Jakten på det "perfekta" boendestödet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jakten på det "perfekta" boendestödet

Inläggav clivia » 2011-04-06 10:37:05

Så, tänkte ta upp ämnet igen då. Det finns flera trådar som tar upp lite olika delar om det men frågan kvarstår: Vad gör den perfekta boendestödet (Inom vad SoL/LSS-regler och lagar säger förstås) ?

Efter passerat 2-3 kommuner, slukat 3 eller fler grupper av boendestödjare, får det mig ställa frågande till; är det kanske så enkelt att det är bara jag det är fel på? Var det dom?
De BoS (jag benämner boendestöd med den förkortning från nu framåt i texten) skulle från början finnas till för att hjälpa med komma igång med dagen, se till jag inte missade morgonmöten men framförallt inte glömde ta eventuellt viktiga piller. Frukost är då givet.

Nästan alla BoS jag haft har haft samma problem:
1. Hur väcker man en person utan att kunna komma in i bostaden?
(telefon funkar ju inte och larm funkar halvdant)
2. När och om man tagit sig förbi problematiken som punkt 1 innebär kommer sedan:
Initiativ; Bos står mest och glor medan jag yrar omkring, ibland slår mig (och hör hur de säger "nämen hoppsan, var försiktig") eller när jag redan hällt i salt istället för socker i något, kanske på sin höjd får inflikat: "Skulle de inte varit socker?".

Arbetsbeskrivning?
Jo jag babblar ju som satan, det är ju så svårt att sålla. När jag säger MEN DET ÄR JU EN DEL AV MITT HANDIKAPP så svarar de bara med "jaha a jaja" sen händer inget mer.
Att skriva något blir att de bara skummar genom, jag får lika förbaskat rabbla upp skiten och får ändå sen höra "det visste vi inte".

3 grupper av boendestöd, om allt som allt tror det är över 20 personer som passerat mitt hem (inte samma kommun i den totala).
Jag känner mig som idiot.

Senaste BoS påpekar att deras normala klienter är ju de som har egen bostad och kanske precis ska lära sig hur det är att sköta eget hem å sånt.
Min tanke går genast till, jaha, jag måste gå å bli efterbliven? (Inget illa menat mot dem som har de problemen).

Kanske jag som är en dålig människa men måste det verkligen vara så att boendestöd bara är till om man inte har egen gärna? Om man klarar av att laga mat, diska, tvätta och rengöra sina saker då är man för kunnig. Att man sen blir dödstrött, att det sker 1gång i halvåret å sånt, det kvittar för man är inte tillräckligt efterbliven.

Förra boendestödet avslutade sitt avtal för mig. De kunde inte hantera det. Då var det mest för de dök inte upp eller spontant inte hörde av sig. De kom sent mm mm.
De klarade inte av att man vill ha enligt vad som stod i avtalet.

BoS ska väl vara anpassat efter individen men ju mer jag träffar dessa olika Bos ju mer jag får intrycket det inte alls är sant. Sanningen ligger mer i att man måste bara vara efterbliven.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-06 11:31:28

Jag har ingen egen erfarenhet av boendestöd, men de fel du räknar upp och beskriver så bra går att applicera på andra yrkesgrupper, som inte förstår att man kan ha superlätt för somligt men lika svårt för annat och att inget av det syns på utsidan direkt. Har läst om folk som har BRA boendestöd (Trollhare t ex, läs på hans blogg), så det ska ju tydligen kunna finnas. Lycka till! :(
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav clivia » 2011-04-06 11:46:17

Tack. Jag känner jag har börjat ge upp hoppet. Faktumet att förra företaget som hade mig eller hur man nu uttrycker sig, började arta sig bra i slutet innan de avbröt. Det "enda" ack stora problemet var deras administration med tider. Med tanke på att jag fn ska ha BoS alla dagar i veckan, blir det en himlans ståhej om de inte dyker upp, det rubbar rätt mycket för mig.

Plus lite små skavanker med lite för stor personalomsättning och de ständiga ursäkterna (jag vet inte, iofs verkar alla boendestödjarna jag mött kört samma historia) med "det är vinter och förskylningar", följt av att det är semestrar, magsjuka och alla dess möjliga orsaker om varför de inte kan passa tider/scheman. Så när jag avbokar för jag är för utmattad/sjuk eller whatever orsak, görs jag genast till bov.


Är det ingen där ute som har boendestöd varje dag och minst 2h varje dag?
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav Mellan » 2011-04-06 20:08:29

Sen finns det boendestödjare som stöter på de boende som den killen jag varit kär i i 2 år som jobbade extra där och var 5 år yngre. Han gick efter mig fan hela tiden som han var ens jäkla bodyguard. Jobbig snubbe.
Mellan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-03-31

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav prodge64 » 2011-04-06 20:29:45

Mellan skrev:Sen finns det boendestödjare som stöter på de boende som den killen jag varit kär i i 2 år som jobbade extra där och var 5 år yngre. Han gick efter mig fan hela tiden som han var ens jäkla bodyguard. Jobbig snubbe.

Menar du att du blev kär i en person som du inte tyckte om?
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav atoms » 2011-04-07 2:11:19

Det perfekta boendestödet vore en person som har AS men som klarar av och kan fixa de saker man själv behöver hjälp med; helt enkelt någon som fattar hur man fungerar inuti.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav Dagobert » 2011-04-07 7:12:51

atoms skrev:Det perfekta boendestödet vore en person som har AS men som klarar av och kan fixa de saker man själv behöver hjälp med; helt enkelt någon som fattar hur man fungerar inuti.

Precis min tanke. Jag har as+add och kan sköta andra bättre än mig själv. Kanske skulle jag bli konsult?
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav Miche » 2011-04-07 10:26:59

Vi skulle kunna bli boendestödjare åt varandra.

Även jag är duktigare på att hjälpa andra än att ta hand om mig själv!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav prodge64 » 2011-04-07 11:40:49

Då är vi tre då, om min självuppfattning stämmer överens med andras dvs. :)
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav Arkimedes » 2011-04-07 12:24:14

Miche skrev:Även jag är duktigare på att hjälpa andra än att ta hand om mig själv!

+1
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav alfapetsmamma » 2011-04-07 22:12:35

atoms skrev:Det perfekta boendestödet vore en person som har AS men som klarar av och kan fixa de saker man själv behöver hjälp med; helt enkelt någon som fattar hur man fungerar inuti.


Ibland kan man klara saker åt andra, som man inte klarar åt sig själv. Tänk om fler kunde byta tjänster med varann?

Sorry, hade inte sett att detta redan var sagt av flera stycken. Inte meningen vara nonchalant, jag läste trådstarten igen och några inlägg, men inte allihop.

Great minds think alike kunde man också säga! :)
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav Dagobert » 2011-04-07 22:39:24

alfapetsmamma skrev:Ibland kan man klara saker åt andra, som man inte klarar åt sig själv.

Jag ska faktiskt ta upp det med min boendestödstjej (jag har två tim varje måndag). Jag kunde följa med då och då bara, för att hjälpa till att medla lite. Kunde kännas bra för stödtagaren att inte stå ensam.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav clivia » 2011-04-08 0:28:28

Miche skrev:Vi skulle kunna bli boendestödjare åt varandra.

Även jag är duktigare på att hjälpa andra än att ta hand om mig själv!

+1 : )
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav clivia » 2011-04-08 0:40:45

..men det är tråkigt att "stödet" man får är mer likt instutitionshjälp; antingen så behandlas man som efterbliven som inte kan något eller så förväntas man bara "fixa" saker så länge de står och övervakar över ens axel.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav Schizotypal » 2011-07-01 21:28:38

Mina boendestöd borde bytas ut, inget fel med dem egentligen, men de gör fel som gör mig less/ledsen (tex ställer in disk med mycket maskindiskmedel på!!).
Visst en gång, inga problem men då partner frågar: Har boendestöd varit hit och hjälpt dig med disken igen ? och sedan suckar och börjar skölja allt.

Sedan sårade en av dem mig djupt. Hon ansåg det bättre att jag låg hemma med EXTREM magvärk och psykiskt låg pga magvärk samt skällde ut allt och alla (pga jag mådde helt åt pipan). Min familj rasade, kompisar skällde. Efter 8 veckor utan hjälp så började det släppa. Frågade då boendestöd om det inte var bättre om jag låg inne på sjukhus och fick hjälp istället för att förstöra hela mitt liv. Nä, svarade hon och var helt tvärsäker.
Så om det händer igen så vet jag att det är ut med alla människor ur mitt liv och bara stänga in sig och försöka överleva. Det skrämmer mig.

Vet inte om sådana som mig kan ha bra boendestöd, är så otroligt petig och envis.
Schizotypal
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2009-04-11

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav kullan » 2011-07-01 21:34:47

Miche skrev:Vi skulle kunna bli boendestödjare åt varandra.

Även jag är duktigare på att hjälpa andra än att ta hand om mig själv!


Jag röstar på det. :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: I Jakten på den "perfekta" boendestödet

Inläggav nano » 2011-08-03 10:54:20

Schizotypal vad skällde de om?
Innebär skällande att de skriker?
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in