Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Kathrine87 » 2013-12-14 23:58:35

Varför blir folk sura o irriterad när dom säger först att dom ska vara ärliga mot mig o säga att jag har gått upp i vikt o jag svarar att då får jag gå ner igen da. Så blir dom irriterade o säger ok vi ska aldrig vara ärliga mot dig igen.

E de nån som förstår detta? Vad förväntar dessa människor att jag ska svara när dom säger nåt sånt? Om de e för mitt bästa då ska dom vara glada att jag lyssnar o försöker gå ner igen men nej de säger att de aldrig ska vara ärliga mot mig igen o jag ska inte tro att de e lätt att gå ner???
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Alien » 2013-12-15 0:08:00

Jag gissar att de tyckte att du med ansiktsuttryck el tonfall signalerade att du var sur. Eller så utgick de från sig själva, de skulle ha blivit sura.

Det är väldigt svårt att bevisa att man inte är sur.

- Jag visste att du skulle bli sur, jag skulle aldrig ha sagt nåt!
- Jag är inte sur.
- Försök inte, jag märker ju att du är skitsur.
- Nej, jag är inte sur *mer skärpt tonfall*
- Jag hör ju hur sur du låter.
- JAG ÄR INTE SUR!

Men jag frågar mig varför de öht behöver säga något om din vikt, om du inte har frågat om det. Att man gått upp i vikt märker man själv, det behöver man (oftast) inte någon som talar om för en.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav neoni » 2013-12-15 11:49:49

Skulle gissa på att du såg ut att ta illa vid dig i kombination med tonfallet när du sa att du skulle gå ner igen.
Det är ju dock svårt att inte ta det minsta lilla illa vid sig..
neoni
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-12-14

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Gripandekylig » 2013-12-15 15:55:07

Kathrine87 skrev:Varför blir folk sura o irriterad när dom säger först att dom ska vara ärliga mot mig o säga att jag har gått upp i vikt o jag svarar att då får jag gå ner igen da. Så blir dom irriterade o säger ok vi ska aldrig vara ärliga mot dig igen.

E de nån som förstår detta?

Ja jag förstår nog hur de tänkte: de tolkade sannolikt in någon ledsen/arg/besviken känsla i ditt svar att du får gå ned i vikt igen. Dock finns det ju inget som ursäktar deras beteende eller som motiverar det. Om de från början har tänkt att säga någonting som de bevisligen kan förvänta sig en reaktion på och som de kommer att besvara på samma sätt oavsett hur den tillfrågade reagerar finns det ju ingen anledning att från början ställa frågan, och i synnerhet inte om deras nästa drag i alla lägen kommer att vara att bli irriterade.

Angående att de sa att de aldrig ska vara ärliga mot dig tror jag inte att de menar det på allvar, utan att de sa det i överdrift. Sådana uttryck tycker jag dock är väldigt jobbiga så jag hade blivit minst lika bekymrad över det som du. Man ska ju inte säga sådant som inte är sant. Andra exempel på när människor brukar överdriva i sitt talspråk är när folk säger saker så som: "det var det värsta jag har hört". Jag tycker inte om sådant men många är inte lika noggranna med hur de uttrycker sig så man lär nog behöva leva med att höra det fler gånger.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Sjuckert » 2013-12-15 16:22:53

Ja, det lär knappast ha varit för ditt eget bästa de sa något sådant, snarare för att retas eller kanske provocera. Jag tror också att de tolkade ditt svar som att du tog illa upp - eller så ville de att du skulle ta illa upp och reagerade som om du hade gjort det? Vem vet. Fruktansvärt omoget beteende i vilket fall.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Parvlon » 2013-12-15 16:26:21

Spelar det verkligen roll om hon såg ledsen eller glad ut när hon sa att "nu får jag gå ner i vikt då"? Förmodligen så var det TS som frågade vad de tyckte om hennes vikt men det står det ju inget om så jag låtsas inte om det i fortsättningen. Jag tror inte att de menade att de var onöjda med TS vikt eller utseende (som att de har något i bestämmande i det?) utan svaret var bara menat som ett ärligt påpekande. Det de troligen inte förväntade sig är att TS skulle bli "ledsen" (då får jag väl gå ner i vikt då..).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav kiddie » 2013-12-15 16:41:08

Folk kan bli tjuriga om de förväntar ett svar och sedan inte får det. Det är nog ett ganska ovanligt svar som kom där. Det är nog meningen att man ska säga något annat och spela ett spel som redan är förutbestämt. Gör man fel så har man ju brutit mot reglerna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Parvlon » 2013-12-15 16:49:38

Eller så tycker de det var märkligt att TS lade om till viktnedgång p.ga ett svar från en människa. För det första så behöver inte personen haft rätt, sen så även om ens vikt nu bestäms av andra människor så är det väl fler än en som man frågar? Dessutom så kanske personenn tyckte att TS vikt är bättre nu, eller som sagt att det inte är h*ens sak att avgöra vilken vikt TS ska ha.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Sjuckert » 2013-12-15 17:04:21

Jag tycker ändå att det var en märklig respons som TS fick. Nu framgår det inte ens om TS faktiskt frågade först och fick ett ärligt (?) svar, men det kvittar. Om en person säger "Okej, nu ska jag vara ärlig: du har gått upp i vikt", vad kan den tänkas vilja ha för svar? Hur reagerar man på en sån kommentar?

Nu kanske det är så att TS har gått upp lite i vikt och är medveten om det, och svarade på ett följdriktigt sätt. Inget fel med det, väl? Men att då få ett svar i stil med "Jag ska aldrig vara ärlig mot dig igen, det är inte så lätt att gå ner i vikt" låter i mina öron tämligen egendomligt.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Re: Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Zirre » 2013-12-15 17:10:40

Man kan ju annars svara: "Japp!" och rycka på axlarna. (Fast det är nog inte så lätt i praktiken)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Flia » 2014-04-07 22:50:42

Jag har förstått att jag har en ganska monoton röst ibland.
Det gör att andra inte alltid förstår vad jag menar. Så om jag märker att jag blir missförstådd så säger jag.. typ...
"alltså - det låg inga känslor i det uttrycket, jag kan vara lite fyrkantig ibland".

Ärlighet klarar man sig långt på.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-04 12:33:40

Alltså när folk säger en sån sak o jag lyssnar o försöker göra nåt åt det o dom blir sura över mitt svar. Hur vill dom att jag ska ta det, jag känner att dom vill att jag ska bli ledsen.
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Flia » 2014-05-04 12:43:58

Kathrine87 skrev:Alltså när folk säger en sån sak o jag lyssnar o försöker göra nåt åt det o dom blir sura över mitt svar. Hur vill dom att jag ska ta det, jag känner att dom vill att jag ska bli ledsen.


Du mår säkert mycket bättre om du läser på om Asperger och blir medveten om att NT inte alltid vill ha resultat.
Att tro att de vill dig illa gör bara att du mår dåligt. De fungerar annorlunda helt enkelt, och vi kan lära oss ta hänsyn till det.

Man kan säga "alltså... jag är väldigt resultatinriktad... vill du ha tips eller ville du bara släppa ut lite ilska?"
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-04 12:46:19

jag vill bara ha tips. :) kan du ge mig nåt bra tips där jag kan lära mig hur nt människor funkar?
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Flia » 2014-05-04 12:53:31

Kathrine87 skrev:jag vill bara ha tips. :) kan du ge mig nåt bra tips där jag kan lära mig hur nt människor funkar?


Det korta svaret är: Annorlunda :D

Just det där att de ofta bara behöver ventilera irritationer är sånt aspies kan ha svårt att förstå.
Ibland vill de faktiskt höra "nä, så tjock är du ju inte", och få komplimanger. Det är inte sanningen de vill höra då, utan en bekräftelse på att deras irritation inte är berättigad.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-04 12:57:16

men varför e dom irriterade över att jag e tjock, de väl mitt problem o inte deras?
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav Zimmerit » 2014-05-04 20:46:57

Kathrine87 skrev:Varför blir folk sura o irriterad när dom säger först att dom ska vara ärliga mot mig o säga att jag har gått upp i vikt o jag svarar att då får jag gå ner igen da. Så blir dom irriterade o säger ok vi ska aldrig vara ärliga mot dig igen.


Varför säger du att du ska gå ner i vikt? Vill dom det? Varför vill du göra det för deras skull?

Personer som säger sånt skulle jag vara glad om om dom lovade att aldrig vara ärliga mer, det är iaf en klar vinst för dig!
Zimmerit
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-05-19

Kan någon hjälpa mig att förstå detta?

Inläggav plåtmonster » 2014-05-04 21:32:43

Kathrine87 skrev:men varför e dom irriterade över att jag e tjock, de väl mitt problem o inte deras?

För att de gärna vill spegla sig i andra, speciellt sina vänner. Och att man ses som bättre om man ses med andra människor som ses som framgångsrika (smala).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälpa mig att förstå detta:)

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-04 23:28:01

En kvinna sa till mig att jag borde skämmas när jag sa att jag hade solat mig ir när de fanns torkat frukt på bordet o jag undrade va de va för frukt.

de e väl normalt att sola sig o de e normalt att fråga saker??? varför säger hon att jag ska skämmas? kan ni hjälpa mig att förstå detta :)

atoms -

Slog ihop två trådar om likartade ämnen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hjälp mig med att förstå detta :)

Inläggav mango » 2014-05-05 3:35:50

He he personligen tycker jag det är en helt normal fråga! Dessutom om man skulle vara allergiker.

Jag misstänker att det beror på hur du sa det. Ha ett glatt/vänligt tonläge och börja meningen med något positivt.
Och om du låg ned och sola och kanske hade sol brillor på dig, så ta minst av dig sol brillorna och titta på personen när han/hon pratar, annars kan det verka väldigt ignorant och ohyfsat. Ge ett avslappnat ansiktsuttryck. Och du kan tex säga.
vad gott med frukt! :) vad finns det för frukt?

När du säger något positivt om erbjudandet så känner sig den andre uppskattad och känner sig mindre "nekad" om du sedan säger att du kanske inte är så sugen på frukt just nu men kanske gärna hämtar frukt lite senare.

Kanske får du till svar:
Det finns mango, Annas och hallon

Alt A) jag tar gärna och hämtar lite hallon :) (indikera på att du hämtar frukten själv för att inte verka lat och ohyfsad)
Alt B) Annans tycker jag om men jag är inte så hungrig/sugen på frukt just nu men jag hämtar kanske lite frukt senare.

Glöm inte och säga Tack sen också oavsett om du hämtar frukt eller inte.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

hjälp mig med att förstå detta :)

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-05 3:52:58

tack :) de va nog lite hur jag sa det för jag sa de som om jag blev äcklad av frukten när jag frågade va de va för frukt o man kan misstolka mitt sätt när jag sa att jag hade solat mig. :)
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

hjälp mig med att förstå detta :)

Inläggav mango » 2014-05-05 8:09:05

np ;)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

e de bara jag som tycker de e jobbigt?

Inläggav Kathrine87 » 2014-05-05 16:00:13

alltså förr var jag isolerad från de sociala men nu när jag umgås o träffar folk så känner jag att de e svårt att förstå folk vad dom menar o tolka situationen, detta gör att ibland kan jag må dåligt. Alltså vad jobbigt de e att träffa människor o vara social. e de bara jag som känner så?

atoms -

Slog ihop två trådar om likartade ämnen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

e de bara jag som tycker de e jobbigt?

Inläggav plåtmonster » 2014-05-05 17:37:20

Det är jobbigt att vara beredd på att hantera alla sociala koder.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in