Järnladyn Margaret Thatcher är död

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Alien » 2013-04-13 2:24:52

Så dags att sammanfatta hennes gärning. Hon verkade antingen beundrats hett el hatats lika hett i Britannien. Hon krossade facket för alltid.

Äkta medelklass, far speceriehandlare, gick i grammar school (ingen överklassig internatskola), studerade i Oxford.

Thatcher var principfast och effektiv. T o m när hon födde barn (fick tvillingar, en son och en dotter).

1970 blev hon utbildningsminister. Det var under den tiden hon fällde detta uttalande:
Jag tror inte att vi kommer att uppleva en kvinnlig premiärminister under min livstid.


Om staten vill spendera mer kan den bara göra så genom att rubba dina besparingar eller beskatta dig hårdare, och det är inte lönt att tro att någon annan betalar - Den någon annan är Du.
(Tal vid en torykonferens 1983)

Jag bryr mig inte om hur mycket mina ministrar pratar, så länge de gör som jag säger.
(1980)

Till er som andlöst väntar med spänning på det där mediala slagordet, U-svängen, har jag bara en sak att säga: Sväng ni om ni vill. Damen svänger inte.
"The lady's not for turning" (1980)

Något sådant som ett samhälle finns inte. Det finns individuella män och kvinnor, och det finns familjer.
(1987)

Jag vill ha pengarna tillbaka
. (Om EG; 1980)

Hon ska också ha kallat Nelson Mandela för terrorist.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Tikki » 2013-04-13 3:05:59

Äntligen är mänskligheten av med henne. :-)018
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Alien » 2013-04-13 3:11:49

Thatcher var inte bara hatad av fackföreningsrörelsen utan också av kulturvänstern. Men hatet kan inspirera, se protestsanger-t32889.html

Så här skriver författaren Ian McEwan:

DN Kultur skrev:För dem av oss som förfärades inför hennes öppna avsmak för den tidens trivsamt statsdominerade värld räckte det inte med att ogilla henne. Vi gillade att ogilla henne. Hon tvingade oss att ta ställning till vad som verkligen var viktigt.

I backspegeln kan man se att de kritiska kommentarerna var starkt fläckade av sexism. Feminister tog avstånd genom att säga att även om hon var en kvinna var hon inte en syster. Men det som förenade all opposition mot Margaret Thatchers program var misstanken att specerihandlarens dotter ville räkna människovärde i pengar, att hon saknade hjärta och, mest omtalat, föga brydde sig om de incitament som knyter ihop individer till ett samhälle.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-ess ... hypnotisor

Thatcher tycks ha fascinerat kulturvänstern.

Märkligt nog kunde romanen på Margaret Thatchers tid glädjas åt ett jämförelsevis starkt uppsving. Regeringar kan sällan berömma sig av ha främjat konstarterna, men Thatcher som aldrig hade tålamod med det rådande tillståndet tvingade ut författarna på okända marker. Romanen mår bra av motstånd, och en allmän känsla av bestörtning över den nya värld hon visade oss fick många författare att gå i opposition. Ett ställningstagande som ofta var allmänt, mer moraliskt än politiskt. Hon hade effekten att tvinga fram en djupare reflexion kring väsentligheter, något som inte sällan tog sig uttryck i dystopier av skilda slag.

Hon trollband oss. På en internationell konferens i Lissabon sent på 80-talet där bland andra Salman Rushdie, Martin Amis, Malcolm Bradbury och jag ingick i den brittiska delegationen återkom vi ständigt till Margaret Thatcher i våra anföranden.


Till slut blev det ett våldsamt gräl med den italienska delagationen.
Litteratur har inget med politik att göra, förklarade de italienska författarna. Vidga perspektiven. Glöm henne! De hade en poäng men kunde inte ana hur fascinerande hon var – hur mäktig, framgångsrik, populär, allvetande, irriterande; samt hur fel hon hade i våra ögon. Kanske misstänkte vi att verkligheten hade skapat en gestalt som låg bortom vår egen kreativa uppfinningsförmåga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Alien » 2013-04-13 3:13:52

Tikki skrev:Äntligen är mänskligheten av med henne. :-)018


Hon var väl knappast en fara nu, gammal och dement. Så jag förstår inte jublet.

Samtidigt som många britter sörjer Margret Thatchers bortgång, finns det andra som passar på att fira. Redan samma dag som hon avled startades en grupp på Facebook som uppmanade folk att ladda ner låten ”Ding Dong! The Witch is Dead” från filmen Trollkarlen från Oz (1939). Med över 20.000 nedladdningar ligger den nu i topp på Itunes singellista för Storbritannien.


Det var väl ingen som trodde att hon var odödlig? Och hennes förändringar av det brittiska samhället kvarstår.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav plåtmonster » 2013-04-13 3:46:19

Vilka är de förändringar som bestått?

.. och inte minst vilka förändringar skulle premiärministern behövt göra oavsett vilken person som valdes?
(kanske den viktigaste frågan)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Miche » 2013-04-13 11:09:09

Förändringar som spritt sig hit och gjort det mänskliga klimatet betydligt kallare och tuffare...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-13 11:14:19

Skönt att ni inte hyllar henne. Om ni gjorde det hade jag skrivit saker som renderat varningar.

Jag säger som Jonas Gardell sade i en mycket bra artikel: man är inte hjälte bara för att man spelats av Meryl Streep.

Ska man vara noga är det hennes dåd och gärningar och dess efterverkningar som borde begravas, huruvida tanten lever eller ej är mindre viktigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Kristofer » 2013-04-13 11:38:12

Thatcher och hennes politiska gärning är något som gör mig kluven. Jag kan varken beundra eller avsky den. Vissa saker gjorde hon bra, vissa var rent förkastliga.

När Thatcher tillträdde som premiärminister var Storbritanniens i total ekonomisk kris. Thatcher fick ordning på finanserna.

Samtidigt så är det givetvis förkastligt att ha terroriststämplat Nelson Mandela.

Som sagt, jag är kluven.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav waiguoren » 2013-04-13 11:45:13

Man behöver väl inte jubla, men det är bra att hon inte har någon makt längre.
Nelson Mandela FTW! Han gjorde vad situationen krävde.
waiguoren
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-04

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav slackern » 2013-04-13 11:54:02

Kristofer skrev:Samtidigt så är det givetvis förkastligt att ha terroriststämplat Nelson Mandela.


Du har inte blandat ihop honom med ANC? Han satt ju trots allt i fängelse under större delen utav hennes tid vid makten.

In talks at Chequers Thatcher told Botha the policy of racial separation was 'unacceptable'.[34] She urged him to free jailed black leader Nelson Mandela; to halt the harassment of black dissidents; to stop the bombing of African National Congress (ANC) guerrilla bases in front-line states; and to comply with UN Security Council resolutions and withdraw from Namibia.[35]


http://en.wikipedia.org/wiki/Premiershi ... t_Thatcher

According to Geoffrey Howe, one of her closest allies, Mrs Thatcher regarded the ANC as a 'typical terrorist organisation', as late as 1987.[28]
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav animal » 2013-04-13 11:56:13

Själv sörjer jag Margaret Thatchers bortgång. Kan inte erinra mig några mer föredömliga europeiska statschefer från 1900-talet. "Vill man göra en omelett måste man knäcka några ägg", liksom. Önskar fler hade haft det modet. Tyvärr har ju "västerländsk demokrati" en väldigt förfegande effekt på statsledningen. Där är Kinas variant av demokrati mer föredömlig.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-13 12:26:31

Säg det till de som var med när Thatcher härjade,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16593713.ab
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Schmetterling » 2013-04-13 12:30:14

KrigarSjäl skrev:Jag säger som Jonas Gardell sade i en mycket bra artikel: man är inte hjälte bara för att man spelats av Meryl Streep.

Men lol. Den filmen gjorde ju ner henne totalt. Man är inte genomond för att det gjorts en antivinklad spelfilm om en. :roll:
Jonas Gardell har all rätt att ogilla henne för hennes uttalanden om bögar men hans politiska syn är ganska bimboartad imo.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-13 12:33:56

Bimboartad, knappast. Han vet mer om diskriminering än de flesta.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav waiguoren » 2013-04-13 12:36:56

Håller med Schmetterling, verkligen en bimbo.
waiguoren
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-04-04

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Schmetterling » 2013-04-13 12:38:23

KrigarSjäl skrev:Bimboartad, knappast. Han vet mer om diskriminering än de flesta.

Diskriminering, ja. Det är resterande politiska analys jag stämplar som bimbo. Thatcher gjorde mer än att tycka att homosexualitet var fel.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav matterik » 2013-04-13 12:44:50

Falklandskriget visar vilken fullständig idiot hon var.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Schmetterling » 2013-04-13 12:56:31

matterik skrev:Falklandskriget visar vilken fullständig idiot hon var.

Ditt uttalande visar på en skriande okunskap.
Falklandskriget var ett av de beslut Thatcher hade mest stöd i. Till och med från oppositionen. Britter blev attackerade och folk dödades. Det är rätt rimligt att slå tillbaka när ens folk attackeras, även om "folket" bor på en koloni och inte i huvudlandet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Braincandy » 2013-04-13 13:02:24

Den som säger åt barn att de inte har någon framtid får ingen respekt från mig.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Schmetterling » 2013-04-13 13:09:57

Braincandy skrev:Den som säger åt barn att de inte har någon framtid får ingen respekt från mig.

En ståndpunkt jag till fullo kan sympatisera med.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav slackern » 2013-04-13 13:16:30

Schmetterling skrev:
matterik skrev:Falklandskriget visar vilken fullständig idiot hon var.

Ditt uttalande visar på en skriande okunskap.
Falklandskriget var ett av de beslut Thatcher hade mest stöd i. Till och med från oppositionen. Britter blev attackerade och folk dödades. Det är rätt rimligt att slå tillbaka när ens folk attackeras, även om "folket" bor på en koloni och inte i huvudlandet.


Så ledes Argentina utav en militärjunta som var rätt vidrig. Så jag kan förstå folket på Falkland att dom ville fortsätta att tillhöra Storbritannien
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Schmetterling » 2013-04-13 13:22:25

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
matterik skrev:Falklandskriget visar vilken fullständig idiot hon var.

Ditt uttalande visar på en skriande okunskap.
Falklandskriget var ett av de beslut Thatcher hade mest stöd i. Till och med från oppositionen. Britter blev attackerade och folk dödades. Det är rätt rimligt att slå tillbaka när ens folk attackeras, även om "folket" bor på en koloni och inte i huvudlandet.


Så ledes Argentina utav en militärjunta som var rätt vidrig. Så jag kan förstå folket på Falkland att dom ville fortsätta att tillhöra Storbritannien

Säg inte så där, du är alldeles för nyanserad. Thatcher var dum och krig är dumt så Falklandskriget var dumderidumt, punkt. :mrgreen:
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav plåtmonster » 2013-04-13 13:23:27

Det är väl detta:
AB: De planerar att "hänga" Thatcher skrev:Dramalärarinnan, som blivit ansiktet utåt för lördagens firande, fortsätter:

– Vi är alla offer från hennes styre, hon krossade våra drömmar och tog vår mjölk. Hon sade till oss som växte upp på slutet av 80-talet att vi inte hade några framtidsutsikter och vi trodde på det.

..som fick folk att få spader. Frågan är iofs varför hon sa att de inte hade någon framtid?

Det var väl inte minst enwp: New public management som skapade problem? fritt val av utförare okej. Leka marknad, nej tack. Det senare lider ju posten, skolan, järnvägen, osv av i Sverige.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Järnladyn Margaret Thatcher är död

Inläggav Miche » 2013-04-13 14:09:21

Margaret Thetcher, the mill snatcher.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in