Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-23 20:18:28

Jag har ett nätverk om 4 datorer, en extern hårddisk och en skrivare.

Alla datorerna utom en, kan se och gå in i hårddisken. Inga som helst problem. Jag bytte "moderdatorn" som jag tror att min är, till en med Windows 7. Inga problem, allt fungerar som innan.

Jag köpte en till dator (den fjärde), även den med win 7. Den ansluter till nätverket, kan se datorerna och surfa o.s.v. men kan aldrig se hårddisken. Den KAN se något som har hårddiskens namn hopbakat med "PCDirect" eller liknande, men klickar man på det, så öppnas något PC Direct och inget med alla bilder och sådant som jag har lagrat.

Jag hittar inte vad eller var felet kan vara, så, ja: HJÄLP jag blir galen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav ca » 2011-06-24 9:46:17

En gissning är att något extra är installerat på den fjärde datorn. Kolla i Lägg till/Ta bort program och jämför med moderdatorn samt en av de andra.

Hur är hårddisken utdelad? Jag tror man måste välja mellan enkel och avancerad fil/katalogutdelning. Du vill troligen ha det avancerade läget.. min gissning är att alla utom den sista datorn är rätt inställda... om inte mitt första stycke leder någon vart. Men PC Direct låter underligt... tror ej det är något "inbyggt" i Windows. Så leta efter udda program. Datortillverkarna älskar att fylla hårddisken med dålig programvara.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Miche » 2011-06-24 9:51:17

ca skrev:Datortillverkarna älskar att fylla hårddisken med dålig programvara.

Många gånger slänger de in totalt onödig program för att det ska vara enkelt för användaren, resultatet blir ofta att det blir många gånger mer komplicerat än vad det behöver vara... :-)096
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-24 10:04:04

Tack ca. Hårddisken är bara kopplad till routern. Jag har inte delat ut den vad jag vet, men jag minns att jag kunde styra lösenord för den lösenordsskyddade delen av hårddisken från min dator som är "morsan". Det konstiga är väl att när jag slängde min dator och köpte en ny, så var den datorn plötsligt "morsan". Det tycker jag är märkligt, och jag misstänker att det jag kan styra från den här datorn nog kanske går att styra från vilken dator som helst, eller finns det en bättre förklaring? Enda gemensamma min två datorer (förra och nya) har, är att de fått ström från samma eluttag, men till routern ansluts de trådlöst. Så jag antar att

Det har inte varit några problem innan, allt i nätverket har synts automatiskt och inte behövts delas ut. Jag är helt ställd inför problemet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-24 10:09:32

Ca igen, menar du att kanske PV Connect (haha, inte PC Direct, blandade ihop det helt i min luddiga utbrända hjärna) är något (bajs-)program som snyter åt sig visning av mediaenheter, så att de syns men inte visas som man vill?

Om jag klickar på den mediaenhet som har hårddiskens namn, Networkspace (plus PV Connect + windows media connect) så visas windows mediaspelare, fast inget av det som finns på hårddisken syns, bara exempelbilder och exempelfilmer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-24 10:13:35

Nu hände det något. Jag kan plötsligt se hårddisken bland "datorer" i nätverket (på problemdatorn). Ser ut som på min dator. Jag klickade på den, och får meddelandet att den in te går att hitta och att jag kan felsöka, vilket jag gjorde. Efter en stund fick jag meddelandet att jag ska kontrollera att enheten är påslagen och ansluten till nätverket, för det går inte att hitta någon sådan enhet som heter networkspace (fast den står med i de enheter som datorn redan har hittat).

Felkod: 0x80070035
Nätverkssökvägen kan inte hittas.

Fan vad knäppt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-24 10:16:37

Ett problem är att jag har ingen aning om hur jag kontrollerade hårddisken, var jag var när jag gav lösenord till lösenordsskyddade mappen i den o.s.v. Det gjorde jag med hjälp av min förra dator när hårddisken var ny. Och det var noll problem och jag minns inte hur jag gjorde.

Sedan dess har en ny stationär dator kommit hit samt en liten minilaptop. Och de har använt och sett hårddisken utan minsta lilla problem. Jag har även bytt min dator helt utan minsta lilla problem. Dator som inte kan "hitta sökvägen" eller tror att hårddisken är avstängd, kom hit bara några veckor efter min stora laptop ("morsan") och borde vara likvärdig med den (förutom pris och prestanda...).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-24 10:49:43

Uppdatering: Jag har hittat inställningspanelen för hårddisken.

Där ser jag inget om att dela ut, utan den kopplar bara upp sig mot nätverket, och har den gjort det, så ska det inte finnas några problem :(

Jag kan inte alls hitta hur man ställer in vilka mappar som är publika eller lösenordsskyddade i kontrollpanelen. Mysko. Var sjutton görs det (för jag har även ett problem med att jag totalt glömt lösenordet till den lösenordsskyddade delen, så att de andra datorerna aldrig kan komma in där. Detta ställde jag in när hårddisken konfigurerades, och enligt instruktioner jag fann på Lacies hemsida, så ska det göras via kontrollpanelen, där det alltså inte går. Fan vad tröttsamt sådant här är.

Men jag fattar fortfarande inte vad problemet är, varför det går att se hårddisken i den fjärde datorn, men inte gå in i den för att sökvägen inte hittas. Det verkar bara jättekonstigt för mig. Om den ser enheten, måste den väl för fasen veta sökvägen???

Ingen som har någon idé av vad som är fel?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Mellanvärld » 2011-06-24 15:29:19

Kör du någon brandvägg? dessa kan nämligen blockera anslutningen.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav ca » 2011-06-24 15:54:51

Är inte hemma så kan inte kolla min egen Win7-maskin men.. låter som att hårddisken agerar som en dator och presenterar en SMB-utdelning till nätverket. Kanske det är bågon inställning på den fjärde datorn som skiljer sig från morsan. Är det samma utgåva av Win7? Home, home premium, ultimate och allt vad de kan heta... kolla "mappalternativ" i utforskaren på den ena datorn och se om det står något om utdelningar i den långa listan med alternativ. Annars kanske det är brandvägg som någon sa.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Parvlon » 2011-06-24 22:03:56

Har du samma arbetsgrupp på alla datorerna? Är det olika språkversioner du har på win7 och hur är den xterna hårddisken kopplad, till vilken dator närmast? Router?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-25 12:21:39

Tack för tipsen, återkommer när ag har kollat lite. Ska testa brandvägg och kolla vilket win 7 det är. Men hinner inte nu.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav rdos » 2011-06-25 16:19:02

Win 7 har något nytt skit för fildelning, och fungerar inte med äldre XP o.d. installationer utan att man kladdar i inställningarna. Förmodligen har du ändrat på någon inställning i andra Win 7. Själva orkade jag bara inte fixa till skiten här hemma. Ska aldrig installera Win 7 på någon dator här som jag ska använda.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav ca » 2011-06-25 17:23:45

Är det SMB v2 du menar rdos? Det kom i Vista och man kan ställa om mellan v1/v2/båda i policyeditorn har jag för mig. Men så vitt jag vet påverkar det bara utdelningar servade på datorn..
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav BigPete » 2011-06-25 22:52:33

Gissar också hårt på att du har olika gruppnamn på datorerna, t.ex. att ena datorn har svenska och andra har engelskt operativsystem, så kan det enkelt bli galet med grupperna. Eller arbetsgrupp som de så fint kallas.

Om du skriver vad din hårddisk heter, namn + modell så är vi säkerligen flertalet som kan tala om hur du ska göra för full funktion.

Hade liknande problem tidigare med min mediaserver mot Xboxen och mediaspelaren i sovrummet, blev ett par gråa strån innan windows 7 fick ett par fingrar upp i inställningarna.
BigPete
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2011-06-17

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-26 10:09:21

Här är svar till flera saker som ni har frågat:

Nu har jag stängt av brandväggen. Det gick inte att komma in i filerna på externa hårddisken i alla fall. Den skriver ut "networkspace" och sökväg, men kan inte öppna, eftersom den inte hittar sökvägen. Den formuleringen är frustrerande eftersom det då inte säger någonting.

OS:et är windos 7 Home Premium.

Alla datorerna är i en hemgrupp som heter workgroup eller workinggroup. Minns inte exakt vilket men har inte sett till "arbetsgrupp" eller liknande, och jag har ingen aning om hur jag hittar namnet på en sådan här löjligt användarvänlig historia. Men nu är det ju väl inte det nätverket det är problem med? De är ju också i nätverket som heter dlink (som routern) och det är ju där som internet, skrivare och extern hårddisk delas ut till alla på ett jämställt sätt vad jag förstår?

Externa hårddisken heter "LaCie Network Space, Design by Neil Poulton" och finns här: http://www.lacie.com/support/support_ma ... m?id=10300
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav weasley » 2011-06-26 13:39:57

Win 7 är en härva av olika sorters behörigheter och snårigt som fan. Borde titta på det IRL...
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-06-26 13:54:23

weasley skrev:Win 7 är en härva av olika sorters behörigheter och snårigt som fan. Borde titta på det IRL...

SOm jag brukar säga: "så användarvänligt att det bli användarovänligt".

Det fungerar bra för den som inget fattar alls, och bara vill att det ska fungera. Då är det fler plus än minus. Men så fort man vill något utöver att bocka och buga åt systemet, så går det inte. Jag hittar inte ens hemgruppens namn (nu stod den i hårddiskens dashboard, men det är ju knappast där man ska behöva leta för att hitta namnet).

Jag stör mig mer och mer för varje nytt OS som kommer. Hellre lite krångel men tydlig logisk struktur och enkelt att med logisk förmåga leta sig fram till saker och lösningar, än som det fungerar nu.

Åter On Topic: Jag tror inte att det är routern eller hårddisken det är fel på, det borde vara nya datorn. Finns inte ens vad jag kan se, något fel som liknar mitt, när jag söker i FAQ och felsökare för hårddisken. Utan det handlar om att hårddisken inte delas ut alls, eller att en dator inte kan hitta disken över huvud taget.

Som sagt så har jag inte behövt dela ut hårddisken en enda gång, och när jag bytte dator själv, så gick det att administrera hårddisken direkt genom webbläsaren utan att installera något. Bara skriva networkspace i adressfönstret och sedan logga in.

Däremot behövde min dator dela ut skrivaren, som är en nätverksskrivare. Det kändes lite underligt. Men bara till en dator. Den stationära kunde skriva ut direkt som jag installerade drivrutiner, medan minidatorn inte kunde förrän jag delade ut skrivaren i hemgruppen. Båda datorerna som skulle använda skrivaren, kör XP. Jag fattar det inte. Skrivaren är ju nätverksskrivare, och den dator som delade ut skrivaren, var dessutom nyare i hemmet än de som skulle ha skrivaren, bara att den hade samma plats (= samma vägguttag för ström, resten trådlöst) som den gamla datorn som fanns när skrivaren installerades. Vem kan förklara det? (Fast hårddisken är viktigast.)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Jag vill gråta, hjälp mig med extern nätverkshårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-01 11:56:38

Ingen som har några mer tips?

Har testat lite idag igen.

Den nya datorn är med i hemgruppen, och hittar min dator, skrivaren och nätverkshårddisken. Men klickar man på hårddisken, så får man meddelandet att den enheten inte kan hittas, och uppmanas att ge rätt sökväg. När jag kör felsökning som man får tipsat om, så står det att någon sådan enhet inte finns, och att den kanske stängts av (vilket den inte har).

Det är ju helt knäppt att en dator inte har någon som helst åtkomst till alla våra filer. De andra datorerna som är av varierande OS och fungerar alla utmärkt på att hitta hårddisken. Den krånglande datorn har ju win 7 precis som min, och enligt hjälpen så ska det fungera allra bäst mellan två sådana datorer :evil:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till IT-forum



Logga in