Jag har raderat sonens NPF-diagnos!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag har raderat sonens NPF-diagnos!

Inläggav Debbido » 2012-09-19 22:11:52

Ja, det blev bara så - igår - på Arbetsförmedlingen!

Jag ingriper sällan i hans liv numera eftersom han är vuxen. Men efter att ha blivit yrkesskadad och arbetslös, träffade han en handläggare som såg i datorn att det stod "inlärningssvårigheter" och skickade honom till ett företag för att sopa golv och plocka upp skruvar etc. Trots att han var utbildad och erfaren hantverkare som jobbat utan lönebidrag i flera år.

Efter detta undvek han AF och hoppade på vissa andra utvägar. Men tiden har gått och nu skulle han träffa samma dam igen. Jag bestämde mig för att följa med och jag tog med alla betyg, intyg, utbildningar, utredningar och avhandlingar som fanns.

Jag presenterade femårsutredningen:
1. Ligger tre ggr över riksgenomsnittet beträffande sunt förnuft. Senare:
2. Dyslexicentrum: Har dyslexi
3. Neuropsyk: Har autistiska drag och xxxxx.

Sedan sa jag som det var: Allting visar på att dyslexin är det svåra problemet. Han lär sig praktiska sysslor snabbare och bättre än de flesta, så generella inlärningssvårigheter är fel!

Handläggare sa då att hon kunde klicka bort detta och välja specifika inlärningssvårigheter. Hon kunde också ta bort året på yrkessärskolan "för det ser inte så bra ut". Klick, klick och sedan var bara dyslexin kvar och för övrig var han helt normal.
Hon ville inte ha hans Neuropsyk-papper. De var bara negativa i sammanhanget. Han skulle förstås inte kunna få så mycket i lönebidrag, men ändå - nu såg plötsligt hans framtid ljusare ut! Han kunde också få en vuxenutbildning, vilket mupparna från yrkessärskolan inte har rätt till.

Jag var någon omtumlad när jag gick ut. På något konstigt sätt hade jag gjort mig av med sonens autism mm inom loppet av några sekunder. Hade jag gjort rätt? :shock:

Sedan kom tankarna på andra människor som träffar AF och ska ut i arbetslivet. Kan de radera cancer? MS? Rubbet? De ska ju sälja ut människor till arbetslivet och folk ska i jobb så fort som möjligt. Arbetslinjen.

AF bevarar inte dokument äldre än två år, sa de. ? Jag hoppas sonen känner sig hemma i sin nya roll som relativt normal.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Jag har raderat sonens NPF-diagnos!

Inläggav Choklad » 2012-09-19 22:56:10

Jag tycker att du gjorde helt rätt. Om han uppenbarligen klarat sig utan lönebidrag och annat tidigare så kan han göra det igen. Det är helt sjukt att diagnoser i sådana sammanhang kan skada på det sättet.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Jag har raderat sonens NPF-diagnos!

Inläggav Debbido » 2012-09-19 23:14:33

Choklad skrev:Jag tycker att du gjorde helt rätt. Om han uppenbarligen klarat sig utan lönebidrag och annat tidigare så kan han göra det igen. Det är helt sjukt att diagnoser i sådana sammanhang kan skada på det sättet.


Tack! Det känns lugnande! Ja, jag har tröttnat på diagnoserna. De är som tvångströjor. Man ska leva upp till en massa saker som man inte kan. Jag menar, man är inte knäpp på det förväntade sättet som "i rymden finns det inga stjärnor" eller "snow cake".

Vi är individer med specialbegåvningar! Skumma, sjuka specialintressen - huu! Nej, se oss som specialinriktade varelser, alla är bra på sin grej.

Jag trodde på lärlingsutbildningar för vuxna, utgående från grundskolenivå, men dem jag fann utgick från mycket högre teoretiska nivåer. Det är osäkert om grabben får lov att visa upp sina rent praktiska förmågor. De praktiska yrken jag tog upp slogs snabbt undan. "Glasmästare blir man genom kontakter. Man är där och växer in i jobbet!" sa hon.
??? Men vad är AF:s uppgift då? Inte att ta kontakt i alla fall.

Jag sa att han var finmekaniskt begåvad och hon hänvisade honom då till en kurs för lastbilsmekaniker. Inte direkt finmekaniskt...Det börjar med ett test, som ev. är teoretiskt.

Jag vet om en mamma som bad på sina bara knän att glasmästeriet skulle ta emot hennes dyslektiske son, vilket de till sist gjorde. :-)057

Vad ni är gör - BLI ALDRIG MAMMA!

Bli hellre handläggare på AF, då slipper ni allt ansvar för människorna.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Jag har raderat sonens NPF-diagnos!

Inläggav Alien » 2012-09-19 23:34:56

Jag trodde inte det var tillåtet att radera ut diagnoser så där. Men det verkar vara det enda rätt, om diagnosen inte ger hjälp utan fördomar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag har raderat sonens NPF-diagnos!

Inläggav Debbido » 2012-09-19 23:53:39

Alien skrev:Jag trodde inte det var tillåtet att radera ut diagnoser så där. Men det verkar vara det enda rätt, om diagnosen inte ger hjälp utan fördomar.


Nej, det var det som gjorde mig konfunderad - att det bara var att klicka bort.
Dokument äldre än två år är inte intressanta. Äldre handlingar finns inte kvar i datorn.

Det kan vara bra, eller dåligt. Det får framtiden utvisa. AF är nog van nu vid att friskförklara folk. Det är väl deras jobb? De utförsäkrade är ju friskförklarade...
Sanningen är numera extremt flytande. Läkarintyg godkänns inte av FK. Och AF kan friskförklara folk. Alltså fyller sjukvården inte någon större funktion längre?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Jag har raderat sonens NPF-diagnos!

Inläggav Savanten Svante » 2012-09-20 0:10:24

Han blev väl bara friskförklarad i AFs dator?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Jag har raderat sonens NPF-diagnos!

Inläggav Debbido » 2012-09-26 21:46:20

Savanten Svante skrev:Han blev väl bara friskförklarad i AFs dator?


Jovisst! Men det är ju AF som gäller om man vill vara med i arbetslivet.
Det känns som att antingen är man diagnosstämplad, idiot, Fas-3 kandidat, skräp, utanförskapsmaterial - eller så är man normal och ska leva upp till alla utbildningskrav medan t ex min son skulle behöva en lärlingsplats utgående från det han är och kan (redan bevisat), där han genom rent praktiskt arbete får skolas in i det nya jobbet.

MEN, så ser inte verkligheten ut (trots allt snack om lärlingsplatser). Han ska TESTAS (antar teoretiskt) för en Lernia-kurs (Arbetsmarknadsutbildning) till lastbilsmekaniker. Jag underströk hans talang för finmekaniska arbeten så lastbilar är ju inte det första man tänker på. Valet är lastbilsmekaniker eller lastbilsmekaniker. Lite som på sossarnas tid - de körda vissa kurser som man måste hänga på.

Detta med anpassad lärlingsutbildning, till sonens specifika talanger, t ex med ett högt lönebidrag och handledarpengar till den som t ex har en marina och utombordsmotor-service går inte att genomföra i dagens samhälle.

Jag bävar för testet. Övriga utbildningar har ännu högre teoretiska krav. Men de praktiska dyslektikerna finns fortfarande kvar på jorden och de kan fortfarande utföra många avancerade arbeten, bara de slipper en massa läsande och skrivande.

Hans autistiska drag tycks mindre viktiga eftersom han är jättebra på teamwork och jobbar hårt i stället för att prata. Men en viss ökad sårbarhet följer ändå med NPF och därför är jag orolig inför framtiden och lite skrämd av FK:S rationella sätt att laborera med fakta eftersom han ÄR i behov av extra stöd.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in