Jobb

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jobb

Inläggav Leffe » 2023-01-30 7:42:58

Jag har en bidragsanställning nu, men är 62 år och börjar bli mer känslig för arbetsmiljöproblematik som ju alltid uppkommer på arbetsplatser (mer eller mindre)... Just nu verkar problemen med detta öka också. Sover sämre osv. Funderar på att sluta och söka andra jobb. Det är ju bara några år till pensionen och man kan nog hitta åtminstone hitta en del nya påhugg så man kan klara sig fram till pensionsåldern. Jag kan också ta pension, men den är så låg att det är svårt att leva på.. Vill inte råka illa ut med arbetsförmedlingen dock, typ fas 3 osv och annan behandling kan ju vara stressande. Men 5 dagar i veckan på stället jag nu är sliter... Vad tror ni?
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Jobb

Inläggav Alien » 2023-01-30 13:44:54

Inget hindrar dig från att söka andra jobb. Men är det inte svårt vid din ålder? Arbetsgivaren kan ju inte räkna med att du stannar i många år.

Nuförtiden förväntas man visst jobba till 67 år men det är inte alla som orkar det.

En låg pension kan drygas ut med bostadstillägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jobb

Inläggav Leffe » 2023-01-30 16:08:37

Nej, jag tänkte att man kunde återgå till arbetsförmedlingen, inte söka jobb samtidigt som man jobbar det hinner man ju inte riktigt. Men söker man på heltid kan man nog hitta åtminstone vissa påhugg, det gjorde jag tidigare när jag sökte jobb, jag var inte arbetslöshet på heltid. Men om man går i pension för tidigt får man väl inte full pension, alltså rätt till garantipension.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Jobb

Inläggav rasta » 2023-02-01 23:35:13

snart 40, aldrig lyckats jobba i ett år ens, även med perfekta förutsättningar. panikattacker hela tiden. permanent 100% sjukskriven. men ännu ingen sjukersättning. haft Många olika jobb. inget funkar.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Jobb

Inläggav Dampkanin » 2023-02-07 13:37:24

Det verkar som om jag får det svårare och svårare med arbete ju äldre jag blir. Vissa jobb som jag haft har fungerat riktigt bra medans andra har vart skit. För egen del så har jag oftast mått dåligt på jobbet på grund av olika konflikter som dykt upp. Det är dock något som jag sluppit sedan 2016 men jag har å andra sidan var arbetslös till och från sedan 2016. Jag saknar verkligen en tillsvidaretjänst nu men det verkar vara svårare än jag trodde.
Skrev några rader om mina tankar i höstas och publicerade dessa på min blogg häromdan. https://manlyminutes.blogspot.com/2023/02/idag-arbetslos.html
Jag sätter just nu min förhoppning till att jag kommer in i arbete igen genom industrisatsningen som pågår här i Norrbotten just nu. Jag har ju arbetat inom några olika industrier och där har jag trivts väldigt bra. Det är ofta arbetsplatser som funkar för mig då det är högt till tak och man uppskattar om någon verkligen sätter sig in i processen.
Dampkanin
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2023-02-07
Ort: Sävast

Jobb

Inläggav Chrilleb » 2023-02-07 14:47:40

Har haft en stor del praktik i mitt liv. Gått på lönebidrag, och sett insidan på många företag. En del lager, och butik. Jobbat med diverse lager, och "demat" i butik, lite så.


Det som passade mig ( hur ska man säga )...bäst eller så, var sen när jag hittade att jag fick stå på scen och utrycka mig. Det är så jag kommunicerar bäst, genom sång & musik , om man säger haha. Har sjungit sen jag var liten...

I övrigt fann jag arbete i en lagom stor matvarubutik ( eller liknande ) väldigt kul! Med att plocka upp varor på hyllan, fronta och hjälpa nån kund till rätt hyllplats.

Ser tillbaka på mitt "yrkesliv", med rätt stor glädje, har haft förmånen att jobba med lite av varje, men det är klart... oftast har det varit kortvarigt.


Nuförtiden känns det bäst för mig att ha en DV-plats, och jobba på så sätt. Jobbar 4 dgr / v, med en dag ledigt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6395
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in