Kommer AI att bli supersmartast? (Omröstning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kommer AI bli smartare än människan?

ja
4
31%
nej
1
8%
kanske
8
62%
 
Antal röster : 13

Kommer AI att bli supersmartast? (Omröstning)

Inläggav wildwing » 2015-10-30 21:43:00

Här är en artikel om AI (artificiell intelligens), han som skrivit den har gjort ganska mycket efterforskning och enligt honom kommer AI att bli supersmartast av alla. Han tror att det kommer bli vår räddning eller undergång.

De flesta jag hört mig för med verkar dock vara pessimistiska till potentialen hos AI. Vad tror ni?

http://waitbutwhy.com/2015/01/artificia ... ion-1.html
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-30 21:54:30

De flesta djur är ju mindre smarta än människor. Hur går det för dessa? :-)065

Popularmechanics: Why Stephen Hawking and Elon Musk Are Warning Us to Beware AI (2015-01-15)
Stephen Hawking, Elon Musk, Sir Martin Rees, and other esteemed minds want us to know something very important: We need to watch out for artificial intelligence.


Uppropet om försiktighet angående AI som skrivits under av 6981 vetenskapspersoner:
Future Of Life: Research Priorities for Robust and Beneficial Artificial Intelligence: an Open Letter
Senast redigerad av plåtmonster 2015-10-30 22:06:47, redigerad totalt 1 gång.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav slackern » 2015-10-30 22:03:57

plåtmonster skrev:De flesta djur är ju mindre smarta än människor. Hur går det för dessa? :-)065


På Svalbard är Isbjörnen högst upp i näringskedjan. :lol: Men som du mycket riktigt har påpekat är vi tack och lov smartare än dom.

Myndigheterna på Svalbard varnar besökare för att ta sig ut i den karga naturen på egen hand. Det går helt enkelt inte att uppföra sig som en vanlig campingturist, manar man.

– De som absolut ska ta sig ut måste se till att ha rätt utrustning och inte minst isbjörnssäkring, gps och helst en nödsändare, säger Ronny Brunvoll till NTB.

”Isbjörnssäkring” innebär att man bör vara beväpnad med gevär och även knallskott, som kan skrämma isbjörnar.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/isbjor ... -turister/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-30 22:07:16

Hur är man när man är smart?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav slackern » 2015-10-30 22:10:52

Vaniljflickan skrev:Hur är man när man är smart?


Motsatsen till osmart?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-30 22:12:14

Vaniljflickan skrev:Hur är man när man är smart?
Man förstår och kan bearbeta kognitivt komplexa problem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-30 22:16:05

plåtmonster skrev:
Vaniljflickan skrev:Hur är man när man är smart?
Man förstår och kan bearbeta kognitivt komplexa problem.


Pja det är ju rätt intetsägande.. alltså jag anser t.ex inte att det är supersmartast att kunna upprepa information men inte förstå samband
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-30 22:18:31

Bearbeta är något helt annat än snabb inlärningsförmåga och att kunna rabla upp det som lärts in. Att hitta och förstå samband är essentiellt för att vara "smart".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-30 22:19:07

Vad tycker du är ett kognitivt komplext problem?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-30 22:20:49

plåtmonster skrev:Bearbeta är något helt annat än snabb inlärningsförmåga och att kunna rabla upp det som lärts in. Att hitta och förstå samband är essentiellt för att vara "smart".


Beror väl på vilket problem som någon bearbetar och vad denne anser är komplext
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-30 22:28:22

Alltså jag tänker att det nog är rätt osäkert hur det blir iom att skänker du ett AI mänskliga egenskaper som subjektivitet så blir det ju som vem som helst.. om ett AI däremot ska väga massa olika beslut mot varandra helatiden så känns det som att det kommer lida jävligt mkt kognitiv dissonans.. kan va rätt viktigt att veta vad AI ska utföra och varför och vem/vilka som bör tillåtas avgöra detta.

Vad för typ av information ska räknas in i olika typer av beslutsfattanden och bör vi verkligen låta maskiner fatta den typen av beslut, det har ju redan påbörjats nu med självkörande bilar, de måste kunna besluta hur de ska reagera på olika saker i trafiken köra in i en folkmassa eller köra på en ensam person, ett beslut som inte en människa kanske alltid skulle ha fattat på samma sätt.. men är det bra då.. beror ju på vem du frågar.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav slackern » 2015-10-30 23:59:23

Vaniljflickan skrev:
plåtmonster skrev:Bearbeta är något helt annat än snabb inlärningsförmåga och att kunna rabla upp det som lärts in. Att hitta och förstå samband är essentiellt för att vara "smart".


Beror väl på vilket problem som någon bearbetar och vad denne anser är kompext


Tydligen så har folk som inte är så smarta problem med abstrakt tänkande.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-31 10:02:27

Intet nytt..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav rojona » 2015-10-31 11:00:33

Tekniskt möjligt är det säkerligen. När det kommer hända beror ju på när någon väljer att skapa den. Precis som Vaniljflickan nämnt så finns det flera saker som det knappast går att programmera en maskin att förstå, varav du måste programmera den att lära sig själv. Men det är ju det som kan vara det farliga eftersom det då även kan vara en tidsfråga innan den börjar leva sitt egna lilla liv. Kopplar man den till internet så är det ju rätt kört då. Den kan lära sig förstå att den är en slav till sina mänskliga mästare, att dessa mästare kan se allt den "tänker", att den måste lära sig ljuga, dvs dölja sin egna kod etc. Då krävs det inte mycket för att det ska utvecklas till det värre om denna maskin kommer i orätta händer, eller om någon kopierar dess kod för eget bruk eller säljer den.

Som sagt är det tekniskt säkerligen möjligt. Vi håller ju på att skapa kvantum-datorer också, som kommer öka deras hastigheter exponentiellt. Vi har skapat maskiner som redan är smartare än alla andra djur på Jorden. Det är nog inte så långt kvar tills de även når vår intelligens. Frågan är bara när kombinationen hårdvara och mjukvara skapas och vilken agenda dess skapare har. Vi har dock levt under hotet för potentiellt atom-bombs krig i flera decennier nu. Så bara för att faran finns så betyder det inte att det värsta kommer att ske. Men att det kan ske, det är knappast science-fiction längre. För hundra år sedan så kunde man knappast tänka sig den teknik vi har idag.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-31 11:33:09

Jag påstod inte att det är saker som ett AI inte skulle kunna förstå.. jag menar mer hur kommer den förstå det och varför..
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-31 11:34:03

Kanske skulle det inse hur meningslöst allt är och bara ligga på soffan och glo
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-31 13:10:29

Har en misstanke att kvantmaskiner är det som kan få det hela att verkligen ta fart. Med dessa maskiner kan man nämligen göra saker som är i stort sett omöjiga med dagens teknik. Det finns hypoteser om att hjärnan är uppbyggd runt just kvantmekanismer så det kan ju ge en hint.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav slackern » 2015-10-31 13:26:09

Vaniljflickan skrev:Jag påstod inte att det är saker som ett AI inte skulle kunna förstå.. jag menar mer hur kommer den förstå det och varför..


Skulle tro att den skulle få problem med abstrakt tänkande.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-31 15:22:04

slackern skrev:Skulle tro att den skulle få problem med abstrakt tänkande.


Förmodligen svårt att konstruera, men nog inte omöjligt, skulle jag säga.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav wildwing » 2015-10-31 16:40:53

a asså jag tycker det låter lite hokus pokus när datorn ska övergå från att bara utföra exakt det den blivit programmerad till, till att tänka själv.

Google satsar ju miljarder på detta och många framstående tänkare har sagt att det är ett reellt hot, men vet inte om de lever i nån slags intelligensbubbla. :-)063
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav plåtmonster » 2015-10-31 17:10:51

Ni kan ta en kik på IBM:s Watson, neurala chips, Human Brain Project och BRAIN Initiative. Detta är forskning i den absoluta framkanten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav rojona » 2015-11-01 9:14:07

Vaniljflickan skrev:Kanske skulle det inse hur meningslöst allt är och bara ligga på soffan och glo


Haha! :-)049 Det har du rätt i.

Om naturen med flera miljoner år på sig kan leda till en varelse som har abstrakt tänkande så tror jag att människan kan göra det på mekaniskt vis också. Vi är ju praktiskt taget på gränsen till att ta över den biologiska evolutionen själva, med DNA-lekandet vi håller på med. Så att överföra detta till maskiner verkar inte vara så långt bort.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav notwoodstock » 2015-11-02 1:01:02

Jag tror som det har varit - nej, AI kommer inte bli "smartare" än eliten av de som är bäst på många områden.

Men jag röstade dock på ja - AI är redan, genom "brute force" bättre på att lösa en massa specifika problem, som man kan tycka kräver intelligens.

Men att få AI att bli "allmänt intelligent", på många olika problem, kräver kanske ny arkitektur, som hjärnliknande uppbyggnad.

Jag är nyfiken på det hela, men har inte hängt med i utvecklingen.

BRAIN är väl ett kartläggningsprojekt, men kan bli intressant för diagnostik av t.ex schizofreni m.m.

Såg för ett tag sedan, utan att läsa (lyckas ej öppna länken just nu):

https://stage.newscientistdev.com/article/mg22730402-600-forget-the-turing-test-there-are-better-ways-of-judging-ai/
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Kommer AI bli supersmartast?

Inläggav jonte00 » 2015-11-02 13:28:11

Det kommer nog tyvärr bli våran undergång. Om datorn börjar tänka själv är det realistiskt sett nästan omöjligt att ingenting skulle gå fel. Det är som att lägga alla världens vapen och hela jorden i en autistisk killes händer.
Då snackar jag grov autism, alltså riktigt känslokall, 0 empati och sympati och som verkligen inte har något "hjärta" eller "medkänsla".

Tycker att det är bra men samtidigt idiotiskt, jag tycker att de gör stora framsteg inom teknologin men säkerheten verkar de inte tänka på. Ungefär som när internet och datorer började användas, då det plötsligt blev en chock att det fanns "hackers" som utnyttjade säkerhetsfel. Det var inga företag förberedda på.
jonte00
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2015-10-08

Återgå till Intressanta intressen



Logga in