Jag vet snart inte längre vart jag ska ta vägen!!!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag vet snart inte längre vart jag ska ta vägen!!!

Inläggav segdeg » 2011-06-03 22:21:14

Jess79 skrev:Jag tycker det låter som om du kan en hel del Har du erfarenhet av asperger , autism?


Hej!

Vet inte hur jag skall svara begripligt på din fråga. Men gör ett försök.

Nej ingen annan erfarenhet än den som är min egen, och jag är odiagnosticerad, oklart vad en utredning skulle resultera i, med stor sannolikhet någonstans på NPF-skalan, troligen autistisk, kan känna igen mig som AS förutom språkutvecklingen som iofs kan ha förhindrats av trauma etc. selektiv mutist (men där har jag blivit bättre, egna strategier).

AD(H)D (muntligt styrkt av vårdansvarig inom Öppenvårdspsykiatri men av olika orsaker inte utredd eller på pränt) Depression, kanske bipolär (men inte heller där diagnos på pränt men medicin)

Ingen utredd personlighetsstörning, (och det har det aldrig varit tal om.)

Jag svarade i din tråd av den anledningen att du skrev att du trodde du behövde skriva av dig,
vilket fick mig att känna på mig att du har svar på dina frågor men behöver få ta spjärn mot nå'n, vem som helst? Om jag kunnat bidra till det, så är det mycket vunnet, men ta det för vad det är värt, från nå'n som som absolut inte är kunnig i så svåra frågor.

sammantaget tror jag att det på forumet finns mycket god kunskap om vad det innebär att ha AS och att vara förälder till barn med AS.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Jag vet snart inte längre vart jag ska ta vägen!!!

Inläggav Jess79 » 2011-06-03 22:45:43

segdeg skrev:
Jess79 skrev:Jag tycker det låter som om du kan en hel del Har du erfarenhet av asperger , autism?


Hej!

Vet inte hur jag skall svara begripligt på din fråga. Men gör ett försök.

Nej ingen annan erfarenhet än den som är min egen, och jag är odiagnosticerad, oklart vad en utredning skulle resultera i, med stor sannolikhet någonstans på NPF-skalan, troligen autistisk, kan känna igen mig som AS förutom språkutvecklingen som iofs kan ha förhindrats av trauma etc. selektiv mutist (men där har jag blivit bättre, egna strategier).

AD(H)D (muntligt styrkt av vårdansvarig inom Öppenvårdspsykiatri men av olika orsaker inte utredd eller på pränt) Depression, kanske bipolär (men inte heller där diagnos på pränt men medicin)

Ingen utredd personlighetsstörning, (och det har det aldrig varit tal om.)

Jag svarade i din tråd av den anledningen att du skrev att du trodde du behövde skriva av dig,
vilket fick mig att känna på mig att du har svar på dina frågor men behöver få ta spjärn mot nå'n, vem som helst? Om jag kunnat bidra till det, så är det mycket vunnet, men ta det för vad det är värt, från nå'n som som absolut inte är kunnig i så svåra frågor.

sammantaget tror jag att det på forumet finns mycket god kunskap om vad det innebär att ha AS och att vara förälder till barn med AS.

Mvh segdeg
Jag e verkligen glad att du skrev till mig :) Det stämmer nog mycket väl det du skriver om att jag nog har svaret . Måste bara komma på hur jag ska använda min kunskap för att hjälpa min dotter . Jag har fullt upp med att försöka tänka om och förstå hur min dotter tänker vilket inte är det lättaste men jag jobbar verkligen på det . Tack så mycket för dina råd och tips !
Jess79
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-10-15
Ort: Täby

Re: Jag vet snart inte längre vart jag ska ta vägen!!!

Inläggav totizedger » 2011-06-07 11:01:27

Jag har asperger och känner igen mig i det du har sagt här, trivs bäst hemma, ogillar läxor tycker att det tar på min fritid
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Jag vet snart inte längre vart jag ska ta vägen!!!

Inläggav Jess79 » 2011-06-07 11:10:33

totizedger skrev:Jag har asperger och känner igen mig i det du har sagt här, trivs bäst hemma, ogillar läxor tycker att det tar på min fritid

Hej !
Hur gammal är du ?
Känner du oxå att dina föräldrar inte förstår dig ?
Jess79
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-10-15
Ort: Täby

Re: Jag vet snart inte längre vart jag ska ta vägen!!!

Inläggav totizedger » 2011-06-07 11:16:31

Jag är 16 år och ja det känner jag pappa blir arg och säger kan du inte svälja tabletter heller. Jag har alltid haft svårt för att svälja tabletter och nu så måste jag ta dom så att det kan bli bättre. Jag misstänker att min pappa har ADHD för att han inte kan sitta still och har kort stubin. Enligt mig så uppfyller han kriterierna på ADHD synd att han inte vill göra ett test :cry:
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Jag vet snart inte längre vart jag ska ta vägen!!!

Inläggav Banzai » 2011-06-07 16:22:27

Jag har inte asperger men känner igen en del av det du beskriver.

När jag var yngre så bråkade jag och mamma nästan jämt. Ju äldre jag blev, desto mer uppkäftig/trotsig blev jag och så småningom så började jag bete mig på samma sätt i skolan. Det hände en del i våra liv denna period som kan förklara detta mitt "trotssyndrom"/"mellanbarnssyndrom".

Nu i vuxen ålder så har jag och mamma ett väldigt bra förhållande då jag äntligen mognat och insett hur illa jag betett mig mot familjen (halvbror, syster och mamma).

Jag känner även igen en del av din berättelse från min lillebrors uppväxt (han har asperger) då även han och mamma (samt jag och han) bråkade rätt så mycket, dock inte i samma utsträckning som jag och mamma gjorde. Bråken har lugnat ner sig i.o.m. att min bror blivit äldre plus att familjen har blivit allt mer insatt i aspergers.

Av vad jag har läst så låter du som en bra förälder som gör allt för att saker och ting ska fungera för din äldsta dotter och jag hoppas och tror att ni kommer lösa era problem så småningom (har du otur så blir hon en riktig morsgris som jag är och då blir du ALDRIG av med henne ;) ).
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Jag vet snart inte längre vart jag ska ta vägen!!!

Inläggav Jess79 » 2011-06-07 16:42:19

totizedger skrev:Jag är 16 år och ja det känner jag pappa blir arg och säger kan du inte svälja tabletter heller. Jag har alltid haft svårt för att svälja tabletter och nu så måste jag ta dom så att det kan bli bättre. Jag misstänker att min pappa har ADHD för att han inte kan sitta still och har kort stubin. Enligt mig så uppfyller han kriterierna på ADHD synd att han inte vill göra ett test :cry:

Ja det kan inte vara lätt att inte bli förstådd :(
Jag skulle själv bli galen om ingen förstod mig.
Hoppas din pappa ändrar sig och gör en utredning ändå :)
Jess79
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-10-15
Ort: Täby

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in