Kaos i hjärnan av kreativitet.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav chibibotto » 2011-04-04 3:16:48

Nu ska vi se om jag kan skriva ner det här som jag tänker det.

När jag får uppgifter som innehåller att göra något kreativt, så blir jag bombarderad av bilder i mitt huvud, jag brukar jag oftast få så många bilder i huvudet att jag inte kan koncentrera mig på endast en bild, och blir trött bara av att tänka på att prestera.
Jag börjar göra något, men sen dyker det upp nya bilder i huvudet och jag kan inte få ut vad jag tänkt göra. Det är verkligen jätte jobbigt, speciellt om man i skolan har deadline.

Saker brukar för det mesta bli gjort men inte förrän sista sekunden, och då blir det bara skit av allt eftersom jag inte har kunnat få ut någon av det som jag tänkt på mer än halvfärdiga småsaker. Jag vet inte om det beror på att jag är alldeles för detaljrik i mina konstruktioner/bilder, och sen tar min ADD över och jag orkar inte göra klart alla små detaljer. Eller om det är att det blir en storm av bilder så jag inte kan ta ut vad som är viktigt.
Lärarna gillar oftast mina bilder, och det kanske är det som är viktigast, (men brukar säga att jag ska försöka göra fler designer, när vi har fått uppgifter att sketcha 10-20 st olika designs). Men jag är verkligen inte nöjd med med. Och jag blir sur på mig själv att jag inte kan få ner vad jag verkligen vill på papper.

Jag undrar om någon annan har liknande problem, och om det har löst sig, hur?
Hur ska man försöka få ordning på alla bilder i huvudet?
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav nano » 2011-04-04 8:04:06

Jag tycker det är viktigare att du gillar dina bilder :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav treeman » 2011-04-04 9:57:25

Själv försöker jag göra allt för att inte vara för "detaljrik". Men det är svårt.

Sänka ribban. Tvinga sig.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav chibibotto » 2011-04-04 15:46:07

treeman skrev:Själv försöker jag göra allt för att inte vara för "detaljrik". Men det är svårt.

Sänka ribban. Tvinga sig.


Jo sänka ribban har jag försökt göra många gånger, men vem vill vara medelmåttig när man kan vara bäst.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav treeman » 2011-04-04 19:15:47

chibibotto skrev:Jo sänka ribban har jag försökt göra många gånger, men vem vill vara medelmåttig när man kan vara bäst.


Bra frågeställning. Klurigt.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav MrWin » 2011-04-04 20:05:50

Take a chill pill?
MrWin
 
Inlägg: 1066
Anslöt: 2010-10-21

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav treeman » 2011-04-05 12:37:16

MrWin skrev:Take a chill pill?


Man ska inte ta för mycket piller väl? Fast såna funkar ibland.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav chibibotto » 2011-04-05 15:16:17

MrWin skrev:Take a chill pill?

Jag har inga piller.
Men jag prövade något herbal supplement för någon månad sen.
Jag kunde bara tänka enspårigt, det var läskigt, min kreativitet tonades ner.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav kakmonstret » 2011-04-08 14:25:47

chibibotto skrev:Nu ska vi se om jag kan skriva ner det här som jag tänker det.

När jag får uppgifter som innehåller att göra något kreativt, så blir jag bombarderad av bilder i mitt huvud, jag brukar jag oftast få så många bilder i huvudet att jag inte kan koncentrera mig på endast en bild, och blir trött bara av att tänka på att prestera.
Jag börjar göra något, men sen dyker det upp nya bilder i huvudet och jag kan inte få ut vad jag tänkt göra. Det är verkligen jätte jobbigt, speciellt om man i skolan har deadline.

Saker brukar för det mesta bli gjort men inte förrän sista sekunden, och då blir det bara skit av allt eftersom jag inte har kunnat få ut någon av det som jag tänkt på mer än halvfärdiga småsaker. Jag vet inte om det beror på att jag är alldeles för detaljrik i mina konstruktioner/bilder, och sen tar min ADD över och jag orkar inte göra klart alla små detaljer. Eller om det är att det blir en storm av bilder så jag inte kan ta ut vad som är viktigt.
Lärarna gillar oftast mina bilder, och det kanske är det som är viktigast, (men brukar säga att jag ska försöka göra fler designer, när vi har fått uppgifter att sketcha 10-20 st olika designs). Men jag är verkligen inte nöjd med med. Och jag blir sur på mig själv att jag inte kan få ner vad jag verkligen vill på papper.

Jag undrar om någon annan har liknande problem, och om det har löst sig, hur?
Hur ska man försöka få ordning på alla bilder i huvudet?


Ja det där hade kunnat varit jag som skrivit. När jag är kreativ och på sådant humör och får i uppgift att göra något speciellt så reagerar jag som du. Något som fungerar för mig är att jag bestämmer mig för att nu sitter jag en halvtimme (typ) sen går jag och gör något annat och låter allt vila. Sedan bestämmer jag en ny tid då jag ska sitta och hur länge. Sedan får man hålla på disciplinen hur svårt det än må vara.

Sedan går jag på min ursprungliga idé, den som lyste först och klarast, och har som mål att åtminstone fullfölja den. Jag ser då i stora drag till helheten först och främst och när jag har grovarbetet gjort så sätter jag mig med ev. detaljer. Jag försöker att undvika att vara pedantisk och perfektionist. Upptäcker jag under arbetets gång att jag kommit på en bättre idé så försöker jag inympa den i min grundidé med så lite förändringar i övrigt som möjligt.

Jag har suttit i timmar så många gånger och känt stress och frustration växa i takt med att man överarbetar sitt verk. Måleriet är ett bra exempel på ett område där verken som kan gå så överstyr att det tillslut blir skiss på skiss, färg på färg och bara skit av allt. Då är den spontana skaparglädjen som skänker liv borta och man har svårt att se proportioner och annat överhuvudtaget.

Jag kan dra mig för vissa typer av skapande då jag vet att det triggar igång en inre stress bara jag plockar fram materialet. Det är tråkigt. Alltså, kortare stunder med pauser emellan där man kanske gör något helt annat. Motstå kliet i fingrarna och försöka att inte förlora sig i detaljer för tidigt i processen.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav Zombie » 2011-04-08 18:58:51

För mycket, för många möjliga strukturer med för olika och värdefulla egenskaper, kaos av detaljer, sidospår åt x antal håll, serendipiteter (tack för påminnelsen Dagobert), stresspåslag, total handlingsförlamning... jodå. Hur undvika det? Bränna ut sig så svårt att också kreativiteten försvinner. :P Eller allvarligt talat undrar jag också. Litet praktisk forskning vore välkommen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-08 19:39:41

Jag älskar känslan när kreativiteten sätter in, men det gör mig ofta så uppe i varv att tankarna inte kan sluta snurra, och sedan följer ett slags baksmälla. Instämmer helt med Zombies inlägg ovan. Ändå skulle jag inte vilja vara utan kreativt flow. Jag har andra perioder då jag i princip inte känner någonting och tankarna mest är tomma. Det är det värsta jag vet.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav Flia » 2011-04-16 18:11:31

Jag kan inte styra alls. Är jag i kreativ flow så är det bara att acceptera, och göra det som ADHD'n bestämmer. Ofta kommer (tack och lov) AS in och fixar detaljer och avslut, men inte alltid.
Är jag inte kreativ är det ingen som helst idé att försöka göra nånting kreativt. Det blir bara total handlingsförlamning och omåttlig trötthet.
Om nån ber mig göra nånting kreativt blir det fullständigt omöjligt, men jag har lärt mig säga nej.

I skolan fungerade det inte alls med kreativiteten, just för att jag inte kunde hålla mig inom de ramar som bestämdes.

Det viktigaste tror jag är att acceptera hur man fungerar.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Kaos i hjärnan av kreativitet.

Inläggav chibibotto » 2011-04-17 14:56:47

Flia skrev:Jag kan inte styra alls. Är jag i kreativ flow så är det bara att acceptera, och göra det som ADHD'n bestämmer. Ofta kommer (tack och lov) AS in och fixar detaljer och avslut, men inte alltid.
Är jag inte kreativ är det ingen som helst idé att försöka göra nånting kreativt. Det blir bara total handlingsförlamning och omåttlig trötthet.
Om nån ber mig göra nånting kreativt blir det fullständigt omöjligt, men jag har lärt mig säga nej.

I skolan fungerade det inte alls med kreativiteten, just för att jag inte kunde hålla mig inom de ramar som bestämdes.

Det viktigaste tror jag är att acceptera hur man fungerar.



Jag tror det är det som är problemet, att jag i skolan måste anpassa mig till det lärarna säger åt mig att göra.

Jag har absolut inga problem med att vara kreativ till min foto uppgifter, där vi bara får ett koncept vi ska hållas oss till, men är fria att tolka det som vi vill.
Om jag måste anpassa mig till att ändra något jag tycker är snyggt och funkar i de andra lektionerna och lärarna tycker annorlunda så låser det sig och jag kommer inte på något alls.
Tillslut hafsar jag ihop något som jag inte alls blir nöjd med.
Just nu är jag i skeded där jag inte alls bryr mig om vilka betyg jag får längre, just för att jag inte kan vara kreativ när det kommer till att ändra på hur jag tänker.
Jag är trött på att de ska klumpa ihop oss alla till att tänka lika.
chibibotto
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2011-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in