Kontraproduktiva ordningsregler

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav gadas » 2014-07-01 22:37:39

Du behöver inte ta av dig skorna!
- Oh, jo, jag är så SÅ smutsig om fötterna!
Ta för helvete inte av dig då!

Varför är det artigare att utsätta värdens golv för koncentrerad skit från indränkta strumpor än för utspädd skit som kanske fastnat på skons undersida? Tror vi ungefär som medeltidens överklass att om man inte arbetar så behöver man inte heller tvätta sig? Eller det kanske av den anledningen är oartigt att säga att man inte behöver ta av sig skorna...?

Och varför ska man "ta upp efter hunden"? Kan någon människa tro att det inte blir något kvar på marken? Skillnaden är att då syns det inte - och är därmed omöjligt att undvika! När man påpekar detta för (NT-)människor så svarar de ofta att - Ooh, jo, man måste absolut ta upp efter hunden, det är så äckligt med hundbajs!! Goddag Yxskaft! Hello - can anybody hear me??

Samma sak med disktrasan: Snälla, smörj inte in med bänken med bakteriesörja. Jo, men det är ju så trist med en massa smulor...

Och varför envisas folk med att ställa disken i vatten i timmar och dagar? Om jag inte diskar direkt (och det gör jag ju aldrig :wink: ) så ser jag till att det torkar in så fort som möjligt - utan vatten är risken mycket mindre för omfattande bakterieodling. Jag har haft intorkade kastruller stående i månader utan annat problem än att det tar en stund innan jag kan använda den igen.

Och varför... you name it, ja gör det, fler exempel tack!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Alien » 2014-07-02 0:30:16

Det är väl självklart att man ska ta upp efter hunden! Det är inte roligt att se högar av hundbajs när man går. Det är något som får andra att avsky hundägare och deras hundar. De rester som ev blir kvar när man tar upp, försvinner med nästa regn.

Ytterligare en orsak att ta upp bajset är att en del hundar äter andra hundars bajs, skitäckligt.

Detta ingår i kommunens ordningsregler.

Och det förutsätts nog att det finns mer smuts (som grus och lera) på skor än på strumpor. För övrigt brukar man väl ha rena kläder på sig när man hälsar på hos andra?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav plåtmonster » 2014-07-02 2:49:34

Du har missat att ta höjd för:
* Hundbajs, tjära och annat är värre än fotsvett (även om fotvårta kan smitta).
* Det som hundar bajsar försvinner, men inte tillräckligt snabbt i befolkade områden.
* Intorkad disk kan vara svårare att göra ren efteråt pga irreversibla kemiska reaktioner.

Kan dock hålla med dig om disktrasor och kökssvampar som ofta är tillverkade med riktigt giftiga antibakteriella och antimögelmedel. Dessutom så växer det ofta köttätande bakterier där.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav gadas » 2014-07-02 18:27:27

Alien skrev:Det är väl självklart att man ska ta upp efter hunden! Det är inte roligt att se högar av hundbajs när man går. Det är något som får andra att avsky hundägare och deras hundar.


Goddag Yxskaft (precis som jag gav exempel på)... om det inte vore för fortsättningen:
Alien skrev:De rester som ev blir kvar när man tar upp, försvinner med nästa regn.

som i stället är ett alltför optimistiskt antagande.

Eftersom jag växte upp på sjuttiotalet så vet jag att hundbajs också försvinner av sig självt, vi vadade aldrig fram bland träck men det var ett stående inslag vid kanten av trottoaren fast det aldrig luktade eftersom det fick ligga där i fred och torka och brytas ner i stället för att stoppas i konserverande plastpåsar...

Alien skrev:tterligare en orsak att ta upp bajset är att en del hundar äter andra hundars bajs, skitäckligt.


Och hur ska du hindra dem från att äta om du inte ser det?

Alien skrev:Detta ingår i kommunens ordningsregler.


Som jag redan konstaterat, det är ordningsregler, låt mig påminna om att poängen var att de är kontraproduktiva... du retas väl inte med mig? :)

Alien skrev:Och det förutsätts nog att det finns mer smuts (som grus och lera) på skor än på strumpor.


Och vilket är äckligast? Och minst hälsosamt?

Alien skrev:För övrigt brukar man väl ha rena kläder på sig när man hälsar på hos andra?

Också mer än lovligt optimistiskt.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav gadas » 2014-07-02 18:35:10

plåtmonster skrev:* Hundbajs, tjära och annat är värre än fotsvett (även om fotvårta kan smitta).

Då skulle man behöva ta av sig skorna bara för att folk plockar upp efter sina hundar, så att man kan trampa i skiten utan att märka det. Var kommer tjäran ifrån? Menar du asfalt? Som jag skrev, den där skiten är utspädd, om man ändå föredrar inpyrd och bioaktiverad fotsvett är en smaksak...
plåtmonster skrev:* Det som hundar bajsar försvinner, men inte tillräckligt snabbt i befolkade områden.

Och vad är tillräckligt snabbt? I och för sig tar det väl något längre tid om korven ligger kvar men då har man som sagt en chans att undvika den.
plåtmonster skrev:* Intorkad disk kan vara svårare att göra ren efteråt pga irreversibla kemiska reaktioner.

Har jag aldrig märkt :) men det är möjligt. Det är i alla fall mindre ohygieniskt än att ställa i blöt.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Alien » 2014-07-02 18:36:25

Undrar just om hundbajset skulle "försvinna" om ingen tog upp. I Paris tar ingen upp och i stället tvingas renhållningsmaskinerna göra det, de pengarna kunde ju gått till annat. För att inte tala om alla som råkar trampa i det för att de inte ständigt går och tittar i marken. För övrigt vill man som förälder inte heller att barnen ska riskera trampa i bajset.

Finns det inget bajs, så finns det inget att tugga i sig.

Nej, jag är stolt över att iaf de flesta svenskar (i motsats till parisarna) plockar upp efter sin hund. Vi tar ansvar för omgivningen och miljön, parisarna är lata och egoistiska.

I Kina och Japan har man gästtofflor. Du får väl erbjuda dem till dina gäster om de inte vill gå i strumplästen. Och ta med dig egna när du hälsar på andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Koboshi » 2014-07-02 19:23:45

gadas skrev:Eftersom jag växte upp på sjuttiotalet så vet jag att hundbajs också försvinner av sig självt, vi vadade aldrig fram bland träck men det var ett stående inslag vid kanten av trottoaren fast det aldrig luktade eftersom det fick ligga där i fred och torka och brytas ner i stället för att stoppas i konserverande plastpåsar...



Nej det gör faktiskt inte det. Så sent som i dag när jag var ute med pappas hund såg jag en hög som säkert har legat där i en månad. Att ta upp efter hunden i områden som parker och gator är bara trevligt för alla andra då jag själv vet hur äckligt det är att trampa i det.

Att ta av sig skona är en sådan där oskriven regel vi har och visst är det bättre en att ha leriga avtryck i hela huset. Japanernas sätt är intressant idé då de har speciella tofflor utanför toaletterna som de byter till.

När det gäller disktrasan som bakteriehärd så visst den är inte trevlig och kanske rent av farlig men de flesta tycker att en ren diskbänk är bättre än den bakteriehärd som de inte ser. Du kan ju alltid använda olika till olika saker och koka dem i mellan användningarna.

Mögel etc uppkommer oavsett om du lägger disk i vatten eller ej. Dock är det lättare att diska om disken är blötlagd.

Så de flesta av dina undringar kommer sig av praktiska erfarenheter.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav plåtmonster » 2014-07-02 20:44:43

Man kan använda papper istället för disktrasa. Eller t.om använda diskborsten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Fröken Fräken » 2014-07-02 21:28:10

Hundbajs som ligger på asfalten på trottoaren försvinner inte tillräckligt snabbt av sig självt, och även vuxna kan råka trampa i det. Sedan kommer de hem till dig och går in med skorna på... fräscht.

Jag byter disktrasa kanske 3 gånger i månaden. Smulorna på diskbänken försvinner inte av sig själva, jag undrar hur det skulle se ut på diskbänken efter ett tag om man lät allt som hamnade där ligga kvar. Med det vatten och den fukt som också finns tillgängligt (eftersom jag ju diskar i hon precis bredvid varje dag för att undvika kastrullproblemet...) så lär det nog också bli en rätt imponerande bakterie- eller mögelodling efter ett tag.

Strumpor byter jag varje dag och upplever nog lite då och då att mina fötter är betydligt renare än folks golv...
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Moggy » 2014-07-02 22:25:18

Äckligt med intorkad disk med massa matrester. Ställer man disken i vatten som man haft i diskmedel i så blir det nästan rent och går lätt att diska när man väl tar tag i det. Funkar även att skölja av den snabbt och använda om man inte orkar diska nåt. Är det torkad mat får man stå och gnussa hur länge som helst. Sen luktar matrester och drar till sig insekter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Wine » 2014-07-02 22:28:02

gadas skrev:Du behöver inte ta av dig skorna!
- Oh, jo, jag är så SÅ smutsig om fötterna!
Ta för helvete inte av dig då!

Varför är det artigare att utsätta värdens golv för koncentrerad skit från indränkta strumpor än för utspädd skit som kanske fastnat på skons undersida? Tror vi ungefär som medeltidens överklass att om man inte arbetar så behöver man inte heller tvätta sig? Eller det kanske av den anledningen är oartigt att säga att man inte behöver ta av sig skorna...?


Tror du att strumpor i allmänhet är smutsigare än skosulor? Jag kan inte hålla med dig om detta, de eventuella bakterier eller patogener som kan finnas under fötterna eller på strumpor (om man inte gått utomhus i strumplästen) är nog betydligt färre och mindre riskabla för hälsan än de som kan finnas under skosulor (beror i och för sig på hur skosulan ser ut också och var man har gått, om det varit torrt eller vått ute o.s.v.) En annan sak är att om man städar inomhus så lär det definitivt märkas att golv och mattor blir snabbare nerskitade om man går omkring inomhus med skorna på istället för att ta av sig skorna. Testa själv några dagar eller en vecka så får du se. Tror du verkligen inte att människor för länge sedan har kommit på att det finns en vettig anledning till att man bör ta av sig skorna inomhus?

gadas skrev:Och varför ska man "ta upp efter hunden"? Kan någon människa tro att det inte blir något kvar på marken? Skillnaden är att då syns det inte - och är därmed omöjligt att undvika! När man påpekar detta för (NT-)människor så svarar de ofta att - Ooh, jo, man måste absolut ta upp efter hunden, det är så äckligt med hundbajs!! Goddag Yxskaft! Hello - can anybody hear me??


Tycker du inte själv att det är otrevligt att råka trampa i hundbajs? Tänk också på att barn kan råka ramla i eller ta på det som hundar lämnar efter sig, andra djur kan också sätta sig i eller rulla sig i hundbajset och så luktar det så otroligt illa av hundbajs som kommer fram på vårkanten när snön börjar tina och smälta bort, är det trevligt tycker du? Tycker de som inte plockar upp efter sina hundar, framförallt i tätbebyggda områden där många människor vistas, visar otroligt dålig hänsyn till sina medmänniskor.

gadas skrev:Samma sak med disktrasan: Snälla, smörj inte in med bänken med bakteriesörja. Jo, men det är ju så trist med en massa smulor...


Man kan se till att disktrasan byts ofta så är det inget större problem och många patogener är känsliga för torka så på en torr yta så klarar de sig inte länge, däremot trivs de där det är fuktigt som i en disktrasa eller en svamp.

gadas skrev:Och varför envisas folk med att ställa disken i vatten i timmar och dagar? Om jag inte diskar direkt (och det gör jag ju aldrig :wink: ) så ser jag till att det torkar in så fort som möjligt - utan vatten är risken mycket mindre för omfattande bakterieodling. Jag har haft intorkade kastruller stående i månader utan annat problem än att det tar en stund innan jag kan använda den igen.


Gör verkligen folk det, ställer disken i vatten i timmar och dagar? De flesta diskar väl upp sin disk ganska omgående, inom samma dygn eller ställer in disken i diskmaskinen? Intorkade matrester är svårare att få bort, jag sköljer alltid av all disk med vatten och använder en diskborste lite lätt om det behövs så man får bort matrester. Det kan vara rejält jobbigt att rengöra en kastrull där det torkat in matrester så det vill man ju undvika, har ingen lust att stå och gnugga länge med en borste eller svinto. Sedan är det ju äckligt också med matrester på disk som bara står, känns sunkigt att låta det vara så i ett kök där man ska laga mat.
Senast redigerad av Wine 2014-07-02 22:32:34, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav slackern » 2014-07-02 22:28:59

Moggy skrev:Äckligt med intorkad disk med massa matrester. Ställer man disken i vatten som man haft i diskmedel i så blir det nästan rent och går lätt att diska när man väl tar tag i det. Funkar även att skölja av den snabbt och använda om man inte orkar diska nåt. Är det torkad mat får man stå och gnussa hur länge som helst. Sen luktar matrester och drar till sig insekter.


Luktar det inte illa och snurrar runt en massa flugor när man har disken stående i en massa diskvatten?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Moggy » 2014-07-02 22:31:05

slackern skrev:
Moggy skrev:Äckligt med intorkad disk med massa matrester. Ställer man disken i vatten som man haft i diskmedel i så blir det nästan rent och går lätt att diska när man väl tar tag i det. Funkar även att skölja av den snabbt och använda om man inte orkar diska nåt. Är det torkad mat får man stå och gnussa hur länge som helst. Sen luktar matrester och drar till sig insekter.


Luktar det inte illa och snurrar runt en massa flugor när man har disken stående i en massa diskvatten?



Nä. Sköljer ju av den innan det åker ned i vattnet, inte så att jagf dumpar ned mycket matrester i vattnet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav slackern » 2014-07-02 22:38:13

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:Äckligt med intorkad disk med massa matrester. Ställer man disken i vatten som man haft i diskmedel i så blir det nästan rent och går lätt att diska när man väl tar tag i det. Funkar även att skölja av den snabbt och använda om man inte orkar diska nåt. Är det torkad mat får man stå och gnussa hur länge som helst. Sen luktar matrester och drar till sig insekter.


Luktar det inte illa och snurrar runt en massa flugor när man har disken stående i en massa diskvatten?



Nä. Sköljer ju av den innan det åker ned i vattnet, inte så att jagf dumpar ned mycket matrester i vattnet.


Då förstår jag om du lägger ner så pass mycket jobb i förväg är det inte lika bra att diska upp allt på en gång istället?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Moggy » 2014-07-02 22:38:54

slackern skrev:
Moggy skrev:
slackern skrev:
Luktar det inte illa och snurrar runt en massa flugor när man har disken stående i en massa diskvatten?



Nä. Sköljer ju av den innan det åker ned i vattnet, inte så att jagf dumpar ned mycket matrester i vattnet.


Då förstår jag om du lägger ner så pass mycket jobb i förväg är det inte lika bra att diska upp allt på en gång istället?


Joo..kanske det...men det blir inte så...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav slackern » 2014-07-02 22:40:56

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:

Nä. Sköljer ju av den innan det åker ned i vattnet, inte så att jagf dumpar ned mycket matrester i vattnet.


Då förstår jag om du lägger ner så pass mycket jobb i förväg är det inte lika bra att diska upp allt på en gång istället?


Joo..kanske det...men det blir inte så...


Fast det låter smart som du gör slipper disken lukta skunk om man inte orkar diska.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav plåtmonster » 2014-07-02 23:34:30

Diskmaskin - problem solved! :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav tahlia » 2014-07-02 23:36:27

plåtmonster skrev:Diskmaskin - problem solved! :D


Ja, är man ensam är ju en sådan där smidig bänkdiskmaskin fullt tillräcklig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav slackern » 2014-07-02 23:40:12

tahlia skrev:
plåtmonster skrev:Diskmaskin - problem solved! :D


Ja, är man ensam är ju en sådan där smidig bänkdiskmaskin fullt tillräcklig.


Personligen skulle jag investera i en tvättmaskin innan diskmaskin. Även fast det är lätt att få tag i en tvättid i tvättstugan som jag bara behöver åka upp till plan 5. Fast det är lite jobbigt med tvättider att jag är låst just dom timmarna jag har tvättis.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav plåtmonster » 2014-07-03 1:03:10

Plus att man kanske möter person X som givetvis skall hälsa och berätta om sina senaste äventyr när man helst kommunicerar med intelligenta livsformer. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav Wine » 2014-07-04 14:33:31

gadas skrev:...
Och varför ska man "ta upp efter hunden"? Kan någon människa tro att det inte blir något kvar på marken? Skillnaden är att då syns det inte - och är därmed omöjligt att undvika! När man påpekar detta för (NT-)människor så svarar de ofta att - Ooh, jo, man måste absolut ta upp efter hunden, det är så äckligt med hundbajs!! Goddag Yxskaft! Hello - can anybody hear me??
...


Läste följande idag:

SVT - Toalettbrist skapar arbetsmiljöproblem
Publicerad: 3 juli 2014 - 11:13 Uppdaterad: 4 juli 2014 - 08:30

Bristen på gratis offentliga toaletter har lett till allvarliga arbetsmiljöproblem för de kommunala parkarbetarna i Jönköping. Mängden mänsklig avföring i det fria gör arbetet både ohygieniskt och äckligt.


– När parkjobbarna går med gräsröjaren och får en fullträff på en bajshög är det bara att åka hem och byta kläder och duscha. Man vet ju inte vad för skit man har fått på sig, säger han


nu handlar ju detta visserligen inte om avföring från hundar men i alla fall, antar att det kan ske även med avföring från hundar, det är väl lika äckligt att få avföring på sig oavsett om det kommer från hundar eller människor?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav plåtmonster » 2014-07-04 23:59:15

Undrar hur många parkarbetartimmar som motsvarar priset på en extra toalett..

Verkar som de fått en bönräknare för mycket.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav nallen » 2014-07-05 13:21:26

plåtmonster skrev:Undrar hur många parkarbetartimmar som motsvarar priset på en extra toalett..

Det spelar ingen roll för det är inte samma kostnadsställe :-)051
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Kontraproduktiva ordningsregler

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-05 13:40:41

Alien skrev:Undrar just om hundbajset skulle "försvinna" om ingen tog upp.

Det beror på vad hunden ätit. När jag gav mina hundar rått kött och mosade grönsaker försvann bajskorvarna i skogen på mindre än två veckor, ibland tog det bara några dagar. Nu när de får torrfoder ligger bajskorvarna i månader. Ju sämre kvalitet/smältbarhet fodret har, desto större och mer svårnedbrytbara blir bajskorvarna.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in