Koncentrationsproblem, har jag ADHD?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Koncentrationsproblem, har jag ADHD?

Inläggav Honest » 2012-08-01 0:34:45

Hej!

Jag har AS/HFA diagnos och har sedan tonåren fått höra att jag troligtvis har fler diagnoser. Dock har ingen utredning gjorts, men jag tror själv att jag har ADHD (eller åtminstone drag av ADHD) och undrar om någon här känner igen detta beteende och kan tipsa mig om vilken/vilka diagnoser jag kan ha utöver AS/HFA:

Jag var en flitig elev i småskolan men slutade bry mig om skolan på högstadiet. Det var inte bara ett vanligt tonårsbeteende, det var så att jag fick myrkryp i benen och inte kunde sitta stilla, jag kunde inte koncentrera mig på lektionerna, fick läsa samma mening flera gånger i böckerna utan att förstå vad jag läste och jag glömde bort vilka tider vi började och glömde bort när vi skulle ha prov och jag antecknade aldrig under genomgångar av nya ämnen.

Jag tittade på klockan hela tiden i klassrummet. På rasterna kunde jag aldrig sitta i biblioteket eller vara i uppehållsrummen för jag fick panikångest av att sitta stilla, och på lektionerna blev jag mobbad så det hela slutade med att jag började skolka.

Jag skolkade för att slippa mobbningen och min icke hanterbara rastlöshet, men det blev bara värre. Ju mer jag skolkade, desto mer rastlös blev jag, och jag tyckte det var "coolt" att vara uppkäftig och jag skrattade om någon sa åt mig att skärpa mig. Jag trodde att jag till slut skulle kunna hantera min rastlöshet om jag bara skolkade tillräckligt mycket, men det blev som sagt bara värre och jag var flera gånger nära att stängas av från skolan på grund av mitt otillåtna uppförande.

Jag fick "energi-kickar" av att skolka, men för varje ny "energi-kick" blev jag bara tillfredsställd under resten av dagen, och redan dagen efter var jag tvungen att bete mig ännu värre än dagen innan för att kunna bli tillfredsställd igen. Jag ville att de vuxna skulle sätta gränser och jag ville ha uppmärksamhet, det gick så långt att jag till slut var i skolan enbart för att kunna skolka och vara "cool".

Jag inser i efterhand att det var ett omoget beteende, och jag vill läsa upp betygen för att kunna söka till universitet eller andra utbildningar.
Problemet är bara att jag tenderar att bli extremt hyperaktiv och provocerande om jag är uttråkad eller inte får som jag vill, och jag är rädd för att det ska bli likadant som på högstadiet och gymnasiet om jag läser upp betygen. Jag är mognare nu än för bara ett halvår sedan, och jag skulle skämmas om jag inte kunde sköta mig när jag faktiskt tagit studenten och inte ens är tonåring längre.

Mina föräldrar tror inte att jag har ADHD, jag var alltid lydig på hemmaplan och enbart provocerande i skolan. Mina lärare trodde att mitt beteende berodde på min Asperger, och jag själv tror som sagt på ADHD. Jag kan inte avsluta saker, jag har svårt att sätta gränser och bara det faktum att jag skriver detta inlägg mitt i natten är väl beviset på hur rastlös jag är. Jag skulle aldrig kunna somna inatt om jag inte skickade detta inlägg, jag måste få saker överstökade innan jag kan slappna av, även om jag är hungirg eller behöver gå på toaletten, jag kan inte se till mina behov om jag inte är färdig med övriga sysslor.

Hur gör man för att koncentrera sig på att plugga? Går det att omvandla rastlöshet till koncentration?
Honest
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-07-31

Re: Koncentrationsproblem, har jag ADHD?

Inläggav Joakoni » 2012-08-08 2:12:06

Hej! Det enda du kan göra är att utreda dig. Du känner dig själv bäst. För mig låter det som ADHD och är det så, skulle du med stor sannolikhet bli hjälpt av medicin - för att fortsätta plugga och för att sluta utsätta dig för fara på grund av dina impulsiva beteenden.

Själv har jag outredd ADD, så jag slipper i alla fall den hyperaktiva biten. Jag sitter liksom där jag sitter. Värre med tankarna...
Önskar dig lycka till!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in