Joggingtips och pepp

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Joggingtips och pepp

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-20 20:37:26

En tråd för joggingtips och pepp.

Att jogga med musik gör att man orkar lite mer, tycker jag. En favoritlåt på joggingturen är Belinda Carliste Oh, heaven is a place on earth.

Jag varierar mina joggingturer.
En runda är 2 km jogg på asfalt.
En runda är 2 km jogg på asfalt till en backe, backträning, 2 km jogg tillbaka.
En runda är jogg cirka 600 meter till motionsspåret, jogga 2 km spåret och jogga tillbaka.

Jag kan också gå powerwalk till motionsspåret, jogga 5 km spåret och gå powerwalk tillbaka.

Backträning innebär att jag har valt ut en lagom brant backe som jag joggar till. Jag har valt ut en punkt i mitten på backen. Jag väljer hur många gånger jag vill jogga uppför den, det har blivit 5. Jag joggar sakta upp till den punkt jag valt, och går ner. Efter 5 gånger, kan jag om jag vill jogga uppför hela backen en gång, och sen gå ner.

Nu är det fritt fram att tipsa varandra om backträning, intervallträning, träningsscheman, bra musik som funkar att jogga till, joggingkläder och allt annat som hör joggingen till.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Joggingtips och pepp

Inläggav Abbreviation » 2013-08-20 20:59:53

Jag är löparnoob så jag har inga bra tips, men ska läsa och deltar nog mer sedan! Mitt tips är att skaffa någon att springa med, det blir mycket trevligare då.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Joggingtips och pepp

Inläggav annorlunda » 2013-08-20 21:05:56

Jag har ganska nyligt börjat med just jogging även om jag tränat och tränar annat också. Har alltid tänkt att jag inte kan och inte orkar jogga men läste då i en tidning om ett tips att göra så att man går 2 min, joggar 3 min, går 2 min..så fortsätter man tills man är uppe i 10-15 min. Ska utöka rundorna sen men det här var en början för mig. Jag tänkte att "3 min orkar jag ju jogga".

Sist jag var ute så blev det faktiskt så att jag joggade nästan 2 km oavbrutet ändå. Hundarna fick turas om att dra däck så då blev det automatiskt att jag joggade istället för att gå. Drog dessutom på lite extra i backarna för att peppa dem. Att jogga med hundar är mycket roligare än att bara jogga själv :)

Tillägg: jag har dessutom ansträngningsastma och vår och sommar har jag även allergier och astma pga dem så den här tiden på året är som jobbigast att träna. Vintertid åker jag mycket längdskidor och det går bättre, då är det bara ansträngningsastman att ta hänsyn till. Känner mig därför lite extra stolt över att jag kommer mig för att jogga nu och tänker att någon annan kanske kan bli inspirerad..
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Joggingtips och pepp

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-20 22:21:45

Lilla Gumman skrev:En tråd för joggingtips och pepp.

Att jogga med musik gör att man orkar lite mer, tycker jag. En favoritlåt på joggingturen är Belinda Carliste Oh, heaven is a place on earth.

Jag varierar mina joggingturer.
En runda är 2 km jogg på asfalt.
En runda är 2 km jogg på asfalt till en backe, backträning, 2 km jogg tillbaka.
En runda är jogg cirka 600 meter till motionsspåret, jogga 2 km spåret och jogga tillbaka.

Jag kan också gå powerwalk till motionsspåret, jogga 5 km spåret och gå powerwalk tillbaka.

Backträning innebär att jag har valt ut en lagom brant backe som jag joggar till. Jag har valt ut en punkt i mitten på backen. Jag väljer hur många gånger jag vill jogga uppför den, det har blivit 5. Jag joggar sakta upp till den punkt jag valt, och går ner. Efter 5 gånger, kan jag om jag vill jogga uppför hela backen en gång, och sen gå ner.

Nu är det fritt fram att tipsa varandra om backträning, intervallträning, träningsscheman, bra musik som funkar att jogga till, joggingkläder och allt annat som hör joggingen till.

Lilla Gumman


Intervallträning är något jag alltid har svårt för - inte för jag ogillar fysiska utmaningar, utan att bara sätta igång med det. Brukar ha par "nystartar" månadsvis med intervallträning - går in hårt par veckor - sedan är det uppehåll. Borde planera in det mer regelbundet. Tycker det är trist att variera sig så pass i hastighet - antingen lågintensitet, tröskelfart eller max/tävlingsfart gäller för mig.

När jag väl kör intervaller, brukar det bli:

10-15 minuter uppvärmning (5-5:30m/km)
1km (3:30-4:00m/km), 1km (5-6:00m/km), repeterar 5-6ggr.
10-15 minuter nedvarv + 5-10minuter styrka/stretch.

Har för par månader börjat med allt mer lågintensiv löpträning, 70% maxpuls, (ungefär 90%, 5% tröskelfart, 5% backpass, eller variation med löpning + styrka) - kan nu med någorlunda säkerhet säga att det har stärkt kroppen - märks tydligt när en väl springer i max tempo.

Försöker hinna med löpning så mycket som möjligt, men arbetar heltid (dag/kväll), så får bli annan träning till/från arbetet än löpning emellanåt (har 30km enkel väg, så cykeln är ju given).

Har idag haft en aktiv vilodag - två lätta joggingturer 10km vardera i skogen (en imorse innan kl 8 och en för en stund sedan) - gäller passa på när en väl har tid att bege sig ut i spåren.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Joggingtips och pepp

Inläggav Blue86 » 2013-08-20 22:23:20

Jag började simma istället, ingen svett och väldigt skonsamt som även är trevligt när man är trött och hängig, och därav mycket lättare och hålla kvar som rutin när man kan ha väldigt dåligt med energi ibland : )
Joggade förut men dock tröttade jag snabbt på det, men musik i öronen och bra skor på fötterna är alltid en vinnare där.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Joggingtips och pepp

Inläggav antonius » 2013-08-20 23:53:10

Abbreviation skrev:Mitt tips är att skaffa någon att springa med, det blir mycket trevligare då.


Kan ju skaffa ngn att älska med åxå, efter man sprungit alltså, då man fortf är alldeles hala av svett, nice. Då kan man knappt bärga sig till nästa runda... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Joggingtips och pepp

Inläggav Abbreviation » 2013-08-21 0:28:41

antonius skrev:
Abbreviation skrev:Mitt tips är att skaffa någon att springa med, det blir mycket trevligare då.


Kan ju skaffa ngn att älska med åxå, efter man sprungit alltså, då man fortf är alldeles hala av svett, nice. Då kan man knappt bärga sig till nästa runda... :-)063

Usch, det finns inget som komplicerar livet så mycket som sex.

Trist med folk som skriver negativt om löpning i en tråd för peppning i ämnet, simning kan man väl starta en egen tråd för lm man nu tycker att löpning är tråkigt?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Joggingtips och pepp

Inläggav antonius » 2013-08-21 0:38:48

Abbreviation skrev:Usch, det finns inget som komplicerar livet så mycket som sex.


Jamen det va ju bara ett tips på pepp, om nu det inte passar kan man väl spela Backgamon eller en omgång Canastra efteråt, som blåhåriga damer i Florida, om man nu inte vill ha sex, huvudsaken menar jag är att man fokuserar på det efteråt, så blir inte träningspasset så jobbigt. Är väl lite så i Triathlon, man fokuserar på nästa moment, lurar sig att prestera mer. :-)018
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Joggingtips och pepp

Inläggav Abbreviation » 2013-08-21 1:11:41

antonius skrev:
Abbreviation skrev:Usch, det finns inget som komplicerar livet så mycket som sex.


Jamen det va ju bara ett tips på pepp, om nu det inte passar kan man väl spela Backgamon eller en omgång Canastra efteråt, som blåhåriga damer i Florida, om man nu inte vill ha sex, huvudsaken menar jag är att man fokuserar på det efteråt, så blir inte träningspasset så jobbigt. Är väl lite så i Triathlon, man fokuserar på nästa moment, lurar sig att prestera mer. :-)018

Ah. Jag längtar till mina pass, det är underbart att komma ut i spåret. Hade inte en tanke på att någon kanske springer utan att njuta av det och önska att det fanns tid för längre pass. Jag längtar efter löpning just nu också. :)
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Joggingtips och pepp

Inläggav antonius » 2013-08-21 8:23:18

Abbreviation skrev:Ah. Jag längtar till mina pass, det är underbart att komma ut i spåret


Ja vi träningsnarkomaner gör ju det men för dom som inte nått det stadiet i sin träning och inte ännu känt av endorfinet, eller vad man populärt kallar ''runners high'' får man kanske motivera sig med andra saker för att fortsätta och inte lägga av. :-)005
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Joggingtips och pepp

Inläggav Blue86 » 2013-08-21 8:30:13

Vad tråkigt med folk som väljer tolka allt så negativt?^^ Skrev mina råd om joggning även om jag inte håller på med det nu mera, är du rädd att alla ska börja simma för att jag tycker det är trevligt? : D
Eller är det negativt med bra skor och musik när man löper för dig? Kanske det är lögn och förtal att simning är mindre svett och mycket skonsammare eller än värre, en lögn att jag håller på med det?
Det är två olika saker, känns olika, om någon gillar löpa varför skulle det plötsligt börja simma för någon nämner ordet? Och om någon skulle börja simma för de finner det mer pasandes för dem så är det väl inte världens undergång?
Är väl bara ta på våra supporter tröjor och klå upp varandra om vi skulle mötas hejandes för de motsatta laget : p
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Joggingtips och pepp

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-21 8:43:54

Eller så kombinerar en löpning med simning... helst cykling med! Jag tänker anmäla mig till Ironman i Kalmar '14eller '15... men, 450€ i anm.avgift! För den summan kan en anmäla sig till flera smålopp... flera år i rad.

Har ni några lopp inplanerade?
Själv ska en springa Midnattsloppet Malmö 10k, Sävedalsloppet 10k i Partille/Gbg samt Finalloppet 19km i Skatås (Gbg)
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Joggingtips och pepp

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-21 8:46:47

antonius skrev:
Abbreviation skrev:Mitt tips är att skaffa någon att springa med, det blir mycket trevligare då.


Kan ju skaffa ngn att älska med åxå, efter man sprungit alltså, då man fortf är alldeles hala av svett, nice. Då kan man knappt bärga sig till nästa runda... :-)063


Va? Vad har det med lopning att göra?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Joggingtips och pepp

Inläggav Blue86 » 2013-08-21 8:50:07

Det är faktiskt ett väldigt bra koncept, cykling och löpning stärker ju båda olika muskelgrupper som har för effekt att stödja de andra och göra dig bättre på den andra aktiviteten. Så att kombinera dessa kan jag starkt rekommendera.
Fast i regel tror jag många som löper på fritiden använder cykel för annan förflyttning.
Vad simning har och ge i kombination är jag mindre informerad om men det beror väl på stil? Men man kan ju knappast bli en sämre löpare av det : p Kostar ju annars en del men för de som får aktivitetsersättning så är ett simkort något som FK betalar om man ber om det. Största fördelen för mig är att jag återhämtar mig väldigt sakta och simning funkar även när man som sagt är trött utan att kännas jobbigt.
Blue86
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2012-02-20
Ort: Malmö

Joggingtips och pepp

Inläggav antonius » 2013-08-21 9:10:57

dasunbedingte skrev:Va? Vad har det med lopning att göra?


Om du läser vidare fanns detta:

Jamen det va ju bara ett tips på pepp, om nu det inte passar kan man väl spela Backgamon eller en omgång Canastra efteråt, som blåhåriga damer i Florida, om man nu inte vill ha sex, huvudsaken menar jag är att man fokuserar på det efteråt, så blir inte träningspasset så jobbigt. Är väl lite så i Triathlon, man fokuserar på nästa moment, lurar sig att prestera mer. :-)018


Men även detta:

Ja vi träningsnarkomaner gör ju det men för dom som inte nått det stadiet i sin träning och inte ännu känt av endorfinet, eller vad man populärt kallar ''runners high'' får man kanske motivera sig med andra saker för att fortsätta och inte lägga av. :-)005


Och gäller väl inte dig som redan är som mig inbiten motionär, kompis :-)005
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Sv: Joggingtips och pepp

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-21 9:48:58

Funderar på klassikern. Eller tjejklassikern. Fast jag gillar inte skidor. Jag hade kunnat tänka mig att prova ett triathlon eller vad det heter, där man simmar, joggar och cyklar. Det fanns en sån grej här i stan förr, men det har lagts ner. Typiskt nu när jag kommit i form.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Joggingtips och pepp

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-22 19:56:56

Lilla Gumman skrev:Funderar på klassikern. Eller tjejklassikern. Fast jag gillar inte skidor. Jag hade kunnat tänka mig att prova ett triathlon eller vad det heter, där man simmar, joggar och cyklar. Det fanns en sån grej här i stan förr, men det har lagts ner. Typiskt nu när jag kommit i form.

Lilla Gumman


Samma här, ogillar skidor. Kommer bli de övriga tre momenten nästa år iaf.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Joggingtips och pepp

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-29 23:29:45

När jag provar att öka takten, och jogga fortare än jag brukar, så får jag som regel både mjölksyra och håll. Att bli stum i benen, okej, men håll gillar jag inte.

Ge mig tips på hur jag ska undvika håll. Att inte äta precis innan vet jag.

Hur ska jag göra för att klara att jogga 4 km den sista söndagen i september så snabbt sosm möjligt? Det vill säga utan att få håll eller mjölksyra som hindrar mig från att jogga snabbt.

Loppet startar 11.30.
Frukost borde bli omkring 7 på morgonen. Fil, flingor eller müssli, och 2 smörgåsar. Låter det okej? Och efter det bara vatten. Men inte för mycket.

Kommer att trassla mig in till Lidingö från nånstans i Stockholm. Har troligtvis ingen med mig. Så jag har en midjeväska med mig. Den har en hållare för vatten, men det är klumpigt att springa med vattenflaska. Tips?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Joggingtips och pepp

Inläggav Zirre » 2013-08-29 23:46:08

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Joggingtips och pepp

Inläggav barracuber » 2013-08-29 23:49:49

Har de inte vätskestationer?

Mot håll har jag hört att man ska hålla en sten i andra handen...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Joggingtips och pepp

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-30 0:03:57


Jag har en liknande variant. Det känns klumpigt att jogga med, har provat.

Efter målgång kommer jag att få en plastmugg med vatten och en halv banan (eller annan frukt, ifjol var det halv banan). Jag kommer att sova nånstans i Stockhomstrakten. Omkring klockan 08 måste jag ge mig iväg därifrån och trassla mig ut via kommunal trafik till Lidingö. Jag vill vara ute i god tid för att hinna hitta dit och hämta ut nummerlapp i tid. Jag är skitnervös för att nåt tåg eller tunnelbanetåg eller buss ska bli försenat så jag missar alltihop ... men i Stockholm går det ju avgångar rätt ofta, så jag behöver antagligen inte alls tänka på det.

Men jag kan ju alltid ta med mig en Loka-flaska med vanligt vatten i, och sen kasta den när den är tom. Då har jag en halvliter vatten att dricka fram till loppet. Det borde jag klara mig på, utan att få håll.

Prisutdelning, musik vid målområdet etc. så klockan blir nog runt 13.30 innan jag ska trassla mig tillbaka till dit jag har sovit. Och sen vet jag inte om jag ska grabba mina prylar och åka hem, eller stanna en natt till.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Joggingtips och pepp

Inläggav Lilla Gumman » 2013-08-30 22:08:28

LidingöRuset 4 km,kvinnor. Vinnartiden blev 19:42 ifjol. Den som kom sexa, sprang på 29:25. Det innebär, att joggar jag 4 km på under 30 minuter, så kommer jag bland dom 6 bästa och får pris.

Just nu, springer jag 4 km på 33 minuter ungefär, om jag anstränger mig. Det borde inte vara så svårt att komma under 30 minuter. Ska jogga allt jag har imorgon och se vilken tid jag får. Minst 4 km får det bli. Mitt på dan nångång, efter lunch kanske.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Joggingtips och pepp

Inläggav dasunbedingte » 2013-08-31 6:52:46

Lilla Gumman skrev:När jag provar att öka takten, och jogga fortare än jag brukar, så får jag som regel både mjölksyra och håll. Att bli stum i benen, okej, men håll gillar jag inte.

Ge mig tips på hur jag ska undvika håll. Att inte äta precis innan vet jag.


Ät senast 2-3h innan du beger dig ut - en lätt frukt 1h är på sin höjd. Se till att skött magen/blåsan ordentligt innan dock.

Hur ofta tränar du löpning?
Hur ofta tränar du aerobt resp anaerobt? Kör mer aeroba pass - 60-70% av max puls - men längre sträckor som en utökar per 10-14 dagar, helst i kuperade spår med varierande underlag. Visserligen tar det par månader innan aeroba passen ger resultat.


Lilla Gumman skrev:Hur ska jag göra för att klara att jogga 4 km den sista söndagen i september så snabbt sosm möjligt? Det vill säga utan att få håll eller mjölksyra som hindrar mig från att jogga snabbt.


Nu är ju snart loppet (idag) - om ditt personbästa är 33 minuter på 4km och målet är under 30, så måste du sänka kilometertiden från 8.15m/km till 7.24m/km - 41 sekunder/km - vilket är ganska mycket, men inte omöjligt! Känn av vad kroppen säger, ta inte ut dig helt och riskera onödiga skador som hindrar dig i träningen. Lidingöruset springs på gräs, stigar och upptrampade spår?

Lilla Gumman skrev:Loppet startar 11.30.
Frukost borde bli omkring 7 på morgonen. Fil, flingor eller müssli, och 2 smörgåsar. Låter det okej? Och efter det bara vatten. Men inte för mycket.


Låter ok, ungefär vad jag och de flesta jag känner brukar förbereda sig inför lopp.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Joggingtips och pepp

Inläggav plåtmonster » 2013-08-31 8:41:41

Mat = fett, proteiner och möjligtvis havregryn. Men speciellt (vegetabiliskt) fett är bra för att hålla upp hög energiåtgång länge.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in