Kampsportstråden!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kampsportstråden!

Inläggav sussi83 » 2011-10-15 11:45:53

Tjenare!
Skulle vilja diskutera lite kampsport! Är sugen på att börja men jag skulle vilja få lite tips. Blev ju helt såld på boxning när jag provade BOX på gymmet.
Tex. man anger storlek i handskarna i OZ vilket är vikt och inte storlek. Vilken typ av handske ska jag ha för kickboxning? Har läst att 12 OZ ska vara lagom för en person med små händer/tjejer. Någon som vet?

Kanske någon här som tränar någon kampsport? :D




Moderator mnordgren: rättade stavfel i rubriken.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Kampsport tråden!

Inläggav 424stil » 2011-10-15 11:56:16

Jag tränade Aikido för länge sen, gillade Steven Seagals filmer och han är ju grym på Aikido. Det var kul ett tag men jag insåg att jag hade ingen talang för det så jag la ner det.

Men jag har kvar budodräkten i garderoben, har funderat ibland på att börja igen. Finns en jävligt schyst Aikido klubb i Göteborg i Guldheden, bra tränare som håller på där som verkligen brinner för det dom håller på med.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Kampsport tråden!

Inläggav sussi83 » 2011-10-15 13:55:00

Skit samma om man saknar talang, den bitande träningsvärken är belöning nog. :wink:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Kampsport tråden!

Inläggav Parvlon » 2011-10-15 14:42:28

Tränar inte själv längre men vet ett par stycken som kan vara rätt "stela" eller åtminstone knappast normalt räknat socialt. En som varit en rätt framstående figur i många år faktiskt. Frågar du dem så handlar det om att öva och öva. Det är nog bara kattdjur som har medfödd talang. Boxning har jag testat på men var b.la för att det är så svettigt som jag rätt fort lade ner det projektet. Krävs inte många hjärnceller att slå på en boll eller ett huvud så många idioter dras till såna lokaler. Budo är mer teknik.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kampsportstråden!

Inläggav storskojaren » 2011-10-15 16:33:45

sussi83 skrev:Tjenare!
Skulle vilja diskutera lite kampsport! Är sugen på att börja men jag skulle vilja få lite tips. Blev ju helt såld på boxning när jag provade BOX på gymmet.
Tex. man anger storlek i handskarna i OZ vilket är vikt och inte storlek. Vilken typ av handske ska jag ha för kickboxning? Har läst att 12 OZ ska vara lagom för en person med små händer/tjejer. Någon som vet?

Kanske någon här som tränar någon kampsport? :D


Jag tränar inte i någon klubb, men brukar banka på min "poor bob" ett par pass per vecka.

Vikten anger inte bara storlek utan även hur mycket stoppning de har. Sparrings handskar ligger på mellan 14-20 Oz och säck och match-handskar ligger på mellan 8-10 Oz.

Det bästa du kan göra är nog att höra efter på klubben vad man behöver som nybörjare, innan du köper något och komplettera med mer utrustning vid behov.

Är det kickboxning du ska träna kan du även behöva köpa benskydd innan du börjar sparras och vad du än gör glöm inte att fixa lindor.

Kan dock inte hjälpa dig med storlekar kör själv med MMA-handskar.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Kampsportstråden!

Inläggav sussi83 » 2011-10-15 16:50:32

Parvlon skrev:Tränar inte själv längre men vet ett par stycken som kan vara rätt "stela" eller åtminstone knappast normalt räknat socialt. En som varit en rätt framstående figur i många år faktiskt. Frågar du dem så handlar det om att öva och öva. Det är nog bara kattdjur som har medfödd talang. Boxning har jag testat på men var b.la för att det är så svettigt som jag rätt fort lade ner det projektet. Krävs inte många hjärnceller att slå på en boll eller ett huvud så många idioter dras till såna lokaler. Budo är mer teknik.


Men det är det som är skönt, att man inte behöver tänka så mycket det gör man ju hela dagarna endå. Efter skolarbete är det skönt att bara köra något "enkelt" som inte kräver någon vidare tankekraft.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Parvlon » 2011-10-15 18:31:15

sussi83 skrev:Men det är det som är skönt, att man inte behöver tänka så mycket det gör man ju hela dagarna endå. Efter skolarbete är det skönt att bara köra något "enkelt" som inte kräver någon vidare tankekraft.
Säger inte att man måste vara ett geni för att träna andra kampsporter, syftade på att boxning drar till sig idioter men det gör andra sporter med egentligen. Har dock stött på en del självutnämnda boxarproffs som inte kan låta bli att använda knogarna utanför träningen och sällan det handlar om effektivt självförsvar imo. Budo är oxå enkelt eftersom alla börjar från början och har såna i sin egen nivå man tränar med. Krävs ingen plugg att prata om. Regler, japanska fraser och sånt man bör veta på tävlingar lär man sig med tiden, kanske något ord per månad och då är det en snabb utveckling. Mycket hänger på tränaren, vill de så kan de säkert få det att verka övermäktigt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kampsportstråden!

Inläggav koffski » 2011-10-16 2:28:32

Parvlon skrev:.....Boxning har jag testat på men var b.la för att det är så svettigt som jag rätt fort lade ner det projektet. Krävs inte många hjärnceller att slå på en boll eller ett huvud så många idioter dras till såna lokaler. Budo är mer teknik.


Parvlon skrev:Säger inte att man måste vara ett geni för att träna andra kampsporter, syftade på att boxning drar till sig idioter men det gör andra sporter med egentligen. Har dock stött på en del självutnämnda boxarproffs som inte kan låta bli att använda knogarna utanför träningen och sällan det handlar om effektivt självförsvar imo.....


Jag har tränat boxning ett år nu. Tycker det är lustigt du säger att det knappt krävs någon teknik. Det är typ bara teknik när det kommer till sparring. Det är väldigt svårt och det finns otroligt mycket att tänka på. Även när man slår på säck kan man träna teknik, fotarbete, slag, tekniker mot specifika stilar. Men jag kanske missförstod dina inlägg.
koffski
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-09-15

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Parvlon » 2011-10-16 2:39:09

koffski skrev:Jag har tränat boxning ett år nu. Tycker det är lustigt du säger att det knappt krävs någon teknik. Det är typ bara teknik när det kommer till sparring. Det är väldigt svårt och det finns otroligt mycket att tänka på. Även när man slår på säck kan man träna teknik, fotarbete, slag, tekniker mot specifika stilar.
Jag skrev att det inte krävs några hjärnceller att slå på nåns skalle..

Visst, en aning teknik kanske finns men det är lustigt att boxning är idioternas favoritsysselsättning. Knappast en tillfällighet och då har jag inte räknat med alla slag på skallen som man ska tåla.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kampsportstråden!

Inläggav koffski » 2011-10-16 14:36:35

Parvlon skrev:
koffski skrev:Jag har tränat boxning ett år nu. Tycker det är lustigt du säger att det knappt krävs någon teknik. Det är typ bara teknik när det kommer till sparring. Det är väldigt svårt och det finns otroligt mycket att tänka på. Även när man slår på säck kan man träna teknik, fotarbete, slag, tekniker mot specifika stilar.
Jag skrev att det inte krävs några hjärnceller att slå på nåns skalle..

Visst, en aning teknik kanske finns men det är lustigt att boxning är idioternas favoritsysselsättning. Knappast en tillfällighet och då har jag inte räknat med alla slag på skallen som man ska tåla.


Har du någon gång sparrats? Kanske inte någon teknik i att slå på folk men att träffa är det.
koffski
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-09-15

Re: Kampsportstråden!

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 16:13:10

Parvlon skrev:
koffski skrev:Jag har tränat boxning ett år nu. Tycker det är lustigt du säger att det knappt krävs någon teknik. Det är typ bara teknik när det kommer till sparring. Det är väldigt svårt och det finns otroligt mycket att tänka på. Även när man slår på säck kan man träna teknik, fotarbete, slag, tekniker mot specifika stilar.
Jag skrev att det inte krävs några hjärnceller att slå på nåns skalle..

Visst, en aning teknik kanske finns men det är lustigt att boxning är idioternas favoritsysselsättning. Knappast en tillfällighet och då har jag inte räknat med alla slag på skallen som man ska tåla.

Boxning kräver snarare mycket tekniskt kunnande och att framgångsrikt slå folk på käften är en konstart.
Min uppfattning är att boxare är balanserade lugna typer, alltså inte såna som vevar på stan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Kampsportstråden!

Inläggav buffel » 2011-10-17 22:49:30

sussi83 skrev:Tjenare!
Skulle vilja diskutera lite kampsport! Är sugen på att börja men jag skulle vilja få lite tips. Blev ju helt såld på boxning när jag provade BOX på gymmet.
Tex. man anger storlek i handskarna i OZ vilket är vikt och inte storlek. Vilken typ av handske ska jag ha för kickboxning? Har läst att 12 OZ ska vara lagom för en person med små händer/tjejer. Någon som vet?

Kanske någon här som tränar någon kampsport? :D




Moderator mnordgren: rättade stavfel i rubriken.


Jag började på kickboxning för en månad sedan. Jag har bara gått 4 gånger men är redan fast. Det är verkligen jättekul! Längtar hela veckan efter att måndagen ska komma igen, då min tid för kickboxning är.
Jag går tillsammans med några andra med Asperger diagnos, ett par stycken från boendestödet och en tränare, till en lokal där vi kör en timme. Efter är man riktigt slut!

Men jag kan inte hålla med om att det inte kräver teknik eller fokus. Det är det som jag gillar; att man verkligen måste vara uppmärksam och lägga all koncentration på vad som händer just då. Vilka slag som kommer emot en och vart man ska sparka.
Det är även skönt att få ur sig både överskottsenergi och ilska i en kontrollerad form.

Jag skulle verkligen rekommendera att köra ett provträningspass på någon kickboxning lokal.
buffel
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2010-11-02
Ort: Stockholm

Re: Kampsportstråden!

Inläggav sussi83 » 2011-10-18 0:24:11

buffel skrev:
sussi83 skrev:Tjenare!
Skulle vilja diskutera lite kampsport! Är sugen på att börja men jag skulle vilja få lite tips. Blev ju helt såld på boxning när jag provade BOX på gymmet.
Tex. man anger storlek i handskarna i OZ vilket är vikt och inte storlek. Vilken typ av handske ska jag ha för kickboxning? Har läst att 12 OZ ska vara lagom för en person med små händer/tjejer. Någon som vet?

Kanske någon här som tränar någon kampsport? :D




Moderator mnordgren: rättade stavfel i rubriken.


Jag började på kickboxning för en månad sedan. Jag har bara gått 4 gånger men är redan fast. Det är verkligen jättekul! Längtar hela veckan efter att måndagen ska komma igen, då min tid för kickboxning är.
Jag går tillsammans med några andra med Asperger diagnos, ett par stycken från boendestödet och en tränare, till en lokal där vi kör en timme. Efter är man riktigt slut!

Men jag kan inte hålla med om att det inte kräver teknik eller fokus. Det är det som jag gillar; att man verkligen måste vara uppmärksam och lägga all koncentration på vad som händer just då. Vilka slag som kommer emot en och vart man ska sparka.
Det är även skönt att få ur sig både överskottsenergi och ilska i en kontrollerad form.

Jag skulle verkligen rekommendera att köra ett provträningspass på någon kickboxning lokal.


Vad avvis jag är på dig! Skulle vara skit kul att dra iväg med några med samma intresse. Jag får typ ensam halka in som bambi på hal is. Men som sagt det verkar super kul!
Jag fattar att det krävs teknik men det lär man sig. Håller på att få upp en bättre kondis och styrka nu iaf. Känns inte som att man vill komma dit helt otränad och bli manglad. :-)091
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Parvlon » 2011-10-18 1:16:14

koffski skrev:Har du någon gång sparrats? m
Visst, men inte ofta mot människor. Har du någon gång dragit ner någon på marken och märkt hur enkelt det är att trampa på valfritt organ?

koffski skrev:Kanske inte någon teknik i att slå på folk men att träffa är det.
Avleda uppmärksamhet är inte särskilt svårt när vi tar bort alla boxningsregler. Och var kroppsvikt+kraften finns är knappast en hemlighet för de som slänger iväg andra människor.

Tränare inom budo har därför större ansvar än boxningstränare trots att fler idioter vill använda knogarna.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Parvlon » 2011-10-18 1:45:32

KrigarSjäl skrev:Boxning kräver snarare mycket tekniskt kunnande och att framgångsrikt slå folk på käften är en konstart.Min uppfattning är att boxare är balanserade lugna typer, alltså inte såna som vevar på stan.
Jag vet oxå en del boxare som jag aldrig sett boxats på stan. Däremot har alla som lyckats slå mig på käfften tränat boxning. Särskilt framgångsrikt tycker jag inte de gjort det dock. En bit av en tand flög av en gång men den limmade tandläkaren på rätt fint, syns inte alls. Ett ärr på ögonbrynet har jag med men idioten som orsakade det har försvunnit.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kampsportstråden!

Inläggav koffski » 2011-10-18 7:10:09

Parvlon skrev:
koffski skrev:Har du någon gång sparrats? m
Visst, men inte ofta mot människor. Har du någon gång dragit ner någon på marken och märkt hur enkelt det är att trampa på valfritt organ?

koffski skrev:Kanske inte någon teknik i att slå på folk men att träffa är det.
Avleda uppmärksamhet är inte särskilt svårt när vi tar bort alla boxningsregler. Och var kroppsvikt+kraften finns är knappast en hemlighet för de som slänger iväg andra människor.

Tränare inom budo har därför större ansvar än boxningstränare trots att fler idioter vill använda knogarna.


Mjo men det har ju ingenting med boxning att göra för detta får man inte göra i boxning. Har du sparrats mot annat än människor, det känns så på ditt svar. Att trampa på valfria organ har ju inget med boxning att göra, inte heller att du blivit slagen av boxare har något med det att göra.

Ditt argument om att det är lätt att dra ner någon och trampa på valfritt organ talar ju för att boxning är svårare eftersom man inte får göra detta. Eller så var du bara ironisk.

Att du blivit slagen av boxare det är också irrelevant för ifall det krävs teknik i sporten eller inte. Det har bara med dig och den som slog dig att göra.
koffski
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-09-15

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Parvlon » 2011-10-18 14:50:41

Du är ju knappt torr bakom öronen. Jag skiter väl i boxningsteknik. Varsågod att diskutera det med krigarn om du vill.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kampsportstråden!

Inläggav koffski » 2011-10-18 16:04:08

Faktum är att det regnar ute så jag är knappt torr bakom öronen. :roll:
Om du skiter i boxningsteknik så är det väl onödigt att börja diskutera det och sen byta ämne. Eller att säga saker om det som skapar den diskussionen.
koffski
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2009-09-15

Re: Kampsportstråden!

Inläggav sussi83 » 2011-10-19 13:21:29

Parvlon skrev:
KrigarSjäl skrev:Boxning kräver snarare mycket tekniskt kunnande och att framgångsrikt slå folk på käften är en konstart.Min uppfattning är att boxare är balanserade lugna typer, alltså inte såna som vevar på stan.
Jag vet oxå en del boxare som jag aldrig sett boxats på stan. Däremot har alla som lyckats slå mig på käfften tränat boxning. Särskilt framgångsrikt tycker jag inte de gjort det dock. En bit av en tand flög av en gång men den limmade tandläkaren på rätt fint, syns inte alls. Ett ärr på ögonbrynet har jag med men idioten som orsakade det har försvunnit.


Men det är bara två personer av många, man blir avstängd om man slåss på stan hur som helst. Sen beror det väl på varför man går på boxning. Vissa gör det just för att slåss på stan andra ser det som en seriös sport. Du har helt enkelt haft otur eller så är det du som valt att kaxa med boxare.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Parvlon » 2011-10-19 16:40:45

sussi83 skrev:Men det är bara två personer av många, man blir avstängd om man slåss på stan hur som helst. Sen beror det väl på varför man går på boxning. Vissa gör det just för att slåss på stan andra ser det som en seriös sport. Du har helt enkelt haft otur eller så är det du som valt att kaxa med boxare.
Otur? Jag är ~30 år och två käfftsmällar är knappast särskilt mycket om man är ute och rör dig på helger och inte springer iväg när det blir tjaffs. För en kärring är det mycket värre såklart. Faktum är att jag haft en jävla tur hela mitt liv. Nej, det är inte säkert att man blir avstängd någonstans. Däremot kan man få mycket värre tillbaka. En del tycker inte att böter är så roliga t.ex, då passar det bra att anmäla dem till polisen. Oavsett så får de ett rykte om sig att vara slagskämpar och då är risken större att de får duktigt med smäll i framtiden.

@koffski: "ok"
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kampsportstråden!

Inläggav sussi83 » 2011-10-19 21:48:02

Jo men att basera sin generalisering på 2 smockor duger inte.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Parvlon » 2011-10-19 21:52:20

sussi83 skrev:Jo men att basera sin generalisering på 2 smockor duger inte.
Denna "generalisering" du syftar på?

Krävs inte många hjärnceller att slå på en boll eller ett huvud så många idioter dras till såna lokaler.


många idioter = inte alla idoter = alla där är inte idioter = knappast en generalisering

Att ens åsikter färgas av erfarenhet var kanske en hemlighet för dig innan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Sofia75 » 2011-11-12 2:01:45

sussi83 skrev:Tjenare!
Skulle vilja diskutera lite kampsport! Är sugen på att börja men jag skulle vilja få lite tips. Blev ju helt såld på boxning när jag provade BOX på gymmet.
Tex. man anger storlek i handskarna i OZ vilket är vikt och inte storlek. Vilken typ av handske ska jag ha för kickboxning? Har läst att 12 OZ ska vara lagom för en person med små händer/tjejer. Någon som vet?

Kanske någon här som tränar någon kampsport? :D

Hej! :)

Jag har tränat kampsport och kampkonst i varierande grad sedan jag var runt 15 år. Har testat en hel del varianter (olika mycket) (bland annat bujinkan, ju-jutsu, shoto/mma, kickboxning, brasiliansk ju-jutsu, boxning...). Just nu så är det dåligt med tränandet då jag har två småbarn som tar allt jag har och lite till... Hoppas komma igång snart igen!

Jag snöar in och vill träna i många timmar i sträck.

Bor du i Stockholm så kanske du ska testa: http://www.kickboxning.se/
Jag blev faktiskt sugen på att gå på en lunchträning där själv nu!! :)
... nu surfade jag lite till och kom in på Bujinkan som nog är det jag tränat mest: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bujinkan

Här finns det en kort beskrivning av många kampsporter och kampkonster: http://www.fightermag.se/kampsporter/

Kort kan ju sägas att mma'are ofta är tatuerade och bujinkan-folk ofta pluggar på universitet eller iaf är allmänt nördiga... ;) Mer slutsatser drar jag inte. Jag är varken tatuerad eller har pluggat på universitet och har tränat båda... :)

Jag tror inte att en seriös utövare av en kampsport eller kampkonst någonsin skulle "slåss på stan". Däremot finns det nog många som varit på en boxnings- eller annan träning och snappat upp lite men sedan inte fortsatt seriöst som "slåss på stan".

Jag har förresten bara 10oz handskar (och egna handskar är ett måste för lånehandskarna stinker och är obeskrivligt äckliga. Skulle inte kunna stoppa händerna i dem, blä!) men jag tror att de ibland kan vara lite tunna... för den jag slår på ;)

Lycka till! :)

/Sofia
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Kampsportstråden!

Inläggav Toftafelle » 2011-11-14 0:01:17

För dom som är intresserade av att börja med boxning så har jag några enkla, men dock värdefulla tips att ge !

1: Boxning är en väldigt jobbig sport, fysiskt, men framför allt psykiskt.
Var villig att lägga ner mycket tid på träning, håll dig motiverad och målmedveten på det du gör, och var noggrann när du tränar.

2: Många tror att boxning är en "slugger-sport" och i vissa aspekter kan det ju vara så.
Men inte bara, för att bli en duktig boxare, så är det viktigt att lägga ner mycket tid på att slipa på sin teknik, fotarbete, kondition och sin allmänna fokus.
En stor del av boxning är taktik, hur du rör dig i ringen, när och hur du delar ut slag, hur du håller din guard är också en viktig del.

3: Små finesser, t.ex som hur då håller guarden, hur du duckar m.m kan med stor fördel studeras och tränas på framför en spegel :-)Happy

Och mitt 4:e och sista tips, som faktiskt har hjälpt mig ganska mycket: Titta på boxningsmatcher på tv eller på datorn, eller om du har möjlighet till det, så gå på riktiga matcher och studera hur dom gör, om man är alert så kan man snappa upp små knep ! :-)Happy

Lycka till med era boxningsambitioner !
Toftafelle
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2011-10-29
Ort: Skellefteå

Återgå till Intressanta intressen



Logga in