Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Miche » 2012-06-14 14:10:36

KalleKus skrev:Går inte att spela klippet.

Trodde du syftade på dyslexin (tycker inte att din formuleringar var inte speciellt tydlig).

Jag har inge Aspievibbar när det gäller Victoria, möjligen Carl-Philip och kanske Madeleine, men de ser man inte så ofta i medierna (jag har inget direkt sug att titta på sådana program heller...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav KalleKus » 2012-06-14 14:46:52

Miche skrev:
KalleKus skrev:Går inte att spela klippet.

Trodde du syftade på dyslexin (tycker inte att din formuleringar var inte speciellt tydlig).

Jag har inge Aspievibbar när det gäller Victoria, möjligen Carl-Philip och kanske Madeleine, men de ser man inte så ofta i medierna (jag har inget direkt sug att titta på sådana program heller...)

Jaha. :-)Happy
Nej jag citerade väl inte...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Anna med fyra » 2012-06-16 18:58:26

Får också aspie-vibbar av Carl-Philip. Fast jag kan inte riktigt motivera varför, mest att han alltid ser stel och förvirrad ut och inte vet vart han ska ta vägen. Men det dåliga talet måste ju bero på dyslexin, eller?
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav fritor » 2012-06-16 19:31:33

Dyslexin brukar kopplas till ADHD, själv har jag As/ADHD och dyslexi min dotter har As men inte dyslexi, så det kan man inte säga generellt att man har diagnos har man också dyslexi vilket än det må vara. 8)
fritor
 
Inlägg: 97
Anslöt: 2010-09-26
Ort: Mariefred

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Steppenwolf » 2012-09-13 20:43:03

Mike Oldfield, en av mina favoritmusiker. Född 1953, världsberömd sedan 1973. Naturbegåvning som kompositör och instrumentalist. Genomgick en terapi kallad Exegesis 1979, efter vilken han började skriva tråkig musik enligt min ringa uppfattning. Har haft många flickvänner och fruar, och är känd för sitt tidvis burdusa sätt.

Så här sade Tim Cross, som spelade med Oldfield några år:

- What did you think of Mike Oldfield as a musician and as a person?
- He's a great musician but a very complicated person...practically autistic in my opinion, which explains why he works as he does.

En kommentar från en fan:

"Mike has always struck me as having many characteristics of what is known as Aspergers. Many things support this belief including his autobiography, reclusive behaviours during early years, and many other things (...) This isn't by any means an attack on Oldfield. It's merely a suggestion of one possible reason for his comment. In fact as far as we know Bill Gates, and Albert Einstein both have/had Aspergers, and in fact it tends to make people very talented and intelligent in ways other than their social behaviour - if Oldfield does tend towards this spectrum, then it could also explain his musical genius."
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav mondo beyondo » 2012-09-24 19:21:41

Robert Gustafsson i en intervju i Aftonbladet på nätet idag om sina påstådda bokstavskombinationer. Bästa med artikeln är kommentaren gjord av Johan Fattig Dräng Smith!

"Robert Gustafsson blir Rain Man.

Rollen som savant känner han igen sig i.

– Det har alltid ryktats om att jag har olika typer av syndrom, säger han till Nöjesbladet.

I vår sätts teaterföreställningen ”Rain Man” upp på Rival i Stockholm.

Robert Gustafsson, 47, tolkar Dustin Hoffmans klassiska filmroll som Raymon Babbit – en man med ett extraordinärt minne till följd av att han har savant syndrom.

– Det är en drömroll. Det fanns ingen betänketid alls där, det kan jag säga. Jag är helt enkel överlycklig över att få göra rollen, säger han.

Gustafsson menar att han själv besitter flera Rain Man-kvaliteer och känner igen sig i sin rollfigur.

Men ingen av dem handlar om särbegåvning, till skådespelarens stora förtret.

– Jag lider själv av tvångstankar och så där. Jag är arbetsnarkoman, hypokondriker, ett kontrollfreak som älskar rutiner och är oerhört pedantiskt lagd. Men sen finns det andra saker i själva savantgrejen som att komma ihåg hela telefonkatalogen efter att ha läst den som jag inte känner igen, tyvärr.

Han berättar att det då och då händer att föräldrar till barn med såväl adhd som Aspergers syndrom hör av sig till honom via brev.

Dementerar Asperger

– De vill tacka för att jag är en bra förebild och att det gått bra för mig. Det känns alltid så svårt att dementera att jag lider av Asperger, för jag gör inte det. Det har alltid ryktats om att jag har olika typer av syndrom. Och jag kan förstå varför, säger han.

Efter teatern räknar han med fler brev.

– Ja, nu bekräftar jag ju alla teorier som florerar ute på nätet om mina olika bokstavskombinationer. Adhd, Asperger, manodepressivitet och allt vad det är, säger han.

Vid flera tillfällen har han undersökt om han har bokstavskombinationer eller lider av olika syndrom.

– Men testerna har aldrig visat att jag haft något. Det kan göra mig lite ledsen, för det hade ju varit en slags förklaring, säger Robert Gustafsson.


7 kommentarer
Johan Fattig Dräng Smith ·
jag har alldrig lidit av själva asperger grejen utan jag har snarare lidit av den sociala isolering det har medfört. ganska rejäl ångest har man haft kan jag lungt påstå. oftast snarare en fördel att ha detta handikap. om man bort ser på den sociala biten där har man svårt med att läsa kroppsspråk, tonlägen i rösten och allt sånt där. man brukar ha svårt med ögonkontakt(vilket jag kringgått genom att kolla folk jag pratar med på näsan då ser inte folk att man undviker ögonkontakten). jag brukar kalla asperger för social dyslexi. dyslexiker har ju svårt att läsa ord och bokstäver. på samma sätt är det med det sociala för asperger personer. social dyslexi alltså. :)
Svar · 33 · Gilla · Följ inlägget · för 2 timmar sedan
Jeanette Vinberg · Teleperformance
Det var den bästa förklaringen av asperger jag nånsin hört! :)
Therese Munthe · Tyresö
Verkligen en jättebra förklaring!!!
Johan Fattig Dräng Smith ·
tack! när jag pratade med min läkare sist som är docent i psykiatri på karolinska institutet så använde jag just denne liknelse och han skulle använda den. jag blev filmad och fick frågor om mitt liv och lite så. denna lilla film skulle han ha till sina elever. jag använde denna förklaring så även hans psykiatri elever hörde detta så de kunde använda det. så det kanske sprids i sverige?!"
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... na-syndrom
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Iridia » 2012-09-24 19:30:10

Tack Mondo!

Social dyslexi var ett bra uttryck! :)

Mindblind tror Simon Baron-Cohen har kallat det men det var inte lika träffsäkert.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2012-09-24 19:36:58

Iridia skrev:
Social dyslexi var ett bra uttryck! :)


Det finns ett flera år gammalt klipp på Youtube där någon Irländare som har AS kallar det för social dyslexi.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2012-09-24 19:40:40

biologic skrev:Jo, både Victoria och pappa kungen har dyslexi. Men det är inte en så "saftig" diagnos som HFA/AS eller ADHD...


Jag läste nyligen att prinsessan Victoria även lider av ansiktsblindhet, Prosopagnosi.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2012-09-24 21:01:36

Miche skrev:Uttrycket "lida av Asperger" stör mig rätt mycket. Jag lider fan inte av Asperger, jag är förbaskat glad över min diagnos.


Jag tänkte faktiskt på att ordet "lida" i samband med en diagnos kan störa en del men om man själv tycker att en diagnos eller ett tillstånd innebär problem så tycker jag att ordet "lida" passar i sammanhanget.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav KalleKus » 2012-09-24 23:32:54

Wine skrev:
Miche skrev:Uttrycket "lida av Asperger" stör mig rätt mycket. Jag lider fan inte av Asperger, jag är förbaskat glad över min diagnos.


Jag tänkte faktiskt på att ordet "lida" i samband med en diagnos kan störa en del men om man själv tycker att en diagnos eller ett tillstånd innebär problem så tycker jag att ordet "lida" passar i sammanhanget.

Jag lider av alla ja problem som det skapar i detta samhället.
Men förstår ju att i ett annat samhäller eller en annan tid så hade det troligen istället varit något väldigt positivt. :)
Tyvärr hjälper det ju inte nu: Sverige 2012... :-)004
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-24 23:40:20

Hitler sägs ju. Svenska Wikipedia nämner honom som föredöme för folk med AS.

Vissa forskare av Aspergers syndrom spekulerar om att kända personer, utöver professor Asperger [97] själv, som Thomas Jefferson,[98] Jeremy Bentham,[99] Adolf Hitler [100] Albert Einstein, Isaac Newton,[101] Glenn Gould,[102] Ludwig Wittgenstein [103] Michael Jackson,[104] och Syd Barrett,[105] hade Aspergers syndrom eftersom de uppvisade vissa AS-relaterade tendenser eller beteenden, såsom intensivt intresse för ett ämne, och/eller sociala problem.[106][107] Dessa spekulativa diagnoser, särskilt postuma sådana, är kontroversiella, då de utgår enbart från biografisk information och ibland inte tar upp dokumenterade drag som skulle tala emot Aspergers syndrom.[101] Aspergeraktivister använder ofta dessa spekulativa diagnoser för att visa att det vore en förlust för samhället om autism skulle gå att bota.[108] Denna typ av spekulationer kan också fungera som ett försök att skapa positiva förebilder för personer med autism.


:D
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Miche » 2012-09-24 23:43:26

Kort och gott, lita aldrig på Wikipedia!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2012-09-24 23:48:42

Miche skrev:Kort och gott, lita aldrig på Wikipedia!


Han var ju onekligen inte ett föredöme. Jag tycker att det är helt befängt att spekulera om någon historisk person kan ha haft AS eller något annat NPF. Det är bara spekulationer och ingen sanning.

Men spekulationen på Hitler var gjord utav någon psykiatriker som hade läst en biografi över Hitler och prickade av en hel del utav diagnos kriterierna. Men som sagt bara spekulationer finns ju inga intervjuer eller utredning.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Uddaaspergare » 2012-09-25 0:46:42

Vet inte om det nämnts här.. men Petter läste jag en längre tid tillbaka i nån tidning om att han har ADHD.. jo det har jag minne av så helt säker på det.
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Miche » 2012-09-30 23:10:46

Uddaaspergare skrev:Vet inte om det nämnts här.. men Petter läste jag en längre tid tillbaka i nån tidning om att han har ADHD.. jo det har jag minne av så helt säker på det.

Jodå, han ska hålla föredrag om det, se Föreläsning (ADHD) 14/11 Stockholm, med rapparen Petter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2012-10-01 13:26:20

Miche skrev:Jodå, han ska hålla föredrag om det, se Föreläsning (ADHD) 14/11 Stockholm, med rapparen Petter.


Planerar du att se föredraget?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Miche » 2012-10-01 17:59:52

Wine skrev:Planerar du att se föredraget?

Skulle vara intressant om jag hade råd...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Iridia » 2012-10-13 19:33:16

Steppenwolf skrev:Mike Oldfield, en av mina favoritmusiker. Född 1953, världsberömd sedan 1973. Naturbegåvning som kompositör och instrumentalist. Genomgick en terapi kallad Exegesis 1979, efter vilken han började skriva tråkig musik enligt min ringa uppfattning. Har haft många flickvänner och fruar, och är känd för sitt tidvis burdusa sätt.

Så här sade Tim Cross, som spelade med Oldfield några år:

- What did you think of Mike Oldfield as a musician and as a person?
- He's a great musician but a very complicated person...practically autistic in my opinion, which explains why he works as he does.

En kommentar från en fan:

"Mike has always struck me as having many characteristics of what is known as Aspergers. Many things support this belief including his autobiography, reclusive behaviours during early years, and many other things (...) This isn't by any means an attack on Oldfield. It's merely a suggestion of one possible reason for his comment. In fact as far as we know Bill Gates, and Albert Einstein both have/had Aspergers, and in fact it tends to make people very talented and intelligent in ways other than their social behaviour - if Oldfield does tend towards this spectrum, then it could also explain his musical genius."

Intressant! Ett musikaliskt multigeni. Var det inte så att han spelade alla instrument själv på Tubular Bells?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Iridia » 2012-10-13 19:36:19

Camilla Henemark - ADHD. (Orkar inte kolla om jag redan skrivit om det tidigare, i så fall blir det favorit i repris). Jag har misstänkt det i flera år, och nu snackar hon själv öppet om att hon fått den diagnosen i den här jättegulliga intervjun hos Skavlan igår:

http://www.svtplay.se/video/350603/del-6-av-12
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Iridia » 2012-10-13 19:38:17

biologic skrev:Ja, angående Loreen så sade hon direkt efter segern att hon egentligen inte orkade eller ville festa, utan ville hem och smälta allt. Faktiskt fick även jag AS-vibbar, inte bara p.g.a. det uttalandet.

Hon är nog bara sensibel, precis som Laleh. Många skapande människor är det.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav marxisten » 2012-10-13 20:08:48

Två av de största olympierna genom tiderna, Usain Bolt och Michael Phelps har båda ADHD.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2012-10-13 21:12:33

Iridia skrev:Camilla Henemark - ADHD. (Orkar inte kolla om jag redan skrivit om det tidigare, i så fall blir det favorit i repris). Jag har misstänkt det i flera år, och nu snackar hon själv öppet om att hon fått den diagnosen i den här jättegulliga intervjun hos Skavlan igår:

http://www.svtplay.se/video/350603/del-6-av-12


Jo du har ju redan nämt det i den här tråden för ett halvår sedan ungefär.

post783391.html#p783391
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Savanten Svante » 2012-12-29 14:27:34

Robert Gustafsson: Jag är rainman-light:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 5995413.ab
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in