Kl 14.30 SVT1 idag "En resa genom helvetet"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kl 14.30 SVT1 idag "En resa genom helvetet"

Inläggav Alien » 2008-01-27 12:36:16

Om de moderna slavskeppen där människor packas som sillar på väg till ett bättre liv.

Den resan går till Jemen, men såna båtar går till Europa också. Smugglarna har ingen barmhärtighet alls. De slår den som vågar säga något el försöker röra på sig. De kan kasta dem i havet när de vill, de har ju redan fått pengarna. Den franske journailisten som följde med riskerade själv livet, smugglarna hotade kasta honom i också, om han försökte filma dem.

När jag ser sånt tänker jag vilken tur jag ändå haft som fötts i ett land där jag kan äta mig mätt och få tak över huvudet.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:26:45, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Thunderchild » 2008-01-27 16:23:00

Blir illamående av att se skiten och höra allt.. Alla är apatiska offer. Bodde jag i trakterna skulle jag skaffa mig ett stort automatvapen å bara rensa idioter.. Fy fan!!

Kopplade över till 2:an och lugnade nerverna med att se en underbar blondin isdansa till ABBA.
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 11:26:45, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-27 22:29:00

Det är ju samma skit här, det räcker med att någon surfitta på den instans/arbetsplats/whatever man ska ha sina pengar ifrån bestämmer sig för att jävlas. Vips, så är man utan både mat och tak över huvudet. Det gäller att vara på sin vakt. Inte lita på någon. Observera, tänka till - agera. Helst skulle man utveckla psykopati.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:26:45, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav vetej » 2008-01-27 22:46:48

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 634&lpos=5

Scrolla nedåt för att hitta och titta.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 11:26:45, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Alien » 2008-01-29 2:47:03

Apatiska är de egentligen inte, de är tvärtom mycket beslutsamma. I hopp om ett bättre liv riskerar de livet.

Uppskattningsvis 4 000 flyktingar har omkommit hittills i sina försök att korsa havet. 130 personer kan stuvas i en liten båt som egentligen är byggd för en besättning på tio man. Där tvingas de sitta i sammanpressade med andra i samma position, utan möjlighet att röra sig, under de tre dagar resan kan ta.

De får varken mat eller vatten och utsätts för våld och övergrepp av vakterna som agerar på order och drivs av rädsla för sina överordnade. Det händer också att människor kastas överbord som ett sätt att skapa rädsla och lydnad hos de övriga.

Det har också förekommit att samtliga flyktingar ombord på en båt har mördats av människosmugglarna som enbart velat komma åt pengarna.

FN gör vad de kan för att övertyga flyktingar om att avstå den livsfarliga resan över havet och erbjuder t.o.m. pengar för att flyktingar ska kunna återvända till sina hembyar. Men ofta är det förgäves.


Vanliga människor har inga vapen, bara smugglarna. Varför är smugglarna så grymma? För att de kan det. De riskerar aldrig att åka fast och bli straffade.

Dessa desperata afrikaner flyr också till Europa. Vad kan EU göra? Skjuta mot dem? Så länge det finns krig och svält kommer folk att fly.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:26:45, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-01-29 3:28:10

*fan vad djävla frustrerad över att jag inte har koncentration att titta*

och att vissa envisas, envisas och envisas med att inte fatta det uppenbara

Utveckla psykopati, SRM? Nog förstår jag vad du menar, så det hjälper väl inte att jag säger att när rikt folks "mänsklighet" (som nästan alla vi européers) ställs på det prov som räknas, då är andelen psykopater redan uppe i 100% minus någon handfull personer. Men jag drar en annan slutsats än du, för annars står jag inte ut
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:26:45, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2008-01-29 4:03:54

Zombie skrev:*fan vad djävla frustrerad över att jag inte har koncentration att titta*

och att vissa envisas, envisas och envisas med att inte fatta det uppenbara

Utveckla psykopati, SRM? Nog förstår jag vad du menar, så det hjälper väl inte att jag säger att när rikt folks "mänsklighet" (som nästan alla vi européers) ställs på det prov som räknas, då är andelen psykopater redan uppe i 100% minus någon handfull personer. Men jag drar en annan slutsats än du, för annars står jag inte ut

Och jag tror inte att jag skulle finnas bland handfullen. Jag skulle vilja, men psykopati är smittsam. Vilket inte är någon ursäkt för att smittas. Jag bara sitter här och har det bra, och tycker vad jag tycker man borde tycka. Vilket, sistnämnda, inte är PK utan det enda som kan moraliskt försvaras. Så långt. Men det är alltså inte långt nog.
Man gör det svårt för sig. Mycket lättare att följa med strömmen och bli en psykopatlookalike. Risken är liten att det finns någon gud som straffar en för det sedan. Ändå är det fel. Varför? För att jag säger det?

... lättare, särskilt om man redan tvingas bära mer än man är gjord för att orka. Men det är ju just precis det de här människorna gör också. Allihop.
Rundgång. Myror från två myrstackar i samma myrtäta terrarium. Men med hjärnor nog att verkligen lida och få varandra att lida fast vi rår för det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in