Kampen för att hitta medel mot AUTISM

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, marxisten, atoms

Inläggav RapeRegs » 2021-08-10 15:03:56

Rotschild skrev:Jag vet att hjärnfonden forskar gällande autism

Nej, det gör de absolut inte. Hjärnfonden bedriver ingen forskning, är inte så det fungerar.

Hjärnfonden har däremot delat ut något eller några väldigt små bidrag till forskningsprojekt som rör autism. Dessa projekt utgör mindre än 0.1% av Hjärnfondens totalt utdelade anslag enligt deras egen hemsida. Inget av de listade projekten borde väcka någon harm.

Vidare bör man i första hand studera varifrån de riktiga pengarna kommer. Hjärnfondens totala budget ligger i storleksordningen 20 miljoner, det kan INTE jämföras med t.ex. Vetenskapsrådet som har en budget i storleksordningen 6 miljarder. Du kan själv roa dig med att räkna ut hur mycket forskning du kan göra på 0.1% av 20 miljoner (ledtråd, ungefär 0 heltidstjänster)

Det jag främst är intresserad av är riktiga forskningsprojekt, om det ens finns några, som är så etiskt undermåliga att man ska gå runt och må dåligt av dem.

För mig verkar vissa skribenter i den här tråden mer vara ute efter att dölja kunskap av ideologiska eller känslomässiga skäl. Ungefär som när kyrkan hotade Galilei med avrättning för att han råkade kunna bevisa att jorden snurrar runt solen. En sådan medeltida inställning till kunskap måste bekämpas, såväl i den här tråden som på varje plats där okunskapen visar sitt fula tryne. Kunskapens makt är värd att försvara och ska inte kväsas av outbildade pk-kretiner med åsikter och känslor om ditt och datt.
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Inläggav LordNelson » 2021-08-10 17:41:43

Ja, ni kan släppa det om forskning och alla miljoner som går till den. Min poäng var att det antagligen läggs väldigt lite resurser på att bota autism, och att autism antagligen inte ses som något stort problem. För mej är det ett jätteproblem. Jag antog och antar att många tycker forskning i den riktningen är skit. Att allt är grejt som det är.
LordNelson
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-06-25

Inläggav Sheyen » 2021-08-10 20:00:57

slackern skrev:Själv skulle jag tycka att det vore väldigt skönt om dom fick till en medicin som lindrade symptomen precis som det finns för ADHD det lindrar men det botar inte. Tänk er själva vad skönt det vore om alla intrycken som vi utsätts dagarna i ända skulle bli mildare och inte lika överväldigande som dom kan vara i dagsläget.

Fast det är läskigt, för jag vet inte vem jag skulle vara då. Man hoppas väl att man hade resonerat ungefär likadant och haft samma personlighet.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Rotschild » 2021-08-11 11:01:25

LordNelson skrev:Ja, ni kan släppa det om forskning och alla miljoner som går till den. Min poäng var att det antagligen läggs väldigt lite resurser på att bota autism, och att autism antagligen inte ses som något stort problem. För mej är det ett jätteproblem. Jag antog och antar att många tycker forskning i den riktningen är skit. Att allt är grejt som det är.

Är nog inte helt omöjligt att "bota" autism i framtiden. Förmodligen rätt snart också, har läst om en del forskning som kunnat reparera hjärnskador och då är ju inte steget långt ifrån att hjälpa autister. Vore rätt bra att slippa bli överbelastad av för mycket intryck och aktiviteter, att kunna sätta sig in hur andra tänker och känner, att ha bra exekutiva förmågor och ett allmänt flexibelt tänkande. Känns som bara fördelar ärligt talat.
Rotschild
Bannad

Anslöt: 2021-08-09

Inläggav verbatim » 2021-08-11 16:36:49

Rotschild skrev:
LordNelson skrev:Ja, ni kan släppa det om forskning och alla miljoner som går till den. Min poäng var att det antagligen läggs väldigt lite resurser på att bota autism, och att autism antagligen inte ses som något stort problem. För mej är det ett jätteproblem. Jag antog och antar att många tycker forskning i den riktningen är skit. Att allt är grejt som det är.

Är nog inte helt omöjligt att "bota" autism i framtiden. Förmodligen rätt snart också, har läst om en del forskning som kunnat reparera hjärnskador och då är ju inte steget långt ifrån att hjälpa autister. Vore rätt bra att slippa bli överbelastad av för mycket intryck och aktiviteter, att kunna sätta sig in hur andra tänker och känner, att ha bra exekutiva förmågor och ett allmänt flexibelt tänkande. Känns som bara fördelar ärligt talat.

Jag kan tänka mig att det skulle kunna bli som när hörselnedsatta opererar in hörselapparat, för att sedan uppleva stort lidande över förändringen och snabbt önska plocka bort apparaten igen.

Jag skulle kunna komma att sakna mitt överdrivna tänkande/grubblande, om än psykiskt ansträngande, kan jag även uppleva stor nytta av det. Även försämrade syn/hörsel/lukt-sinnen skulle lätt kunna saknas. Att inte kunna se detaljer på samma sätt som man blivit van av att kunna.

Nog finns det allt nackdelar också. Och att behöva lära sig om helt på nytt hur man själv fungerar skulle kunna ge upphov till helt nya funktionshinder.
verbatim

Anslöt: 2020-02-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in