Klackarna i taket i Stockholm nu i helgen?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ganesh » 2010-05-25 23:05:14

Grimuald skrev:Som vän av ordning och reda så tycker jag att det borde vara krav på att uteställen måste deklarera vilka ljudnivåer de använder sig av i sina lokaler så att folk inte helt onödan drabbas av hörselskador och tinnitus. Tycker heller inte att det är lämpligt att locka folk på Aspergerforum till sådana ställen. De som bjuder in till sådana träffar borde informera om vad träffarna innebär, alltså vad man bör räkna med om man följer med. Tack för ordet.


Hade jag kunnat så kanske jag hade följt med.

Hursomhelst så hade det varit mitt ansvar att ta reda på ifall det varit min grej. Vart vi skulle gå. Vilka som skulle med (det kunde ju ha varit någon jag inte gillar med). Och andra saker som är viktiga FÖR MIG.

Ett enkelt PM hade löst det problemet.

Och har man inte ansträngt sig för att ta reda på info man anser sig behöva så får man faktiskt skylla sig själv.

Man har faktiskt ett ansvar att informera sig. Att själv söka den information man behöver. Just det faktum att vi är olika gör att den info som ges när en träff ordnas inte kan vara 100% relevant i alla fall. (Känslighet för ljud och ljus är bara ett exempel. Kunskaper om olika uteställen är ett annat.)

Då är man tillbaka till det egna ansvaret. Och det ohemula i att gnälla på andra när man inte tagit det ansvaret. Som Grimuald gör nu. Vilket är en deja vu upplevelse.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Grimuald » 2010-05-26 9:03:12

mondo beyondo skrev::shock: Grim, jag klarar inte av att hänga med i ditt resonemang, och känner inte igen mig i din slutsats.

Det är lugnt. Det är nämligen ingenting jag begär. Läs det du orkar med och tolka det som det behagar.

mondo beyondo skrev:Får huvudvärk av att försöka tänka som du.

Jag vet att många har problem med huvudvärk och jag kan väl förstå varför. Livet är komplicerat. Själv har jag värk nästan överallt men huvudet har klarat sig hyfsat. Än sitter det kvar på sin plats.

mondo beyondo skrev:Gällande tända ljus tipset så gav jag en förklaring vad jag menade så det är ditt val att bara ta det bokstavligt. *Svär lite*

Sakta i backarna. Allt man gör är inte val, ibland har man inga val. Är det inte ett välkänt faktum att aspergare kan ha en benägenhet att tolka saker just bokstavligt (Ex: "hoppa över lunchen"). Det svenska språket kryllar av uttryck som är lätta att tolka fel. Det är inte bara ett problem för exempelvis invandrare men även för olika grupper bland svenskar. Något som också är väldigt vanligt och då särskilt på olika forum är jargong och slanguttryck, dvs ord som inte är upptagna i SAOL (Svenska Akademiens OrdLista). Annat som ofta är ett problem när det gäller kommunikation med aspergare är "inlindat språkbruk", dvs ett språkbruk som förutsätter massor av förkunskaper. En person som inte är uppväxt eller inskolad i ett speciellt språkbruk kan lätt hamna utanför och jag kan tänka mig att det är så för många aspergare. Jag tycker att på en plats som aspergerforum ska man försöka visa hänsyn i hur man kommunicerar och undvika alla former av "inlindat språkbruk" och andra tvetydigheter just av den anledningen att folk med Aspergers Syndrom kan läsa här. Verkar också konstigt att man hackar på folk här som läser saker bokstavligt när det förmodligen är kopplat till diagnosen. Om man kräver av andra att man ska behärska "inlindat språkbruk" och vara expert på alla ämnen som behandlas så då är det väl lämpligare att man skriver på andra forum som är riktade till normalfungerande individer.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Inger » 2010-05-26 11:33:02

Grimuald, som andra försökt förklara:

1. Alla aspergare har inte perceptionsproblem, även om det är vanligt.

2. Även aspergare som gillar disco, alkohol och inte är ljudkänsliga har rätt att stämma träff via detta forum.

3. Det deklarerades väldigt tydligt i den här tråden vilken sorts träff det handlar om.

4. Den som vet med sig att den troligen är för känslig för den här typen av träff (som jag t ex) väljer då med fördel en stillsammare aspie-träff.

5. Vill man ha lugnare utekväll så går det dessutom utmärkt att själv föreslå ett ställe med lämplig ljudnivå och se om någon annan vill hänga på.

6. Sen blev det tydligen lite missförstånd när någon försökte yttrycka sin sympati och detta inte motsvarade ditt behov. Det är sånt som händer på nätet. Det var uppenbart ingen som menade något illa så kan ni inte bara lägga ner nu?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Grimuald » 2010-05-27 1:13:45

Inger skrev:Grimuald, som andra försökt förklara:

1. Alla aspergare har inte perceptionsproblem, även om det är vanligt.

2. Även aspergare som gillar disco, alkohol och inte är ljudkänsliga har rätt att stämma träff via detta forum.

3. Det deklarerades väldigt tydligt i den här tråden vilken sorts träff det handlar om.

4. Den som vet med sig att den troligen är för känslig för den här typen av träff (som jag t ex) väljer då med fördel en stillsammare aspie-träff.

5. Vill man ha lugnare utekväll så går det dessutom utmärkt att själv föreslå ett ställe med lämplig ljudnivå och se om någon annan vill hänga på.

6. Sen blev det tydligen lite missförstånd när någon försökte yttrycka sin sympati och detta inte motsvarade ditt behov. Det är sånt som händer på nätet. Det var uppenbart ingen som menade något illa så kan ni inte bara lägga ner nu?

Inger, är det något i debatten som skrämmer dig eller försöker du bara mästra mig ?
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Inger » 2010-05-27 1:23:46

Nej och nej.

Tyckte bara det verkar så onödigt när det blir missförstånd. Inget personligt alls. Men vill ni fortsätta ändå så ska inte jag lägga mig i mer.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lakrits » 2010-05-27 1:33:36

Jag håller med Inger. Om man som jag och Inger har stora perceptionsproblem, så lönar det sig ofta väl att tydligt påpeka det för arrangören och fråga denne om det kommer att vara ljud- och ljusstök under träffen. Ibland har jag inte lyckats förklara mina egenheter tillräckligt väl och får då vända i dörren. Men det är sådant som händer. Bättre det än att ändå gå in på diskot (eller vad det är) och sedan sova 16 timmar om dygnet i tre dygn innan jag kommer tillbaka till normal kapacitet.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Återgå till Träffar



Logga in