Känslig

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Känslig

Inläggav roto » 2011-01-07 0:00:52

Aaaaaaa, jag är ny här kan man säga. Eller, har varit här sen början av dec och läst lite. Har 3 skapade användare som jag tänkte använda här men kände direkt med alla 3 att nånting var fel. Ena gången skrev jag ett skitinlägg och den andra gången skrev jag ett bra inlägg men kom på att jag ville ha ett annat användarnamn. Precis samma hände idag då jag skapade "makar" som jag tänkte betyder ju poet, men kom på att det kan misstolkas om man läser det på svenska.

Men (vet att man inte kan börja en ny mening med "Men" i svenskan. Bara så jag slipper en massa språkpoliser som det verkar finnas många av här :P) jag har en fråga.

Är det vanligt att man är känslig för solen, lufttryck, luftfuktighet, dofter och energier när man har AS? Jag har själv diagnosen och nyser alltid när jag går ut i solen. Är väldigt känslig för lufttryck och luftfuktighet också. Värme är jag också känslig mot, går omkring med T-shirt mitt i vintern för att slippa den där stickande känslan över hela kroppen. Är slutligen även känslig för energier, tycker att jag kan läsa andras tankar och avsikter. Behöver inte ta ögonkontakt, jag kan ju läsa av andra ändå.

Är detta vanligt?

Hoppas jag inte gjorde bort mig nu
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Re: Känslig

Inläggav atoms » 2011-01-07 0:13:37

roto skrev:Aaaaaaa, jag är ny här kan man säga. Eller, har varit här sen början av dec och läst lite. Har 3 skapade användare som jag tänkte använda här men kände direkt med alla 3 att nånting var fel. Ena gången skrev jag ett skitinlägg och den andra gången skrev jag ett bra inlägg men kom på att jag ville ha ett annat användarnamn. Precis samma hände idag då jag skapade "makar" som jag tänkte betyder ju poet, men kom på att det kan misstolkas om man läser det på svenska.
---
Hoppas jag inte gjorde bort mig nu


Du gjorde nog det; du får inte ha fler än ett konto här.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Känslig

Inläggav Arkimedes » 2011-01-07 0:37:10

roto skrev:Men (vet att man inte kan börja en ny mening med "Men" i svenskan. Bara så jag slipper en massa språkpoliser som det verkar finnas många av här :P) jag har en fråga.

Jag har för mig att man visst kan starta en ny mening med Men i svenskan. I engelskan däremot kan man inte starta en ny mening med But... utan man använder sig av However, ...
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Känslig

Inläggav Arkimedes » 2011-01-07 0:40:40

roto skrev:Är det vanligt att man är känslig för solen, lufttryck, luftfuktighet, dofter och energier när man har AS?

Det är vanligt att vara överkänslig mot ljud-, ljus- och känselintryck när man har AS.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Känslig

Inläggav Dagobert » 2011-01-07 0:54:08

roto skrev:tycker att jag kan läsa andras tankar och avsikter. Behöver inte ta ögonkontakt, jag kan ju läsa av andra ändå.

Kan du läsa av andra, eller tror du att du kan läsa av andra?
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: Känslig

Inläggav roto » 2011-01-07 1:21:56

atoms skrev:
roto skrev:Aaaaaaa, jag är ny här kan man säga. Eller, har varit här sen början av dec och läst lite. Har 3 skapade användare som jag tänkte använda här men kände direkt med alla 3 att nånting var fel. Ena gången skrev jag ett skitinlägg och den andra gången skrev jag ett bra inlägg men kom på att jag ville ha ett annat användarnamn. Precis samma hände idag då jag skapade "makar" som jag tänkte betyder ju poet, men kom på att det kan misstolkas om man läser det på svenska.
---
Hoppas jag inte gjorde bort mig nu


Du gjorde nog det; du får inte ha fler än ett konto här.


ja, fixat och klart nu grabben så oroa dig inte 8) 8)
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Re: Känslig

Inläggav roto » 2011-01-07 1:24:43

Dagobert skrev:
roto skrev:tycker att jag kan läsa andras tankar och avsikter. Behöver inte ta ögonkontakt, jag kan ju läsa av andra ändå.

Kan du läsa av andra, eller tror du att du kan läsa av andra?


Jag vet att jag inte ingenting vet, som Sokrates brukade säga (eller om det var Aristoteles)

Men det känns som att jag är duktig på att läsa av andra människor. Tycker ord och utstrålning motsäger varandra rätt ofta
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Inläggav Arkimedes » 2011-01-07 2:01:27

Om jag kommer in i ett rum där det sitter folk så tycker jag att jag kan känna av vad det är för stämning i rummet. Jag tycker även att jag är ganska bra på att läsa av folk. Å andra sidan kan jag ju inte veta om mina tolkningar är rätt eller inte.

När jag ska bedöma om någon har ärliga avsikter eller inte så är jag ofta överdrivet misstänksam.

Jag brukar känna på mig om andras förhållanden kommer att hålla, och har för det mesta haft rätt. Detta kanske inte är någon sensation eftersom det är sällsynt att ett förhållande varar hela livet. Men jag brukar lägga märke till brister som andra inte tänkt på. När alla andra säger "Dom har det perfekta förhållandet, dom är så lyckliga", då kan jag säga "Det är dom inte alls", och alla tittar konstigt på mig men efter ett tag så har dom gjort slut.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Känslig

Inläggav NoteToSelf » 2011-01-07 23:01:31

roto skrev: Jag har själv diagnosen och nyser alltid när jag går ut i solen.


Jag nyser också ibland när jag går ut i solen, haha :D
NoteToSelf
 
Inlägg: 321
Anslöt: 2010-09-22

Inläggav Zombie » 2011-01-07 23:22:54

Sådana känsligheter (menar då inte att nysa för solen) har jag sett rätt ofta hos folk jag skulle sätta NPF-varning på. Fast kanske de är vanligare än man tror hos andra med, det är ju inget man talar om gubevars.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Banzai » 2011-01-07 23:28:53

Intressant, jag nyser aldrig när jag går ut i solen. Min väninna gör det för jämnan och när jag har en nysning som inte har någon lust att lämna näsan så säger hon åt mig att titta mot solen med resultatet att jag blir blind som en mullvad och med en onyst näsa...

Däremot blir jag väldigt nysig så fort det blir för torrt i luften, men det har nog inget med något annat att göra.

Jag kan också "känna av" om ett förhållande är på upphällningen eller ej och hittills har jag tyvärr haft rätt (då jag själv är så misslyckad när det gäller relationer så gillar jag när folk runtomkring mig har någon speciell).
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav roto » 2011-01-08 4:26:44

Tack för alla svaren på mina frågor. Det värmer verkligen.

Kan nu konstatera att mitt antagande att dessa egenskaper skulle ha nåt med AS att göra är fel.
roto
f.d. epiphany
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2011-01-06

Inläggav KrigarSjäl » 2011-01-08 6:54:26

Det är inget ovanligt att aspergare är mer känsliga än andra, men vad man är känslig för varierar. Själv har jag svårt för sommaren om det blir riktigt varmt; tänk rötmånad. Stillastående kvav hetta, 30 grader, åska i luften, massor av turister, trängsel, skarpt solljus, mängder av intryck, reklam, evenemang och allmän svensk sommarhysteri då folk helt plötsligt drar på sig det fulaste som finns i klädväg och likt lämlar vallfärdar flockvis till samma vattenhål.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2011-01-08 9:30:01

KrigarSjäl skrev:Själv har jag svårt för sommaren om det blir riktigt varmt; tänk rötmånad. Stillastående kvav hetta, 30 grader, åska i luften, massor av turister, trängsel, skarpt solljus, mängder av intryck, reklam, evenemang och allmän svensk sommarhysteri då folk helt plötsligt drar på sig det fulaste som finns i klädväg och likt lämlar vallfärdar flockvis till samma vattenhål.

Finns knappast något värre...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Banzai » 2011-01-08 15:57:18

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:Själv har jag svårt för sommaren om det blir riktigt varmt; tänk rötmånad. Stillastående kvav hetta, 30 grader, åska i luften, massor av turister, trängsel, skarpt solljus, mängder av intryck, reklam, evenemang och allmän svensk sommarhysteri då folk helt plötsligt drar på sig det fulaste som finns i klädväg och likt lämlar vallfärdar flockvis till samma vattenhål.

Finns knappast något värre...
+1
Skulle vilja påstå att det räcker med värmen bara...
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Miche » 2011-01-08 18:57:35

Banzai skrev:Skulle vilja påstå att det räcker med värmen bara...

Jo, men i kombination med de andra sakerna blir det bara jävligare än jävligt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Banzai » 2011-01-08 18:59:57

Miche skrev:
Banzai skrev:Skulle vilja påstå att det räcker med värmen bara...

Jo, men i kombination med de andra sakerna blir det bara jävligare än jävligt!
+1 Som en sockersöt glasyr på en äcklig tårta man inte vill äta ändå.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Tant Grön » 2011-01-17 11:51:54

Jag är överkänslig när det gäller lukt, smak, syn och känsel. Det jag tycker är jobbigast är nog ändå att jag känner av stämningar, energier så mycket. Blir så stressad av att behöva vara i närheten av människor som är arga, oroliga, stressade m.m. Känns som om jag lever utan filter mot omvärlden.
Tant Grön
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2010-09-07

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in