Konsten att få något gjort

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konsten att få något gjort

Inläggav .:exLainMaile:. » 2010-03-22 7:17:28

Börjar snart rycka håret för att jag verkligen inte får speciellt mycket gort oftast. Jag kan ha papper liggandes på skrivbordet som jag måste fylla i. Kan ta en vecka eller två minst innan jag ens gör det. HAR jag nu t.ex fixat att fylla i dessa papper tar det ännu längre tid innan jag får tummen ur rumpan och går med dom till brevlådan.

Detta fenomen gäller det mesta. Har en knippe pyssel saker, tror ni jag kommer till skott och pillar med det? Oftast nej!
Jag VET jag borde sova ibland, tror ni jag kommer till sängen i tid? Oftast nej!

Jobbiga är att jag oftast är fullt medveten om vad jag borde göra men blir alltid oftast inget gort alls av någon sjukt oförklarlig anledning.

Någon som har ev idér om vad man kan göra åt detta problemet? Att jag har en handdator som piper ibland men hjälper bara ett fåtal gånger. Oftast inte alls iom att problemet inte är att komma ihåg vad jag borde göra utan att komma till skott och faktiskt göra det.
Senast redigerad av .:exLainMaile:. 2011-05-05 1:20:33, redigerad totalt 1 gång.
.:exLainMaile:.
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2009-12-22

Inläggav Inger » 2010-03-22 9:33:58

Stark igenkänning. Tyvärr ingen aning om vad man gör åt det. Beror väl också lite på orsaken i det individudella fallet.

För egen del är det oftast så att jag helt enkelt inte orkar + att jag lätt glömmer bort saker som inte är rakt framför näsan. Förr eller senare brukar det dock bli gjort. Ofta allt på en gång för när jag väl börjat med en sak så brukar jag vilja göra resten också. Allt eller inget liksom.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:20:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Miche » 2010-03-22 10:13:50

99% av gångerna som jag inte gör det som borde göras (och trots allt är lätt att göra) beror det på att jag är deprimerad (den sista procenten är för att jag helt enkelt inte hinner för att jag har för mycket annat som måste göras).

Jag tolkar trådskaparens inlägg som om att du är deprimerad. Får du någon hjälp för det eller har du sökt hjälp? En bra sak för att mildra depressionen är väldigt enkel att genomföra, ta dig lite tid och gå ut en stund varje dag. Det allra bästa alternativet är att försöka med en skogspromenad (nu vet jag ju inte var du bor och om du ens har någon möjlighet att gå ut i skogen) eller åtminstone gå en stund i en park, helst på platser där man slipper höra buller, dvs endast naturliga ljud.

Om du har dåligt med ork att komma igång med promenaden, slumra en timme mitt på dagen (sätt på alarm), när du vaknar tar du promenaden (ta inte för lång promenad så att du gör slut på all energi), sen känner du dig mycket piggare och orkar göra de saker som du annars bara skjuter på framtiden.

Om du har svårt att somna på kvällen, ta en riktigt lång promenad så du blir naturligt trött. Sitt gärna och läs en halvtimme innan du går och lägger dig så att du inte är för varm när du kryper ner i sängen.

Jag vet att det här låter extremt hurtfriskt och kan vara jobbigt att ta till sig, men du kan åtminstone för din egen skull försöka så att du kan skapa dig ett fungerande liv.
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav soul boy II » 2010-03-22 10:20:24

Jag har samma absurda problem. Vansinnigt frustrerande.

Det finns ett litet hopp i medicinering. Strattera och Concerta har, enligt mina läkare, visat sig kunna avhjälpa problemet till viss del hos en del.
Senast redigerad av soul boy II 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
soul boy II
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Inläggav Charley? » 2010-03-22 10:28:45

Varför är TS inlägg anmält?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Altus » 2010-03-22 10:36:56

Så är det jämt för mig och det beror nästan alltid på utmattning. Det bästa jag kan göra i det läget är att vila (helst riktig vila, dvs på sängen med slutna ögon), och det sämsta är att göra saker med självdisciplin (plågsamt och leder till värre utmattning).
Senast redigerad av Altus 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav olgis » 2010-03-22 10:37:47

Jag känner också igen mig. Men jag är inte deprimerad. :wink: För mig är det inte bara en fråga om att få tummen ur, det är en fråga om att inte virra till det så jäkligt på vägen också. Det har inte bara hänt en gång att jag gjort fel och fått göra om.

Jag blir väldigt stressad av för mycket text på blanketter och för oklara direktiv. Därtill lider jag av svårigheten att göra mig förstådd om jag exempelvis ringer till någon myndighet och funderar över någonting. Ofta går dessa svårigheter hand i hand och det blir pannkaka av allt och jag måste börja om från början. :roll:

När jag blir stressad blir jag märkbart upprörd, vilket leder till att folk upplever mig som ilsken. Det är också väldigt frustrerande. Jag är inte alls fientlig av mig men jag bemöts som sådan när jag blir stressad.
Senast redigerad av olgis 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
olgis
 
Inlägg: 96
Anslöt: 2009-10-08

Inläggav Inger » 2010-03-22 11:00:29

Blanketter tror jag de flesta hatar och har mer eller mindre problem med. Spelar ingen roll hur pedagogiskt de förenklar dem, alltid är det någon j-a punkt man kör fast på och inte vet hur man ska skriva.

Men ibland om man förklarar för resp myndighet hur svårt man har för blanketter (t ex FK om man har bostadstillägg el dyl) så kan de vara hyggliga och förlänga tiden innan man måste söka igen.

*******

Ska man splitta upp sin problematik lite mer detaljerat så skulle jag säga att:

- Jobbiga, tråkiga eller ångestframkallande saker blir uppskjutna för att de är jobbiga, tråkiga eller ångestframkallande - vad kan vara mer naturligt?

- Roliga saker blir uppskjutna för att man kanske inte har tid eller ork ens för det som är roligt för att man är sjuk, trött eller deprimerad.

- Saker som kräver koncentration eller inspiration blir uppskjutna tills man får det...
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav jorand » 2010-03-22 11:07:38

Igenkänning.

Det negativa med att skjuta upp jobbiga saker är att man får "belöning" i form av att man slipper ta itu med detta just nu. Vilket kan fortsätta till dess att man inte längre har något val utan helt enkelt måste ta itu med problemet. Har dock ingen lösning..
Senast redigerad av jorand 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Inläggav evilmaster » 2010-03-22 11:19:41

Känner igen mig väldigt mycket. Blir väl arbetslös snart.
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav FamiljenM » 2010-03-22 12:59:00

Så är det med mig också.

Ibland orkar jag inte ens att gå på toa... då skulle det vara en dröm att ha en kateter... :roll:
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav evilmaster » 2010-03-22 13:01:52

FamiljenM skrev:Så är det med mig också.

Ibland orkar jag inte ens att gå på toa... då skulle det vara en dröm att ha en kateter... :roll:


Det där skulle vara något som verkligen förändrar ens liv! Haha. Jag verkligen avskyr att avbryta någonting/ingenting för att gå på dass. :lol:
Senast redigerad av evilmaster 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
evilmaster
 
Inlägg: 151
Anslöt: 2009-06-03
Ort: Skåne

Inläggav Miche » 2010-03-22 19:30:22

Charley? skrev:Varför är TS inlägg anmält?

Jag ville få rubriken rätt stavad!

Jag hoppas ingen tog illa upp!
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Peter » 2010-03-23 9:46:15

Tyvärr finns det inget att göra. Igångsättningsproblem är såvitt jag förstår en av de omöjligaste sakerna att göra något åt när det gäller Asperger. Jag har sökt hjälp med det i 20 år utan att ha fått någon överhuvudtaget.
Senast redigerad av Peter 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Defekt Mupp » 2010-03-24 2:13:57

Peter skrev:Tyvärr finns det inget att göra. Igångsättningsproblem är såvitt jag förstår en av de omöjligaste sakerna att göra något åt när det gäller Asperger. Jag har sökt hjälp med det i 20 år utan att ha fått någon överhuvudtaget.


Det finns en billig medicin man ger till bland annat hundar som är speciellt framtagen för att leda till ökad initiativförmåga och aktivitet. Denna i kombination med andra mediciner fungerar faktiskt. Fortsätt du att söka hjälp hos de som ingenting vet, det har gett utmärkt resultat i 20 år, eller hur.

En sak som jag har noterat angående asperger och många aspergares oförmåga att hantera sitt handikapp är att avvikelsen förstärker de underliggande personlighetsdragen till sådan nivå att de börjar påminna om personlighetsstörningar i vissa fall. En känslomässigt driven aspergare (ja sådana finns) blir så extremt instabil att han/hon ger intryck av att vara bipolär. Då de flesta svenskar är konforma och/eller irrationella så blir resultatet i kombination med asperger en person med dessa drag i kvadrat. En konform aspergare är helt i händerna på sin doktor, så jag är således inte förvånad över att du frågat om hjälp i 20 år, inte fått något men ändå fortsatt att fråga.
Senast redigerad av Defekt Mupp 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Inläggav Defekt Mupp » 2010-03-24 2:23:41

Den "typiska" aspergermuppersonligheten som inte kan göra något utan att följa någon form av regel eller auktoritet är helt enkelt en typisk xSTJpersonlighet i kvadrat. Denna typ av personlighet utgör ca 35-40% av befolkningen och repesentationen bland aspergare borde vara likadan. Det är endast en liten minoritet av människor med asperger som har sådana underliggande grundförutsättningar att de kan ha någon som helst positivt utbyte, detta förutsatt att de inte får de vanliga sömn och aktivitetsproblemen som är associerade med asperger.
Senast redigerad av Defekt Mupp 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Inläggav Inger » 2010-03-24 4:09:38

Defekt Mupp skrev:
Peter skrev:Tyvärr finns det inget att göra. Igångsättningsproblem är såvitt jag förstår en av de omöjligaste sakerna att göra något åt när det gäller Asperger. Jag har sökt hjälp med det i 20 år utan att ha fått någon överhuvudtaget.

Det finns en billig medicin man ger till bland annat hundar som är speciellt framtagen för att leda till ökad initiativförmåga och aktivitet. Denna i kombination med andra mediciner fungerar faktiskt. Fortsätt du att söka hjälp hos de som ingenting vet, det har gett utmärkt resultat i 20 år, eller hur.

Istället för att håna dem som inte lyckats få hjälp, kanske du skulle kunna vara lite hjälpsam och bli mer specifik om det är något du själv blivit hjälpt av?

En sak som jag har noterat angående asperger och många aspergares oförmåga att hantera sitt handikapp är att avvikelsen förstärker de underliggande personlighetsdragen till sådan nivå att de börjar påminna om personlighetsstörningar i vissa fall. En känslomässigt driven aspergare (ja sådana finns) blir så extremt instabil att han/hon ger intryck av att vara bipolär. Då de flesta svenskar är konforma och/eller irrationella så blir resultatet i kombination med asperger en person med dessa drag i kvadrat. En konform aspergare är helt i händerna på sin doktor, så jag är således inte förvånad över att du frågat om hjälp i 20 år, inte fått något men ändå fortsatt att fråga.

Det här är väl vad KrigarSjäl skulle definiera som kränkande analys. Påminner om Josef1-3 i stilen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Peter » 2010-03-24 12:51:50

Defekt Mupp skrev:
Peter skrev:Tyvärr finns det inget att göra. Igångsättningsproblem är såvitt jag förstår en av de omöjligaste sakerna att göra något åt när det gäller Asperger. Jag har sökt hjälp med det i 20 år utan att ha fått någon överhuvudtaget.


Det finns en billig medicin man ger till bland annat hundar som är speciellt framtagen för att leda till ökad initiativförmåga och aktivitet. Denna i kombination med andra mediciner fungerar faktiskt. Fortsätt du att söka hjälp hos de som ingenting vet, det har gett utmärkt resultat i 20 år, eller hur.

Ok, om du berättar vad medicinen heter så kan jag ta ställning till det. Om du inte gör det antar jag att du bara gillar att provocera.
Senast redigerad av Peter 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Defekt Mupp » 2010-03-24 15:24:30

Jag kan tyvärr inte berätta för er vad medicinen heter eller hur man får tag på den eftersom det skulle vara ett brott mot ordningsreglerna. När jag gjorde något liknande i en annan post blev den censurerad eftersom man inte får uppmana till brott genom att förklara för folk var och hur de kan köpa medicin via internet. Ni vill väl inte få mig bannad från forumet?

Men om ni läser på lite om hur hjärnan fungerar så kommer ni att inse vad asperger är och hur man lindrar de negativa effekterna av det.
Många aspergare klänger till sitt höga resultat på något IQtest för självbekräftelse men hög IQ är rätt så meningslöst om man inte har rätt sorts underliggande personlighet. Utan rätt personlighet i bakgrunden får man inte någon synergi mellan begåvning och världsbild och ens höga IQ är bara en bisak utan större nytta. Jag vet, jag har många normala vänner med hög begåvning som inte är några större ljus intellektuellt eftersom de saknar den nyfikenhet, rationalitet och autonoma formuleringsförmåga som krävs även om de är tillräckligt intelligenta i botten. Ni känner förmodligen till begreppet "fackidiot" vilket beskriver de här individerna rätt så bra. Deras begåvning har gett dem förmågan att genomgå en högre utbildning vilket i sin tur har lett till att de har ett bra jobb. I övrigt har den inte påverkat deras liv positivt i någon större omfattning och i vissa avseenden har den även varit ett handikapp.

Det är en sak att lära sig något som någon annan redan tänkt ut åt en via en bok och en helt annan sak att själv formulera något från observationer man gjort i livet. Det är som skillnaden mellan att äta mat någon annan har lagat till och att själv laga ett mål mat från ett ostyckat djur och några nyss plockade grönsaker. Så jag kan inte göra mer för er än att berätta att det finns något bättre och peka ut åt vilket håll ni kan finna det.
Senast redigerad av Defekt Mupp 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Inläggav Peter » 2010-03-25 13:08:07

Defekt Mupp skrev:Jag kan tyvärr inte berätta för er vad medicinen heter eller hur man får tag på den eftersom det skulle vara ett brott mot ordningsreglerna. När jag gjorde något liknande i en annan post blev den censurerad eftersom man inte får uppmana till brott genom att förklara för folk var och hur de kan köpa medicin via internet. Ni vill väl inte få mig bannad från forumet?

Att säga vad en medicin har för verksamt ämne eller vad den heter bryter inte mot några ordningsregler. Att inte göra det samt kombinera med någon hemgjord sörja om personlighet är bara att förolämpa folk på forumet, så spotta ut namnet på medicinen eller håll käft.
Senast redigerad av Peter 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Zombie » 2010-03-25 19:57:10

Defekt Mupp

Håller med Inger och Peter. Det här är nog ett av våra vanligaste problem och för många det svåraste. Ett par andra är att man har strikt kringskuren ork och att man har svårt att sålla och att skaffa överblick.

Jag kan förstå om man inte vill att folk man föraktar som lata (eller hur du nu själv vill beskriva den inställning man kan läsa ut ur dina inlägg) ska åka snålskjuts på något man själv kanske har lagt ner en del arbete på; men det är ett ganska ynkligt nöje att först hålla ut något som kan vara ett hopp för desperata människor och sedan knipa ihop om vad det är.

Eller om det inte är ett nöje för dig, vad är det då? Är du så föraktfull mot andra aspergares arbetsmoral eller vilja till ett liv att du uppriktigt tror det är en lätt match att leta efter dina kryptiska anvisningar? Knappast bättre.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2010-03-25 20:39:16

Tycker det är lite trollvarning på Defekt Mupps inlägg. Eller så gillar han bara att jävlas ändå.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav ling0n » 2010-03-25 22:50:23

Ja usch. Fyfan vad jag känner igen mig. Det har börjat bli extremt nu. Jag t o m skjuter upp trevliga saker, som att titta på ett program på svt play eller att svara på ett trevligt gästboksinlägg eller liknande. Äter sällan. Finns det ingen hejd?

Det viktigaste för att få något gjort för mig verkar vara att inte stressa upp sig över det som ska göras. När jag slutar tänka "JAG MÅSTE GÖRA DETTA NU!" så brukar det gå bättre. Eller helt enkelt skjuta upp till allra sista sekunden. Ibland funkar det, ibland inte. Men deadlines verkar kunna hjälpa en smula iaf. Men... Ja, nej, jag har inte kommit på någon hållbar lösning än.
Senast redigerad av ling0n 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav earlydayminer » 2010-03-25 23:06:59

Jag har också igångsättningssvårigheter, och tycker är jobbigt att börja med något som jag inte vill göra, men när jag väl sätter igång så fastnar jag och slutar inte förrän det är färdigt. Men om jag avbryts under en längre tid så kan jag tappa motivationen, det är något jag har jobbat mycket på. För när man tappar motivationen, gör det igen och låter tiden gå iväg så kommer man in i det igen. Även om man i början av att man börjat på nytt känner att det suger ganska rejält.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 1:20:34, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in