Knäpp USB-kabel

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Knäpp USB-kabel

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-12 18:18:56

Jag har ett konstigt problem med en USB-kabel.

Förut hade jag min hub kopplad med USB till min gamla dator. Så fort man rörde datorn eller kabeln, så hörde man ljudet som låter när man drar bort en USB-grej. Kort därefter så hörde man ljudet som låter när man sätter in en USB-grej.

Jag tolkade det som en skada från de två gånger datorn for i golvet och hamnade på kontakterna (den kontakt som då satt i just den USB-porten, bröts av av smällen mot golvet).

Nu på nya datorn är det precis samma problem. Så då drog jag den smarta slutsatsen att det var glapp i kabeln i stället. Så jag hämtade en annan (begagnad) USB-kabel.

Men problemet är precis likadant :(

I skrivande stund (har datorn i knät, kylplatta emellan förstås) så slår USB-enheterna på och av i en rasande fart.

Har ni detta problem? Är det vanligt??? Fattar inte vad felet kan vara, om det inte är så att den andra USB-kabeln också var av på något sätt.

Det kanske inte heller är särskilt bra för prestandan att koppla in och ut minnen, kortläsare, scanner m.m. oavbrutet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Trolsk » 2010-10-12 18:25:50

Prova en enhet i taget på olika portar. Om du använder en USB-hub utan extern strömförsörjning är det lätt hänt att den inte ges tillräckligt med ström för enheterna.
Trolsk
 
Inlägg: 347
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-12 18:57:46

Hubben har egen ström.

Jag hittade nu en annan USB-kabel, en som jag inte har använt eftersom jag direkt behövde en längre. Testar nu denna, och hittills verkar det ok. Får HOPPAS att de båda andra USB-kablarna var kass så att mysteriet blev ett lustigt sammanträffande...

Problemet har enbart inträffat när man rör på datorn eller vid kontakten in till datorn, aldrig hubben.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-16 14:06:47

Inga problem mer. Jag hade tydligen oturen att byta kabel till en annan som också var glapp. Nu fungerar det som det ska.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in