Jaha, då har man blivit sårad av aspergare igen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Heishi » 2010-11-22 2:10:46

ufo skrev:Jag ser inte anledningen till att man måste välja det alternativ som pekar ut alla. Troligast är väl ändock att det är en eller några som råkat stöta sig. Eller?


Mycket möjligt, men ifall vi även tittar på det inlägget lettan skrev;

"Verkar nog ingen större ide att umgås med dessa. Man blir alltid besviken..." Dessa.

Dessa indikerar på flertalet, och ifall det hade varit en isolerad händelse hade 'Dessa' inte varit rimligt att skriva. Ifall hon har stött på flertalet Aspergare som uppvisat samma mönster, är det olyckligt. Dock kan man inte 'anklaga' en person för att ha aspergers, det är inte så att det är ett självvalt beteende. Men med en så pass vag beskrivning, kan det tolkas hur som helst, egentligen. Dock är det dock tämligen otroligt att alla aspergare har uppvisat exakt samma problematik, som skulle vara värt att anmärka. Ifall man ska titta på ett medicinskt sätt att lösa den ev. problematiken, kan man använda sig av t.ex differensdiagnoser. Vad är det som är säreget för personer med AS? Men då kan man även hävda, vad är det som är säreget för NT personer?

Flera filosofiska frågor dyker upp, så som utan fel, kan inte rätt finnas. Utan djävulen kan inte gud finnas. Utan AS kan inte 'normala' personer finnas.

Det enda man kan (rimligen)fastställa är att det högst troligen inte rör sig om en enskild person. Ifall man inte preciserar sig bättre än så, får man räkna med ett (eventuellt?) tolkningsfel.

Edit; ändrade ett par stavfel, har troligen missat mer.
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav ufo » 2010-11-22 2:24:29

Heishi skrev:Dock är det dock tämligen otroligt att alla aspergare har uppvisat exakt samma problematik, som skulle vara värt att anmärka.
Medhåll.
Så därför förstår jag inte varför flera absolut måste ta åt sig.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Heishi » 2010-11-22 2:27:29

ufo skrev:Medhåll.
Så därför förstår jag inte varför flera absolut måste ta åt sig.


Jag blir bara förbryllad då det är en så pass sällsynt incident, att påpeka detta för en stor grupp, utan en speciellt tydlig beskrivning, som lämnar mycket stora alternativ till tolkningsfel.

Kom precis att det liknar lite när polisen går ut med att en gärningsman agerar i X stad, och på flertalet frågor återkommer svaret; Det kan inte vi svara på i nuläget.

Jag blir oerhört förvånad, då det är ytterst lite de KAN svara på, så är det igentligen någon som helst information de har, som är värt att dela med sig?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav ufo » 2010-11-22 2:37:49

Heishi skrev:Jag blir bara förbryllad då det är en så pass sällsynt incident, att påpeka detta för en stor grupp, utan en speciellt tydlig beskrivning, som lämnar mycket stora alternativ till tolkningsfel.
Hör väl till god ton att tala om att man lämnar ett sällskap.
Man kan ju inte kräva att personen skall vara vid gott humör o formulera sig perfekt, det fanns säkert en anledning till avvikelsen.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Heishi » 2010-11-22 2:47:49

ufo skrev:Hör väl till god ton att tala om att man lämnar ett sällskap.
Man kan ju inte kräva att personen skall vara vid gott humör o formulera sig perfekt, det fanns säkert en anledning till avvikelsen.


Nu vet jag inte riktigt hur du menar med anmärkning på god ton, du får gärna utveckla detta.

Nej, man kan inte kräva att en person ska ha en viss sinnestämning när man gör vissa saker, men ifall man uppträder på ett sätt som är ifrågasättsvärt, som inte bara jag tyckt, hör det också till "god ton" att påpeka varför man gjorde det just då. Ifall det skedde i t.ex ilska, är det inte allt för mycket att begära en förklarning, då ilska oftast får en att agera oresonligt. Ifall personen dock visar sitt fulla fortsatta "hat" emot den gruppen hon riktade titeln till, och inte visar tecken på ångest, lär det här inte vara sista gången vi ser liknande posts?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav ufo » 2010-11-22 2:50:10

God ton = så man skall uppträda.
Människan sa till att h*n gick sin väg.
Om h*n nu har gått finns det ju ingen vits med att stå här och fråga rakt ut i luften vad som menades.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Heishi » 2010-11-22 3:14:43

ufo skrev:God ton = så man skall uppträda.
Människan sa till att h*n gick sin väg.
Om h*n nu har gått finns det ju ingen vits med att stå här och fråga rakt ut i luften vad som menades.


Jag vet att god ton innebär hur man bör bete sig, men jag undrade om jag i något skede bröt emot den delen. Ifall det är så, får du gärna utveckla det, det var det jag syftade på.

Huruvida det gäller att Lettan inte är aktiv i tråden, får mig att undra varför h*n startade tråden i första hand isåfall, ifall det inte för att få reaktioner, varför annars?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav ufo » 2010-11-22 3:29:41

Heishi skrev:men jag undrade om jag i något skede bröt emot den delen.
Tror inte det.
Heishi skrev:Huruvida det gäller att Lettan inte är aktiv i tråden, får mig att undra varför h*n startade tråden i första hand isåfall, ifall det inte för att få reaktioner, varför annars?
Om det var ett farväl så är det nog ett farväl.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Miche » 2010-11-22 3:29:54

Heishi skrev:Huruvida det gäller att Lettan inte är aktiv i tråden, får mig att undra varför h*n startade tråden i första hand isåfall, ifall det inte för att få reaktioner, varför annars?

lettan är en forumperiodare, skriver i forumet med väldigt ojämna mellanrum.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav pappan » 2010-11-22 3:43:55

Trådskaparen gör mig besviken. Att skriva på det sätt h*n gjorde och bara lämna.

skapar inget annat än att dom på forumet blir irriterade och inget kan man få ut av det hela för man har inte all info.. och kommer inte få den föräns när trådskaparen är tillbaka , om trådskaparen kommer tillbaka.
pappan
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-12-26
Ort: Laholm

Inläggav Peter.K » 2010-11-25 17:32:19

Varför säger du så :( alla är inte likadana
Peter.K
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-11-25
Ort: skövde

Inläggav Grimuald » 2010-12-19 23:24:15

Jag tycker vi som läser här ska vara glada för att någon vågar uttrycka något om aspergare och särskilt sådant som kan upplevas som negativt.
I ett forum bör man kunna ta alla former av kritik, hur ska man annars kunna förstå hur andra uppfattar en själv ? Aspergare kan faktiskt såra andra även om de inte fattar det själva. Ibland kan man också bli tvungen att såra för att inte duka under själv genom att uttrycka sig. Har man något val ?
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Kattpappa » 2010-12-19 23:34:19

Grimuald skrev:Jag tycker vi som läser här ska vara glada för att någon vågar uttrycka något om aspergare och särskilt sådant som kan upplevas som negativt.
I ett forum bör man kunna ta alla former av kritik, hur ska man annars kunna förstå hur andra uppfattar en själv ? Aspergare kan faktiskt såra andra även om de inte fattar det själva. Ibland kan man också bli tvungen att såra för att inte duka under själv genom att uttrycka sig. Har man något val ?


Jag hade önskat lite mer tydlighet i trådstarten, svårt att bemöta kritik som är generell, men det är ju inget nytt fenomen för mig.

Hoppas att TS snart kommer tillbaka, jag betraktar detta som en "virtuell familj", ibalnd slänger man i dörrar och skriker, frukosten efter skrattar man åt det, på ett bra sätt.

Swing out!
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav Grimuald » 2010-12-19 23:56:45

Kattpappa skrev:Jag hade önskat lite mer tydlighet i trådstarten, svårt att bemöta kritik som är generell, men det är ju inget nytt fenomen för mig.

Vad är det som är otydligt ?
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Kattpappa » 2010-12-20 0:43:24

Vad har någon gjort för att såra? På forumet? IRL?
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav Grimuald » 2010-12-20 0:56:11

Kattpappa skrev:Vad har någon gjort för att såra? På forumet? IRL?

Man kan såra på oändligt många sätt. Är det relevant ?
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav Kattpappa » 2010-12-20 1:02:50

Nej verkligen inte, hoppas ingen tog illa vid sig. Dags o dra täcket över huvudet, natti-natti.
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Inläggav geocache » 2010-12-20 1:21:26

Inger skrev:Exakt. Vissa aspergare kan vara jävligt okänsliga och dryga. Åtminstone ibland.

Till övriga i den här tråden: Försök Lettans se inlägg som ett uttryck för personlig besvikelse snarare än angrepp på aspergare som grupp. Den här tråden är kanske inte rätta stället att tävla i gruppmässig överlättkränkhet och språkpedanteri?

(Ursäkta om jag uttryckte mig drygt själv nu, har lite pms...)

*skickar cyberkram till Lettan*


1+. Mycket klokt skrivet, Inger!

Jag skickar en cyberkram till Lettan, jag med, trots att jag har just Aspergers syndrom.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav geocache » 2010-12-20 1:28:31

Grimuald skrev:Jag tycker vi som läser här ska vara glada för att någon vågar uttrycka något om aspergare och särskilt sådant som kan upplevas som negativt.
I ett forum bör man kunna ta alla former av kritik, hur ska man annars kunna förstå hur andra uppfattar en själv ? Aspergare kan faktiskt såra andra även om de inte fattar det själva. Ibland kan man också bli tvungen att såra för att inte duka under själv genom att uttrycka sig. Har man något val ?


Jag håller med Grimuald helt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Inger » 2010-12-20 8:32:00

+1
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Jaha, då har man blivit sårad av aspergare igen

Inläggav Mea » 2010-12-21 1:24:57

lettan skrev:Verkar nog ingen större ide att umgås med dessa. Man blir alltid besviken...


... jag måste medge mig vara lite nyfrälst på forumet och finner konversationerna långt mer lättförståeliga än de jag haft med andra personer. Eftersom det är just det svårförståeliga som många gånger lett till att jag blivit sårad måste jag säga att jag har en fördom rakt motsatt ditt uttalande (går det att säga "uttalande" även om det inte talas?) - nämligen att jag borde bli mindre sårad av personer med AS. Har hittills inte blivit sårad av någon med AS men kan bero på att jag inte umgåtts med någon under tillräckligt lång tid för att hinna bli sårad.

(Sedan undrar jag var uttrycket "dra alla över en kam" egentligen härstammar från. Jag tänker på löss. Att man kan använda en kam till att dra bort lössen. Men det är kanske inte acceptabelt att byta samtalsämne mitt i tråden så jag sätter parentes på det.)
Mea
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-12-15
Ort: Lund

Inläggav segdeg » 2010-12-27 18:42:28

Blir rädd av såna här trådskapare som är så Djvla normala,sårade blir dem av aspergerare tunnelbaneåkare hundägare löss och löpska katter som springer löst. Jag VET TS är inte skyldig för min utläggning, MIN erfarenhet säger mig att det går många sk icke Aspisar på listan över sårande beteende Tror att det kan vara sk Troll Om inte kommer TS troligen få sin utveckling i någon aluminiumklädd jordkällare ,Finns det designade foliehattar ASP ADD och vad F-n det heter är ju mer normala, vi blir desto fler som föds med kategoriska utredningar så vi får väl se framtiden som en möjlig MÄNSKLIGHET med en plats även för mig som saknar elefanthud..... Jag kanske gick över gränsen........ hur skulle jag annars lära mig. Ngn?
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Inläggav tahlia » 2010-12-28 14:28:47

Grimuald skrev:Jag tycker vi som läser här ska vara glada för att någon vågar uttrycka något om aspergare och särskilt sådant som kan upplevas som negativt.
I ett forum bör man kunna ta alla former av kritik, hur ska man annars kunna förstå hur andra uppfattar en själv ? Aspergare kan faktiskt såra andra även om de inte fattar det själva. Ibland kan man också bli tvungen att såra för att inte duka under själv genom att uttrycka sig. Har man något val ?


Synd bara att man oftast blir mer eller mindre halshuggen så fort man dristar sig till att ge sig ut i den ödemarken.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Klar » 2011-01-03 23:38:49

Jag mår dåligt i flera veckor (år när jag minns situationen) när jag råkat såra någon, vilket sker ett par gånger i veckan eller så.
Klar
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2009-07-17
Ort: Västra Götaland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in