"Kanal inte installerad" står det på TV-skärmen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Kanal inte installerad" står det på TV-skärmen

Inläggav Alien » 2016-01-03 20:52:35

Och det gäller alla kanaler. Så skärmen är svart.

Det har stått så ofta, varje gång man sätter på TVn faktiskt. Men efter en kort stund så kommer iaf den kanal man tryckt på. Men inte längre. Som om någon illvillig ande tagit bort alla.

När vi först installerade kanalerna så hjälpte oss dotterns sambo. Sedan var det gjort en gång för alla, trodde vi. Men nu har det lagt av utan att vi förstår varför.

Någon instruktionsbok fick vi inte med oss. Det var bara att sätta på och följa instuktionerna, sa expediten. Vilka instruktioner, det är ju bara svart?

Gick in för att köra ut instruktioner från datorn. Klickade på "Skriv ut", men det skrevs inte ut något. Ibland känns det som tekniken är emot mig.

Så jag får inte se varken programmet om GW el något annat i kväll. :( Ibland känns som alla tekniska prylar är emot mig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Kanal inte installerad" står det på TV:n

Inläggav alixha » 2016-01-03 20:56:51

Finns det något klistermärke på TV:n, vanligtvis på baksidan, som det står märke och modell på? Eller kommer du ihåg själv kanske?

Har märkt det ganska ofta nu för tiden att man förväntas gå in på butikens eller tillverkarens hemsida för att få tag på bruksanvisningen. Du behöver ju inte skriva ut dom.

Det brukar vara dels för att dagens ungdomar blir förvirrade när dom får en fysisk bok i handen (allt ska vara tech) och dels ur miljösyfte (slösa inte papper).
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"Kanal inte installerad" står det på TV:n

Inläggav Alien » 2016-01-03 23:40:12

Det är Philips så jag försökte köra ut en bruksanvisning från deras sida. Men det gick inte att skriva ut trots att jag klickade på "Skriv ut sidan" längst ner.

Alltså apparater med många knappar gör mig nervös. Ständigt risk att råka komma åt någon knapp och så händer något oväntat. Det måste vara det som hänt.

Men det första som stod på bruksanvisningen var att jag skulle trycka på en hus-symbol. Hittade den och sen klicka jag lite runt och sen kom TV-kanalerna tillbaka. Puh!

Men varför det står "Kanal inte installerad" varje gång man sätter på TVn, det undrar jag över. Ett slags default-meddelande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Kanal inte installerad" står det på TV:n

Inläggav geocache » 2016-01-03 23:59:21

Alien skrev:Det är Philips så jag försökte köra ut en bruksanvisning från deras sida. Men det gick inte att skriva ut trots att jag klickade på "Skriv ut sidan" längst ner.

Alltså apparater med många knappar gör mig nervös. Ständigt risk att råka komma åt någon knapp och så händer något oväntat. Det måste vara det som hänt.

Men det första som stod på bruksanvisningen var att jag skulle trycka på en hus-symbol. Hittade den och sen klicka jag lite runt och sen kom TV-kanalerna tillbaka. Puh!

Men varför det står "Kanal inte installerad" varje gång man sätter på TVn, det undrar jag över. Ett slags default-meddelande.


Jag tycker det tangerar meddelandet "Fel förväntas" som en bekant till mig fick upp på sin datorskärm vid ett tillfälle. Vilken sorts fel det var fråga om framgick inte... :-)051

Skönt att det med din kanalinställning löste sig!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

"Kanal inte installerad" står det på TV:n

Inläggav nallen » 2016-01-04 0:45:46

Alien skrev:Men varför det står "Kanal inte installerad" varje gång man sätter på TVn, det undrar jag över.

Jag skulle kunna tänka mig att det är ett dåligt sätt att säga "jag kan inte avkoda det här" tills det kommer en synkronisering i dataströmmen som får den att börja avkodningen korrekt.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Kanal inte installerad" står det på TV:n

Inläggav Alien » 2016-01-04 1:02:58

Det betyder alltså inte att vi har gjort något fel vid installeringen, som man kan tolka det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Kanal inte installerad" står det på TV-skärmen

Inläggav Moggy » 2016-01-04 1:48:24

Kan vara så att den startar med att försöka visa video från en HDMI-port som ni inte har nåt anslutet till eller som är avslaget. Sen känner tvn av vilken HDMI som ni har tv-dosan till och väljer den.

Tryck på Source och se om listan på portat kommer upp. Source finns ovanför Huset.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Kanal inte installerad" står det på TV-skärmen

Inläggav nallen » 2016-01-04 11:49:05

Alien skrev:Det betyder alltså inte att vi har gjort något fel vid installeringen, som man kan tolka det.

Ja, det tror jag. Om allt ni förväntar er fungerar så har ni ju gjort tillräckligt rätt, även om den (tillfälligt) pratar om nåt annat.

Sen förstår jag inte varför folk inte ens försöker förstå hur saker fungerar, jag får med jämna mellanrum rycka ut till morsan för att "TV:n fungerar inte". Två gånger av tre har hon ställt om fjärrkontrollen till att styra en DVD som hon inte har - och det tycks inte hjälpa att förklara, eller ens ge patentlösningen "tryck på knappen längst uppe till vänster som det står TV på". :-)051 :-)063
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Kanal inte installerad" står det på TV-skärmen

Inläggav Alien » 2016-01-04 12:24:44

Du vet, när man blir äldre får man sämre minne. Det är inget att göra åt. Det kommer att drabba dig också. :-)018

Hälften av knapparna på fjärrkontrollen använder jag aldrig och vet inte vad de betyder. Det jag behöver veta är hur man sätter på och stänger av, hur man byter kanal och hur man höjer/sänker ljudet. Och eftersom det inte finns någon instruktionsbok (de brukar f ö vara svåra att förstå), så kan jag inte slå upp det. Ska man behöva sätta på datorn och leta där tar det lång tid.

Det finns en knapp (till höger om huset) som det står "TV" på. Men under den står det "Exit", betyder det att man stänger av teven om man trycker på den? Till vänster finns en knapp "Smart TV", men det vet jag inte vad det är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Kanal inte installerad" står det på TV-skärmen

Inläggav nallen » 2016-01-04 12:29:25

Alien skrev:Du vet, när man blir äldre får man sämre minne. Det är inget att göra åt. Det kommer att drabba dig också.

Jotack. Innan minnet blir sämre så tenderar det dessutom att bli fullt, eller nåt liknande så att saker man inte använt på ett tag trängs undan av nya saker. Det är just därför som det är bättre att förstå hur saker fungerar, då behöver man ju inte lära sig det utantill.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till IT-forum



Logga in