jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav Kathrine87 » 2015-10-15 18:47:31

varför ser folk på mig som jag vore ett skämt. ingen e ärlig mot mig ir vill stödja mig. även om jag skulle vara en skitsnygg brud så skulle folk skrattat o ignonerat mig. jag förstår inte detta, varför tror ni de e så??
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav DIProgan » 2015-10-15 19:07:56

För lite information om dig som person och om situationerna som skapar de känslorna men generellt växer man gärna in i rollerna som människor vill att man ska ha om man inte agerar mer aktivt och uttrycker sig. Sätter gränser m.m.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav Johnny » 2015-10-15 19:16:13

Om du har tid och inte har nått större problem med engelska så kanske denna videon kan ge dig lite perspektiv och att hitta andra tankebanor.

Johnny
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-10-15

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav Toblerone » 2015-10-16 13:01:36

Är du säker att det ÄR så? Det där är ju en tolkningsfråga. Dvs. du tror att det är så. Och vilka människor? Kan det vara så att du vänder dig till helt fel slags människor?

Att det är svårt att hitta folk som är stödjande - det kan vara ett problem. Kanske börja med kontaktperson, therapeut eller liknande? Vänner vill inte bli för ensidigt belastade med andras problem. Men det är säkert inte utseendet som är viktigt där. Om det är du på fotot, så ser du ju helt okej, eller t.o.m. ganska snygg ut.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav Huggorm » 2015-10-16 13:49:36

Kan bero på något i kroppsspråket?
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav antonius » 2015-10-16 14:40:37

Finns så många rövhål numera som bara lever upp när de får trakassera andra, finns som jag ser det bara ett alternativ och det är nonchalera idioterna, annars kommer de äta upp dig med hull och hår. Det har ju gått uppsving på "energivampyrer" numera... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav nallen » 2015-10-18 21:53:54

Jag anser att det i det här fallet beror på språkliga brister.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav Moggy » 2015-10-19 0:09:59

nallen skrev:Jag anser att det i det här fallet beror på språkliga brister.



Lite vad jag tänkte men avstod från att skriva.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25


jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav Vaniljflickan » 2015-10-19 10:40:01

Vad är det du vill då?
Och om nu människor inte verkar uppskatta dig, varför ska du då söka deras uppskattning?
Vill du verkligen umgås med sådana människor?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav vofff » 2015-10-19 11:10:38

Världen är orättvist så är det. Det är byggd ur människans ytlighet där vi lever av uppmärksamhet. Det är inte konstigt om dom "normala" ser oss som aliens. Det är bara så vi ska acceptera o leva vidare istället för att bry oss om dom. Vårt ansvar är att ta hand om oss själva först. Samhället är en individ ja! Men, samhället är uppbyggd av flera olika grupper. Man kan t ex se det som ett perspektiv över en klass med nördar, plugghästar, bad boys, dom snygga, dom populära. Som sagt vuxna beter sig som barn helt enkelt.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav geocache » 2015-10-19 11:29:37

vofff skrev:Världen är orättvist så är det. Det är byggd ur människans ytlighet där vi lever av uppmärksamhet. Det är inte konstigt om dom "normala" ser oss som aliens. Det är bara så vi ska acceptera o leva vidare istället för att bry oss om dom. Vårt ansvar är att ta hand om oss själva först. Samhället är en individ ja! Men, samhället är uppbyggd av flera olika grupper. Man kan t ex se det som ett perspektiv över en klass med nördar, plugghästar, bad boys, dom snygga, dom populära. Som sagt vuxna beter sig som barn helt enkelt.


Hallå vofff, jättebra skrivet! :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav Flia » 2015-10-19 11:35:25

Pratar du om att du mår dåligt, eller att folk undviker dig?

Det är jobbigt att umgås med deprimerande människor. Alla undviker den negativa inställningen deprimerade har.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav antonius » 2015-10-19 12:00:44

Flia skrev:Det är jobbigt att umgås med deprimerande människor. Alla undviker den negativa inställningen deprimerade har.


Beror nog på lite, känner en del som är sådana men genom att de tillhör NT:folk med själv tillskansat tolkningsföreträde, har de sin trogna skara med rövslickande beundrare... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav MissWorld » 2015-10-20 19:35:06

Vet inte - för jag undrar ofta detsamma, om mig själv. Men om det nu är så att jag har aspergers, så är jag ofta glad författ vara som jag är, även när det är irriterande att andra inte förstår mig. Vill inte vara som de "normalstörda" alla stöpta i samma mall och som så sällan vågar stå för sin åsikt.
MissWorld
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2015-10-20

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav plåtmonster » 2015-10-21 3:53:29

Kathrine87 skrev:varför ser folk på mig som jag vore ett skämt. ingen e ärlig mot mig ir vill stödja mig. även om jag skulle vara en skitsnygg brud så skulle folk skrattat o ignonerat mig. jag förstår inte detta, varför tror ni de e så??

Kanske du har ett kroppsspråk som triggar dessa reaktioner hos vanliga NT:s? eller fel intressen osv.

Kan iofs vara relaterat till rent utseende också. Men det tror jag inte är fallet här.

Mitt tips: Byt sällskap och miljö. Ignorera människor som inte respekterar dig undantagslöst.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav Tantaly » 2015-10-21 10:44:05

Du tror inte att du upplever det värre än vad det är? Lätt att se det på ett annat sätt om man har dåligt självförtroende.
I annat fall få du se över ditt kroppsspråk, klädsel och hygien.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav rojona » 2015-10-21 22:14:02

Kathrine87 skrev:varför ser folk på mig som jag vore ett skämt. ingen e ärlig mot mig ir vill stödja mig. även om jag skulle vara en skitsnygg brud så skulle folk skrattat o ignonerat mig. jag förstår inte detta, varför tror ni de e så??


I princip alla människor jag stött på som lider av problem liknande dessa har jag inte hittat något som är konstigt nog med för att förtjäna någon särbehandling. Men som andra har skrivit så är ju alla olika, och alla passar inte in överallt. En person som du t.ex. anser passar in bra på platser där du inte platsar in kan lika väl fungera skit dåligt på platser där du skulle fungera bra. Enligt min mening så handlar livet om att 1) hitta sig själv, 2) acceptera sig själv, och 3) hitta den plats där denna person passar in. Detta kan vara ett helt annat ställe än du för ögonblicket tror. Det kan vara en plats som du inte ens visste fanns. Men jag ser det också så här: de människor som är mest annorlunda från mängden är de som är mest intressanta. Vissa människor dras till dessa. Så av viss personer skulle du istället ses som mer attraktiv än de som du kanske anar har en större attraktionskraft än du.

Med det sagt så tycker jag att du ska skaffa dig en vän som du kan bolla med och få feedback om hur du framstår. En penpal via nätet kan t.ex. vara en bra start. Den du är är den du är. Men du kan fortfarande få information nog för att få svar på dina frågor. Att inte förstå varför man får den responsen man får kan vara minst lika frustrerande och destruktivt som själva responsen. Jag tror faktiskt att alla människor undrar över dessa saker ibland. "Varför gjorde han/hon så just då? Hade det med mig att göra?" etc. Ibland har jag själv t.ex. funderat på att be om att byta mitt användarnamn till "ThreadStopper" då många trådar helt dör efter att jag skrivit mitt första inlägg. Detta är något som jag både skrattar åt och funderar över. Så du ser vad jag menar? Du är inte ensam om detta. Jag tror alla upplever responser från andra som de inte förstår ibland.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav anja921 » 2015-10-23 2:04:30

kanske om du umgås med Nt's och du har asperger så följer du inte deras mall över hur man "ska" bete sig. Har märkt att jag tex har svårt att ge komplimanger om jag inte menar dem och jag kan inte spela glad om jag inte är det.Tror NTs gör det här automatiskt. eller så har du dåligt självförtroende och negativa uppfattningar om vad andra tänker om dig.prova att lägga mer tyngdåunkt i vad du tycker om dig själv, mindre i hur andra behandlar did för de är deras problem och inte ditt.och hitta folk som stödjer dig.du får leta
anja921
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2015-10-22

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav plåtmonster » 2015-10-23 5:08:37

NT har ett enormt behov av att göra likadant och passa in i flocken utan reflektion. Ger ofta upphov till destruktiva relationer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

jag vill att ni svarar mig ärligt vad ni tror felet e!

Inläggav h88nv » 2015-10-23 21:47:25

även om jag skulle vara en skitsnygg brud så skulle folk skrattat o ignonerat mig. jag förstår inte detta, varför tror ni de e så??


Det spelar inte så mycket roll för de hur någon ser ut då?
h88nv
 
Inlägg: 145
Anslöt: 2015-05-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in