Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav sansula » 2011-09-21 0:43:48

Ja, jag undrar om det typ finns nåt sånt för fattiga marginaliserade aspergermongon som en själv :)
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav sansula » 2011-09-21 0:44:19

Bor i Gbg btw.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-21 11:56:12

ABF, Komvux, Medborgarskolan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-21 15:28:31

Jag tycker att hab borde ha kurser i aktiehandel för oss som ska leva på småpengar.

Skämt åsido, fråga på vuxenhab om kurser. Jag fick hjälp att komma igång med ridning, men psykologen som hjälpte mig (hon fick agera lite olika roller) skulle fortsatt med fiolkurshjälp om jag hade slutat rida och inte slutat besöka psykologen när hab bestämde sig för att placera sig mitt inne i GBG vid största köpgatan (hur i herrans namn kommer man på att lägga hab för en bautastor region DÄR???).

Fast när jag hade provat på ridning genom hab, så fick jag sedan betala själv. Tur i oturen så är de extra billiga där jag rider.

Det är möjligt att det finns annat som är billigare eller gratis, som de kan hjälpa till med att finna.

Jag kollade på medborgarskolan nu, och billiga är det sista de är ju.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav Zima33 » 2011-09-21 22:52:25

Här i stan finns aktivitetshus för folk med psykiska problem/funktionshinder och där har de haft bl.a gitarrkurser. Kolla om det finns nåt sånt ställe i Gbg :!:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav sansula » 2011-09-23 18:51:08

Vem kollar jag det med? Jag mailade folkuniversitetet men dom har inte svarat än. Eller vuxenhab sa ju Bror duktig, får försöka komma ihåg att fråga dom, har bara vart på 2 gruppmöten av 4 än så länge.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav Zima33 » 2011-09-23 20:43:32

Aktivitetshuset som jag gick på var kommunalt.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav kullan » 2011-09-23 20:46:37

Din LSS-handläggare kan kanske hjälpa dig med någon kurs.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav sansula » 2011-09-23 22:22:11

kullan skrev:Din LSS-handläggare kan kanske hjälpa dig med någon kurs.


Är det min soc-handläggare som ger mig bostöd?
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav kullan » 2011-09-23 22:26:57

sansula skrev:
kullan skrev:Din LSS-handläggare kan kanske hjälpa dig med någon kurs.


Är det min soc-handläggare som ger mig bostöd?


Nä. har du någon daglig verksamhet som du går till. Då har du en LSS-handläggare. När man får en Aspergerdiagnos så blir man Lss-bedömd oxå. Då ska du ha rätt till Tandvårdskort och en Daglig verksamhet som man gå till. Det funkar som en praktik eller dyl. Det brukar mest vara för det sociala man går till nån sån. Ibland går det att få någon kurs via den Dagliga Verksamheten.
Det ska gå igenom kommunen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav ragnevi » 2011-09-23 23:38:56

Om du har aktivitetsersättning från Försäkringskassan så kan du få kurser betalda som en daglig aktivitet.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav ragnevi » 2011-09-23 23:51:50

Såg nu i din profil att du fyllt 31, så då går det inte att få kurser från FK. Det finns kurser på ABF och Studieförbundet Vuxenskolan, de är dock inte gratis.
Själv har jag läst lite kurser via Komvux, det kostar inget mer än litteraturen.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav sansula » 2011-09-23 23:57:03

ragnevi skrev:Om du har aktivitetsersättning från Försäkringskassan så kan du få kurser betalda som en daglig aktivitet.


Okej, ska jag alltså försöka ta kontakt med den som har hand om mig på Försäkringkassan då?

EDIT:

Aha, tråkigt att dom straffar en dubbelt, först genom att inte se till att diagnosticera än, eller göra det rätt förrän man är 31, sen så är man för gammal för det man skulle haft rätt till långt innan. Men det är sådär det verkar vara i samhället.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-24 12:18:31

sansula skrev:Vem kollar jag det med? Jag mailade folkuniversitetet men dom har inte svarat än. Eller vuxenhab sa ju Bror duktig, får försöka komma ihåg att fråga dom, har bara vart på 2 gruppmöten av 4 än så länge.

Vafan? Har de gruppmöten? Jag får aldrig någon information, trots att de vet hur jag lider av att inte träffa folk. Jag tillhör ju samma hab som du. Jag får väl fråga dem. Hade ju önskat att de hade mindre av approachen "vi föreslår inget, utan låter personen själv uttrycka exakt vad den vill ha". Sådant vet man ju sällan själv, och man skulle kunna tänka sig att ett sådant ställe som hab skulle kunna luska och komma med tips utan att man explicit frågar efter färdiga exakta saker. Det har även hänt att de sagt nej när det jag frågat efter fanns, men inte exakt så som det jag efterfrågade. Någon detalj skiljde sig, men det berättade de inte, utan sade att det inte fanns.

Allt sådant som tungt täcke och timstockar har jag behövt fråga om själv, trots att jag har beskrivit problem som typiskt brukar lösas med de hjälpmedlen.

Har du lust att berätta vad det är för typ av möten, och om du får något annat intressant av hab, som jag kanske kan fråga efter?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav Zima33 » 2011-09-24 23:25:31

kullan skrev: När man får en Aspergerdiagnos så blir man Lss-bedömd oxå.

Man måste kontakta LSS-handläggare själv, det går inte automatiskt.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Kan man få kurser som aspie? Vill t.ex. lära mig piano

Inläggav kullan » 2011-09-24 23:30:40

Zima33 skrev:
kullan skrev: När man får en Aspergerdiagnos så blir man Lss-bedömd oxå.

Man måste kontakta LSS-handläggare själv, det går inte automatiskt.


Jag hade ett möte med min Handläggare hos kuratorn på Vuxenhab i Mora. Det var kuratorn som förmedlade kontakten. Sedan fick jag gå igenom som ett förhör och sedan gjorde handläggaren ett beslut efter det.

Så går det till där jag bor. har ingen aning om hur det funkar i övriga landet. det är tydligen väldigt olika.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in