Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kenta81 » 2008-02-21 13:55:11

Jag betvivlade inte att de möjligen hade kunnat få en sådan diagnos, men jag menar bara att det var lite intressant att de inte brukade dyka upp i sådana sammanhang. Det är väl inte lika intressant att hitta AS diagnoser hos kända psykopater av naturliga förklaringar.
Senast redigerad av kenta81 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
kenta81
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2006-05-15

Inläggav Kvasir » 2008-02-21 14:02:04

kenta81 skrev:Jag betvivlade inte att de möjligen hade kunnat få en sådan diagnos, men jag menar bara att det var lite intressant att de inte brukade dyka upp i sådana sammanhang. Det är väl inte lika intressant att hitta AS diagnoser hos kända psykopater av naturliga förklaringar.


Jag har heller inget minne av att ha sett just deras namn på sådana listor, och det är nog som sagt inte så intressant eftersom de högst troligt hade även andra diagnoser som var mera utmärkande och relevanta.

Wikipedia har en kort lista på presumptiva AS-kändisar, och några faktiskt diagnosticerade. Se rubrikerna "Kända fall" och "Spekulationer"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Jonte » 2008-02-21 14:13:12

Kvasir skrev: Och förresten, Hitler och Stalin? De är väl förhoppningsvis ändå inte personer som många här som ser som förebilder att se upp till.
:?: :?: :?:
Tvärtom! I var och varannan diskussion är ena sidan kommunister och andra nazister (låt vara att det inte är kombatanterna själva som kallar sig så utan deras antagonister, men du vill väl inte påstå att forumets medlemmar skulle fara med osanning?).
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Kvasir » 2008-02-21 14:17:06

Jonte skrev:
Kvasir skrev: Och förresten, Hitler och Stalin? De är väl förhoppningsvis ändå inte personer som många här som ser som förebilder att se upp till.
:?: :?: :?:
Tvärtom! I var och varannan diskussion är ena sidan kommunister och andra nazister (låt vara att det inte är kombatanterna själva som kallar sig så utan deras antagonister, men du vill väl inte påstå att forumets medlemmar skulle fara med osanning?).


:D
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-21 14:52:28

Kvasir skrev:
kenta81 skrev:
Visst det finns säkert ett behov av detta. Men när man letar och letar bland exceptionella människor börjar jag undra om det inte handlar mer om att höja upp sig själv?.


Så kan det säkert vara för vissa, och helt fel behöver kanske inte det heller vara, om det det handlar om att leta positiva förebilder, som någon har nämnt. Men sedan är det naturligtvis också så att det personer som är kända och det finns mycket källmaterial om typiskt är just personer som har utmärkt sig på något sätt, så det är i första hand sådana som går att spekulera om. Gamla mor Agda i soldattorpet som alla tyckte var så sur och konstig vet vi inget om, för henne har historien glömt bort.

... Jag kan även tänka mig aspergare som helt förbisetts av historien trots exceptionella bedrifter...

Att bli känd är en sak som kräver erkännande på något sätt, om än retroaktivt, samt en viss aspekt av popularitet/(ökändhet..) bland den Stora massan eller åtminstone inom en grupp. Omständigheterna måste vara till fördel för detta. Sedan är det ju inte säkert att individen ifråga söker erkännande. Det finns säkerligen många udda individer med bedrifter vars mardröm är erkännande, en aspekt av tex Social fobi, eller undvikande. William Sidis är ju en sådan ivarjefall. Han undvek t.o.m. att prestera inom sina talangområden till slut och skrev endast under pseudonym etc.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Zombie » 2008-02-21 15:04:54

Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-02-21 15:05:12

uniqueNr5 skrev:Sedan är det ju inte säkert att individen ifråga söker erkännande. Det finns säkerligen många udda individer med bedrifter vars mardröm är erkännande, en aspekt av tex Social fobi, eller undvikande. William Sidis är ju en sådan ivarjefall. Han undvek t.o.m. att prestera inom sina talangområden till slut och skrev endast under pseudonym etc.


Jovisst, det finns nog många sådana. Två uppenbara andra fall är ju pianisterna Clara Haskil och Glenn Gould, som båda tycks ha haft väldigt kraftig social fobi och svårt att umgås med annat än några få människor de kände väl. För Haskil var varje konsert en mardröm, och det berättas att man nästan var tvungen att knuffa ut henne på scenen. Gould verkar ha gillat konserterandet i början, men slutade väl till slut att ge konserter helt. Något rykte (som jag inte har kollat upp) säger att han på slutet inte ens gjorde inspelningar i studio, utan skivbolagen fick komma hem till honom.

När någon fick tillåtelse att besöka Gould och prata med honom så föredrog han att stolarna stod bredvid varandra, men vända åt olika håll, så man kunde höra men inte se varandra.

(Vad gäller Haskil så vet jag inte om hon har nämnts som potentiell AS, men vissa drag hade hon klart, som social fobi och extremt specialintresse. Hon ses dessutom ofta ihop med djur på gamla foton.)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav sssssm » 2008-02-21 15:40:47

Garum skrev:Undrar hur det är med alla spekulationer om nu levande kändisar/celeberiteter som anses ha AS: Al Gore, Bill Gates, Woody Allen, Bob Dylan, Michael Jackson, Isac Asimov etc

Man kan ju spekulera ioch med att dessa personer är såpass framgångsrika har de heller inget behov av att genomgå nån utredning och därigenom få en AS-diagnos fastställd på ett seriöst sätt. :roll:


Asimov lever inte.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Kvasir » 2008-02-21 15:56:28

sssssm skrev:
Garum skrev:Undrar hur det är med alla spekulationer om nu levande kändisar/celeberiteter som anses ha AS: Al Gore, Bill Gates, Woody Allen, Bob Dylan, Michael Jackson, Isac Asimov etc

Man kan ju spekulera ioch med att dessa personer är såpass framgångsrika har de heller inget behov av att genomgå nån utredning och därigenom få en AS-diagnos fastställd på ett seriöst sätt. :roll:


Asimov lever inte.


Då har han en betydligt allvarligare diagnos än AS. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mardröm » 2008-02-21 16:50:48

uniqueNr5 skrev:Njae. Det är lite tveksamt. Inom politiken ställs höga sociala krav, som inte riktigt är en AS-individs naturliga hemmaplan.

Jag vet inte om du läst om Hitler, men socialt samspel verkar det vara si och så med.
Däremot i rollen som ledare, i ett samhälle präglat av stenhårda principer och ordergång...
Social? Varför? Säger ngn "Hitlers bordssamtal" till mig tänker jag på en monolog som en person håller om sitt specialintresse eller emotion.

Sen var de knappast psykopater, de hade inte borderline nog, narcisstiser med gudskomplex, ja, va fan, utan det kan man väl inte vara lycklig?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-21 17:34:01

sssssm skrev:
Garum skrev:Undrar hur det är med alla spekulationer om nu levande kändisar/celeberiteter som anses ha AS: Al Gore, Bill Gates, Woody Allen, Bob Dylan, Michael Jackson, Isac Asimov etc

Man kan ju spekulera ioch med att dessa personer är såpass framgångsrika har de heller inget behov av att genomgå nån utredning och därigenom få en AS-diagnos fastställd på ett seriöst sätt. :roll:


Asimov lever inte.

Jag vet inte så mycket om Asimovs leverne. Men jag vet att han var medlem i Mensa. Jag kan själv erkänna att det var min "aspiga" sida som fick mig att själv bli nyfiken på Mensa. Tycker det finns mycket asperger tendenser där nu med korten i hand...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-21 17:47:03

Mardröm skrev:
uniqueNr5 skrev:Njae. Det är lite tveksamt. Inom politiken ställs höga sociala krav, som inte riktigt är en AS-individs naturliga hemmaplan.

Jag vet inte om du läst om Hitler, men socialt samspel verkar det vara si och så med.
Däremot i rollen som ledare, i ett samhälle präglat av stenhårda principer och ordergång...
Social? Varför? Säger ngn "Hitlers bordssamtal" till mig tänker jag på en monolog som en person håller om sitt specialintresse eller emotion.

Sen var de knappast psykopater, de hade inte borderline nog, narcisstiser med gudskomplex, ja, va fan, utan det kan man väl inte vara lycklig?

Jag har läst om Hitler och säger inte emot att han kanske var si och så med socialt samspel. Det är just valet att sätta sig i en position där man tvingas ha att göra med människor så omfattande som jag anser vara borta från hemmaplan ur AS-synvinkel.
Som jag sa kan jag tänka mig att han hade AS-drag, men det skulle nog vara naivt att tro att det var enbart detta.

Jag har uppfattningen att det finns tydliga psykopat-drag hos Hitler.
Psykopati kan antagligen som många andra diagnoser ses ur ett spektrumperspektiv, dvs betraktas i olika grader och nyanser.
Knappast alla psykopater har fullblodigt gudskomplex, supermarkant borderline etc. Det finns vissa tydliga kännetecken dock i olika varierande grad av det som beskrivs i DSM IV för antisocial personlighetsstörning och specifikt psykopati.
Läs igenom det och gå igenom biografiska data om Hitler. Om du sedan inte är övertygad tolkar vi det olika sätt.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-21 17:50:09

Kvasir skrev:
sssssm skrev:
Garum skrev:Undrar hur det är med alla spekulationer om nu levande kändisar/celeberiteter som anses ha AS: Al Gore, Bill Gates, Woody Allen, Bob Dylan, Michael Jackson, Isac Asimov etc

Man kan ju spekulera ioch med att dessa personer är såpass framgångsrika har de heller inget behov av att genomgå nån utredning och därigenom få en AS-diagnos fastställd på ett seriöst sätt. :roll:


Asimov lever inte.


Då har han en betydligt allvarligare diagnos än AS. :)

En dödlig variant. Den varianten har jag också :D
Annars torde väl det finnas andra tecken: AS-imov?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-21 19:05:03

Visserligen är ordet psykopati uppenbarligen ingen officiell diagnos, utan en lite mera lös benämning på vissa personlighetstyper, men att en person som Hitler, som bestämmer att ta livet av ett helt folk, och som också tycker att hans egen civilbefolkning (inklusive kvinnor och barn) kan offras som kanonmat, ja en sådan person måste väl rimligen kvala in som psykopat?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Mardröm » 2008-02-21 20:55:28

uniqueNr5 skrev:Jag har läst om Hitler och säger inte emot att han kanske var si och så med socialt samspel. Det är just valet att sätta sig i en position där man tvingas ha att göra med människor så omfattande som jag anser vara borta från hemmaplan ur AS - synvinkel.
Som jag sa kan jag tänka mig att han hade AS-drag, men det skulle nog vara naivt att tro att det var enbart detta.


Det är inget man får veta, men mkt tyder på det. Hitler kan på vissa sätt nästan vara urtypen för en viss sorts aspergare. Aspergare, iaf jag, har svårt med fritt socialt samspel, organiserat samspel där min roll och mitt ansvar är klart fungerar ofta bra. Hitler lärde sig spela teater när han talar, jag har egentligen gjort detsamma även om jag inte ska hålla tal.


Jag har uppfattningen att det finns tydliga psykopat-drag hos Hitler.
Psykopati kan antagligen som många andra diagnoser ses ur ett spektrumperspektiv, dvs betraktas i olika grader och nyanser.
Knappast alla psykopater har fullblodigt gudskomplex, supermarkant borderline etc. Det finns vissa tydliga kännetecken dock i olika varierande grad av det som beskrivs i DSM IV för antisocial personlighetsstörning och specifikt psykopati.
Läs igenom det och gå igenom biografiska data om Hitler. Om du sedan inte är övertygad tolkar vi det olika sätt.


Jag vet inte, men det ena utesluter inte det andra.
Du har andra sjukdomar problem och droger att ta hänsyn till.
Psykopatibegreppet är nästan lika sjukt som psykopaten.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Garum » 2008-02-21 21:16:35

Ingen har någonsin antytt att Stalin skulle haft AS, däremot Hitler och Lenin.
Att Hitler skulle varit psykopat, tycker jag inte stämmer, då skulle ju varenda officer betraktas som psykopat då de utbildas till uppgiften att i krig döda fienden om så krävs, är alla bombpiloter pskykopater ? etc
Han gick ju inte själv personligen ut och mördade folk mig veterligen.

Stalin däremot var ju personligen inblandad i rån, mord, piratdåd (speciellt i sin ungdom) och senare involverad i hänsynslösa maktspel och infama intriger under sin politiska karriär, han fick ju diagnosen schiziod paranoiker av den ryske psykiatikern Bechterev som antagligen senare mördades pga av detta.
Stalin skulle nog åtmindstonde som deldiagnos falla under psykopatparaplyet.

Däremot att Hilter hade föga känsla för empati kan man ju skriva under på, privat var han dock enligt flera vittnesmål både charmerande och omtänksam (från hans stabspersonal, sekreterare och dyl)
Tycker att dragen som Fitzgerald skrev stämmer ganska bra in på en AS-diagnos, dessutom hindrar ju inte det andra diagnoser kan ställas på en person.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav rapchic » 2008-02-22 14:24:38

jag märkte en sak när jag såg på kunskapskanalen.. i ett program om dimentioner och mörk materia (har inte sett hela men bitar av den två gånger) då nämner dom en kille Paul Dirac som visst kom på ekvationen til materia och antimateria....
beskrivningen dom hade på han var typ.. klumpig gång, inåtvänd och megainriktad på sitt område
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Isse » 2008-02-28 17:17:50

Ron, l, Hubbard tycker ja verkar lite flummig.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 11:08:14, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav KrigarSjäl » 2008-02-28 19:11:32

Isse skrev:Ron, l, Hubbard tycker ja verkar lite flummig.

Att vara flummig är inget aspergerkriterium.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sssssm » 2008-03-08 11:14:31

Isse skrev:Ron, l, Hubbard tycker ja verkar lite flummig.


Rob Hubbard då? Vet inte mycket om personen men han pysslar ju med klart aspiga saker.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:08:16, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Alien » 2008-07-20 18:02:12

Om Hitler hade AS så är väl han den hittills mest kände aspergaren:
As evidence of Asperger's Fitzgerald cites Hitler's poor sleep patterns, food fads, dislike of physical contact, inability to forge genuine friendships, and an emptiness in his human relations. His conversations in the Men’s Home in Vienna were really harangues and invited no reciprocity, for which he lacked this capacity. In Munich he was distant, self-contained, withdrawn and without friends. His comrades noted that he had no humanitarian feelings. He was obsessive and rarely made good or interesting company, except in the eyes of those who shared his obsessions or those in awe of, or dependent on him. He was single minded and inflexible. He spent a great deal of time with Albert Speer, examining architectural plans, and this remained a major focus of his life throughout. His other major interest was in the music of Wagner. His greatest interest, clearly, was in control over people and power over people.[8]

Fitzgerald further states that Hitler was an ideologue with unshakable convictions, and had a bed compulsion, which demands that the bed be made in a particular way with the quilt folded according to a prescribed pattern and that a man must make the bed before he could go to sleep. He did not use language for the purpose of interaction with others, but only for the purpose of dominating others. He endlessly engaged in long-winded and pedantic speeches, with "illogical arguments full of crude comparisons and cheap allusions."[8] He was unable to carry on a normal conversation or discussion with people. Even if only one other person was present, he had to do all the talking. His manner of speech soon loses any conversational qualities it might have had and takes on all the characteristics of a lecture that may easily develop into a tirade.
[WikiEng]Adolf Hitler's medical health[/WikiEng]

Oavsett om Hitler hade AS el inte och vad han haft förutom det, så får man iaf en känsla av att AS enbart förknippas med negativa egenskaper. Det känns som om man borde hålla tyst om "kända historiska personer som haft AS". :(
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:53:40, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-20 18:37:03

Alien skrev:Oavsett om Hitler hade AS el inte och vad han haft förutom det, så får man iaf en känsla av att AS enbart förknippas med negativa egenskaper. Det känns som om man borde hålla tyst om "kända historiska personer som haft AS". :(


Inte Einstein, Bill Gates, Michelangelo, Walt Disney, Wittgenstein, Da Vinci och säkert många andra till väl...? Negativt med vad?

Nu blandade jag friskt med npf-en förresten, kanske det är ADHD som några av ovanstående förknippas med.. Jag gör ingen skillnad, eftersom det är dubbelcocktail som gäller här i huset... ;)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:53:45, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Anastasia » 2008-07-20 18:55:25

Alien skrev:Oavsett om Hitler hade AS el inte och vad han haft förutom det, så får man iaf en känsla av att AS enbart förknippas med negativa egenskaper. Det känns som om man borde hålla tyst om "kända historiska personer som haft AS". :(


Ja, för mig innebär det ingen tröst att höra att Einstein kanske hade AS. Jag vet att jag inte är i närheten av att vara lika intelligent eller ha lika stor talang på något område som de kända, presumtiva AS-personerna. Det spelar ingen roll heller, jag har aldrig velat bli berömd på något sätt. Jag tycker dessutom många av kändis-aspisarna verkar ha varit lite för jobbiga och nördiga privat för min smak. Jag skulle hellre velat vara lycklig och ha ett bra liv, än att vara något aspergergeni.

Hitler bryr jag mig inte så mycket om personligen, han kan mycket väl ha haft AS. Det känns ju lite jobbigt när det står att han saknade mänskliga känslor och såna saker. Jag har en del gemensamt med mördar-aspisarna, tyvärr.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 18:53:45, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Alien » 2008-07-21 1:52:18

alfapetsmamma skrev:
Alien skrev:Oavsett om Hitler hade AS el inte och vad han haft förutom det, så får man iaf en känsla av att AS enbart förknippas med negativa egenskaper. Det känns som om man borde hålla tyst om "kända historiska personer som haft AS". :(


Inte Einstein, Bill Gates, Michelangelo, Walt Disney, Wittgenstein, Da Vinci och säkert många andra till väl...? Negativt med vad?

Nu blandade jag friskt med npf-en förresten, kanske det är ADHD som några av ovanstående förknippas med.. Jag gör ingen skillnad, eftersom det är dubbelcocktail som gäller här i huset... ;)


I citatet räknades bara negativa egenskaper upp, som alla var utmärkande för personer med AS. Sen vill jag inte ha något gemensamt med Hitler. Da Vinci och Michelangelo levde för så länge sen så det är osäkert med diagnosen där. Inte heller säker på att de andra "goda" exemplen hade AS. Och så tycker jag den negativa associationen (med Hitler) "överröstar" de goda (med Einstein etc).
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:53:45, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in