Kan medlemmarna tipsa mig om alternativ medicin? :)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan medlemmarna tipsa mig om alternativ medicin? :)

Inläggav mondo beyondo » 2007-11-03 0:55:32

Har ngn erfarenhet av alternativ 'medicin' såsom healing, hypnos osv? Var på harmoni expo förra helgen och fick min aura fotograferad och sedan tolkad. Kvinnan som tolkade min aurafotografi frågade mig om jag ofta känner mig illamående, nej svarade jag hur så? Jo, hon kunde känna en snurrande energi i mig och så visade hon samtidigt med en kraftigt vevande arm den snurrande energin som hon trodde skulle göra mig illamående.... jag sa inget om min ADHD. *Flinar*

Mässan var fylld av folk som erbjöd hjälp till obalanserade trasiga människor. Jag hade ingen aaning om att behovet var så stort och alla varianter av hjälp som erbjöds. :roll:
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-03 4:17:13

Det finns så OTROLIGT mycket mumbojumbo i den där världen. Så jävla mycket att om nåt av det skulle vara på riktigt hamnar de i skymundan.

Aspies är väl "indigobarn", borde inte den avvikande färgen på auran avslöjat dig? Eller var det bara en mumbujumbomänniska som lärde mig fel?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Tell me more

Inläggav mondo beyondo » 2007-11-03 13:12:10

Indigobarn, vad är det? Så man kan bli neuropsykiatriskt diagnosticerad med aurafoto? Hehee Min bild var Violet.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav MsTibbs » 2007-11-03 15:59:30

Jamen jamen... man kan ju seeee på folk om dom är lugna/stressade/glada etc.... samma som på "Hjärnstorm" på tv! Enkel psykologi! Jag förnekar inte att det förmodligen finns massa saker människan inte upptäckt/bevisat än, men MYCKET av det här är ren enkel kroppsspråksavläsning/psykologikunnande/statistik. Jag menar, massor av brott löses för att fången TROR att polisen "redan vet allt" och därmed babblar på för mycket...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

jamen

Inläggav mondo beyondo » 2007-11-03 16:25:54

Frågan är isåfall om min nervösa energi syns... Jag är lugn och eftertänksam, all den där snurrande energin finns i min skalle. Hyperaktiviteten sitter alltså i huvudet på mig, jag är inte nervös och rastlös som ADHD pojkarna oftast beskrivs som, tjejer har 'det' på ett annat sätt. Ingen som känner mig har ngnsin sagt att jag är ngnting annat än lugn fysiskt. Tvärtom blir folk förvånade när jag förklarar varför jag ofta sitter så lugnt och stilla, att jag försöker samla mig, lugna ner huvet.

Så visst, det är möjligt att man kan se mitt problem, men det är inte så uppenbart som man kan tro... vill jag tro :)
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav MsTibbs » 2007-11-03 18:36:38

Jag har också en såndär stendig stress inuti huvudet. Vissa ser det, hur dom gör det begriper jag inte då jag är jättelugn.... ibland kan jag dock komma på migsjälv med att "vifta med pennan" eller så; minimisaker som man måste leta efter för att tänka på. Ptja, intressant e sånthär i vilket fall :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Tell me more

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-04 0:02:18

mondo beyondo skrev:Indigobarn, vad är det? Så man kan bli neuropsykiatriskt diagnosticerad med aurafoto? Hehee Min bild var Violet.


Näe, men indigobarn är väl såvitt jag förstår mumbojumbovärldens svar på aspergersdiagnosen.

Har tydligen diskuterats här förr:
indigo-barn ... ght=indigo
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2007-11-06 9:47:27

Det mesta av det alternativa är nog bluff, om än inte medveten sådan, men vissa saker kan nog fungera. Akupunktur var väl länge suspekt men förekommer numera inom den vanliga vården, som jag har förstått det. Något som jag själv har provat och som hade bra effekt mot vissa saker, som jag nu förstår hängde ihop med min AS, är ljudterapi, i mitt fall Tomatismetoden.

Vad det handlar om är inte något så enkelt som att lyssna på Mozart så blir man smart och frisk, utan det handlar om kraftigt filtrerat och processat ljud anpassat efter individen och som justeras efterhand som behandlingen pågår. Jag var misstänksam mot det men tyckte att mycket av det jag läste om metoden kändes bekant och relevant för mina problem. Det var i första hand, eller egentligen bara, ljudkänsligheten som fick mig att testa Tomatismetoden, efter att ha läst på en del om den för att se att det fanns någon rimlighet i den.

Ljudkänsligheten blev nog lite bättre, men knappast på lång sikt. Däremot fick jag andra intressanta effekter, som iofs sades vara vanliga och förväntade sådana. Min röst blev mera artikulerad och kontrollerad och jag märker att folk både förstår mig bättre och bemöter mig vänligare. Min tidigare hopsjunkna kroppshållning blev rakare och jag kände hur kroppen mådde bättre av det. Motoriken har blivit bättre. Och så var det nog en del andra effekter också som jag inte kommer ihåg på rak arm.

Metoden används både på personer med någon form av problem (t.ex. autism, ADHD, tinnitus) och av fullt friska NT-personer som bara vill förbättra sin koncentration och prestationsförmåga (t.ex. piloter). Speciellt vanligt är det att föräldrar provar metoden på sina bokstavsbarn. Det kan tilläggas att metoden har varit officielt godkänt inom sjukvården i vissa länder ganska länge, och de senaste åren har även några svenska landsting börjat använda den på BUP (som kanske har aningen mera penagar än vuxenpsyk).

Om någon är intresserad så kan jag berätta mera om hur metoden fungerar, men det kanske borde vara en ny tråd i så fall.

Jag hoppas det inte räknas som reklam att posta en länk. Någon moderator får väl ta bort den i så fall.
http://www.tomatis.se/
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav mondo beyondo » 2010-01-11 0:05:14

Ingen som har erfarenhet av alternativ 'medicin' som hjälpt? Utom Helioras floating som hjälpte henne inledningsvis och Kvasirs Tomatismetod. Ingen som blivit t.ex. hypnotiserad och rätat ut felaktigheter i det undermedvetna som sedan påverkar det medvetna livet?
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Alexandra » 2010-01-11 0:40:38

# Yoga - gör mig piggare och samtidigt mer avslappnad.

# Akupunktur - jag blev, mirakulöst fort, av med en ytterst smärtsam muskelinflammation med hjälp av akupunktur.

# Ayurvediska hår- och hudvårdsprodukter - har haft stor nytta av dessa, lider av eksem.

Tyvärr måste jag dock hålla med Svante om att det finns otroligt mycket mumbojumbo... akta dig, och håll hårt i plånboken! När det gäller aurafotografering, kristaller etc. så skulle jag skratta åt det om det inte vore för att jag vet att olyckliga människor blir lurade på en massa pengar. Tragiskt, är vad det är.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Moggy » 2010-01-11 0:47:09

Är ju ingen vild gissning att säga åt nån att dom är stressad och att tankarna snurrar runt. Jag menar, vem känner inte så i dagens samhälle. I synnerhet om man går på en sån där mässa så är väl chansen stor att man har nån oro inom sig och söker nåt.

Jag har ätit Johannesört med förvånansvärt gott resultat, fast det är väl inte så "alternativt" i dagsläget.

Har varit på ett väldigt hårt och krävade meditationsretreat som verkligen rörde om en del i skallen. Har aldrig mått så bra som veckorna/månaderna efter det. Funderar på att åka igen nån gång, men jäkligt jobbigt och krävande vilket gör att jag drar mig för det. Skulle dock vara intressant att se hur det skulle vara nu när jag är lite mer förberedd på det...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Kan medlemmarna tipsa mig?:)

Inläggav KrigarSjäl » 2010-01-11 0:49:35

mondo beyondo skrev:Jag hade ingen aaning om att behovet var så stort och alla varianter av hjälp som erbjöds. :roll:

Vad det finns behov av är en stadig flod dumma kunder...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav mondo beyondo » 2010-01-11 0:52:57

Joo, nog är det så nog. Jag ser tarotläsning och sådant som läskiga avarter men aurafotografering är inget annat än foto av energier som vi sänder ut, som allt levande gör. Läs om Kirlianfoto, sen tolkningen och healing av auran då kan man diskutera vad det handlar om.

Tack för svaren, de var intressanta.

Exempel på aurafoto:
[img]http://www.dn.se/sharedmedia/dn/blog/10/50/58/180/20090405/aurafoto.gif[/img]

http://lebendige-ethik.net/bilde/Kirlianfoto.jpg
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 2 gånger.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Kan medlemmarna tipsa mig?:)

Inläggav Moggy » 2010-01-11 0:53:16

KrigarSjäl skrev:
mondo beyondo skrev:Jag hade ingen aaning om att behovet var så stort och alla varianter av hjälp som erbjöds. :roll:


Vad det finns behov av är en stadig flod dumma kunder...



Förvirrande människor som går på löften om nåt bra...Inte så lätt för allt att vara kritiska och insatta...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2010-01-11 0:55:11

Vissa saker är det en fördel om man inte analyserar sönder, tror jag. Placebo-effekten ska man inte underskatta. Det vet läkemedelsindustrin om och utnyttjar den antagligen mer än vad jumbo-jumbo (t.ex akupunktur/asiatisk läkekonst) gör, som är flera tusen år gammal btw.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-01-11 0:58:58

Yoga och Qi-gong - har förbättrat min motorik och gett mig instrument för att få bort muskelspänningar. Dock är jag inte aktivt utövande längre.

Mineralterapi - tillskott av magnesium mfl mineraler förbättrat sömnen
Magnesium bör kombineras med kalcium så man inte få en felaktig kalcium-magnesium-balans.

Sen vet jag en del som funkar vid svampinfektioner, blåskatarr och förkylning också....:wink:

Healing eller hypnos verkar obehagligt. Förutsätter inte det att man ligger still och lyssnar på någon som säger en massa trams eller tar i en? :?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:50:51, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2010-01-11 1:02:13

mondo beyondo skrev:Joo, nog är det så nog. Jag ser tarotläsning och sådant som läskiga avarter men aurafotografering är inget annat än foto av energier som vi sänder ut, som allt levande gör. Läs om Kirlianfoto, sen tolkningen och healing av auran då kan man diskutera vad det handlar om.



Sån där Kirlianfotografering avfärdas tydligen även av många som tror på new age.

Den där "auran" som blir är nån slags externt fenomen, och inget vi "sänder ut". Kommer inte ihåg vad det handlar om, men det går säkert att googla på det. Är iaf nåt som uppkommer i utrustningen som används för fotograferingen. Saken är den iaf att aurafotografering inte är nåt som är värt nåt, och den åsikten delas av de flesta, även de som tror på mycket annat inom new age.

Hjärnan avger viss EM-strålning. Det kanske är så att genom att analysera den så kan man få reda på en del om hur en människa mår. Men strålningen är väldigt svag och inget som kan analyseras med någon utrustning om är kommersiellt tillgänglig till rimliga priser.

Tvivlar väldigt starkt på att det skulle gå att se några färger runt folk och koppla ihop dessa färger med sinnestillstånd.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Kan medlemmarna tipsa mig?:)

Inläggav Alexandra » 2010-01-11 1:03:34

Moggy skrev:
KrigarSjäl skrev:
mondo beyondo skrev:Jag hade ingen aaning om att behovet var så stort och alla varianter av hjälp som erbjöds. :roll:


Vad det finns behov av är en stadig flod dumma kunder...



Förvirrande människor som går på löften om nåt bra...Inte så lätt för allt att vara kritiska och insatta...


Håller med Moggy. Vill även passa på att tipsa om denna sida: http://www.skepdic.com/
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Inläggav Moggy » 2010-01-11 1:07:12

Bjäbbmonstret skrev:Mineralterapi - tillskott av magnesium mfl mineraler förbättrat sömnen
Magnesium bör kombineras med kalcium så man inte få en felaktig kalcium-magnesium-balans.



Fast kosttillskott är inget alternativt.

Fast jag antar att en del kan ta mycket pengar för nåt och kalla det mineralterapi. Men det mesta sånt där går att köpa för en rimlig peng på nån kosttillskottsbutik/träningsbutik.

Bjäbbmonstret skrev:Healing eller hypnos verkar obehagligt. Förutsätter inte det att man ligger still och lyssnar på någon som säger en massa trams eller tar i en? :?


Jo, i princip. Kräver att jag tar det på allvar och inte avfärdar det som trams för att det ska funka. Ser sånt där som en slags meditation där resultatet beror på vad man själv gör utav det.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav mondo beyondo » 2010-01-11 1:10:07

Jag har haft en healingupplevelse av lindrigt slag. Blev aurafotograferad och fick sedan bilden tolkad och tolkaren frågade om hon även kunde få justera en obalans hos mig som hon kände av. Det fick hon och gjorde det genom att veva och vifta runt mig samtidigt som hon lät lite. Mot slutet upplevde jag förutom pinsamhet en konstig förnimmelse och hon avslutade med om jag hade känt nåt nyss? Nåväl, det som har gjort mig till lite troende är att efter 6 timmar på mässan med trava runt och kolla samt lyssnat på seminarier så gick jag hem pigg. Det fick mig att tro att hennes healing hade påverkat mig positivt.

Hypnos är jag intresserad av och skulle vilja veta mer om, men det innebär att man försätts eller försätter sig själv i transliknande tillstånd som man befinner sig i naturligt precis innan man vaknar helt. Då är man mottaglig direkt till det undermedvetna där det då kan finnas tidigare felprogrammeringar. Det ska vara väldigt vanligt att vuxna människor bär omkring en idé om att man är oduglig i nåt för att en lärare sagt det till en en gång osv. Felprogrammeringar ska man kunna fixa med hypnos vad jag förstår.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-01-11 1:11:10

Nej, kosttillskott som sådant är inte alternativt men kosttillskott i sådan omfattning eller sådana doser som överskrider vad som rekommenderas inom skolmediciner än mot andra åkommor än vad skolmedicinen anser att det hjälper emot faller fortfarande inom alternativmedicinen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav mondo beyondo » 2010-01-11 1:13:44

Magnesium-kalcium-D-vitamin ska visst vara i rätt proportion till varandra för bästa effekt. Lixom omega fettsyrorna.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Inläggav Moggy » 2010-01-11 1:17:16

Sökte lite på mineralterapi. Hittade den här butiken.

http://www.gunillasmineralterapi.vitamera.se/

Jösses vilka höga priser där.


"Holistic Protein", 1kg för 361:-. Ingen innehållsdeklaration där man kan se aminosyreprofil etc.

Whey PRotein från välkända tillverkaren Pro Nutrition kostar 499:- för 4 kg. Med en mycket detaljerad innehållsdeklaration.

Men det är klart, vem bryr sig om nån aminosyreprofil när proteinet istället är holistiskt? :shock:
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Alexandra » 2010-01-11 1:21:37

Värsta priserna på hälsokost jag sett hittills, bortsett då från de homeopat-preparat som min kompis som har reumatism blev pålurad nyligen. Big business det där. :evil:
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 10:50:52, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv
 
Inlägg: 1388
Anslöt: 2009-01-02
Ort: Stockholmsförort

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in