Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav Flingan85 » 2012-03-10 16:08:25

Jag som tjej, funkar bäst med killar :p
Flingan85
 
Inlägg: 167
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-10 17:33:17

Tashi skrev:dessutom tycker de man ska sms:a och ringa varje dag för annars "bryr man sig inte", säger dem. Jag orkar inte lämna rapport varje dag.

Det där råkar man ut som kille om man är ihop med en typisk NT tjej..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-10 18:19:35

Jag tycker att kvinnor respektive män är lätta (och svåra) att umgås med på olika sätt.

Med män är det lättare att komma in i gruppen, speciellt om man har någorlunda liknande referensramar. Det är ganska kort uppstartssträcka för att kunna få ut något av samvaron. Ofta handlar samtalen om ganska konkreta saker.
Däremot stannar ofta diskussionen på den nivån. Jag har aldrig pratat om mer personliga, "mjuka" frågor med andra män.

Med kvinnor tycker jag att det är svårare att få den initiala kontakten. Däremot, när man väl har fått kontakt, blir diskussionerna oftast betydligt mer personliga än de jag har med andra män.
Kvinnor diskuterar ofta andra personer på ett sätt som jag har svårt för. Jag vill inte säga saker om någon annan som jag inte skulle kunna säga direkt till personen. Det känns falskt. Dessutom får det mig att fundera på vad de säger om mig när jag inte är med, och hur mycket jag isf borde öppna mig egentligen.
Det här att analysera andra människor sker så klart bland män också, men inte i samma utsträckning tycker jag.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav nallen » 2012-03-10 18:25:14

Sammelsurium skrev:Med kvinnor tycker jag att det är svårare att få den initiala kontakten. Däremot, när man väl har fått kontakt, blir diskussionerna oftast betydligt mer personliga än de jag har med andra män.

Jo, men å andra sidan stannar det ju där och är därmed till ingen nytta. Prat prat prat, mycket snack och ingen verkstad.
Hellre opersonligt med karlar än personligt med fruntimmer - det blir ju ändå inget konkret gjort åt de personliga problemen i nåt av fallen. Med karlarna har man iallafall inte slösat bort tid och energi och inte heller spritt privat information till personer som inte behöver den.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-10 18:50:50

nallen skrev:
Sammelsurium skrev:Med kvinnor tycker jag att det är svårare att få den initiala kontakten. Däremot, när man väl har fått kontakt, blir diskussionerna oftast betydligt mer personliga än de jag har med andra män.

Jo, men å andra sidan stannar det ju där och är därmed till ingen nytta. Prat prat prat, mycket snack och ingen verkstad.
Hellre opersonligt med karlar än personligt med fruntimmer - det blir ju ändå inget konkret gjort åt de personliga problemen i nåt av fallen. Med karlarna har man iallafall inte slösat bort tid och energi och inte heller spritt privat information till personer som inte behöver den.


Det beror väl på vad man vill få ut av kontakten. Jag umgås inte med människor förutom på jobbet och tjejerna där har jag ingen som helst lust att försöka få i säng.

Däremot tycker jag att det är skönt att kunna diskutera t.ex när man känner sig otillräcklig som förälder, hur man hanterar sitt autistiska barn etc. För mig hjälper det att veta att andra har samma tankegångar, även om det inte alltid mynnar ut i praktiska lösningar.
Men det är mycket barn- och föräldrasnack. Annars kanske jag inte hade tyckt att det var lika givande.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav nallen » 2012-03-10 20:15:19

Jag förstår inte poängen med att lägga ner tid och energi på folk om det inte ger någonting eller leder till en lösning av vad det nu är för problem man diskuterar.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav Alien » 2012-03-10 21:11:11

Diskussioner kan sätta igång nya tankar och nya infallsvinklar, som senare leder till en lösning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav nallen » 2012-03-10 21:16:21

Alien skrev:Diskussioner [..] som senare leder till en lösning.
Min kurisvering

Ja? Då kan det ju vara värt besväret.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav Nefarious » 2012-03-10 21:17:42

nallen skrev:Jag förstår inte poängen med att lägga ner tid och energi på folk om det inte ger någonting eller leder till en lösning av vad det nu är för problem man diskuterar.


Finns ingen poäng, alltså gör man det inte.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-10 21:21:49

nallen skrev:Jag förstår inte poängen med att lägga ner tid och energi på folk om det inte ger någonting eller leder till en lösning av vad det nu är för problem man diskuterar.


Mår jag bättre efteråt så har det gett någonting, även om det kanske inte var en lösning på problemet.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav nallen » 2012-03-10 21:42:50

Sammelsurium skrev:Mår jag bättre efteråt så har det gett någonting [...]

Ja? Det var en av de saker jag sa.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav Sammelsurium » 2012-03-10 22:19:05

nallen skrev:
Sammelsurium skrev:Mår jag bättre efteråt så har det gett någonting [...]

Ja? Det var en av de saker jag sa.


Ja det gjorde du. Jag tolkade bara ditt "ger någonting" som att du menade något mer konkret.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav nallen » 2012-03-10 22:27:17

Ja, helst. Men att må bättre är väl alltid något. Huvudsaken är i alla fall att man vet om det i förväg så att man kan välja.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav minimaugurl » 2012-03-15 20:01:53

Kommer överens med killar mest, vet inte hur man är med tjejer kanske för att jag är lite annorlunda än tjejer är, eller jag vet inte
minimaugurl
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2012-03-13
Ort: Uppsala

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav plåtmonster » 2012-03-15 21:18:53

Referensramen kanske dock är NT typen av människor. Två tjejer med AS kanske fungerar bättre än AS+NT ?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav Chrilleb » 2012-03-18 21:10:27

Det är ingen skillnad för mig. Tror jag har en förmåga att hantera flera sorters människor rätt hyfsat och korrekt :) En vän har sagt det förut... bortsett om de provocerar och hånar, då är jag heelt lost, det klarar jag dåligt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Re: Kommer ni bäst överens med tjejer el. killar?

Inläggav locomotiv » 2012-03-20 16:08:56

Skulle kanske säga tjejer, i alla fall är jag mer van att umgås med tjejer. Har mest tjejkompisar, vilket nog beror på att jag alltid varit lite blyg och därför blivit omhändertagen / upptagen av tjejer snarare än killar. Som stillasittande och inbunden blir man ju inte med i fotbollslaget precis.

Min ovana vid killar gör nog att jag är lite rädd för dem. Vet inte hur de ser på mig eller hur jag ska bete mig bland dem. Helst vill jag bli sedd som en av dem, snarare än en exotisk tjej, nån man eventuellt i framtiden kan ligga med.
locomotiv
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2009-12-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in