Klämma på saker i en viss rytm

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Klämma på saker i en viss rytm

Inläggav Marabou » 2011-01-21 16:28:18

När jag var liten kunde jag stå, nästan hur länge som helst, och klämma på saker i en viss rytm. Jag klämde bara på saker jag tyckte om, som mina ridgrejer eller ett brev jag fått från en brevvän. Mina föräldrar gillade inte att jag stod där och klämde - jag var totalt inne i det - men jag själv mådde väldigt bra av det.

Jag kan fortfarande klämma på saker då och då, typ tv-spel/tv-spelskontroller, brev eller andra saker jag tycker om, men inte så ofta jag går inte helt in i det, och jag skäms för det för redan som liten fick jag ju veta att det inte var normalt.

Jag tänkte att detta kanske är typiskt aspigt/autistiskt/npf-igt så jag tänkte fråga om det är fler som gör/har gjort liknande?
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav DIProgan » 2011-01-21 17:05:10

Jag tänker mest att musik och diverse rytm-spel (Dance dance revolution, Guitar Hero etc.) kanske skulle passa dig som handsken.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Inläggav Marabou » 2011-01-21 17:11:44

DIProgan skrev:Jag tänker mest att musik och diverse rytm-spel (Dance dance revolution, Guitar Hero etc.) kanske skulle passa dig som handsken.


Haha, jag kan förstå att man kan tro det :P Men grejen är att jag är mer eller mindre orytmisk och tondöv när det kommer till att HÄRMA rytmer eller toner :lol: Jag behärskade endast min egen "kläm-rytm" och den bara kom utan att jag riktigt visste hur jag gjorde. Nuförtiden har jag nog ingen särskild rytm när jag klämmer på saker. Det är inte samma grej längre.

Annars skulle nog såna där dansspel vara lite kul med tanke på min rastlöshet. Vanliga tv-spel där man måste sitta still och koncentrera sig tröttnar jag lätt på, även om de är roliga.
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Kati » 2011-01-22 20:38:35

Min son är 10,5 o han tycker om att klämma på mig!!! På mitt sk "gäddhäng" t.ex Eller om jag har en viss jacka på mig, så vill han klämma. Jag kan känna hur han klämmer i en speciell takt.
Kati
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2009-11-08
Ort: Solna

Inläggav Marabou » 2011-01-23 13:42:26

Kati skrev:Min son är 10,5 o han tycker om att klämma på mig!!! På mitt sk "gäddhäng" t.ex Eller om jag har en viss jacka på mig, så vill han klämma. Jag kan känna hur han klämmer i en speciell takt.


Hahaha :lol: Skön unge! Fast kanske inte så behagligt för dig när han klämmer på ditt "gäddhäng"? :P
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Inläggav Anna med fyra » 2011-01-23 16:04:48

Min snart 3 årige son har alltid (nästan) klämt på mig och sin pappa. Han började tidigt med att trycka på pappas adams äpple om och om igen och mig gned han strax under nere på halsen. Sedan började han klämma på våra nyckelben, grävde nästan in sina små fingrar under och runt nyckelbenet (inte riktigt men det kändes så). Sen började han gnida oss på knogarna och det gör han fortfarande och nu gnider han oss även på knogarna med sina tår :D.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Inläggav Marabou » 2011-01-24 20:17:39

Anna med fyra skrev:Min snart 3 årige son har alltid (nästan) klämt på mig och sin pappa. Han började tidigt med att trycka på pappas adams äpple om och om igen och mig gned han strax under nere på halsen. Sedan började han klämma på våra nyckelben, grävde nästan in sina små fingrar under och runt nyckelbenet (inte riktigt men det kändes så). Sen började han gnida oss på knogarna och det gör han fortfarande och nu gnider han oss även på knogarna med sina tår :D.


:D
Marabou
Har också skrivit som Vampire.
 
Inlägg: 403
Anslöt: 2010-06-28
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in