Kan två Aspergare umgås tillsammans?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan två Aspergare umgås tillsammans?

Inläggav Nacklirare » 2016-02-11 18:49:58

Hej

På mitt kneg har jag en till Aspbergers, han är 20 bast yngre och bara intresserad av dataspel. Vi gick på lunch tillsammans och vi båda var tysta under hela timmen och tittade ner i golvet. Har ni någon erfarenhet och några tips när två Aspbergers hamnar i en situation när man måste umgås?

Moderator: Rättade felstavning i rubriken.
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Kan två Aspbergers umgås tillsammans?

Inläggav antonius » 2016-02-11 19:27:42

Ha med dig en revolver och skjut fanskapet, nej just kidding gör inte det, men ni måste hitta ngt gemensamt att prata om, eftersom vi är så enkelspåriga ibland och inte så bra på socialt kallprat som du vet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan två Aspergare umgås tillsammans?

Inläggav Flinta » 2016-02-11 19:48:19

Vissa med AS tycker det är skönt att sitta tyst med någon en timme. Det kan vara att "umgås" för vissa. Hur vill du umgås? Vad är att umgås för dig? Känns det jobbigt att sitta tysta? För att inleda en konversation kan man fråga "Vad är du intresserad av?" och sedan ställa följdfrågor utifrån svaren för att testa om han ö h t är intresserad av att prata. Dock finns alltid risk/chans att du blir överröst med fakta om dataspel :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kan två Aspergare umgås tillsammans?

Inläggav Neonland » 2016-02-11 20:31:31

Ibland klickar man. Ibland inte. Spelar ingen roll om det är diagnoser inblandade i det hela. Just asperger är så stort med så mycket olika människor att det inte är diagnosen som avgör om det är din nya själsfrände eller fiende.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

Kan två Aspergare umgås tillsammans?

Inläggav Liljan » 2016-02-11 21:11:56

Jag har haft flera vänner med Asperger samt en pojkvän med diagnosen och det har gått hur bra som helst. Men man klickar ju inte automatiskt med någon för att man råkar ha samma diagnos, det måste finnas personkemi också.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Kan två Aspergare umgås tillsammans?

Inläggav vofff » 2016-02-22 12:11:38

De sant! Om ni inte har samma intresse så är det jättesvårt att klicka. Det är bäst att ni väljer enskilda vägar att gå isär.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Kan två Aspergare umgås tillsammans?

Inläggav Thurizas » 2016-02-22 17:08:36

Neonland skrev:Ibland klickar man. Ibland inte. Spelar ingen roll om det är diagnoser inblandade i det hela. Just asperger är så stort med så mycket olika människor att det inte är diagnosen som avgör om det är din nya själsfrände eller fiende.


Jag håller med.

Min närmaste vän har Asperger och vi har en del gemensamma intressen. Dock inte allt gemensamt. :-)Happy

Fördelen med att umgås med Autister för min del verkar vara att det inte är så förbannat mycket drama runt oss :-)154
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Kan två Aspergare umgås tillsammans?

Inläggav nitisk » 2016-03-05 0:49:48

Flinta skrev:Vissa med AS tycker det är skönt att sitta tyst med någon en timme. Det kan vara att "umgås" för vissa. Hur vill du umgås? Vad är att umgås för dig? Känns det jobbigt att sitta tysta? För att inleda en konversation kan man fråga "Vad är du intresserad av?" och sedan ställa följdfrågor utifrån svaren för att testa om han ö h t är intresserad av att prata. Dock finns alltid risk/chans att du blir överröst med fakta om dataspel :wink:


Bra inlägg! Att umgås behöver inte nödvändigtvis vara att snacka hål i huvudet på varandra. De finaste och mest genuina relationerna jag upplevt har varit med människor jag kunnat dela tystnaden med. Det brukar för mig vara ett kvalitétstecken: - kan jag på ett avslappnat vis sitta tyst med någon, utan att uppleva ångest och stress kring att hitta "spännande" grejer att snacka om, -ja då är det en vän! :-)Happy
nitisk
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-02-03
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in