Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Moggy » 2011-12-29 13:43:31

http://svt.se/2.149941/1.2653132/

Kokvinnorna är en film om två egensinniga och ständigt trätande systrar. Britt är närmare 80 år och handmjölkar fortfarande sina älskade kor trots en gammal ryggskada. För att klara av det ber hon sin syster Inger om hjälp. Men Inger hatar mjölkningen och vill hellre träffa sina barnbarn.


http://svtplay.se/v/2328859/kulturnyhet ... okvinnorna

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14139476.ab

Britt och Inger i Sibbalt gjorde succé i filmen ”Kokvinnorna”.
Nu jagas de handmjölkande systrarna av länsstyrelsen i Halland.
– De är så kivna, säger Inger Gustafsson, 77.
De halländska systrarna Britt Georgsson, 78, och Inger Gustafsson, 77, blev kända för svenska folket under julhelgen när SVT visade dokumentären om dem, ”Kokvinnorna”.Men länsstyrelsen är inte lika nöjd med systrarnas djurhållning.



Nån som såg dokumentären på TV och har nåt att säga om det?

För min del blev jag äcklad och såg inte den minsta charm i hur dom levde. Det var misär både för djur och för tanterna. En gammal knasig tant som inte hade tvättat håret på flera år sitter och mjölkar korna omgiven av flugor och med händer och naglar gula av skit. Uppenbart att dom inte var kapabla att ta hand om korna, gården eller ens sig själva. Sen är dom arga på myndigheterna som lägger sig i och tycker att "vi lever ju i ett fritt land".
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav calima » 2011-12-29 13:59:31

Tanterna kan leva som de vill så länge det inte går ut över andra.

Men de skall förbanne mig inte ha djur om de inte kan ta hand om dem!!
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav segdeg » 2011-12-29 14:41:06

calima skrev:Tanterna kan leva som de vill så länge det inte går ut över andra.

Men de skall förbanne mig inte ha djur om de inte kan ta hand om dem!!


Det kunde gälla övriga jordbrukare oxå, men det gör det väl iaf inte?

Mvh Tjurig
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav atoms » 2011-12-29 15:41:36

Jag såg dokumentären precis nyssens. Jag tyckte att den var fin, men de behövde lite hjälp med saker och ting. Hade jag varit av det flyttbara slaget kunde jag tänka mig att spendera ett par veckor där med lite uppröjning och enklare effektiviseringar.

Boskapen tycktes ju må bra, men det var väl en eller ett par katter som inte såg så friska ut.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Upside_Down » 2011-12-29 18:29:28

Jag kunde tyvärr inte se hela dokumentären utan bara ett litet klipp men av det jag såg så var de flesta korna i betydligt finare skick än alla de mjölkkor jag har sett, de flesta hade bra hull vilket de flesta mjölkkor inte brukar ha, det är tydligen helt okej att de ser ut som vandrande skelett enligt djurskyddet. De var också betydligt renare än normen av kor som dessvärre brukar ha massa intorkad skit i pälsen som kan ge stora frätskador tillslut. Däremot kan ju man prata om kornas lidande om de inte mjölkas så ofta som de ska då det är ett extremt lidande för dem. Dessutom hade jag nog även velat klaga på att de hade taggtrådsstängsel, vilket dock är tillåtet så länge det sattes upp innan 2008.

Katterna kunde jag inte se några bilder på men enligt min mening borde alla katter kastreras för att undvika oönskade katter som svälter ihjäl.

Det finns djur som lider mycket värre men för min del känns det som djurskyddet mer är anpassat för att alla mått och sådant ska åtföljas, inte det faktum av hur djuren verkligen mår.
Upside_Down
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2011-12-25

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Parvlon » 2011-12-29 18:39:26

Har sett något om dem för ett antal år sedan. Kanske var en dokumentär.. Jämfört med andra bönder tycker jag inget värre om dem. Tycker man det är äckligt så är det bara att gå till vilken annan som helst och kolla hur djuren hanteras. Inte ovanligt att man inte får se dock, speciellt barn eftersom de är ju framtidens storkonsumenter.

Upside_Down skrev:Däremot kan ju man prata om kornas lidande om de inte mjölkas så ofta som de ska då det är ett extremt lidande för dem.
Det där är en myt har jag för mig men oavsett så får de väl knappast nån mjölk om de inte kalvar och kommer inte ihåg något om att de åt kalvkött. Har iaf. väldigt svårt för att tro de våldtar korna som är vad vanliga mjölkbönder regelbundet gör.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-29 20:30:31

Sett hela dokumentären. Det ser väldigt annorlunda ut allting, i synnerhet om man är en uppkopplad människa i city. Men livet på landet är, tja, ålderdomligt i flera avseenden och mitt bestående intryck är mer att kvinnan med korna är en aning vrickad och inte ser sin situation på ett klart sätt. Att hon inte längre är kapabel att ta hand om kor ser ju vem som helst.

Jag får mindre lust att bo på landet när jag ser det här. Lera och skit överallt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Zombie » 2011-12-29 20:48:50

Det är skitigt i ett fähus och även jag tyckte korna såg välskötta ut. Men det är kanske ingen idé att försöka tala med dagens stadsbor om matframställningens villkor, det har blivit för olika världar. Också det där att offra allt för sina djur och vara lycklig med det. Som med så mycket annat: antingen måste man ha varit med eller sett det på nära håll eller så avvisar man det bara som obegripligt eller som något man till och med vill förbjuda andra.

Sedan kan man ju ha det bättre som människor än de där två. Men det tycker jag man får sätta i proportion till hur det är i ett tvärsnitt av befolkningen, och har man sett litet av hur kärlekslöst det kan gå till så har man sett mycket värre. I alla fall såg inte jag något av den där sortens illvilja, vilket var rätt otroligt bara det, så hårt pressade som båda systrarna var. Men det var också ett annat sätt att fungera än vad folk förstår sig på numera, andra präglingar från början. Återigen mycket man missar om man inte ens försöker förstå.

Det här är inget försvar för hur de hade det och inte motsatsen heller. Men jag tycker reaktionerna på filmen illustrerar hur svårt det är att bli så klok som man själv tror att man är jämfört med vad folk var förr. I takt med att man vinner nya insikter och möjligheter förlorar man också gamla – och det är det liksom inbyggt att man inte ser.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-30 1:11:25

Fast nu riskerar hon ju livet när hon sitter och somnar när hon mjölkar korna. De kan ju sätta sig på henne - vilket också framgår i filmen. Då tycker man att det gått för långt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Sheyen » 2011-12-30 1:30:56

Jag såg nyss trailern. Vad jag reagerade mest på var den gamla tantens hållning... eller vad jag ska kalla det. Jag försökte att härma det. Det var svårt.

Den stackars tanten blev tacklad av sin ko. Det såg ganska sorgligt ut. Hon borde ju sitta ner och ta det lugnt, den där gamla damen.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Lakrits » 2011-12-30 2:53:57

Sådana här dokumentärer väcker dels lusten att starta ett lantbruksföretag av något slag, men också tanken att jag borde läsa Kejsaren av Portugallien igen.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav TechnoDrop » 2011-12-30 9:21:10

Såg inte hela dokumentären men tillräckligt för att tycka att det såg helt okej ut.

Korna såg verkligen friskare ut än dom jag sett på några av de större gårdarna här i kring. Båsen i en modernare bondgård är betydligt mindre och hagarna likaså. Samt att det är så många kor som går omkring i dom att det inte finns någe gräs kvar.

För att inte tala om hur äckligt mycket skit de står i och att de tycks vara fastkedjade till sina bås en stor del av dagen.

Då tycker jag den gamla kvinnans kor såg ut att ha det mycket bättre.

Angående katterna så visades en bild av en kattunge som hade ett öga som ruttnat bort. Såg lite äckligt ut och måste nog ha gjort ont innan det läkte.
TechnoDrop
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2011-11-27

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Red and green » 2011-12-30 10:00:06

Fantastisk dokumentär måste jag säga. Jag blev fastklistrad framför TV:n och kunde inte röra på mig.
Bra att tanten hade saker som höll henne igång, meningen i livet hade hon, den saken är klar. Bättre så än ligga stilla på någon Carema-anställt och försvinna till döden sakta men säkert.

Otroligt att någon med sådant ryggskada har sådan energi att ta tag på saker. På det sättet en klar förebild. Men hygienmässigt en stor röd varningsflagga och jag håller inte själv på med pedanteri i den meningen ( alltså inte hemma men på jobbet JA)

Men samtidigt var det otroligt sorgligt. Att se hur smutsigt allt var. Det är inte helt OK vad man kunde se. Det var ganska långt ifrån OK faktiskt.
Djur misstänker jag var lyckligare än i massproduktion utan personlig touch.
Men hur rörigt och skitigt det var, det var långt ifrån bra. Någonting var fel, så klart.

Jag tänkte att hon kanske har AS. Kor och lantbruket var hennes specialintresse och hon var förberedd att gå över lik för att kunna hålla på med det. Men på andra plan var det nog katastrof. Envis oxå :-)Happy
Jag skulle nog inte bli förvånad om det skulle vara så.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Zima33 » 2011-12-30 23:29:42


Det finns inget på den länken, här är Kokvinnorna på svtplay t.o.m. 24 januari 2012
http://svtplay.se/v/2659320/dokumentarfilm/kokvinnorna
Zima33
 
Inlägg: 3622
Anslöt: 2011-05-09

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Moggy » 2011-12-30 23:40:31

Hur kan ni säga att det var rent där? Korna stod ju och vadade i skit och tanten försöka gräva bort skiten med händerna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav ledde74 » 2011-12-31 4:15:43

Min svärfar känner Britt, den gamla tanten.
Det är mycket i den här dokumentären som är snedvridet. Så är det ofta i media att man vränger lite på verkligheten för att det skall bli ett mer intressant program.
Britt har bland annat mer hjälp än vad som visas i programmet. Britt får hjälp utav grannbönder och hon har även hemtjänst hjälp som kommer och hjälper henne.
ledde74
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2011-12-31
Ort: Stockholm, Upplands Väsby

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Noli » 2012-04-13 22:09:19

Jag hittade länken av en slump i Karlavagnens gilla-sida i Facebook där länken är från radio Halland. där det stod att den äldsta kokvinnan som älskade sina kor och mjölkade korna trots värk är död. Hon dog för några dagar sedan.
Här är länken:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5059700

Karlavagnen som redan har börjat i P4 kl 21.40 nu i kväll har ämnet: Personligheter. Programmet började med att programledaren pratade om just om Kokvinnorna.

Jag såg filmen på TV i julas och tyckte att den var bra och intressant och att jag fascinerades av den äldsta kokvinnan som trots hög ålder och värk ändå fortsatte att mjölka korna därför att hon älskade sina kor och att korna var hennes liv. Hon var modig som vågade gå sin egen väg.

Jag fascineras av modiga och avvikande människor som vågar gå sina egna vägar och vågade trotsa mot konventionerna och även mot myndigheternas dumma, stelbenta, krångliga och onödiga regler och lagar m.fl.

mvh Noli

Moderator: inlägget redigerades.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav atltk » 2012-04-14 0:02:41

DÅ har wahlbeck redan berättat att Britt dog i påsk? (hon som var äldst och hade djuren) hörde det inte i karlavagnen men har varitr på lokalradion osv såg filmen på tv blir väl förra året va?
ni kan höra mer om henne den ena systern hon som dog här

http://sverigesradio.se/sida/default.as ... ramid=4027
radio halland
atltk
 
Inlägg: 109
Anslöt: 2007-07-18

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav segdeg » 2012-04-14 4:57:16

Det krävs en styrka och gud vet vad för att göra ett val och så värdigt avstå allt det som vad "människor" tror sig behöva ... för ett gott liv.

Så var detta liv då till ända, färdigt ... tydligen hemma hos de sina i ett lugnt och stilla slut , fint och trots allt ... värdigt.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Pieohpah » 2012-04-14 5:14:21

Måste se denna.. Återkommer!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Kokvinnorna, åsikter om det? Vidrigt eller charmigt?

Inläggav Nattmaran » 2012-04-14 16:30:01

Den verkar vara ett omtyckt tema det här med den egensinnige "gubben eller tanten i skogen". Böckerna om De ovanliga är ett exempel. Men det känns som om man romantiserar för mycket. Visst finns det en del att anmärka på lantbruken idag men det var knappast bättre förr även om småskaligheten har sina fördelar. Att däremot lyfta fram människor som på grund av psykisk sjukdom, senildemens eller bara ren envishet väljer att leva i halvmisär känns inget vidare.

En annan sak som är bra att tänka på är att det visserligen kan vara charmigt med små gårdar och handmjölkade kor eller djur som slaktats och styckats på plats, men kommer det ut produkter på den storskaliga marknaden som på ett eller annat sätt är smittade, kan de ställa till med en omfattande skada innan man hunnit smittspåra källan. Storskaligheten har på gott och ont gjort oss beroende av ett trassligare regelverk (min pappa är charkuterist och jag har vänner som driver lanbruk; därav kunskaperna i ämnet).
Nattmaran
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-01-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in