Koppla digitalpiano till datorn?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-10 16:38:17

Jag skulle tycka det vore kul att koppla mitt digitalpiano (Yamaha Clavinova 130) till datorn, så att jag kan spela in det jag spelar och bearbeta det på datorn. Går det?

Vad ska man isåfall ha för sladd, och behövs det någon speciell port på datorn? Vad krävs det för programvara? Jag vet att det finns ett gratisprogram som heter audacity som jag tänker ladda ner, räcker det?

Jag vet inte än vad jag har för dator, för min har dött... Jag ska köpa en ny. Vet inte ännu vilken, men en PC ska det bli, ingen Mac. Därför tänkte jag att det är bra att ta reda på detta med vad jag behöver för speciella portar och sånt, innan jag bestämmer vilken jag ska köpa.

Har kollat på Yamahas hemsida, men hittade ingen info där.

Mvh,
Fröken Fräken
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Miche » 2012-04-10 16:47:04

Det du behöver är en MIDI-port, som inte är standard på PC. Till en stationär finns det MIDI-kort att installera och jag är 99% övertygad om att det går att få tag i MIDI-porrar som kopplas via USB.

Någon här kanske vet vad som är lämpligast/mest prisvärt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-10 17:32:55

MIDI-portar.

Fast midi är inte ljud, midi är intstruktioner för hur tangenterna ska tryckas ner.

Audacity tar väl bara ljud? Skitbra om man ska lägga på eko och sånt!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-10 17:33:25

Midi kan jämföras med rullen som satt i självspelande pianon förr!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-10 17:51:44

Frågan är om målsättningen är att du ska skapa musik eller göra bra inspelningar. Midi är ett måste om du vill kunna redigera det du spelar in med hjälp av noter. Du kan också exempelvis byta ut instrument ljud, lätt byta toner och liknande. Redigering i ljudläge är en helt annan sak. Filerna du arbetar med blir mycket större och tyngre och man kan göra mindre med dem men samtidigt kanske det är lättare att få det att låta bra. För midi krävs ett program som tar midi och någon form av midiinterface mellan datorn och digitalpianot.

Audacity är ett ljudinspelningsprogram och kan inte användas till midi. Men om du har ett ljudkort på datorn (eller ett extra externt sådant) kan du göra en inspelning direkt utan att låta det gå genom rummet och får på så sätt en ganska bra kvalitet på ljudinspelningen. Det kan du använda audacity till. Och en vanlig ljudkabel.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-11 0:29:30

Jag glömde visst att nämna att man måste prata bebisspråk med mig när det gäller datorer...

Savanten Svante skrev:Fast midi är inte ljud, midi är intstruktioner för hur tangenterna ska tryckas ner.
Savanten Svante skrev:Midi kan jämföras med rullen som satt i självspelande pianon förr!

Det är nog inte det jag söker.
Utan detta:

Bjäbbmonstret skrev:Audacity är ett ljudinspelningsprogram och kan inte användas till midi. Men om du har ett ljudkort på datorn (eller ett extra externt sådant) kan du göra en inspelning direkt utan att låta det gå genom rummet och får på så sätt en ganska bra kvalitet på ljudinspelningen. Det kan du använda audacity till. Och en vanlig ljudkabel.

Vad är en vanlig ljudkabel? Sticker man in den på samma ställe som hörlurarna på pianot?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-11 0:33:56

Det jag vill är alltså att spela in flera olika stämmor från pianot och lägga dem på varandra.

Det bästa skulle vara om jag även kunde ha något slags mikrofon kopplad till datorn och spela in akustiska instrument och sång, men jag antar att det blir extramt dålig kvalitet på det ljudet?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-11 0:46:49

Jag kan inte alls mycket om detta men visst kan du lägga stämmor med audacity.

Om du får bra eller dåligt ljud beror på vad du har för ljudkort i datorn. Har man inget bra ljudkort i datorn finns det också externa ljudkort som man kan koppla emellan.

Sång är lättare att spela in än många instrument. Piano och sång kan nog bli ganska bra med rätt enkla grejer.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-11 0:49:07

Fast jag skulle nog kanske göra det där med stämmorna i midi i alla fall. Fast det är en smaksak.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-11 0:55:56

Varför är sång lättare att spela in?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-11 1:22:06

Alltså jag vet inte men en gitarr exempelvis den har ju en egen resonans i lådan och massa biljud från de andra strängarna. Det brukar låta ganska olika beroende på vart man sätter mikrofonen. Detsamma gäller ett akustiskt piano. Däremot har jag för mig att flöjter och sånt ska vara lättare att spela in. Men som sagt - det där är en vetenskap för ljudtekniker som jag bara har diskuterat någon gång med nån som var inspelningsukunnig. Finns säkert en massa man kan läsa om sånt för att få tips vart man ska sätta micken och så.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-11 1:31:52

Ok, tack för info!
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav barracuber » 2012-04-11 7:03:19

Själv har jag aldrig gjort egna "akustiska" inspelningar eller inspelningar i "rummet" som Bjäbbis kallar det. Däremot har dottern spelat in sig själv på sång o piano med micken i en gammal Sony Ericsson W595, som ändå har några år på nacken och var före alla smartphones kom. Tror att hon även gjort inspelningar med sin nuvarande smartphone - Samsung Galaxy 5 - som låter ok, tillräckligt för att kunna läggas ut på youtube. Själv har jag en smartphone, visserligen tre år gammal - en HTC Hero - men den har inte alls lika bra mick som hennes modeller haft. Så det varierar mellan modeller. Bara som ett tips ifall du vill testa mobilinspelning.

Jag använder mest datorn som en "MIDI-editor", dvs jag skriver in och redigerar pianonoter i mitt enkla notprogram som kostar bara några hundralappar, tror inte det klarar att skapa "akustiska" spår. Finns dyra proffsprogram naturligtvis, ex Cubase, jag har testat ett som heter Sibelius men fastnade på komplexiteten.

MIDI-interface har jag i form av en liten dosa med USB-kontakt. Det heter EDIROL och kostade runt 400. Det är busenkelt att ansluta en synt/digitalpiano men det kräver en ganska kraftig dator, annars laggar det när man spelar på synten. Har inte testat sedan jag skaffade mera RAM. Bilden visar hur man kopplar ihop alltsammans. (Osäker på hur MIDI-kontakterna ser ut just på ditt digitalpiano men MIDI är en standard så det varierar inte så mycket mellan modeller.)
Bild
http://www.musiconmypc.co.uk/art_keyboa ... ection.php
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-11 10:09:05

Intressant, tack!

Jag är fortfarande inte säker på vad midi är. Det verkar inte vara ett sätt att spara ljud, utan snarare som ett slags noter - det sparar information om vilka toner som ska spelas och hur länge. Har jag fattat rätt?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Miche » 2012-04-11 11:43:06

Japp, det är rätt. Fördelen med MIDI är att det är enkelt att justera de fel man gjort med inspelningen så som fel takt eller några felaktiga noter. När man fått till det som man vill ha kan man låta digitalpianot spela upp noterna och spela in själva ljudet från den med ljudkabeln.

Utan MIDI är det extremt svårt att justera takt och ton!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-11 15:09:13

Låter det inte mekansikt då, om man låter pianot spela upp "själv"? När en människa - jag - spelar, så följer man ju inte noterna helt slaviskt, utan håller t ex vissa toner en mikrosekund längre, eller betonar på olika sätt, så att det låter "levande".
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Miche » 2012-04-11 16:24:15

Det finns funktioner för att göra det perfekt, men du behöver inte använda dessa, i MIDI-informationen finns det info om när en tangent slogs ned och hur hårt, den informationen kan bibehållas exekt som den är eller justeras. Om du har pedaler kopplade till keyboardet samlas även sådan information in, annars går den att lägga dit (eller tas bort) vid redigeringen.

Du kan alltså skapa ett levande stycke som låter likadant varje gång det spelas upp utan att det blir för perfekt. Jag tror att de flesta MIDI-redigeringsprogram dessutom har funktioner för att göra att stycket låter mer levande och alltså inte är så perfekt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-11 16:29:52

Kan man även göra midi av en ljudfil?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Miche » 2012-04-11 16:36:49

Det är extremt komplicerat, jag tror inte att man har kommit så långt ännu då det kräver väldigt mycket analys och en massa datorkapacitet. Det är som att skriva ner noterna för varje enskilt instrument när man lyssnar på en hel symfoniorkester, men utan att veta vilka instrument som ingår.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-04-11 18:01:16

Det finns en uppsjö av program som säger sig göra midi av en ljudfil men nästan inget av det fungerar. I varje fall inte om man har fler stämmor även om de säger sig klara det också.

Jag har testat att vissla och nynna in enstämmiga melodier. Det kan funka rätt hyfsat med såna program men glöm allt som är mer avancerat än så.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Fröken Fräken » 2012-04-11 18:30:49

Fröken Fräken skrev:Vad är en vanlig ljudkabel? Sticker man in den på samma ställe som hörlurarna på pianot?

Någon som kan svara på detta?

Tack för all info i övrigt! Ni är så kunniga och hjälpsamma! :D
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Miche » 2012-04-11 18:40:18

Det brukar vara det normala, en del digitala instrument har RCA-anslutningar vilka i så fall är bättre att använda, då kan du samtidigt ha dina hörlurar anslutna!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Kvasir » 2012-04-11 18:53:58

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/cla/CLP130E.pdf

Sidan 50 handlar om ljudanslutningar. Det ska finnas utgångar märkta AUX OUT som är lämpliga att använda för att koppla till stereo eller dator. Du behöver troligen en kabel med två RCA-kontakter (även kallade phonokontakter) i ena änden och i andra änden en kontakt av den typ man brukar plugga in i datorer (hörlurskontakt av den mindre storleken).

Använd inte hörlursutgångnen. Dels finns risk att det blir för hög spänning för datorns ljudkort och dels går det genom volymkontrollen på pianot.


Detta förutsatt att du vill göra en ljudinspelning rakt av, vilket jag får intrycket att du vill göra. MIDI är bara intressant om du vill redigera och återskapa ljudet med en datorsynt e.d. Ditt piano har förmodligen ganska bra pianoljud, så spela in det som det är.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Koppla digitalpiano till datorn?

Inläggav Miche » 2012-04-11 19:01:29

På sidan 53 står det om anslutning till PC, det är dock relativt ovanligt numera med datorer som har RS-232 anslutning så antingen får du skaffa en USB till RS-232 eller ett MIDI-interface om du vill använda dig av MIDI-funktionerna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in