Kan jag tacka henne i ett julkort?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan jag tacka henne i ett julkort?

Inläggav silent_wings » 2013-12-03 5:30:49

Jag har under hösten börjat lära känna en tjej. Vi pratar någon gång i veckan, så än så länge är vi bara bekanta. Fast jag har förhoppningar att jag skulle kunna finna en vän i henne - bara det. Jag brukar ha svårt att prata med tjejer, men det känns lättare med henne. Hon visar intresse och är vänlig mot mig. Nu skulle jag på något sätt vilja tacka henne för att hon vill prata med mig ibland och att jag får lära känna henne lite grann. Med andra ord att jag uppskattar det. Det känns bara lite svårt att göra det muntligt, så jag tänkte skriva det i ett julkort tillsammans med en önskan om att hon får ett trevligt jul- och nyårsfirande tillsammans med sina närstående. Är det fel att göra det? Tror ni att det skulle sända fel signaler eller skrämma henne?
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Kan jag tacka henne i ett julkort?

Inläggav Little J » 2013-12-03 10:33:06

Hej silent_wings,

läste just ditt inlägg och jag tycker absolut att du kan tacka henne i ett julkort - det var en fin idé :)

Och det är ju så att väldigt många människor skickar julkort till släkt, vänner och bekanta så det är ju ingenting märkligt om du skulle skicka ett julkort till henne eftersom att ni är bekanta. Skickar du ett julkort så visar ju du ganska tydligt att du uppskattar hennes bekantskap och att du mycket väl kan se henne som din vän :) Så med andra ord, nej jag tycker inte att det är fel och det skulle inte sända fel signaler utan snarare tvärtom.

Tänkte bara lite på hur du eventuellt skulle kunna uttrycka dig om du nu vill "tacka henne" (för att det inte ska bli något märkligt över det hela menar jag).. :-)063

Kanske skulle du kunna skriva någonting sådant här:
- Härligt att jag funnit en vän i dig. Hoppas du får ett trevligt jul- och nyårsfirande tillsammans med nära och kära. God jul och gott nytt år hälsar ....

Anyway, lycka till :)
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

Kan jag tacka henne i ett julkort?

Inläggav silent_wings » 2013-12-03 19:08:47

Tack Little J för ditt fina svar och lyckönskning!

Det du skrev har hjälpt mig att ta beslut hur jag ska göra. Jag ska försöka samla mod och ge eller skicka henne julkortet.

Tack också för ditt förslag på vad jag kunde skriva. Just nu är jag osäker på hur vår relation ser ut och vad hon vill. Med andra ord om det blir något mer än bara bekantskap. Därför vill jag helst inte skriva något om att jag hoppas finna en vän i henne. Jag ska i alla fall fundera några dagar till på det.

Förutom hälsningen om att jag önskar henne god jul och gott nytt år, tänkte jag skriva så här:

Tack för att du vill prata med mig ibland och för att jag 
får lära känna dig litet grann. Du är lätt att prata med 
och jag uppskattar din vänlighet mot mig.

Tänkte också avsluta med raden: "Förhoppningsvis ses vi igen nästa år. Det ser jag fram emot".
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Kan jag tacka henne i ett julkort?

Inläggav Azo85 » 2013-12-03 19:37:57

Spontant tycker jag det är en ypperlig idé. Det kan kännas lite ynkligt att uttrycka tacksamhet för att någon vill prata med en. När man gör det i samband med något annat såsom ett julkort blir det inte alls lika konstigt. Blir mer att när man ändå skickar ett julkort så uttrycker man glädje över relationen istället för att anstränga sig för att enbart uttrycka tacksamhet.

Är lite i samma situation. Har blivit vän med en person som helt klart är en bättre människa än jag. Jag är tacksam (även om jag egentligen inte vill erkänna det) för att han vill träffa mig. Blev för stunden sugen på att knycka din idé men själv kan jag nog inte det. Skulle bli väldigt konstigt om jag för det första skickade julkort och för det andra uttryckte en sådan sak, skulle nog bli väldigt konstigt.

Edit: Hur är det med jag/mig?
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Kan jag tacka henne i ett julkort?

Inläggav silent_wings » 2013-12-15 22:50:46

Gav henne julkortet idag (i ett kuvert med hennes namn). Var tveksam länge om jag skulle göra det eller inte, men samlade mod. Jag sa till henne att jag hade ett julkort som jag ville ge henne för att visa min tacksamhet att jag får lära känna henne och för att hon vill prata med mig. Tyvärr vågade jag inte se henne i ögonen när jag sa det - så där gjorde jag ett fel. Hon blev i alla fall glad och sa att det var jättesnällt av mig. Jag tror också att hon blev lite överraskad. Hon läste inte kortet direkt utan skulle vänta. Efteråt var jag stolt över mig själv att jag hade vågat. Nu väntar jag med spänning på hennes reaktion. Träffar henne på torsdag nästa gång - usch vad nervös jag blir när jag tänker på det.
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Kan jag tacka henne i ett julkort?

Inläggav neoni » 2013-12-16 13:53:37

Några fina ord blir man alltid glad över så du gjorde helt rätt tycker jag. :-)Happy
neoni
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2013-12-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in