Känner mig mindre värd än andra

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2010-03-02 18:07:35

Lakrits skrev:Det finns en Adamsson-seriestripp, där Adamsson möter ett par kroppsbyggare på en smal trottoar.
Den ene av dem fräser, "Flytta på're, gubbe! Jag går inte ur vägen för idioter".
"Men det gör jag", svarar Adamsson och kliver åt sidan.


Haha! Nice one! :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:52:56, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav FamiljenM » 2010-03-02 18:50:59

Jag har alltid känt mig mindre värd än andra. Jag har låtit många göra mig illa.
Det är konstigt, samtidigt som jag känner mig mindre värd, så känner jag mig smartare än de flesta.
Men det är inte smart att låta någon behandla en som en skit. Men just där fungerar inte min smarthet.
Senast redigerad av FamiljenM 2011-05-05 0:52:56, redigerad totalt 1 gång.
FamiljenM
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2009-11-13

Inläggav cognitive delight » 2010-03-02 20:55:46

FamiljenM skrev:Jag har alltid känt mig mindre värd än andra. Jag har låtit många göra mig illa.
Det är konstigt, samtidigt som jag känner mig mindre värd, så känner jag mig smartare än de flesta.
Men det är inte smart att låta någon behandla en som en skit. Men just där fungerar inte min smarthet.

Eller att du inte inser vikten vid att vara dominant och i kontroll.
Så är det nog för mig, har ständigt låtit folk trampa på mig, delvis för att jag inte vet vad jag ska göra i sociala situationer, står merdelen av tiden bara och glor ut i luften, verkar extremt frånvarande, men jag vet verkligen inte vad jag ska göra medan andra springer runt, och gör sådana aktiviteter som de nu gillar, eller fäster större värde vid, än vad jag gör...Nåväl, kanske gick en aning OT nu.
Senast redigerad av cognitive delight 2011-05-05 0:52:56, redigerad totalt 2 gånger.
cognitive delight
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2009-03-10

Inläggav Björne » 2010-03-02 20:56:29

Inger skrev:Förutom i Oidipus-dramat, eller när vissa kaxiga killar går och medvetet brer ut sig över hela trottoaren i lättgenomskådat försök att verka större och mäktigare än de är, så har jag nog aldrig ens reflekterat över att detta med vejande eller ej skulle ha något med rang att göra.


Jo men klura på varför de breder ut sig. Vad tjänar det för syfte? Testa gärna själv att breda ut dig som en kaxig kille, det är inte lika lätt som du tror.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:52:56, redigerad totalt 1 gång.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav Björne » 2010-03-02 21:06:40

nano skrev:För mig är inte snällhet någon kostnad, har hört att det finns de som tycker det är jobbigt o vara snäll eller juste.


Men det är inte snällhet det handlar om. Iallafall skulle inte *jag* tycka att vallesmamma är speciellt snäll om jag möter henne och hon går och ställer sig i en snöhög för att låta mig gå förbi. Då blöter hon ju ner skorna och byxorna och är ganska ojuste mot sig själv.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:52:56, redigerad totalt 1 gång.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav Inger » 2010-03-02 22:19:24

Björne skrev:
Inger skrev:Förutom i Oidipus-dramat, eller när vissa kaxiga killar går och medvetet brer ut sig över hela trottoaren i lättgenomskådat försök att verka större och mäktigare än de är, så har jag nog aldrig ens reflekterat över att detta med vejande eller ej skulle ha något med rang att göra.


Jo men klura på varför de breder ut sig. Vad tjänar det för syfte? Testa gärna själv att breda ut dig som en kaxig kille, det är inte lika lätt som du tror.

Syftet är väl att visa att man är en person som förtjänar respekt, som man bör veja för och inte mucka med. De har ett särskilt sätt att gå också, lite vaggande med utspänt bröst, tyngdenpunkten lång ned i bålen och armarna en bit ut från kroppen. Att försöka komma förbi dem när man har bråttom är svårt, särskilt om de är ett par tre st i bredd. Hela poängen verkar också vara att andra får lov att anpassa sig till den takt de själva sätter.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in