Jobbansökan, nämna Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav plåtmonster » 2014-04-30 11:49:22

dasunbedingte skrev:rant/Hur i helvete är social kompetens av absolut vikt i nämnda yrke?

Förmodligen i kontakten med kunder som kanske är dumma och dito för kolleger och chef.

Konsten att slicka röv, gå med på saker som man vet är fel med ett leende samt låtsas att man gillar skitstövlar :D
Fast så vågar de inte skriva..

Dock skulle jag mer fundera på tekniken. Där kan det krävas en del riktig kompetens.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-30 15:18:44

plåtmonster skrev:
dasunbedingte skrev:rant/Hur i helvete är social kompetens av absolut vikt i nämnda yrke?

Förmodligen i kontakten med kunder som kanske är dumma och dito för kolleger och chef.

Konsten att slicka röv, gå med på saker som man vet är fel med ett leende samt låtsas att man gillar skitstövlar :D
Fast så vågar de inte skriva..

Dock skulle jag mer fundera på tekniken. Där kan det krävas en del riktig kompetens.


Förmågan att överföra teoretisk kunskap i praktiska tillämpningar är av yttersta vikt - intresse och engagemang bidrar rejält - dock så bör en alert om en ska kunna bedriva ett bra arbete.

Men nej, inte enligt annonsören... eller andra inom området för den delen heller. Vet inte hur många annonser i samma eller liknande yrkesområde som betonar sociala förmågor och "personlig lämplighet" (ska läsas som svågerpolitik OCH social) en tagit del av. Kanske därför som flera allvarliga brister inom VA-och miljöområdet har uppstått under senare år...*host* Östersund *host* arbetsgivare prioriterar släktskapsband och socialt dravel före yrkesspecifik lämplighet (vilket en har med god marginal, dessutom en del informell kompetens som jag förtydligar vid ansökan/intervjuer).

De flesta kunder, dvs, varenda en som berörs av vatten - tar först och främst kontakt med ansvarig informatör/samordnare - inte enskild tekniker/ingenjör. Dock så möter en ju folk ute, men det är ju rätt basic. Mest folk som undrar nyfiket.

Skulle väl tro att de vill ha glada idioter som inte gnäller på jourtiderna och undermålig ersättning för detta (vilket det kan vara på vissa tjänster).

Fick förslag av AF att skaffa mig praktik inom detta. JA, för det har jag ju INTE alls försökt i omgångar nu, va? =P
Senast skulle de kolla upp. Har inte hört ett jota. De tyckte jag skulle skriva NPF i ansökan - jodå, se hur det gick.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav Frimodig » 2014-04-30 15:32:41

När man söker jobb handlar det om vilka fördelar man kan tillföra arbetsgivaren. Och vilka eventuella nackdelar.

Asperger är en nackdel, i varje sammanhang. Egenskaperna som är förknippade med asperger kan vara stora fördelar. Fast då skall man undvika att nämna asperger och koncentrera på att beskriva vad man kan bidra med. Sen kan man dölja rätt mkt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav plåtmonster » 2014-05-01 3:35:01

AF är otillräkneliga. Om det finns misstankar om nepotism kan det vara bra att lägga sin jobbsökarenergi på någon annan arbetsgivare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav Alien » 2014-05-01 15:48:00

En tumregel är att aldrig berätta "obekväma sanningar" i sin ansökan. I bästa fall berättar man vid intervjun, men då har arbetsgivaren förhoppningsvis redan fått ett positivt intryck av en och man kan svara på följdfrågor. http://www.shortcut.nu/artiklar/2848/4- ... tta-i-CV-t

Om ett företag skryter med sin mångfaldspolitik skulle jag vilja kolla upp vad det betyder i praktiken. Ringa anonymt till företaget och fråga vad de menar, då får man klart för sig om de bara menar "underrepresenterat kön" och personer med invandrarbakgrund.

Behöver man (moraliskt sett) uppge alla sina sjukdomar etc? Då hamnar man ju automatiskt i underläge jämfört med dem som inte gör det. Samtidigt som detta faktiskt kan påverka ens prestationer. Men om någon t ex brukar supa till varje helg och därför vara väldigt seg på måndagar, inte uppger den det.

Här var någon som hade en autoimmun sjukdom och höll tyst om det:
Utåt fortsatte hon att undvika att tala om sjukdomen. Det var ett vägval som ställdes på sin spets när hon skulle söka nytt jobb.

Men även då höll hon fast vid sitt beslut: hon undvek att berätta för arbetsgivaren om sin sjukdom.

- Jag kommer ihåg hur jobbigt det var att sitta på en anställningsintervju och inte berätta att jag kanske hade en autoimmun sjukdom som, om den blommade ut, skulle göra det svårt för mig att klara arbetsuppgifterna. Jag visste att jag skulle ha svårt att klara av ett heltidsjobb. Men jag hade bestämt mig för att hålla tyst om min sjukdom, säger Karin.

Hon fick det nya jobbet – som systemutvecklare på ett stort it-företag – och hon minns den tiden som väldigt rolig.
http://www.antikroppar.nu/patient3.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-01 19:44:47

Nja, skyldighet och skyldighet... arbetsgivare lever sällan upp till närheten av godtagbara arbetsvillkor, så mitt svar, om än politiskt färgat, nej.

Skulle väl så vara om en har en smittsam sjukdom och arbetet innebär en potentiell risk - exempelvis blodburen smitta och arbete inom vården.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-02 17:36:51

Instämmer med övriga att jag helst inte vill nämna As.
Dock kan AF erbjuda mer stöd genom att skriva in en en kod för funktionsnedsättning.
Hittills har jag bara haft negativa erfarenheter från att vara öppen med min diagnos och funktionsnedsättning.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav Frimodig » 2014-05-02 18:01:57

Man bör förstå att en asperger-diagnos är totalt obegriplig för normala människor. Och särskilt för arbetsgivare som har en del egna erfarenheter av felrekryteringar.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav AustenAnnie » 2014-05-02 19:30:09

Frimodig skrev:Man bör förstå att en asperger-diagnos är totalt obegriplig för normala människor. Och särskilt för arbetsgivare som har en del egna erfarenheter av felrekryteringar.

Frimodig

Tyvärr kan jag bara instämma med dig.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav antonius » 2014-05-02 20:10:33

AustenAnnie skrev:
Frimodig skrev:Man bör förstå att en asperger-diagnos är totalt obegriplig för normala människor. Och särskilt för arbetsgivare som har en del egna erfarenheter av felrekryteringar.

Frimodig

Tyvärr kan jag bara instämma med dig.


Har faktisk aldrig träffat en människa som vet vad Asperger är, om dom inte möjligen har det själv, jobbar inom vården, eller har ngn släkting med NPF. Så att nämna det vid en jobbansökan är nog ett lotteri jag är tveksam till... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-03 22:25:24

OM en ska nämna diagnosen vid namn i ansökan/intervjun - hur anser ni alla att en bör nämna det?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav Frimodig » 2014-05-03 22:49:46

dasunbedingte skrev:OM en ska nämna diagnosen vid namn i ansökan/intervjun - hur anser ni alla att en bör nämna det?


Man skall inte nämna diagnosen. Man skall nämna ett par svårigheter, eller begränsningar, man kan ha på jobbet. Alla människor har begränsningar.
Men man skall fokusera på vad man kan bidra med. Det är huvudgrejen. Att man visar att man är inställd på att bidra. Det är extremt viktigt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-05-03 23:00:02

Svårigheter sparar man tills man får frågan "vilka är dina svaga sidor¨ på en anställningsintervju. Då tar man upp en eller två som inte är särskilt betydande. Och den som haft stora svårigheter på sitt tidigare arbete säger i så fall lämpligen något om vad han har lärt sig av det eller på vilket sätt frågan löstes.

Så gör vi som är nt alltså....
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Jobbansökan, nämna Asperger?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-07 10:05:00

Frimodig skrev:
dasunbedingte skrev:OM en ska nämna diagnosen vid namn i ansökan/intervjun - hur anser ni alla att en bör nämna det?


Man skall inte nämna diagnosen. Man skall nämna ett par svårigheter, eller begränsningar, man kan ha på jobbet. Alla människor har begränsningar.
Men man skall fokusera på vad man kan bidra med. Det är huvudgrejen. Att man visar att man är inställd på att bidra. Det är extremt viktigt.

Frimodig


Instämmer, dock kan det inte finnas vissa undantag?
Givetvis ska en beskriva ens totala kompetens utförligt gentemot verksamheten och utannonserad tjänst - dock kan det för vissa uppdrag, eventuellt, vara värt att nämna ens "hopp" i erfarenheter pga svårigheter vid namn?

Ex börjar med sedvanlig SWOT, för att sedan summera upp det under paraply begreppet AS.

Bjäbbmonstret skrev:Svårigheter sparar man tills man får frågan "vilka är dina svaga sidor¨ på en anställningsintervju. Då tar man upp en eller två som inte är särskilt betydande. Och den som haft stora svårigheter på sitt tidigare arbete säger i så fall lämpligen något om vad han har lärt sig av det eller på vilket sätt frågan löstes.

Så gör vi som är nt alltså....


Om ens styrkor respektive svagheter är förenade, dvs, beroende på sammanhanget och förutsättningarna?
För övrigt instämmer jag med dig.

Jag fick en annons skickad till mig angående en tjänst på myndighet X. Har tidigare sökt diverse uppdrag hos denna myndighet, aldrig blivit erbjuden anställning, däremot kommit en del i processandet tidigare. Nu skickade jag en specifik ansökan till nämnda tjänst vid myndighet X. I arbetsannonsen var deras mångfaldspolicy utförligt beskriven - varpå jag antydde denna i ansökan (personliga brevet). Nämnda styrkor och svagheter - sedan avslutade med paraplybegreppet AS.

Finns det en chans att en får arbetet tror ni? Om inte, så kanske DO kan titta på ansökan?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in