då ingenting. Låtsas som att du har glömt. Jag vet inte om det är möjligt att dra in körkortet om de upptäcker att du inte angett allt (=inte varit helt sanningsenlig) men jag tror det ska mycket till för det. Kör du bra så låtsas som ingenting.


Jepp, jag kör på det.
Står bara att man kan få penningböter. Vilket inte känns speciellt farligt.
Dessutom tror jag inte det finns en chans i världen att dom skulle få reda på det.
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

Inläggav R. Andom » 2010-09-11 16:59:02

Heliora skrev:Oj, ett sånt jobb skulle jag vilja ha som betalar ens körkort! Visste inte att sånt förekom.

Jag uppfattar det som att när du fick jobbet så behövdes inte körkort i jobbet, men att det nu förändrats så att körkort är nödvändigt? För annars skulle de väl inte anställa en, antar jag.


Det visste inte jag heller :) Dock betalar dom inte riktigt allt, ungefär 75%
betalar dom. Men det är rätt mkt om man räknar på att det skulle kosta
35000 kr för ngn som e helt grön på området som jag är att ta körkort.
Jag har ingen att övningsköra med så allt måste ske på bilskolan.
Helt bisarrt dyrt, hade nog aldrig tagit körkort själv annars.

Ptja, körkort var väl högst önskvärt när jag anställdes, men inte lika
uppenbart behövligt som numera. Numera är det ett krav med körkort
för personer inom mitt "område".
R. Andom
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2009-04-11
Ort: Sthlm

ADHD och körkort

Inläggav Hermione » 2011-12-29 2:15:53

En kompis till mig säger att om han skulle bli diagnostiserad med ADHD så skulle han få körkortet indraget. Stämmer detta? Gärna hänvisning till eventuellt lagrum om någon vet.
Tack på förhand!

mnordgren:

Slog ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: ADHD och körkort

Inläggav Thurizas » 2011-12-29 2:18:30

Jag har en bekant som är yrkeschaufför och har diagnosen adhd.

Någon hänvisning kan jag däremot inte ge.

Edit:
det finns körkortsböcker samt dataprogram anpassade särskilt för oss som har diagnosen adhd för att underlätta ett körkort med.

Så varför din vän skulle mista kortet låter lite... udda.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: ADHD och körkort

Inläggav Hermione » 2011-12-29 2:21:47

Tack Thurizas!
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: ADHD och körkort

Inläggav Thurizas » 2011-12-29 2:22:40

Hermione skrev:Tack Thurizas!


:-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: ADHD och körkort

Inläggav Zombie » 2011-12-29 3:38:32

En tråd sedan förut:
http://www.aspergerforum.se/korkort-och-bilkorning-t1040.html
Kanske du kan hitta något om du söker på "ADHD" i sökrutan nedanför trådrubriken.

Eller googlar på "ADHD körkort"? Jag hittade bland annat det här:
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1722/pv09003_de_medicinska_kraven_i_trafiken.pdf
http://bokstavsfolk.ifokus.se/discussions/4d7149dbb9cb46224405e164-adhd-och-korkortstillstand
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADHD och körkort

Inläggav Hermione » 2011-12-29 11:51:00

Tack Zombie!
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: ADHD och körkort

Inläggav Red and green » 2011-12-29 16:26:32

Låter som grov diskriminering om körkortet skulle ryka... 8)
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: ADHD och körkort

Inläggav Hermione » 2011-12-29 16:49:49

Det var min tanke med, Red and Green. Det är ju inte direkt som epilepsi eller något liknande som sätter en helt ur spel.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: ADHD och körkort

Inläggav Jagers » 2011-12-29 16:58:15

sånthär är väldigt enkelt, har du redan körkort och får sånnahär diagnoser så händer ingenting, du kunde uppenbarligen köra bil innan diagnosen så varför skulle det vara anorlunda efteråt?

Om man blir av med körkortet så kan det dock vara svårare att ta körkort igen med diagnos om jag förstått det rätt, eftersom man då måste ha läkarintyg å grejjer, vilket kan skapa strul.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: ADHD och körkort

Inläggav Hermione » 2011-12-29 17:02:00

Tack Jagers, det låter väldigt rimligt!
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: ADHD och körkort

Inläggav slackern » 2011-12-29 17:20:27

Jagers skrev:sånthär är väldigt enkelt, har du redan körkort och får sånnahär diagnoser så händer ingenting, du kunde uppenbarligen köra bil innan diagnosen så varför skulle det vara anorlunda efteråt?

Om man blir av med körkortet så kan det dock vara svårare att ta körkort igen med diagnos om jag förstått det rätt, eftersom man då måste ha läkarintyg å grejjer, vilket kan skapa strul.


Tror inte det stämmer riktigt. Är alltid en läkares plikt att anmäla en patient om den upplever att patienten inte ska ha körkort. Så om en ADHD utredning görs och patienten uppvisar påtagliga problem med uppmärksamheten eller ett risktagande som har med impulsiviteten så måste läkaren anmäla det.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADHD och körkort

Inläggav Jagers » 2011-12-29 18:04:39

slackern skrev:
Jagers skrev:sånthär är väldigt enkelt, har du redan körkort och får sånnahär diagnoser så händer ingenting, du kunde uppenbarligen köra bil innan diagnosen så varför skulle det vara anorlunda efteråt?

Om man blir av med körkortet så kan det dock vara svårare att ta körkort igen med diagnos om jag förstått det rätt, eftersom man då måste ha läkarintyg å grejjer, vilket kan skapa strul.


Tror inte det stämmer riktigt. Är alltid en läkares plikt att anmäla en patient om den upplever att patienten inte ska ha körkort. Så om en ADHD utredning görs och patienten uppvisar påtagliga problem med uppmärksamheten eller ett risktagande som har med impulsiviteten så måste läkaren anmäla det.


jo, men somsagt, man blir inte av med körkort hur som helst, därför man har uppkörningar, upp till uppkörningskontrollanten att hitta dina brister om du har några, har han bedömt att du kan köra bil å du får körkort, så då är det så, och om läkarn sen säger att du inte kan köra bil så är det lätt att överklaga och vad jag förstått vinner man oftast om man inte haft en uppkörningskontrollant som är känd för att släppa igenom vem som helst/vad som helst.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: ADHD och körkort

Inläggav Hermione » 2011-12-29 22:28:58

Tack
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: ADHD och körkort

Inläggav MsTibbs » 2011-12-29 23:52:11

Mitt körkort rök inte. Tog körkort (bil) innan ADHD-diagnosen och min trafiklärare frågade "Har du ADHD, du kör som en?" :D
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in