Jag har ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag har ADHD

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 0:18:00

Hej!

Habiliteringen gjorde en ADHD-utredning i höstas. De tyckte att jag hade ADHD-drag men inte i så stor omfattning att en ADHD-diagnos kunde ställas.

I dag träffade jag en läkare från psyk som tillsammans med utredningen från Habiltieringen och ett självskattningstest satte diagnosen ADHD. Ska få prova Concerta så fort som möjligt. I dag tog läkaren blodtrycket som var bra, kissprov var bra. Övriga prov görs på fastande mage på labbet på sjukhuset. Är alla värden bra får jag Concerta.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Flinta » 2008-03-29 1:15:43

Jag har Concerta. Men ingen har tog några prover på mig innan jag började. Ska jag klaga och kräva det?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 1:23:19

Klaga för att du har fått knark? Jo det kan vara en bra ide ifall du anser dig inte behöva dopas för att fungera socialt, eller vad det nu vad för anledning du fick det för.
Fast risken är ju att du redan är 'inkörd' så medecinen har nog verkan på ditt välbefinnande psykiskt sett, så varför skulle du vilja omvärderas ang. medecin behov? Risken är väl att sköterskorna inte lyssnar på dig o klappar dig på huvudet bara.

Lilla Gumman: Grattis! ..tror jag.. det blir nog bra iallafall, även om det låter konstigt i mina öron. T.ex att om alla värden är dåliga så borde man väl få medecin oftare än om de är bra? Bara en tanke, medecin är ju meningen att hjälpa det som är dåligt fast dem kanske har omvärderat meningen.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav earlydayminer » 2008-03-29 2:30:04

Jag kommer väl förmodligen också få Concerta.
Jag har aldrig haft medicinering, fick nyss veta att min mamma blivit erbjuden men tackat nej.

Personligen så är jag ganska anti-pills. Den största orsaken till det är att jag inte vill skada något av mina inre organ. Den näst största är att jag inte vill bli beroende. Den näst näst största är att jag inte vill ha alltför mäktiga personlighetsförändringar (om det nu påverkas).

Neuropsykologen som skötte utredningen tyckte att jag skulle ha det men det var upp till mig. Nu stog det dock i journalen (tror jag, för jag har tappat bort den) som jag fick idag att jag är i behov av medicinering, sa min kontaktperson på socialen. Det skulle göra min vardag enklare.
Hon ska skicka iväg en remiss till vuxenhabiliteringen (om hon inte redan gjort det) och om psykologerna/läkarna/whatever.they.might.be tycker likadant så kommer jag åtminstonde gå med på att testa det.

"De vanligaste rapporterade biverkningarna av Concerta i de studier som föregick godkännandet var huvudvärk (32,4%), följt av luftvägsinfektioner (29,6%), magsmärtor (17,7%), sömnsvårigheter (15,1%) och viktreduktion (aptitförlust) 14,3%. Vidare rapporterades i kliniska försök enstaka fall av tics, illamående, känslomässig labilitet, takykardi och blodtrycksstegring." - http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/News ... _1297.aspx

Jag avskyr huvudvärk näst mest efter tandvärk. LUFTVÄGSINFEKTIONER OCH MAGSMÄRTOR? I så höga siffror? "Åh helvete", tänker jag.
Sömnsvårigheter, mja.. Så länge dom håller Propavan¹ så långt från mig som möjligt så är det okej. De tabletterna gör mig seg som fan dagen efter, aggressiv och jag sover för jäkla länge (10-15 timmar och jag sover normalt 6-8 timmar.) Min moder får dessa och jag har ibland haft svårt att sova så jag har fått någon sådan då och då. Jäkla skitpills, om jag får bestämma.

Om jag får vara med och tycka angående sömntabletter så kommer jag föreslå Stilnoct². Det har jag också testat, 3-4 gånger och då somna jag på en gång, mådde prima dagen efter och sov inte bort hela dagen. Jag har dock inga svårigheter att sova nu men om jag får någon laglig jäkla amfetamin-liknande medicin som tydligen gör mig gott, men nedsatt sömn så finns det ju bara två val.
Sömntabletter och sova eller Inga sömnisar och vara pigg, och eventuellt vara vaken alltför mycket på nätterna (som när jag gick på gymnasiet ). Nu behöver jag ju inte drabbas av sömnsvårigheter heller men jag har ganska mycket energi utan någon medicin som det är.

Fast helst av allt: Ingen medicinering alls.

Men nu är det ju så att jag har oerhört svårt att fokusera mig om jag tänker på annat, småljud runt omkring mig, hungrig och sådant.
Och om jag klarar av att fokusera mig fullständigt på det jag gör så gör jag det som jag fokuserar mig på utomordentligt jäkla skitbra! :)
Jävla adhd. Varför tycker den om att tugga på mig?


¹ - Propavan är ett läkemedel som används för behandling av olika typer av sömnbesvär. Det kan vara att man har svårt att somna, att man vaknar flera gånger under natten eller att man vaknar för tidigt på morgonen.
Propavan tillhör läkemedelsgruppen övriga sömnmedel och lugnande medel. Det verksamma ämnet är propiomazin.

Propavan :evil: - http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=7890

² - Stilnoct är ett läkemedel som framför allt används för behandling av tillfälliga och kortvariga sömnbesvär. Det kan vara att man har svårt att somna eller att man vaknar under natten.
Medicinen tillhör läkemedelsgruppen bensodiazepinbesläktade sömnmedel. Det verksamma ämnet är zolpidem. :?

Stilnoct :roll: :? :) - http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=7891

:evil: - Ondska, ilska, vrede, slöhet
:roll: - Ängslig, Orolig
:? - Osäker fast förståelse
:) - Se positiv, om det hjälper mig så är det ju asbra!

Lilla Gumman: JAG HOPPAS DEN GÖR DIG GOTT :!::!::!: :D
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 10:28:13

Hej!

Ja, jag hoppas medicinen hjälper. Det gör den i cirka hälften av fallen.

Eftersom medicinen kan sänka blodtrycket, måste blodtrycket vara bra. De kollar även levervärden o.s.v. för om man har dåliga värden kan medicinen vara skadlig.

Jahapp, då har jag Asperger syndrom + ADHD. När jag berättade att jag fått ADHD-diagnos sa maken: "Det har jag vetat hela tiden". Fast själv känner jag mig både nervös och förväntansfull. Kanske till och med lite förvirrad ibland. Skulle vara glad för allt stöd jag kan få.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Flinta » 2008-03-29 17:34:24

Parvlon skrev:Klaga för att du har fått knark? .


Nej klaga för att ingen tagit prover o kollat mina värden, INNAN jag fick recept o kunde börja m Concerta.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 18:19:03

Flinta skrev:
Parvlon skrev:Klaga för att du har fått knark? .


Nej klaga för att ingen tagit prover o kollat mina värden, INNAN jag fick recept o kunde börja m Concerta.
Ok.. Iofs så är det knappast några prover som tas för att kolla ifall man behöver medecinen eller ej. Det är nog tester som görs för att de ska kolla att du blir godkänd frisk och inte missbrukar. Att dopa sig när man är sjuk är ingen bra ide. Förutom inom idrotten då det faktist kan påskynda fysisk läkning, men såklart med biverkningar...
De kanske "antog"/"visste redan" att du var frisk? Fast ja vet inte det kan säkert vara tokfel att du inte genomgått tester, klart du ska klaga.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2008-03-29 18:36:43

De kanske gör tester för att lugna folk oxå.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Flinta » 2008-03-29 21:29:01

Parvlon skrev:De kanske "antog"/"visste redan" att du var frisk? Fast ja vet inte det kan säkert vara tokfel att du inte genomgått tester, klart du ska klaga.



JA, läkaren tyckte nog att jag "såg frisk ut", antar jag.
Verkar inte va rutin på provtagningar inför insättande av Concerta. Läkare gör lite olika, som dom tycker och vad dom hinner och det verkar inte finnas några riktlinjer de ska följa ang detta...
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Lilla Gumman » 2008-03-29 21:53:46

Hej!

Jag får hämta ut medicinen, gå till psyk och lämna den, och sen får jag ut medicin för en vecka i taget. Dosen höjs en gång i veckan. Då jag är uppe i den dos jag ska ha och allt fungerar bra, får jag hämta ApoDos på apoteket, det är en rulle med medicinpåsar som räcker till två veckors medicinering. Varje medicinpåse är den dos jag ska ta per dag. Läkemedlet är narotikaklassat och det är antagligen därför det är så strikta regler.

Min kontaktpersons dotter åt Concerta ett tag. De fick det utskrivet via läkaren på Barnhabiliteringen. Min kontaktperson hämtade ut tre månader på apoteket. Hon ringde till Habiliteringen och de ökade dosen en gång i veckan. När jag berättade om hur jag ska få min medicin sade hon att det beror på att man är vuxen och handikappad och ska klara av det själv (underförstått: som handikappad kan man inte klara av att ta medicinen själv). Jag sa att jag har tagit medicin själv sedan jag var typ 18 år, men hon framhärdade och sa att när man är barn har man föräldrars stöd och därför är reglerna inte så strikta då som när man blir äldre.

Vad har ni för erfarenheter? Får ni lämna in medicinen på psyk som portionerar ut den, får ni ApoDos på apoteket eller får ni för flera månader på en gång att hantera själva?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Flinta » 2008-03-29 22:11:41

Lilla Gumman skrev:
Vad har ni för erfarenheter? Får ni lämna in medicinen på psyk som portionerar ut den, får ni ApoDos på apoteket eller får ni för flera månader på en gång att hantera själva?


Får för en mån i taget, hämtar ut ny medicin lika ofta, och sköter det själv, som alla andra mediciner.
Har dock fått ett litet onödigt "Concertaförråd" eftersom jag hela tiden fått ökad dos (och Concerta, oavsett styrka, finns ju bara i förpackningar om 30 tabletter, om jag fattat rätt).
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Titti » 2008-03-29 22:17:12

Vad avgör valet mellan Concerta och Ritalin?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Panika » 2008-03-30 9:23:00

Jag kommer att på Tisdag, då jag träffar läkaren om medicin, be om Ritalin.
Hon har föreslagit Concerta.
Anledningen till att jag hellre vill prova Ritalin, är främst att det är färre biverkningar. En annan stor anledning till att jag hellre provar R, är att man kan dricka alkohol med R i kroppen, något som är direkt farligt med C.
Då det enda riktigt sociala jag ägnar mig åt nuförtiden, är att gå på konserter och på krogen nån gång i månaden, vill jag kunna dricka ett glas vin eller några öl om jag känner för det...utan att vara livrädd.
Det vore synd om det ena måste utesluta det andra...
R är korttidsverkande, medans C är långtidsverkande.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 12:12:40, redigerad totalt 1 gång.
Panika
 
Inlägg: 986
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Helsingborg

Inläggav junkandshit » 2008-03-30 23:56:04

Lilla Gumman skrev:Hej!

Eftersom medicinen kan sänka blodtrycket, måste blodtrycket vara bra. De kollar även levervärden o.s.v. för om man har dåliga värden kan medicinen vara skadlig.

Lilla Gumman


Metylfenidat (concerta och ritalin) höjer pulsen och blodtrycket. Personer med högt blodtryck och/eller rytmstörningar ska inte använda dessa preparat.
junkandshit
 
Inlägg: 465
Anslöt: 2007-09-05

Återgå till Aspergare och vården



Logga in