Kontaktperson? Ledsagare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kontaktperson? Ledsagare?

Inläggav Fia91 » 2010-02-23 0:30:36

Vad är skillnaden mellan en kontaktperson och en ledsagare?

Jag och mamma har skrivit på ett papper av en LSS-handläggare att jag vill ha en kontaktperson, men jag ska få en ledsagare istället. Jag har upplevt att LSS-handläggaren inte förklarat vad skillnaden är för något mellan de två, och mamma vet knappt heller vad det är.

Tacksam för svar! /Fia
Senast redigerad av Fia91 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Fia91
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav nano » 2010-02-23 4:02:26

Jag vet faktiskt inte men jag TROR att en ledsagare följer med en lite hit o dit för o göra ärenden, en kontaktperson följer också med en men är mer som en professionell kompis typ.
Man gör saker ihop när båda kan o har tid och denne får betalt för saker som kostar för denne.
Tex fika, bowling, luftballongsfärd jag vet inte, vad båda gillar :)
Möjligen får denne betalt för o betala bådas förehavanden som kostar men det finns nog en övre ekonomisk gräns någon stans.

Såg att du var ganska ung, tänkte föreslå som jag gör för de flesta som kommer nya hit o vill ha kontakt, att följa med på någon av träffarna, tex när vi går o äter någonstans, vanligen vasa's.
Finns en o annan i din åldersgrupp iaf men de flesta är mellan 30 och 40.
Runt en tiondel av alla är någolunda i din ålder, mellan 19 och 25.
Kan alltid ta med ett äldre syskon eller mamma eller pappa om du så vill de första gångerna :)

Fast jag antar att det inte är det första man gör iofs, tog mig ett halvår innan jag själv gick på någon träff.
Senast redigerad av nano 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Lilla Gumman » 2010-02-23 9:58:39

Hej!

Jag ska försöka förklara.

En kontaktperson är en annan medmänniska som man träffar en gång i veckan. Det ska vara som en riktig kompis. Man kan bjuda varandra på middag, fika, baka, gå på bio, gå på restaurang, shoppa eller bara sitta ner och prata över en kopp te/kaffe. Kontaktpersonen får en liten slant för det, som är tänkt att täcka eventuella kostnader.

Jag och maken har en kontaktperson tillsammans, vi bor 800 meter från varandra och har blivit kompisar "på riktigt" så att vi kan träffas/ringa så ofta som vi hinner/har lust med. Andra kontaktpersoner är väldigt strikta och håller hårt på att bara träffas en gång i veckan.

Ledsagaren är ingen stödkompis som kommer hem och fikar en gång i veckan. Ledsagaren ska följa med på olika aktiviteter och ge stöd utifrån det individuella behov som man har. Man får beslut om ett visst antal timmar. Timmarna kan sedan användas antingen en fast dag varje vecka för en speciell aktivitet eller vid olika dagar och tidpunkter och för olika aktiviteter. Har man svårt att komma sig för med att gå ut och gå, kan ledsagaren följa med på en promenad. Kan man inte gå på bio själv, kan ledsagaren följa med. Ledsagaren brukar få ett litet arvode. Men på vissa håll får man ändå betala fika/entréer och liknande åt sin ledsagare.

Blev du något klokare nu?

Hälsningar


Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Kontaktperson? Ledsagare?

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-23 10:44:03

Fia91 skrev:Vad är skillnaden mellan en kontaktperson och en ledsagare?

Jag och mamma har skrivit på ett papper av en LSS-handläggare att jag vill ha en kontaktperson, men jag ska få en ledsagare istället. Jag har upplevt att LSS-handläggaren inte förklarat vad skillnaden är för något mellan de två, och mamma vet knappt heller vad det är.

Tacksam för svar! /Fia

För mig som har fått exakt samma beslut, så innebär det att ledsagaren inte kan komma hem till mig och gå en promenad, utan allt den kan göra är att följa med på yttre saker som till ridskolan, läkare, föreläsning m.m.

Jag är väldigt trött emellanåt och vill ibland bara ha just en kontakt. Gå en promenad här hemma, prata. Det förutsätter ju bra personer, men jag har två personer som jag trivs bra med, den ena av dem utbildad psykolog med bra värderingar och hon och jag brukar ha mycket givande diskussioner.

Mitt råd är att om du i första hand behöver "Moraliskt stöd" för aktiviteter, och vill kunna "bara umgås" en del, så är kontaktperson det rätta. Ledsagaren ska kunna hjälpa mer konkret tror jag, om man t.ex. inte kan klara sig alls även med "moraliskt stöd".

Man kan också söka om båda, och klargöra för kommunen att man inte vill ha dubbel tid, utan dela det (eftersom de drar öronen åt sig om de misstänker kostnader) på t.ex. 10 timmar ledsagare och 10 timmar kontaktperson per månad i ställer för 20 timmar ledsagare PLUS 20 timmar kontaktperson.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-23 10:47:20

Lilla Gumman skrev:Har man svårt att komma sig för med att gå ut och gå, kan ledsagaren följa med på en promenad.

Detta har jag frågat om, och kommunen har sagt att det får ledsagare INTE göra. :(

Är du säker på att de får detta?

Eller kan det ligga i mitt beslut? Min kommun var väldigt noga med att specificera exakt vad det handlade om för aktiviteter. T.ex. "naturvetenskaplig föreläsning på universitet på kvällstid", "spelning med jazzband" LOL (fy fan vad knäppa de är). Det kanske måste stå "promenad max 40 minuter från hemmet, med hund (1), alla årstider" för att de ska få, när de utfromar besluten som de gör.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Lakrits » 2010-02-23 10:54:36

Jag har boendestöd, vilket innebär att jag får hjälp att tillsammans med boendestödjaren sköta de mest grundläggande bitarna av mitt hushåll, d.v.s. handla, städa, fixa och dona. Om det finns möjlighet kan de också agera ledsagare, men det sker i sådana fall endast inom ramarna för den övriga verksamhetens tider och om de kan komma loss.

Boendestödet sker på fasta tider enligt överenskommet schema.

Därför har jag också rätt till ledsagare, som hjälper till om jag behöver uträtta storärenden (som tar tid och/eller kraft, t.ex. IKEA eller handla sällanvaror), resa på konstiga tider och/eller på stökiga platser (t.ex. Arlanda, tills dess att någon där tar vid) samt saker som mitt autistiska jag ofta hanterar dåligt (sprutor, blodprov eller, kan jag tänka mig när den dagen kommer, prostatapalpering).

Ledsagningen sker vid behov och efter bokning. Jag har fått akut ledsagning vid behov, men då kan de inte garantera att jag får "min" ledsagare. Men oftast är det inga problem, jag använder inte den här hjälpen särskilt ofta och klarar mina akuta hjälpbehov via boendestödet. Det är ju inte särskilt ofta som jag måste resa till Vietnam akut med två timmars varsel.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Lilla Gumman » 2010-02-23 11:34:01

Hej!

Bror Duktig skrev:
Lilla Gumman skrev:Har man svårt att komma sig för med att gå ut och gå, kan ledsagaren följa med på en promenad.

Detta har jag frågat om, och kommunen har sagt att det får ledsagare INTE göra. :(

Är du säker på att de får detta?

Eller kan det ligga i mitt beslut? Min kommun var väldigt noga med att specificera exakt vad det handlade om för aktiviteter. T.ex. "naturvetenskaplig föreläsning på universitet på kvällstid", "spelning med jazzband" LOL (fy fan vad knäppa de är). Det kanske måste stå "promenad max 40 minuter från hemmet, med hund (1), alla årstider" för att de ska få, när de utfromar besluten som de gör.


Nej, jag är inte alls säker. Har för mig att nån har det så, men jag kan ha fel. Jag skulle vilja åka inlines, skridskor och skidor, men kommer inte iväg själv utan vill ha någon med mig. Skulle vara bra med ledsagning. Men det kan man tydligen inte få ledsagning för, enligt habiliteringen. En fritidskonsulent från habiliteringen har varit med och åkt skidor, inlines och skridskor en gång vardera för att jag skulle komma i gång, sen ska jag klara mig själv.

Vår kontaktperson kan på grund av fysiska problem och ointresse inte följa med mig på sådant.

Så du har säkert rätt, Bror Duktig.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lakrits » 2010-02-23 11:39:08

Kommunerna har ett visst utrymme att tolka lagen olika, efter organisation och behov (och budget, antar jag). Så det kan vara svårt att jämföra mellan kommuner om man går ner på enskilda tjänster.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav MsTibbs » 2010-02-23 12:04:04

Jag sökte kontaktperson och fick ledsagare, då jag skall ha den till att få ut mig på promenader.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-23 12:44:50

Lilla Gumman skrev:Hej!

Bror Duktig skrev:
Lilla Gumman skrev:Har man svårt att komma sig för med att gå ut och gå, kan ledsagaren följa med på en promenad.

Detta har jag frågat om, och kommunen har sagt att det får ledsagare INTE göra. :(

Är du säker på att de får detta?

Eller kan det ligga i mitt beslut? Min kommun var väldigt noga med att specificera exakt vad det handlade om för aktiviteter. T.ex. "naturvetenskaplig föreläsning på universitet på kvällstid", "spelning med jazzband" LOL (fy fan vad knäppa de är). Det kanske måste stå "promenad max 40 minuter från hemmet, med hund (1), alla årstider" för att de ska få, när de utfromar besluten som de gör.


Nej, jag är inte alls säker. Har för mig att nån har det så, men jag kan ha fel. Jag skulle vilja åka inlines, skridskor och skidor, men kommer inte iväg själv utan vill ha någon med mig. Skulle vara bra med ledsagning. Men det kan man tydligen inte få ledsagning för, enligt habiliteringen. En fritidskonsulent från habiliteringen har varit med och åkt skidor, inlines och skridskor en gång vardera för att jag skulle komma i gång, sen ska jag klara mig själv.

Vår kontaktperson kan på grund av fysiska problem och ointresse inte följa med mig på sådant.

Så du har säkert rätt, Bror Duktig.

Hälsningar

Lilla Gumman

Jag kan få ledsagning för att rida, så du borde kunna få det för att olika sporter. Inlines och skidor m.m. verkar vara typiska saker som man får ledsagning för (ledsagning för fritid).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav vallesmamma » 2010-02-23 12:58:25

Är kontaktperson och ledsagare via LSS på landstinget? Väntar på beslut därifrån så det är därför jag undrar.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Lakrits » 2010-02-23 15:21:25

vallesmamma skrev:Är kontaktperson och ledsagare via LSS på landstinget? Väntar på beslut därifrån så det är därför jag undrar.

Nej, de är kommunala funktioner båda två.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Heliora » 2010-02-23 15:34:06

Bror Duktig skrev:
Lilla Gumman skrev:Har man svårt att komma sig för med att gå ut och gå, kan ledsagaren följa med på en promenad.

Detta har jag frågat om, och kommunen har sagt att det får ledsagare INTE göra. :(

Är du säker på att de får detta?


Jag har varit ledsagare och har då och då gått ut på promenader med brukaren. Inga problem. Men jag frågade aldrig heller "Får jag göra det, och får jag göra det med brukaren?". Jag bara gjorde.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav MsTibbs » 2010-02-23 19:22:31

vallesmamma skrev:Är kontaktperson och ledsagare via LSS på landstinget? Väntar på beslut därifrån så det är därför jag undrar.


Jag sökte via LSS-handläggare. Eller, boendestöden sökte åt mig.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Fia91 » 2010-02-23 22:16:43

Tack för alla svar. :)
Senast redigerad av Fia91 2011-05-05 0:45:42, redigerad totalt 1 gång.
Fia91
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Debbido » 2010-02-23 23:57:31

Jag var tvungen att välja bort ledsagare eftersom jag är fysiskt sjuk. Hur kan jag veta hur jag mår en viss dag en viss tid? Här får en ledsagare absolut inte komma in i mitt hem! Hon ska bara ta mig UT! (enl. kommunens praxis)

Vilket sjukt krav? Bara till för handikappade då - inte för sjuka?

Jag får 8 timmar/mån med min kontaktperson. Tycker det är alldeles för lite om jag nu måste leva så ensamt som jag måste pga svaghet. Den här personen är enormt noga med tiden: 8 tim punkt slut. Vi kommer inte att umgås utöver tiden. De flesta tycks mycket noga med det.

Så, hur många fler timmar kan man begära? 8 tim trodde jag var riksgenomsnittet.

Har även boendestöd.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Ledsagare

Inläggav vallesmamma » 2012-03-25 15:10:21

Undrar bara om någon har det här? Tycker ni att det fungerar bra? Hur mycket hjälp har ni?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Ledsagare

Inläggav LarNor » 2012-03-25 15:13:31

Har kämpat i flera år för att få en ledsagare eller en kontaktperson men det är konstant nej, nej, nej, nej från kommunen. :-)004
Jag tror man måste rent av vara fysiskt handikappad och inte kunna gå på toaletten själv i den här kommunen för att få någon hjälp alls.
LarNor
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2012-03-04

Re: Ledsagare

Inläggav Fenren » 2012-03-25 15:16:37

vad är en ledsagare?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Ledsagare

Inläggav Peace » 2012-03-25 15:56:17

Fenren skrev:vad är en ledsagare?
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Ledsagare

Inläggav vallesmamma » 2012-03-25 17:29:46

En person man kan få via LSS. Hon/han följer med på möten, läkarbesök mm. Ledsagaren följer med på bussen så man slipper åka ensam. Ledsagaren följer med på promenader och när man ska handla. Jag vet inte heller så mycket, tänkte höra om någon här vet mer?
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Ledsagare

Inläggav vallesmamma » 2012-03-25 17:31:40

LarNor skrev:Har kämpat i flera år för att få en ledsagare eller en kontaktperson men det är konstant nej, nej, nej, nej från kommunen. :-)004
Jag tror man måste rent av vara fysiskt handikappad och inte kunna gå på toaletten själv i den här kommunen för att få någon hjälp alls.


Tråkigt att höra :( Här nästan kastar dem erbjudanden från LSS efter mig. Mycket tjat om daglig verksamhet men jag känner mig inte mogen för det. Kanske inte blir det heller.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Ledsagare

Inläggav Sheyen » 2012-03-25 17:32:08

vallesmamma skrev:En person man kan få via LSS. Hon/han följer med på möten, läkarbesök mm. Ledsagaren följer med på bussen så man slipper åka ensam. Ledsagaren följer med på promenader och när man ska handla.

En sådan behöver jag.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Ledsagare

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-25 18:45:15

-Skulle aldrig falla mig in att ansöka om sånt. Ensam är stark.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in