Kan bara ringa nödsamtal!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav Alien » 2015-12-14 3:50:46

Det kom ett meddelande om att pengarna började ta slut, att jag hade för lite pengar kvar för att kunna ringa. Så då betalade jag in en summa till Comviq.

Det kom också ett bekräftande sms för två veckor sen:
"Nu har Standard tankats! Du ringer billigt på kvällar och helger ..."

Men nu när jag skulle ringa gick det inte, det kom ett meddelande om att jag bara kan ringa nödsamtal (till 112 antar jag). Det går inte heller att ringa till mig.

Jag har inte ringt slut på pengarna på två veckor. Jag ringer väldigt sällan och då är det korta samtal. Dessutom fick jag inte samma meddelande som förut om att det är för lite pengar kvar.

Kan jag ha råkat spärra telefonen av misstag. Är det någon annat som råkat ut för samma sak?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav Moggy » 2015-12-14 5:03:36

Simkortet sitter inte i ordentligt? Får du slå pinkoden när du startar upp den alternativt sätter DN i flygplansläge och slår av det. Får du inte upp pinkod då så har inte simkort kontakt med luren. Det med nödsamtal är när den inte är ansluten till operatörens nät.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav Grisom » 2015-12-14 13:42:49

Ringt upp pengarna? Installerat nån app som skickar data och äter upp dina pengar?
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav alixha » 2015-12-14 14:26:06

Kan vara SIM-läsaren som glappar, prova att ta ut SIM-kortet och sätta i det igen.
Funkar inte det kanske du måste byta telefon.

Prova att flytta SIM-kortet till en annan telefon och se om problemet följer med SIM-kortet eller om problemet ligger i din telefon.

Uppdatera programvaran i telefonen.

Prova att göra en återställning av telefonen.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav plåtmonster » 2015-12-14 15:10:26

Ring comviq och fråga om saldot? finns även en SMS tjänst för detta har jag för mig.

För egen del tycker jag att deras system strular för mycket.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav kiddie » 2015-12-14 18:56:58

Tror inte du ringt upp pengarna för då skulle folk ändå kunna ringa dig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav Alien » 2015-12-15 17:45:51

Tack för svar!

Jag använder ingen pinkod och har inga appar. Det är ingen smartphone med internet. Tror inte jag kan uppdatera programvaran.

Flygplansläge, det är när man helt enkelt slår av telefonen? Jag gjorde det och slog senare på igen. Då funkade det.

Så även om man har batteriet laddat och pengar kvar, så kan telefonens sluta att fungera. Det är ju inte som att jag förflyttat mig till oländig terräng el till nån bunker så att jag inte hade någon täckning. Men ändå la den av. Verkar inte som någon annan upplevt samma sak.

Har ett annat bekymmer också, klockan på telefonen fortar sig. Den går nu 11 min före. Dottern lyckades ställa om tiden en gång, men jag klarar det inte. Går in på inställningar, "Datum och tid". Upp kommer december månad och två pilar. Klickar jag på en pil kommer november fram, klickar jag på den andra kommer januari fram. Men var är klockan? Nej, detta begriper jag inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav alixha » 2015-12-15 20:56:52

Vad har du för telefon?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav Fenren » 2015-12-15 21:00:12

jag tycker att det låter som att din telefon har problem med simkortskontakten, precis som andra sagt.

dags att skaffa ny telefon.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav kiddie » 2015-12-15 21:56:02

Kan bara säga att det är inte alltid säkert att man har täckning. Jag sitter i en stor stad och har Comviq. Helt plötsligt tappar jag täckning. Jag startar om telefonen. Det kan hjälpa om det är telefonen som fått fnatt. Men denna gången var det verkligen så att mobilnätet låg nere. Det händer ibland. Nödsamtal kan man ringa eftersom man kan ringa genom andra leverantörer, hittar telefonen inte ens egen så blir man kopplad genom typ Telia eller vad nu som kan finnas. Detta för att alla ska ha samma rätt att ringa 112.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav Alien » 2015-12-16 1:58:12

alixha skrev:Vad har du för telefon?


Det står HTC på den.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav Alien » 2015-12-16 2:06:45

Fenren skrev:jag tycker att det låter som att din telefon har problem med simkortskontakten, precis som andra sagt.

dags att skaffa ny telefon.


Vi har redan en ny (dotterns avlagda). Hon gav den till sin far. Men ingen av oss begriper oss på den. Jag kan inte ens sätta på den. Hon förklarade hur den skulle användas, men efter ett tag har jag glömt bort det. Jag skulle nog behöva en gammaldags instruktionsbok. Ju modernare telefon med ju fler finesser, desto värre för oss.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav Kanin » 2015-12-16 9:22:31

Alien skrev:Vi har redan en ny (dotterns avlagda). Hon gav den till sin far. Men ingen av oss begriper oss på den. Jag kan inte ens sätta på den. Hon förklarade hur den skulle användas, men efter ett tag har jag glömt bort det. Jag skulle nog behöva en gammaldags instruktionsbok. Ju modernare telefon med ju fler finesser, desto värre för oss.

Du verkar ha gett upp utan att verkligen försöka (hur klarar du överhuvudtaget av att använda en dator?). Att ringa med en ny smart telefon är inte svårare än med en gammal klassisk telefon.

Här har du ett par korta instruktionsfilmer om hur du låser/låser upp en smarttelefon och hur du ringer och tar emot samtal:
https://www.youtube.com/watch?v=fzs7_2mO2IQ
https://www.youtube.com/watch?v=M7sXEITuIqE

Annars finns det fortfarande billiga, enkla och gammaldags telefoner att köpa (se t.ex. http://www.doro.se/).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Kan bara ringa nödsamtal!

Inläggav kiddie » 2015-12-16 11:55:15

Tyckte personligen att steget till att använda en smart telefon inte var svårt. Telefonen påminner om datorn. Däremot hade jag verkligen jätteproblem att först förstå mig på min första mobil som var en vanlig ringtelefon.

Men som jag sa, man kan tappa kontakten med omvärlden även fast man sitter mitt inne i en stad. Men det borde finnas en symbol då som talar om att du saknar signal.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till IT-forum



Logga in