Jakt [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jakt [Avdelad tråd]

Inläggav Kahlokatt » 2014-12-31 20:41:32

Jag skäms verkligen för att jag en period var lite nerdekad i Lotta Lundgren. Sedan gjorde jag misstaget att läsa en intervju där hon berättade om hur hon ÄLSKAR att jaga och att det roligaste är att DÖDA. :shock: :shock: :shock:
Kan säga att min bild av henne kom VÄLDIGT mycket på skam...
Borde väl som köttätare egentligen inte moralisera, ett djur man skjuter i skogen och sedan äter har trots allt haft det bättre än en gris som står och har ångest på slakteriet, och jag tycker heller inte att det är fel att t.ex. inuiter jagar. Men jag förstår mig inte på människor som finner lycka i att skjuta en ståtlig älg, en smäcker dovhjort eller ens ett gruffande vildsvin, att ta djuret av daga, att se det dö och NJUTA av det. Blotta tanken gör att det vänder sig i magen på mig. Jag hoppas f-n Lotta Lundgren skjuter sig själv i knäskålen. :evil:

atoms -

Den här diskussionen kommer ifrån - historieatarna-t42996.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Historieätarna

Inläggav antonius » 2014-12-31 21:44:06

Kahlokatt skrev:Blotta tanken gör att det vänder sig i magen på mig. Jag hoppas f-n Lotta Lundgren skjuter sig själv i knäskålen.


Men hon försökte väl mest att leva sig in i rollen som jägare och då måste man ju gilla att döda och tvserien som är skriven delvis av Leif GW Persson är gammal inbiten jägare. Man kan väl inte dra alla jägare över en kam och hoppas att de skjuter sig, vi måste för övrigt ha jägare som håller tillbaka en hel del vilda djur, samt kan rycka ut och avliva trafikskadade djur, så dom inte ligger och plågas i onödan, det är tråkigt men tyvärr sant... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historieätarna

Inläggav Kahlokatt » 2015-01-02 22:13:30

Glöm det jag skrev senast, det var otroligt barnsligt och skrivet i affekt. Självklart går jag inte runt och hoppas att Lotta Lundgren skall skjuta sig själv! Önskar det fanns någon sorts affekt-larm som gick igång när jag är på väg att posta/sms:a dumheter. :oops:
*Skäms, skäms*
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-02 22:29:17

Kahlokatt skrev:Jag skäms verkligen för att jag en period var lite nerdekad i Lotta Lundgren. Sedan gjorde jag misstaget att läsa en intervju där hon berättade om hur hon ÄLSKAR att jaga och att det roligaste är att DÖDA. :shock: :shock: :shock:
Kan säga att min bild av henne kom VÄLDIGT mycket på skam...
Borde väl som köttätare egentligen inte moralisera, ett djur man skjuter i skogen och sedan äter har trots allt haft det bättre än en gris som står och har ångest på slakteriet, och jag tycker heller inte att det är fel att t.ex. inuiter jagar. Men jag förstår mig inte på människor som finner lycka i att skjuta en ståtlig älg, en smäcker dovhjort eller ens ett gruffande vildsvin, att ta djuret av daga, att se det dö och NJUTA av det. Blotta tanken gör att det vänder sig i magen på mig. Jag hoppas f-n Lotta Lundgren skjuter sig själv i knäskålen. :evil:

Jakt är nåt som slår an nåt väldigt fundamentalt mänskligt...man fixar själv sin föda. Direkt från naturen.

Sen talar man inte om att "döda" när man jagar. Man säger att man fällt en älg, inte att man dödat den.

Jaktmotståndare har jag svårt att förstå mig på.
Vilt är långt mer djurvänligt och miljövanligt, för att inte tala om mer hälsosamt, än kött från uppfödda djur.

Världen är inte Disney och rådjuren heter inte Bambi.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav Kahlokatt » 2015-01-02 22:33:43

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Jag skäms verkligen för att jag en period var lite nerdekad i Lotta Lundgren. Sedan gjorde jag misstaget att läsa en intervju där hon berättade om hur hon ÄLSKAR att jaga och att det roligaste är att DÖDA. :shock: :shock: :shock:
Kan säga att min bild av henne kom VÄLDIGT mycket på skam...
Borde väl som köttätare egentligen inte moralisera, ett djur man skjuter i skogen och sedan äter har trots allt haft det bättre än en gris som står och har ångest på slakteriet, och jag tycker heller inte att det är fel att t.ex. inuiter jagar. Men jag förstår mig inte på människor som finner lycka i att skjuta en ståtlig älg, en smäcker dovhjort eller ens ett gruffande vildsvin, att ta djuret av daga, att se det dö och NJUTA av det. Blotta tanken gör att det vänder sig i magen på mig. Jag hoppas f-n Lotta Lundgren skjuter sig själv i knäskålen. :evil:

Jakt är nåt som slår an nåt väldigt fundamentalt mänskligt...man fixar själv sin föda. Direkt från naturen.

Sen talar man inte om att "döda" när man jagar. Man säger att man fällt en älg, inte att man dödat den.

Jaktmotståndare har jag svårt att förstå mig på.
Vilt är långt mer djurvänligt och miljövanligt, för att inte tala om mer hälsosamt, än kött från uppfödda djur.

Världen är inte Disney och rådjuren heter inte Bambi.


Jag har ju skrivit en ursäkt.
Men troféjakt förstår jag mig inte på. Att jaga för köttets skull är en sak, men att jaga t.ex. räv eller lo är helt idiotiskt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-02 22:36:05

Nja, jag ser inget fel i att på väggen hänga upp älghorn från den älg man fällt.
Det är inte mer konstigt än att gå i skor sydda i läder.

Men visst...att jaga enbart för troféers skull kanske inte är nåt bra.
Men jag har inget emot storviltjakt heller, bara det går riktigt till och att man inte jagar utrotningshotade arter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav Huggorm » 2015-01-02 23:24:55

Kahlokatt skrev:Jag har ju skrivit en ursäkt.
Men troféjakt förstår jag mig inte på. Att jaga för köttets skull är en sak, men att jaga t.ex. räv eller lo är helt idiotiskt.
Det gör man ju för att spara de djurens bytesdjur. Men jag tycker nog ändå det vore bättre att låta moder natur finna jämvikten själv.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Historieätarna

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-02 23:43:21

Kahlokatt skrev:Men troféjakt förstår jag mig inte på. Att jaga för köttets skull är en sak, men att jaga t.ex. räv eller lo är helt idiotiskt.


Det är lite skumt det där, när människar tar trofeer och dom tar bilder, hvor dom smiler och ser så glada ut. Stolta. :D Se på det döda djuret jag har! Også henger dom upp bitar av döda djur på sin vegg, som en påminnelse om hur skoj det var att döda det.

Seriemördare jobbar ju på samma viset. Jaga för mat, jag förstår det men jag forstår inte glädjen dom föler. Dom är lite för komfortable med döden för min smak, svårt at lita på.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-02 23:44:53

Man kan inte jämföra jägare med seriemördare...inte alls.

Att tänka på det viset är vad man kan förvänta sig av en tioåring.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-02 23:47:55

KrigarSjäl skrev:Man kan inte jämföra jägare med seriemördare...inte alls


Tar vare på trofeer som dom njuter att se på, dreper fordi dom gillar att drepa. Var är skillnaden? Samma mentaliteten, olika offer. Jag kan jaga för mat men jag föler ingen glede och jag vil absolutt inte ha några trofeer.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2015-01-02 23:51:16, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-02 23:50:59

Nu visar du hur mycket du förstår.


Jag orkar inte.

Någon annan får vara pedagogisk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav Jeopardy Lane » 2015-01-02 23:54:23

KrigarSjäl skrev:Nu visar du hur mycket du förstår.


Jag orkar inte.

Någon annan får vara pedagogisk



Det går så bra så, du må inte vara enig. Om du inte ser att det är den samma mentaliteten så är det ditt problem. Inte mitt. Jag vil oavsett inte ha nåt att gjöra med någon som inte ser något så enkelt.

Det är ju så uppenbart. Trofeer. Ser på trofeer med glädje. Gillar at döda. Trenger inte engång flera eksempler. 2 pluss 2 är fortfarande 4. Jag sejer altså inte att dom är seriemördare, jag sejer dom har samma mentaliteten. En interessant sak är jo at 9 av 10 seriëmördare börjar med djur...
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Historieätarna

Inläggav Vaniljflickan » 2015-01-03 0:10:04

KrigarSjäl skrev:Man kan inte jämföra jägare med seriemördare...inte alls.

Att tänka på det viset är vad man kan förvänta sig av en tioåring.


Att gå till personangrepp istället för att lägga fram ett argument är nog mer att likställa med att bete sig som en tioåring.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Historieätarna

Inläggav Maggi » 2015-01-03 0:17:59

Djur är inte människor! I skogen jagar även djuren andra djur....
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Historieätarna

Inläggav Kahlokatt » 2015-01-03 0:19:01

Vi får nog be moderatorerna dela av den här tråden, för den kom ju att handla om jakt och inte om Historieätarna...my fault...:-)051

Hur som helst: Okej att troféjakt inte kan likställas med seriemord, men annars håller jag med Jeopardy Lane. Troféjakt är sjukt, ett lågt beteende hos machomän (och machokvinnor). Att känna njutning i att döda, vare sig det nu är ett djur eller en människa, det ser jag som sjukt.
Fälla en älg och äta upp den, fine.
Fälla ett vildsvin och kalasa på det, visst.
Fälla ett lodjur och posera med resterna av denna underbara katt, vidrigt. Man är morbid om man finner njutning i något sådant.
Att se ett vackert djur i skogen och inte känna "åh, vilket vackert djur" utan "döda, döda", det är sjukt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-03 0:24:21

Vaniljflickan skrev:
KrigarSjäl skrev:Man kan inte jämföra jägare med seriemördare...inte alls.

Att tänka på det viset är vad man kan förvänta sig av en tioåring.


Att gå till personangrepp istället för att lägga fram ett argument är nog mer att likställa med att bete sig som en tioåring.

Det förekommer inga personangrepp.

Som jag skriver orkar jag inte vara pedagogisk, jag har faktiskt inte betalt för att förklara saker för folk på nätet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-01-03 0:28:37, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-03 0:26:03

Jeopardy Lane skrev:
KrigarSjäl skrev:Nu visar du hur mycket du förstår.


Jag orkar inte.

Någon annan får vara pedagogisk



Det går så bra så, du må inte vara enig. Om du inte ser att det är den samma mentaliteten så är det ditt problem. Inte mitt. Jag vil oavsett inte ha nåt att gjöra med någon som inte ser något så enkelt.

Det är ju så uppenbart. Trofeer. Ser på trofeer med glädje. Gillar at döda. Trenger inte engång flera eksempler. 2 pluss 2 är fortfarande 4. Jag sejer altså inte att dom är seriemördare, jag sejer dom har samma mentaliteten. En interessant sak är jo at 9 av 10 seriëmördare börjar med djur...

Jag orkar inte, men ta upp din teori på nåt jaktforum vetja...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Historieätarna

Inläggav kiddie » 2015-01-03 1:12:17

Man skulle inte kalla det troféer det seriemördare tar om det inte fanns paralleller.

Att tycka själva dödandet i jakten är grejen, rejäl varningsklocka. Och ja jag känner jägare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Historieätarna

Inläggav sugrövmanövern » 2015-01-03 1:17:21

Att vara jägare och ha vapenlicens etc är ju inget skydd mot att vara blodtörstig och kallhamrad. Självklart finns det alla möjliga personligheter bland jägare.

Det är väl tur att någon vill ta på sig dräpandet, annars skulle vi inte fått ta del av alla smaskiga kötträtter som serverats i historieätarna.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Jakt [Avdelad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-04 18:18:02

-Jakt handlar om viltvård och mat. Och livsstil.

Jakt är inte märkvärdigare som samhällsfenomen betraktat än att samlas efter jobbet för att lira innebandy.

Handlar således inte om potentiella seriemördarnaturer som springer runt i buskarna och "dödar".

Om man tycker jägare har likheter med seriemördare visar det bara hur lite man förstår.

Jakt är nåt naturligt, det har vi gjort för vårt uppehälles skull i årtusenden.
Det finns hela civilisationer och hela folkslag som uppstått kring jakten.
Utan jakt inga eskimåer.
Utan jakt inga massajer.


Att mörda människor är nåt helt annat - inte bara juridiskt utan också psykologiskt, moraliskt, socialt och allmänmänskligt.

Seriemördare - jävla tjat om seriemördare förresten, men det är för att varenda jävla teve-deckare handlar om seriemördare, fenomenet är ytterst ovanligt - är djupt störda individer med sjuka driftsliv.


Jägare däremot är vanligt hyggligt folk.
Jägare är inte mer störda eller mer kriminella än gemene man.

Men jag talar antagligen för döva öron, folk som sett för mycket teve-deckare eller lever i en rabiat vegansk villfarelse om att 'kött är mord'...eller de som fått sin uppfattning om djur & natur främst från Walt Disney.

I samtliga tre fall är det omöjligt att göra sig förstådd.

Sen har vi de vanliga lågbegåvade som inte för sitt liv kan se skillnad på ett äpple och ett paraplyställ.

Där är också kommunikationsmöjligheterna avsevärt begränsade, vilket ställer stora krav på pedagogisk uthållighet från min sida.

Och den uthålligheten saknar jag, därför ger jag ett generellt svar i den här tråden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jakt [Avdelad tråd]

Inläggav sugrövmanövern » 2015-01-04 18:52:16

Många fina ord där Krigiz, men alla jägare blir inte viltvårdande mönstermedborgare bara för att du gillar kött.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Jakt [Avdelad tråd]

Inläggav KrigarSjäl » 2015-01-04 19:07:05

Ja det var ju ett intressant samband du presenterar...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jakt [Avdelad tråd]

Inläggav Kahlokatt » 2015-01-15 13:56:10

Lite off-topic:
Um, nu känner jag att jag måste krypa till korset och säga att jag verkar ha läst intervjun med Lotta Lundgren som fan läser Bibeln. Hon har inte alls sagt något i stil med "åh vad det är kul att döda", bara att man fokuserar på det dödande skottet, inte på köttet, när man jagar.
Jag har precis läst Lottas bok Tio lektioner i matlagning och den är skitbra. Hon har smarta och sympatiska åsikter och propagerar för att INTE äta "djur som varit i helvetet" (dvs. billigt skitkött från t.ex. Sydamerika). Dessutom är hon jätterolig. Jag önskar att hon kunde bli min personliga matlagningslärare, så kunde vi sitta och pimpla vin och snacka feministisk kamp ända in på småtimmarna...
Smart Lotta Lundgren-citat: "Att avvisa feminismen för att man själv aldrig har drabbats av förtryck är som att avvisa världssvälten för att man har hela kylen full med korv."
Och ett till: "Om det är sexigt att vara feminist? Vilken fråga. Klart det är."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in