Jag ny mobil? =)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag ny mobil? =)

Inläggav MsTibbs » 2011-12-11 13:41:23

Hej!

Jag har en mobil jag haft i kanske fem år, en Samsung SGI e250 (eller något liknande himla krångelnamn). Denna trivs jag mycket väl med, men har nu fått erbjudande av mor och far att de sponsrar en ny mobil till mig, eller iaf en del av en ny mobil. Jag tänker mig prisklass plus minus 2000kr en uppskattning.

1. Vilken är bäst?
2. Är dagens Samsung bra, jag har haft tre på rad jag är nöjd med?
3. Är det bra med fysiska knappar eller lär man sig använda knapparna på skärmen att skriva sms lika fort?
4. Hur vet man att kameran är hyfsat ok? (Min 5år-mobil är bättre bilder än min digicam!!!)
5. Vilka mobiler ska man ABSOLUT INTE köpa?
6. Vad ska man definitivt kolla upp?
7. Jag har abbonemang (Telia) på min nuvarande, går det fortfarande med surf-abonnemang?
8. Bluetooth?
9. Koppla ihop med datorn (musik bilder)?
10. Får man behålla sitt gammla nummer (VIKTIGASTE)?

Jag kommer säkert med flera frågor! Tack tack! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav HappyChic » 2011-12-11 13:50:48

Jag kan bara rekommendera iPhone (trots förra veckans meltdown). Vi är en iPhone-familj och jag har aldrig haft så mkt nytta av en mobil tidigare. Min 3a blir nu en 4S om några dagar. Du får ju mobilen "på köpet" när du tecknar ett abonnemang. Äh, jag vet inte vilket som är bäst för dig. Jag älskar iPhone!
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Miche » 2011-12-11 13:59:55

Punkt 10, Ja, oavsett om du byter operatör eller inte!

De andra frågorna är väldigt mycket tycke och smak.

Jag tycker att ett fysiskt tangentbord är enklare men det är olika för olika personer och vilket tangentbord man installerar (det finns olika skrivmetoder).

Bluetooth och datorkoppling har de flesta (om inte alla smarta mobiler) men jag vet inte om ljudkvaliteten blir så bra.

Samsung är bland de bästa tillverkarna när det gäller smarta mobiler, men jag rekommenderar att du jämför på prisjakt.

iPhone är dyr, ryms knappast inom budgeten.

(Ursäkta ett rörigt inlägg, inte min dag idag.)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav MsTibbs » 2011-12-11 14:03:32

Jag gillar ju mac så... sen har jag en iPod touch, den är ju typ som en iPhone förutom att man inte kan ringa. :) Men iPhone ä väl svinadyrt, eller? *hoppas inte*

Nån datanörd som vet bra sida där man kan jämföra mobiler eller läsa artikel om olika? Jag blir så stressad av säljare i butik...

Uppdatering: Som jag trodde iPhone är dyrt...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-12-11 14:05:59, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Miche » 2011-12-11 14:08:41

Jag gillar prisjakt (se länken ovan), där kan du enkelt markera de krav du har och få en lista med mobiler du kan jämföra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav HappyChic » 2011-12-11 14:25:05

Du måste ju inte köpa t.ex. iPhonen utan den "ingår" i abonnemanget. Gå in till Telia och prata med dem och specificera dina krav.
HappyChic
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2011-12-02

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Moggy » 2011-12-11 14:43:08

1-2. Smaksak men Samsungs Androidmodeller anses vara bra.
3. Touchskärm är onekligen en omställning. Finns fördelar och nackdelar men lika bra att vänja sig.
4. Lite svårare då kameran inte är nåt vidare på många modeller, i synnerhet i den prisklass du tänker dig. Sony Ericssons 2011-modeller har bra kamera.
5. Smaksak.
6.
7. Ja. Inga problem.
8. Finns på nästan alla. liksom Wlan.
9. Olika tillverkare har lite olika lösningar och egna programvaror för det. Men i det stora hela inget problem. På Androidmodeller funkar det även som usb-minne så du kan kopiera filer utan nån specialprogramvara vilket en del ser som en stor fördel.
10. Ja. Inga problem.


Om vi förutsätter att du köper Smartphone med Android så bör du fundera på hur stor skärm du vill ha. Vill du ha en liten smidig modell som är lätt att ha i fickan eller en med stor skärm lämpligt för att surfa på?

2000:- begränsas urvalet rejält. 500-1000:- till öppnar en större marknad...


SEs Xperia Ray är en fin modell. 3.3" skärm gör den liten. Har en erkänt bra kamera som även kan filma i HD. Kommer att få uppdatering till Android 4.0 i början av nästa år vilket är en stor uppdatering.

http://www.xperiablog.net/gallery/xperia-ray/

Det finns en bra begagnatmarknad på Tradera som är värd att kolla upp. Kräver dock att man vet vad man vill ha och vad nypriserna är.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav barracuber » 2011-12-11 15:47:52

Androidmarknaden är sannerligen rena djungeln om inte annat bara i antalet modeller som finns och det kommer hela tiden nya och läggs ned gamla.

Jag har själv en 3 år gammal Android som känns riktigt trött men har just nu inte råd att byta. Funderar lite faktiskt på en iPod Touch och att behålla androiden enbart att ringa med. iPod Touch ligger på runt 1700 vilket iofs är mycket pengar. Men då får jag allting som en iPhone har utom tre saker: man kan inte ringa, SMS:a och kan bara surfa med Wifi. Det sista kan jag tycka är djävligt irriterande men det är säkert bra för min ekonomi! :D

Ursäkta egotrippat inlägg. Jag har hört mycket gott om HTC:s nyare modeller om vi snackar android. Min Hero har en grymt fin finish och kvalitet. Har aldrig varit inlämnad. (Iofs vet man ju att sådant lätt kan förändras om de byter fabriker, tillverkningsland mm)

Förra veckan läste jag några reklamblad - Mediamarkt, Elgiganten mm - och tyckte att alla smartphones (det är mest såna i reklamen) blivit så förbaskat dyra. Det verkar som de ändrar sättet att presentera kostnaderna för konsumenten. Tidigare skrev de så och så för samtal, så och så för datasurf, så och så för mobilens delbetalning, samt eventuell extra månadsbetalning. Nu tycker jag de skriver 399 per månad för en iPhone och då antar jag de räknar både samtal och surf i det beloppet. Det som riktigt gjorde mig chockad var totalkostnaden för en ny iPhone 4GS - den hamnade nånstans uppåt 10 000 - det är ju helt sjukt dyrt! :evil: För tre år sedan när jag köpte min HTC Hero låg toppmodellerna på 5-6000. Men helt säkert så beror den här skillnaden på att de numera presenterar en totalkostnad och döljer/gömmer delkostnaderna som ingår (vilket är ett sätt att försöka vilseleda konsumenten).

Detta skriver jag med tanke på det som HappyChic skrev. Det finns ju ingenting som är gratis. Här ser man att de verkligen vet hur de ska betalt, inte minst för smartphones.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Miche » 2011-12-11 18:31:37

Konsumentverket har ställt nya krav för hur priser ska presenteras så man hamnar närmare sanningen nu.

MsTibbs, har du Telia-abonnemang nu så kan du kontakta Telia och säkerligen köpa en Telia-spärrad telefon genom att förlänga abonnemanget, det ökar kanske dina möjligheter till att få tag i en bättre lur, du kan även kolla med konkurrenterna, de kan vara intresserade av att ta över dig som kund (och du kan behälla numret), men tänk på att kolla täckningen (kolla med de du känner i närheten som har de operatörerna) och kolla totalkostnaden för det du ringer idag (+ ev. surf).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Tiblan » 2011-12-11 19:11:41

Jag testade som hastigast en Samsung Galaxy och tyckte inte om den. Var van vid Nokia och deras tänk så jag köpte en Nokia N8 som jag är supernöjd med.

Det bästa du kan göra är att till exempel gå in på Elgiganten eller Expert som har telefoner som är igång som du kan testa hur det känns. Dock går det inte att ringa men du kan känna på alla funktioner i telefonen och då testa vad du tycker om pekskärm osv.

Ditt nummer får du alltid behålla eller flytta med om du så önskar. Det går att "finansiera" köpet genom att binda upp dig 12-24 månader. Hur lång bindningstid samt hur mycket du får betala extra per månad varierar mycket hos de olika operatörerna.

Lägg gärna lite mer på en telefon du gillar än ta en efter priset om du har den möjligheten.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav kullan » 2011-12-11 19:21:27

Jag har en Samsung Galaxy mini. funkar bra. Svårt att vänja sig att inte ha fysiska knappar bara men det kommer väl.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav lasseivägen » 2011-12-11 19:28:27

En iPhone hamnar på omkring 7 tusen innan den är slutbetald.
Brorsan köpte en Android på CD-ON tror jag han gav 800, men tror den var låst till tele2. Tror ett smartpone abbonemang ligger på omkring 100. Kolla fler internett shopar. Kan vara lite lurigt med utländska internett leverantörer, men är det inom EU så slipper man tull och moms.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Joakoni » 2011-12-11 19:31:30

MsTibbs skrev:10. Får man behålla sitt gammla nummer (VIKTIGASTE)?

Det är bara att flytta över kortet med samma nummer och abonnemang. Sedan kan du höra med Telia om några specialerbjudanden.

HappyChic skrev:Du måste ju inte köpa t.ex. iPhonen utan den "ingår" i abonnemanget. Gå in till Telia och prata med dem och specificera dina krav.

Det kostar lika mycket, man har bara priset utspritt i abonnemanget.

Vilken modell är ju en smaksak... Själv trivs jag bättre med fysiska knappar men tror att det har med vanan att göra...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav barracuber » 2011-12-11 19:57:27

lasseivägen skrev:En iPhone hamnar på omkring 7 tusen innan den är slutbetald.


Kan tänka mig att de tidigare modellerna - 3 GS och 4:an - ligger där nånstans. Det jag skrev - runt 10000 - är för den nya 4 GS. Kanske naturligt att det blir dyrare när de petar in bättre kamera och fler och fler funktioner.

lasseivägen skrev:Brorsan köpte en Android på CD-ON tror jag han gav 800, men tror den var låst till tele2. Tror ett smartpone abbonemang ligger på omkring 100.


ZTE Blade *) är en väldigt bra android i lågprisklassen. OBS den är bra för att ligga i lågpris - min son har den och är svinnöjd! Den finns för studenter för 990 kontant utan abonnemang. Vad abonnemang hamnar på varierar väldigt från modell till modell och operatör till operatör.
*) ZTE Blade
Bild
Mobil.se testar ZTE Blade
mobil.se skrev:På pappret konkurrerar ZTE Blade i Androidligans toppskikt, i verkligheten är den bäst bland lågprisandroiderna.

Jag skrev tidigare om ZTE Blade.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav MsTibbs » 2011-12-11 21:01:38

Har idag varit och tittat (utan avsikt att köpa) och de 2-3 modellerna jag vill ha kostar ca 2500kr, två Samsung och en HTC, får se om jag kan skramla ihop såpass? Kan ju vänta en månad och spara lite mer kanske? IPhone låg för mig som mac-människa närmast hjärtat men den kostade både skjorta och frack! :(
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Moggy » 2011-12-11 22:13:39

Varför tar du inte abb?

Vad pejjar du nu i månaden för ditt abb? Om du tar mobil med abb, kan du inte få föräldrarna att pejja en del av den kostnaden istället?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav MsTibbs » 2011-12-11 22:49:31

Moggy skrev:Varför tar du inte abb?

Vad pejjar du nu i månaden för ditt abb? Om du tar mobil med abb, kan du inte få föräldrarna att pejja en del av den kostnaden istället?


Jag ska få lite för mobil i julklapp. Vet inte hur länge jag har abbonemang. Vill betala direkt, hata kredit. Abbonemang eller tele sak samma. :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Tiblan » 2011-12-12 0:17:15

3 brukar ju vara väldigt generösa och om du binder upp dig där brukar man få med mobilen utan extra kostnad. Telia är sämst när det gäller att få grejer när man låser abonnemang så om inte Telia som operatör är viktigt för dig kolla dom andra så kanske du har din iPhone istället.... ;-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Miche » 2011-12-12 0:44:01

Tiblan skrev:3 brukar ju vara väldigt generösa och om du binder upp dig där brukar man få med mobilen utan extra kostnad.

Jag tror knappast att det är så de tjänar pengar, det är bara ett sätt att lura kunder!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Lakrits » 2011-12-12 1:19:29

Miche skrev:
Tiblan skrev:3 brukar ju vara väldigt generösa och om du binder upp dig där brukar man få med mobilen utan extra kostnad.

Jag tror knappast att det är så de tjänar pengar, det är bara ett sätt att lura kunder!

Den "extra avgiften" under bindningstiden brukar otroligt nog sammanlagt uppgå till telefonens värde om man skulle ha köpt den utan abonnemang.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Joakoni » 2011-12-12 1:24:57

Lakrits skrev:
Miche skrev:
Tiblan skrev:3 brukar ju vara väldigt generösa och om du binder upp dig där brukar man få med mobilen utan extra kostnad.

Jag tror knappast att det är så de tjänar pengar, det är bara ett sätt att lura kunder!

Den "extra avgiften" under bindningstiden brukar otroligt nog sammanlagt uppgå till telefonens värde om man skulle ha köpt den utan abonnemang.

Vad var det jag sa?...
Joakoni skrev:Det kostar lika mycket, man har bara priset utspritt i abonnemanget.

Det är inte lönsamt.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Lakrits » 2011-12-12 1:42:56

Joakoni skrev:Vad var det jag sa?...

Vad får dig att tro att jag bryr mig om att läsa inlägg i tråden innan jag förgyller den med min visdom?

Ja, se ungdomen …
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav Joakoni » 2011-12-12 1:50:47

:wink:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Jag ny mobil? =)

Inläggav bittin » 2011-12-13 1:16:47

Min Sony Ericsson T700 krånglar så tänkte nog köpa en sådan här efter jul http://www.gsmarena.com/zte_skate-3784.php verkar vara den bästa jag hittat i prisklassen kollade lite på en iPhone 3Gs också men den känns utdaterad och ZTE Blade, men den kändes 200kr billigare med sämre prestanda och sen tittade jag på Samsung Galaxy Mini, men den kändes för liten för mina fingrar
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Återgå till IT-forum



Logga in