Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Flinta » 2018-01-27 11:20:13

Ok oklok men intressant uppenbarligen :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Dreamtrance » 2018-01-28 21:22:23

Hon hade ju en intressant serie på svt då hon träffade andra bipolära människor. Minns inte namnet på den.
Dreamtrance
 
Inlägg: 1045
Anslöt: 2016-07-04

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Kahlokatt » 2018-01-28 21:52:48

I sin bok En liten bok om ondska (jag har läst hela) nämner hon Asperger i någon snabb passus, men går inte närmare in på vad Asperger skulle ha med ondska att göra...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Wine » 2018-01-30 22:27:07

Flinta skrev:Ok oklok men intressant uppenbarligen :wink:


Hon är klok, nu har hon ju också lyckats samla in mycket mer pengar än vad som nog var förväntat till den planerade boken ”Våldtäkt och kultur – en kartläggning av gruppvåldtäkter i Sverige 2012–2017”, efter att insamlingen stoppades av Kickstarter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Julianus » 2018-01-30 22:29:59

En oklok idiot!
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav slackern » 2018-01-31 0:27:13

Ska helt klart köpa boken när den kommer ut.

Ann Heberleins (M) insamling till en bok om våldtäktsstatistik stoppades av företaget Kickstarter förra veckan. Nu har författaren och debattören fått in en miljon kronor i privata donationer, och hennes kommande bok ”Våldtäkt och kultur” planeras att ges ut under Almedalsveckan i sommar.

https://www.svt.se/kultur/bok/efter-sto ... verklighet

Säkert en intressant bok att läsa, men man bör nog kolla upp källorna å sådär och inte bara köpa allt rakt av.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Alien » 2018-01-31 2:30:22

Moderator:

Diskussionen om demokrati har flyttats hit. Diskussionen om säkraste länder för kvinnor har flyttats hit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Alien » 2020-03-20 13:46:39

Så här står det om hennes debattbok Den banala godheten:

År 2017 utgav Heberlein debattboken Den banala godheten, som bland annat handlar om Sveriges asylpolitik, integration, mångkulturalism och svenska värderingar. I boken hävdar hon ”att den svenska migrationspolitiken alltför länge styrts av en banal godhet, en naiv välvilja om man så vill – en önskan om att vara god och göra gott, där politikerna inte reflekterat över eller velat se konsekvenserna av sina handlingar och beslut”.

Bokens titel anspelar på Hannah Arendts bok Den banala ondskan[20], i vilken Arendt hävdar att det inte alltid finns onda motiv bakom onda handlingar utan att drivkraften bakom onda handlingar påfallande ofta är ytterst banal. På samma sätt skulle det, menar Heberlein, vara ”banal godhet” att återgå till en generösare asylpolitik med tanke på de ”i det närmaste oöverblickbara konsekvenser”, som den svenska migrationspolitiken har lett till.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ann_Heberlein

Heberlein har ju skrivit en del både klokt och intressant (som jag bl a skrivit här, men samtidigt känns hon politiskt "opålitlig" med alltför stor sympati för SD. Dessutom tycks hon råka i bråk med andra titt som tätt.

Först skrev hon för Sydsvenska Dagbladet men lämnade samarbetet med buller och bång.
Ann Heberlin bryter sitt mångåriga samarbete med Sydsvenskan. Orsak: hon menar att kulturchefen Rakel Chukri ska ha bett henne att undvika skriva kritiskt om Islam. Det förnekar Sydsvenskans kulturchef.
https://www.resume.se/kommunikation/med ... amarbetet/

Hon har också skrivit för Ledarsidorna men lämnade också det samarbetet:
Jag och min man Erik har båda skrivit för Ledarsidorna.se under en längre tid. Det har varit en spännande tid där vi tyckt att vi tillsammans med publikationens ansvarige utgivare, chefredaktör och dynamo – Johan Westerholm – har gjort en insats för att bredda den publicistiska scenen i Sverige. Vi har varit solidariska med Ledarsidorna in i det sista, men allting har en gräns.

Idag har vi således fattat beslutet att avbryta vårt samarbete med publikationen. Det finns flera skäl till detta, men det som fått oss att slutgiltigt fatta beslutet att lämna plattformen är publiceringen av ett så kallat ”gräv” av journalisten Andreas Henriksson.
https://annheberlein.com/2018/12/18/vi- ... gt-omdome/

Nu skriver hon och hennes man Erik van der Heeg i stället på hennes hemsida Heberleins etik.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Alien » 2020-03-20 13:55:33

Ann Heberlein och SD:

Första halvåret 2019 arbetade hon som politisk sekreterare åt Christian Sonesson, moderat kommunalråd i grannkommunen Staffanstorp. Som skäl angav hon att hon gillar den moderata politiken i den kommunen, och tryckte på två specifika saker: det kommunala samarbetet med Sverigedemokraterna samt Staffanstorps lösning att erbjuda husvagnar som tillfälligt boende för nyanlända.[30][31]

I augusti 2019 stödde Heberlein som enda ledamot från annat parti Sverigedemokraternas motion om att införa tiggeriförbud i Lund.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ann_Heberlein

Mtp på detta och vad hon tidigare skrivit är det inte underligt att hon fått beundrare bland SD-sympatisörer men även bland rasister i allmänhet. Detta skriver hon om här:

Magda Gad var inte längre vatten värd – ”där sjönk du i mina ögon”, ”nu är du ute och cyklar i gyttja”, ”har ditt konto blivit kapat?”, ”nu tappade jag respekten för dig”, ”du är bara värd förakt”. Magda Gads arbete med att rapportera från krigshärdar och lyfta fram kvinnors situation ibland annat Afghanistan avfärdas alltså eftersom hon dristar sig till att ifrågasätta om en svensk journalist verkligen behöver skyddsväst för att delta i en direktsänd SVT-sändning.

Jag har sett samma fenomen ett otal gånger de senaste åren – hur beundrare, fans, följare plötsligt vänder sig mot den person de alldeles nyligen höjde till skyarna för dennes ”mod” och ”ärlighet”. Jag såg det hända Aron Flam när han tydligt tog ställning mot att förbjuda omskärelse: tidigare okritiska beundrare ”tappade respekten” och avföljde Flam. Henrik Jönsson, som inte heller vill förbjuda omskärelse av småpojkar, fick sig en släng av samma slev.

Jag såg det hända migrationsforskaren Joakim Ruist, som först höjdes till skyarna för att han levererade fakta angående migrationens kostnad, men sedan föll från samma skyar i samband med publiceringen av Global migration (SNS, 2019) i vilken han argumenterar för att den situation vi har idag egentligen är snarlik situationen för tjugo år sedan. Och när Kvartal i veckan publicerade en text av författaren Ulrika Nandra med rubriken ”En blick på rasisten i dig” haglade de missnöjda och kritiska kommentarerna och några deklarerade att de nu minsann drar in sitt månatliga stöd till Kvartal. Jag har sett det hända mig själv flera gånger det senaste året – hur oreserverad beundran blixtsnabbt byts till iskallt hat och förakt.

Jag retweetade Magda Gad och skrev: ”Jaha, Då har Magda Gad fallit i onåd hos de där som älskar henne när hon rapporterar om islamisters illdåd. Var glad att du slipper den sortens fans, Magda. Det är vidrigt att kidnappas av rasistiska äckel och enormt skönt när man gör dem besvikna och de försvinner”. Den tweeten kom från hjärtat. Jag har plågats av att bli beundrad och hyllad av människor vars åsikter jag avskyr. Jag vill inte kidnappas av människor med främlingsfientliga och rasistiska uppfattningar. Jag vill absolut inte att mina texter och böcker används som argument för att hävda att ”alla muslimer är si eller så”, att ”allt är invandrarnas fel”.
---
Inte sällan förvanskar den här sortens beundrare dessutom det vi faktiskt skriver. Jag vet inte hur många gånger mina texter använts som argument för att påstå att ”alla muslimer våldtar”, ”det är bara invandrare som våldtar” eller ”det pågår ett inbördeskrig där svenska flickor våldtas”. Inget av detta är sant. Inget av detta har jag heller påstått. Det är andra som påstått att jag hävdar det. Det gör mig rasande. Det förstör debatten och omöjliggör en rimlig, saklig och seriös diskussion om svåra och komplexa problem och fenomen som vi måste prata om. Det skadar mig, och andra som råkar ut för samma fenomen. Vi tillskrivs av våra ”beundrare” åsikter vi inte har, och våra belackare väljer att tro på beundrarnas tolkning av våra texter, böcker och reportage istället för att faktiskt gå till källan.
https://annheberlein.com/2020/03/01/att ... -rasister/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kloka, intressanta Ann Heberlein!

Inläggav Marjatta » 2020-03-20 15:28:50

Jag har inte riktigt koll på vad hon eg. skrivit förut. Vet därför inte om hon själv svängt i sina åsikter, eller om hon bara deklarerat avstånd till sin högerextrema svans. Man kan ju se det som självförsvar, bara. En försiktighetsåtgärd. Hon hade nytta av svansen ett tag, men gör sig av med den innan den biter henne? men som sagt, jag vet inte. Alien kanske har någon uppfattning.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in