Kommuner och LSS (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur fungerar LSS i din kommun?

5 Mycket väl fungerande och bra erfarenheter
3
15%
4 Inte 100% nöjd men fungerar bra
6
30%
3 Uppfyller grundkraven, men inte mer
3
15%
2 Inte bra, men det går
1
5%
1 Kom inte hit, LSS fungerar inte alls
7
35%
 
Antal röster : 20

Kommuner och LSS (Omröstning)

Inläggav Miche » 2009-07-17 11:40:54

Jag funderar lite kring hur det fungerar med LSS i olika kommuner.

Det finns rätt många här på forumet som har LSS, så jag vill gärna veta vilka kommuner som behandlar er med LSS bra, respektive dåligt (eller om ni har bekanta med LSS som kan dela med sig av erfarenheter).

Skulle vara bra om de som skriver kan ge betyg samt skriva kommunens namn, ex:
3 Kommunnamn
där 5 är högsta betyg, 1 är lägsta

PS till moderator, om den här tråden hör hemma i Övriga Aspergerfrågor så flytta den dit, men jag vill gärna att den ligger i den öppna delen så att det går att svara anonymt om man inte vill avslöja vem man är.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Pemer » 2009-07-17 12:19:10

4 Botkyrka
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Bror Duktig » 2009-07-17 12:23:09

1-2 Kungälv, fast kanske bättre nu (har varit stor omsättning på personal, och JO-utredning. ;) ) Tandvårdskortet får 5. Kom med vändande post (fast då hade jag sökt LSS-insats, dock ej beviljad).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 20:36:10, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Miche » 2009-07-18 13:04:32

Har fått ett svar i PM av en medlem som vill svara anonymt (det borde väl annars gå bra att logga ut och svara, eller?):
anonym medlem skrev:2 Bromma stadsdel (Stockholm)

Långa handläggningstider (3 månader), och lång tid från beviljat beslut till insats (boendestöd, kontaktperson). Ofta dåligt bemötande. (För få handläggare, så de är sönderstressade, och ofta irriterade och otrevliga.)
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav alfapetsmamma » 2009-07-18 14:17:55

Sökte helgkollo för min lilla, möttes av nej nej nej (tusen ifrågasättanden av behovet kan man säga för att uttrycka det kort). Senare vände handläggaren och det beviljades, men den första erfarenheten eller minnet av att gå dit och söka och bli bemött på det viset är inte bra.

Sökte boende för min stora, hon vägrade och då föll alltihop. Att man kanske måste hitta andra sätt att presentera saker för en aspig unge som säger kategoriskt nej till allt som hon inte vet vad det innebär verkar inte ha slagit handläggaren, vilket får mig att ifrågasätta deras mer djupgående kunskaper om t ex AS.

Haft ett litet helsike med min egen ansökan om tandvårdskort, med jag vet inte hur många kontakter med Tandvårdsenheten, LSS-handläggarna, Haben, Patientnämndens tand-ansvariga och funktionshindersombudsmannen.

Till slut fick jag det, men det tog ett halvår att härjande och blev inte klart förrän jag de facto fick en LSS-insats (träffat arbetsterapeuter på Haben).

Det här är en stadsdelsnämnd inom Stockholms kommun.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 20:36:15, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Miche » 2009-07-18 17:49:39

Fick just reda på att det inte går att skriva här om man inte är inloggad...

Grrr...

Finns det något lämpligt forum en moderator kan lägga tråden i, alternativt kan man skicka PM till mig (eller någon annan som ställer upp som kan skriva åt dig som du litar på).
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Matulda » 2009-07-19 14:40:29

Jag antar att du menar hur LSS fungerar för personer med NPF? I vår kommun fungerar det inte speciellt bra (men vill heller inte uppge vilken öppet). Vi har haft kontakt med LSS i drygt ett år, hittills kan jag inte påstå att vi varit hjälpta av dem. Beslut har funnits i ett halvår ungefär. Men det är inte bara LSS som inte fungerar, det finns någon konstig mentalitet att NPF likställs med utvecklingsstörning och då ska personerna tacka och ta emot insatser oavsett de passar dem eller inte. Även de som ska vara "experter" är fruktansvärt okunniga, konkret är samma sak som tydlig, som är samma sak som att behandla personer som mindre vetande.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 20:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Titti » 2009-07-19 16:17:45

Miche skrev:Fick just reda på att det inte går att skriva här om man inte är inloggad...

Grrr...

Finns det något lämpligt forum en moderator kan lägga tråden i, alternativt kan man skicka PM till mig (eller någon annan som ställer upp som kan skriva åt dig som du litar på).


Admin:
Det går inte att skriva utan att vara inloggad men det går utmärkt att rösta som inloggad utan att skriva något och då blir det en anonym röst.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Miche » 2009-07-19 17:35:32

Jag fick ett smart förslag av Titti. Om du inte vill avslöja var du bor kan du alltid skriva att det gäller en bekant(s bekant)...

Jag och Titti accepterar PM som vi kan lägga in om du vill vara anonym, det går säkert även bra med någon du känner personligen som kan lägga ut en text åt dig, men fråga först.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Lilla Gumman » 2009-07-19 19:29:29

Hej!

Min röst blir:
4 Ludvika

Har bara kontaktperson, men det fungerar bra. Bara jag ringer ett samtal, så kan jag få boendestöd när jag vill. Men jag vill inte ha det. Jag och maken klarar oss bra själva.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Chrilleb » 2009-12-16 21:08:19

Jag svarade uppfyller grundkraven..har dels varit lite kritisk till vilken tid det tog innan jag fick en kontaktperson , och lite frågande varför inte jag kunde få dela lägenhet med en ( jag som saknar nån så mycket till och från, och när det är som värst har jag funderat på att åka till jobbet och lägga mig..har faktiskt hänt ..hah :) Har fått ett nummer till MAK-teamet på Södermalm nu, som ska ha jour dygnet runt och kan även vad jag hört skicka ut nån ifall kris.


Ska få en ny kontaktperson ( träffade aldrig den jag fick för jag varit sjuk mycket, och personen jobbat då jag kunde, jobbade mycket när jag kunde och när jag är ledig sover jag mycket..lite typiskt men.. )


Nu är en ny kontaktperson hittad. Ska träffa henne imorgon kl 08.30 här i Sollentuna. Har frågat om det finns personer som har erfarenhet och vana av att vara med AS-personer, vi får se om hon har det, spännande är det iaf :)
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Inläggav milve » 2009-12-16 21:33:38

Jag vet inte hur det är för andra där jag bor.

När jag ringde LSS handläggaren 2003 och bad om hjälp, eftersom jag hade fått diagnos As, frågade hon mig: Kan du klä på dig, åka buss och tunnelbana, handla mat, laga mat, hittar du till din husläkare?
Underliga frågor tänkte jag, men eftersom det inte är det som är problemet svarade jag att det fungerar bra. "Då behöver du ingen LSS" var hennes svar. På den vägen är det och jag har gett upp.

Jag har förvandlat mig till en vandrande diagnos med pågående mutism. Det fungerar riktigt bra. Hoppas att alla andra får den hjälp dom behöver!
Senast redigerad av milve 2011-05-04 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav Orsobou4 » 2009-12-16 21:50:04

I höst har jag efter utredning om mitt Asperger blivit beviljad boendestöd. Efter min avtackning från jobbet, fick jag kontakt med min LSS-handläggare. Nu får jag helt sjukbidrag och bostadstillägget har börjat komma, men:

min lägenhet är trång, och mina möbler står huller om buller. Det är så trångt, att jag inte har plats att ställa upp papperskorgar. Min dammsugare är gammal och jobbig att använda med plaströr som lossnar ideligen. Det kommer två personer från Pro Aros' stödgrupp ett par gånger i veckan. Varje gång kräver de att jag ska köpa sopsäckar. En 8-pack svarta säckar på ICA närmast mig kostar 24,90. De här personerna kommer och stannar 1-2 timmar. Hittills har de kommit kl 13 på eftermiddagen, men de har bokat in en tid kl 10:30 den 28 december. Mellan varje gång uppmanar de mig till att leta rätt på cigarettaskar, men inget annat. Varför just cigarettaskar? Pro Aros i Västerås har en föraktfull attityd till människor med NPF, misstänker jag. De tror att om man bara skärper sig, så ska det gå bra.

Finns det någon neutral ombudsman som inte är anställd av kommunen, helst av någon intresseorganisation, religiöst obunden som man kan anförtro sig åt? Kan det vara idé att bli medlem i något av de båda förbunden, Riskförbundet Attention eller det andra, Riksföreningen Autism? I den senare känner jag redan en person som går att kontakta. Jag vore tacksam om jag kan få svar och även synpunkter på hur LSS-handläggarna utformar stödet till Aspergare. Går det att enbart få stöd från landstinget, eller måste någon kommunal inrättning vara inblandad i det?
Senast redigerad av Orsobou4 2011-05-04 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Orsobou4
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2008-03-26
Ort: Västerås

Inläggav Pemer » 2009-12-17 4:01:56

Det här låter inte bra, absolut inte.

Jag rekommenderar framför allt att du går med i Organiserade Aspergare, där det är vi själva som organiserar oss. Sedan är nog någon av de andra, eller båda, bra som komplement. De två stora föreningarna har "rutin" och resurser som stora organisationer, OA har 100-procentig förankring hos gruppen med egen diagnos, då vi till skillnad från de båda stora är bildade av aspergare för aspergare.

@ Milve: Dags att läxa upp den/de du har haft kontakt med! Nu jäklar ser vi till att köra över dem! Deras inkompetens ska inte drabba dig, om något ska den drabba dem själva. :x icon
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:36:16, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kimmelie » 2009-12-17 18:36:11

Nu är jag trött på Bromma sdf... Visserligen beror det till stor del på vilken handläggare man har, men jag har haft otur, och haft flera helt värdelösa handläggare, så kom inte hit!

Fick ett tips om att Norrmalm skulle vara bra (vet förstås inte hur trovärdigt det är, eller vilka insatser det gällde...), men hur bär man sig åt för att skriva sig där? Försökte hitta nån andrahandslägenhet där (på blocket), men det fanns ingen...

Nån som vet nån bra stadsdel i Stockholms kommun (helst närförort, eftersom jag inte kommer på nåt sätt att skriva mig på Norrmalm...), som den kan rekommendera? Anonymt går bra, som det har skrivits tidigare i tråden, om olika sätt att svara anonymt på...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in