känner mig handikappad :(

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 13:50:30

Jag börjar känna mig handikappad. För att folk tar mig inte på allvar längre. Jag försöker diskutera nåt o dom beter sig som om dom inte förstår vad jag säger o vrider o vänder på de, sen när man försöker prata med sina gamla vänner man inte träffat på länge o frågar dom vad dom gör nuförtiden så bara avbryter dom snacket.

E de bara jag ir finns de fler som känner igen sig?
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav antonius » 2014-05-03 14:07:28

Välkommen till klubben, story of my life, det är hopplöst att prata med NT:folket ibland... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

känner mig handikappad :(

Inläggav plåtmonster » 2014-05-03 14:09:40

Kan tänka mig några skäl men inget behöver stämma:
* Något är galet med mimik och kroppsspråk eller hur du tar kontakt
* De har hört något rykte
* Att man ser fel ut eller associerar med i deras tycke fel personer
* Diskussion om känsliga eller för komplicerade saker (eller rentav tråkiga)

Det första att reflektera över är om det har ändrat sig över tiden och vad som kan ha påverkat det isåfall och känner dessa personer andra personer som känner dig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:10:05

antonius skrev:Välkommen till klubben, story of my life, det är hopplöst att prata med NT:folket ibland... :-)018


bra! hur löser vi detta?
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav antonius » 2014-05-03 14:13:52

Eftersom jag förmodligen är ett UFO, får dom väl beama upp mig härifrån, jag kan det här nu, ska du hänga med? haha :-)006
Senast redigerad av antonius 2014-05-03 14:14:45, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:14:36

plåtmonster skrev:Kan tänka mig några skäl men inget behöver stämma:
* Något är galet med mimik och kroppsspråk eller hur du tar kontakt
* De har hört något rykte
* Att man ser fel ut eller associerar med i deras tycke fel personer
* Diskussion om känsliga eller för komplicerade saker (eller rentav tråkiga)

Det första att reflektera över är om det har ändrat sig över tiden och vad som kan ha påverkat det isåfall och känner dessa personer andra personer som känner dig?


jag e rätt så säker på att de går ett rykte, de va en tjej som sa till mig hur kan du vara gift i så många år du har ju asperger :S

så de ligger nåt hos den där tjejen men frågan e hur ska jag fatta vad de e som pågår o varför de inte pratar med mig? vad har hon sagt?
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:16:41

antonius skrev:Eftersom jag förmodligen är ett UFO, får dom väl beama upp mig härifrån, jag kan det här nu, haha :-)006


jo men jag e stark o jag kommer o fatta :P
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav antonius » 2014-05-03 14:20:05

Kathrine87 skrev:jag e rätt så säker på att de går ett rykte, de va en tjej som sa till mig hur kan du vara gift i så många år du har ju asperger :S


Folk (läs NT) lägger ner så oerhört mycket tid på rena spekulationer isf ta reda på fakta, de kan gå efter "vad mormor har sagt" så det är få som egentligen vet vad AS är, här där jag bor tror de att de med AS är potensiella styckmördare, så man är ju lite tyst med att nämna det numer... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

känner mig handikappad :(

Inläggav plåtmonster » 2014-05-03 14:21:16

Om du kan ta rätt på vad som sägs om dig när du inte är med så skulle det bli lättare att agera. Man kan också nämna saker som "det finns vissa personer som sprider lögner om mig så om du hör någon som "vet" saker om mig så vet du också att de ljuger". Så kan man lägga ut moteld utan att peka ut någon eftersom utpekandet uppstår i samma stund som ryktesspridarna berättar för de som du pratat med.

Försök att strukturera och vara systematisk och lämna känslorna utanför det hela. Ryktesspridning kan oftas illustreras med grafteori och dess noder förhindras med vaccinerande information,
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:23:40

antonius skrev:
Kathrine87 skrev:jag e rätt så säker på att de går ett rykte, de va en tjej som sa till mig hur kan du vara gift i så många år du har ju asperger :S


Folk (läs NT) lägger ner så oerhört mycket tid på rena spekulationer isf ta reda på fakta, de kan gå efter "vad mormor har sagt" så det är få som egentligen vet vad AS är, här där jag bor tror de att de med AS är potensiella styckmördare, så man är ju lite tyst med att nämna det numer... :-)051


jag vill ta reda på fakta men hur jag de mer än att läsa av hur folk e mot mig?
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:28:25

tack tack, nu tror jag att jag har fått ihop de hela nu ska jag bara fråga personen varför han inte vill prata med mig, tack för hjälpen snart känner jag mig inte handikappad längre :D
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav antonius » 2014-05-03 14:29:05

plåtmonster skrev:Om du kan ta rätt på vad som sägs om dig när du inte är med så skulle det bli lättare att agera. Man kan också nämna saker som "det finns vissa personer som sprider lögner om mig så om du hör någon som "vet" saker om mig så vet du också att de ljuger". Så kan man lägga ut moteld utan att peka ut någon eftersom utpekandet uppstår i samma stund som ryktesspridarna berättar för de som du pratat med.


Jag är ju ibland mer fysisk och ställer folk mot väggen och frågar "vad fan snackar du för skit om mig ditt rövhål?" då är det få som inte kläcker ur sig vad de har hört, för de flesta är inte beredd på det, utan är bara van det vanliga "gå bakom ryggen/slicka röv beteendet som NT:folket har som kutym, så tryck upp dom mot väggen!... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:32:58

antonius skrev:
plåtmonster skrev:Om du kan ta rätt på vad som sägs om dig när du inte är med så skulle det bli lättare att agera. Man kan också nämna saker som "det finns vissa personer som sprider lögner om mig så om du hör någon som "vet" saker om mig så vet du också att de ljuger". Så kan man lägga ut moteld utan att peka ut någon eftersom utpekandet uppstår i samma stund som ryktesspridarna berättar för de som du pratat med.


Jag är ju ibland mer fysisk och ställer folk mot väggen och frågar "vad fan snackar du för skit om mig ditt rövhål?" då är det få som inte kläcker ur sig vad de har hört, för de flesta är inte beredd på det, utan är bara van det vanliga "gå bakom ryggen/slicka röv beteendet som NT:folket har som kutym, så tryck upp dom mot väggen!... :-)063


nej jag e inte en sån person utan jag behandlar folk som de behandlar mig om de har gått bakom min rygg så ska jag gå bakom deras :)
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:35:24

Kathrine87 skrev:
antonius skrev:
plåtmonster skrev:Om du kan ta rätt på vad som sägs om dig när du inte är med så skulle det bli lättare att agera. Man kan också nämna saker som "det finns vissa personer som sprider lögner om mig så om du hör någon som "vet" saker om mig så vet du också att de ljuger". Så kan man lägga ut moteld utan att peka ut någon eftersom utpekandet uppstår i samma stund som ryktesspridarna berättar för de som du pratat med.


Jag är ju ibland mer fysisk och ställer folk mot väggen och frågar "vad fan snackar du för skit om mig ditt rövhål?" då är det få som inte kläcker ur sig vad de har hört, för de flesta är inte beredd på det, utan är bara van det vanliga "gå bakom ryggen/slicka röv beteendet som NT:folket har som kutym, så tryck upp dom mot väggen!... :-)063


nej jag e inte en sån person utan jag behandlar folk som de behandlar mig om de har gått bakom min rygg så ska jag gå bakom deras :)


om du trycker upp folk mot väggen så kommer de att bli ännu mer rädda för aspisar o tror att du e farlig
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:36:02

men att snacka skit finns de ingen lag på att man inte får göra
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav Meier » 2014-05-03 14:40:04

Säg till dem att autism är ett spektrum och inte ett distinkt fack. Man kan ha svagheter inom vissa områden men det betyder inte att man är handikappad inom allt.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

känner mig handikappad :(

Inläggav antonius » 2014-05-03 14:45:02

Kathrine87 skrev:om du trycker upp folk mot väggen så kommer de att bli ännu mer rädda för aspisar o tror att du e farlig


Med NT:folket är det så att hela deras värld är för det mesta uppbyggd på förutfattade meningar, så vi är redan dömd ur deras synvinkel, de skrattar bara bort om man nämner att Darwin, Gates och Einstein var aspisar, då blinkar dom och himlar med ögonen och säger dream on, samtidigt som dom tar bort en från sitt Facebook konto, haha. Föresten kan det vara bra med lite "management by fear" sometimes... :-)063
Senast redigerad av antonius 2014-05-03 14:47:36, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:46:17

Meier skrev:Säg till dem att autism är ett spektrum och inte ett distinkt fack. Man kan ha svagheter inom vissa områden men det betyder inte att man är handikappad inom allt.


de har jag sagt o jag tror dom kommer o fatta snart även om de tycker de e svårt att fatta :D
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-03 14:48:25

antonius skrev:
Kathrine87 skrev:om du trycker upp folk mot väggen så kommer de att bli ännu mer rädda för aspisar o tror att du e farlig


Med NT:folket är det så att hela deras värld är för det mesta uppbyggd på förutfattade meningar, så vi är redan dömd ur deras synvinkel, de skrattar bara bort om man nämner att Darwin, Gates och Einstein var aspisar, då blinkar dom och himlar med ögonen och säger dream on, samtidigt som dom tar bort en från sitt Facebook konto, haha... :-)063


då e de positivt när nån sa till mig att jag e så smart om jag hade levt på eistains tid så skulle han inte våga ställa sig bredvid mig :D
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

känner mig handikappad :(

Inläggav antonius » 2014-05-03 14:53:15

Kathrine87 skrev:då e de positivt när nån sa till mig att jag e så smart om jag hade levt på eistains tid så skulle han inte våga ställa sig bredvid mig


Ja du, och handikappet är sett från NT:s sida sett, vi aspisar ska inte behöva känna oss så, tänk stort, på dom bara... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

känner mig handikappad :(

Inläggav DIProgan » 2014-05-03 15:35:48

Om vi inte ska behöva känna oss handikappade ska vi väl inte kunna skaffa sjukersättning heller då.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

känner mig handikappad :(

Inläggav antonius » 2014-05-03 16:41:24

Vi är sådana som hamnar "mellan stolarna" förmodar jag, man ska sitta och vagga med överkroppen, drägla lite ur ena mungipan mumla osammanhängande samt stirra tomt i väggen framför sig, så får man kanske jackpott på NT:s lotteri :-)018
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

känner mig handikappad :(

Inläggav Parvlon » 2014-05-03 17:23:06

Kathrine87 skrev:när man försöker prata med sina gamla vänner man inte träffat på länge o frågar dom vad dom gör nuförtiden så bara avbryter dom snacket.E de bara jag ir finns de fler som känner igen sig?
Är nog ett vanligt problem man märker av efter att man gått och tjusat ner sig i en partner.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

känner mig handikappad :(

Inläggav mango » 2014-05-03 20:53:10

Jag vet inte riktigt vad denna diskussionen gäller men här kommer lite kloka ord.

1) Om någon har något "otalt" med dig, så konfrontera personen direkt. fråga varför han/hon beter sig som hon/han gör men var lugn och sansad. Alla människor som blir "attackerade" tar till försvar bara för att det är djurisk instinkt att försvara sig själv oavsett om det gäller ord eller fysiskt. Och då är det lätt att elaka ord som inte har någon relevans alls hoppar upp.

2)Sänk dig inte till den personens nivå genom att börja snacka skit om honom/henne. du är bättre än så.

3)Om andra människor som beter sig elakt emot dig på grund av ett rykte de hört så är det inte bra människor. Ge alltid en annan människa en chans "oavsett" vad du hört, få din egen uppfattning om vem personen är. Någon annans "värsta fiende" kanske är din bästa vän vem vet! det handlar för det mesta bara om kemi mellan två människor.

3)Om två personer inte tycker om varandra så låter man varandra vara helt enkelt, varför tjafsa. Alla går inte ihop med alla så är det bara. Om ni bråkat, prata ut och låt sedan varandra vara.

4) Att direkt ställa frågan "vad dom gör nuförtiden" är en väldigt tung, laddad och obekväm fråga då många har prestations ångest. Och det finns troligen alltid någonting med livet de grubblar över. Försök börja konversationen med något mer avslappnat, lättsamt prat.

Och nej du är inte handikappad! :)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in