Jag älskar när myter avslöjas

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-18 22:43:09

Bayeuxtapeten är en väv.
Nej, den är faktiskt ett broderi.

När man blöder näsblod, skall man luta huvudet bakåt.
Nej, då gör man ont värre! Du kan kräkas och t.o.m. kvävas! Det är faktiskt bättre att luta huvudet lite framåt, så att du har huvudet över hjärtat. Kläm åt om brosket nedanför näsryggen, så koagulerar blodet.
(Det här försökte jag f.ö. försiktigt och omtänksamt lära en lärare som blödde näsblod och envisades med att luta huvudet bakåt. "Hm! Då rinner det ju ännu mer!" fräste hon och fortsatte låta blodet rinna ner i svalget. :evil: )

Tibetaner mjölkar jakar.
Jakar är hannar, så de har alltså ingen mjölk. Honan kallas dri eller nak. Tibetanerna fnissar och tycker att vi européer är jättedumma som tror att man kan mjölka jakar, för det är alltså ungefär lika konstruktivt som att försöka mjölka en tjur.

Buddhism är en stor religion i Indien.
De största religionerna i Indien är hinduism, islam, kristendom och sikhism, i den ordningen. Buddhismen kommer visserligen från Indien, men buddhisterna utgör bara 0,7 % av Indiens befolkning.

Man kvävs om man täcker hela kroppen med guld.
Den här myten kommer från Goldfinger. Huden kan andas även om man täcker den med guld, däremot kan man svettas ihjäl.

Frankensteins monster var grönt.
I Mary Shelleys ursprungsroman är han snarare gulaktig. Han hade inte heller ett fyrkantigt huvud med muttrar i, allt det tillkom i filmen. I boken är han dessutom smart, snabb, vig och pratar riktigt bra.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Mellanvärld » 2011-10-18 23:53:14

Kahlokatt skrev:I Medelhavet finns inte tidvatten.
Jo, det finns, men det märks inte så mycket.
Förekommer för övrigt även tidvatten i stora sjöar.
Kahlokatt skrev:Tibetaner mjölkar jakar.
Jakar är hannar, så de har alltså ingen mjölk. Honan kallas dri eller nak. Tibetanerna fnissar och tycker att vi européer är jättedumma som tror att man kan mjölka jakar, för det är alltså ungefär lika konstruktivt som att försöka mjölka en tjur.
Däremot kanske man kan få lite "mjölke".
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav slackern » 2011-10-19 12:34:04

Kahlokatt skrev:Man kvävs om man täcker hela kroppen med guld.
Den här myten kommer från Goldfinger. Huden kan andas även om man täcker den med guld, däremot kan man svettas ihjäl.


Hmm jag trodde att man brändes till döds typ ;) Eller ska man täcka lager på lager med bladguld eller hur har dom tänkt att man kan täcka kroppen med guld?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Miche » 2011-10-19 14:27:26

Guldfärg! Problemet är att man överhettas då svetten inte kan kyla ner kroppen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav marxisten » 2011-10-19 16:16:26

En sida för alla de som älskar myter:

http://mythbustersresults.com/
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2012-03-01 23:23:29

Woodstockfestivalen hölls i Woodstock, New York.
Det var tänkt att festivalen skulle hållas i Woodstock, men konsertarrangörerna fick inte tillstånd. I stället kom festivalen att hållas på mjölkbonden Max Yasgurs farm utanför Bethel i New York. Jag vill minnas från en dokumentär jag sett att festivalen fick behålla namnet Woodstock för att det skulle ha blivit för dyrt att trycka om alla festivalaffischer.

En annan myt är att Joni Mitchell var med på Woodstock. Hon var inte med; däremot skrev hon den underbara låten "Woodstock", som senare blev en hit med Crosby, Stills and Nash. De var däremot med på Woodstock. Mitchell och Nash hade f.ö. ett förhållande.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-03-03 5:46:30

Kahlokatt skrev:Ett moln väger ingenting.
Ett cumulusmoln väger lika mycket som 100 elefanter, en storm som 200 000 elefanter och en tornado som 40 MILJONER ELEFANTER!
Men hur i hela friden kan det då sväva...? Jo, för att det är spritt över en sådan enorm yta!

Hur har man kommit fram till hur mycket de väger? Hur mycket väger en elefant?

Jag älskar också avslöjade myter tittar mycket på Mythbusters, läser böcker om det och hänger på snopes. Känd för att förse dem som skickar mig kedjebrev och liknade eller postar dem på Facebook med lämplig länk.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-03 6:48:13

Kahlokatt skrev:Att nästan alla drömmar är svartvita.
Man drömmer för det mesta i färg.


Jag drömmer ofta i svartvitt. VARFÖR drömmer man i svartvitt?

http://www.snopes.com/ är också en såndär bra site till sånt här.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Iridia » 2012-03-03 10:34:49

Jag har aldrig drömt i svartvitt i hela mitt liv. Har du hittat något svar på varför du gör det?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-08 21:22:38

VARNING! Om du har spindelfobi skall du INTE trycka på länken!

I en rolig geografibok jag har (som egentligen är för barn) läste jag en text om fasansfulla kamelspindlar i Irak. Stora som tallrikar, extremt snabba, kan hoppa en meter upp i luften och skriker som onda andar när de jagar en. Hu! Även om jag inte har spindelfobi fick jag kalla kårar. Men det hela lät så otroligt konstigt.
Efter lite googling visade det sig att kamelspindeln visserligen finns, men den är inte alls så skräckinjagande som den beskrivs i min bok.

http://massasaker.wordpress.com/2009/05 ... a-spindel/
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Parvlon » 2013-02-02 1:29:43

Denna kom från en lite oväntad källa.

[...]
– Det är en gammal myt att bakterier sprids via damm. I slutet av 1800-talet stressades kvinnor upp med att tuberkulosen gömde sig i golvspringorna. Städning blev livsviktigt. Vilket tvingade arbetarklassens kvinnor att ligga och skura med dåligt samvete. Självklart spreds inte tbc via golvspringorna. Med tio personer i ett rum och kök var det farfar som låg och hostade i kökssoffan man skulle se upp med. - Städning är en rent estetisk verksamhet, och upp till var och en – mikrobiologiskt är det helt ointressant.
[...]

– Vi ska nog vara glada för den gamla sura disktrasan, kanske är den vår enda chans att få lite cirkulation på tarmfloran.

smittskyddsinstitutet.se
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Dagobert » 2013-02-07 17:23:54

Kahlokatt skrev:En spiraltrappa har formen av en spiral.
Nej, den har inte spiralform, utan helikalform.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spiral
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helix

Samma med fjädrar:

Skruvfjäder:
Bild

Spiralfjäder:
Bild
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav plåtmonster » 2013-02-07 17:36:45

Skruvtrappa? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Miche » 2013-02-07 22:07:57

plåtmonster skrev:Skruvtrappa? ;)

Helikaltrappa kanske...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav pointblank » 2013-02-08 11:15:40

Kahlokatt skrev:Är man enögd, har man mycket sämre djupseende och problem att uppskatta avstånd.
Nej, i dessa avseenden klarar sig en enögd lika bra som någon som har två ögon. Hjärnan är otroligt bra på att kompensera en brist.


Tillåter mig att tvivla på att det verkligen stämmer. Jag känner två personer som bara har syn på ett öga, och båda har uppenbara problem med djupseendet. En av dem spelar pingis ihop med oss som har ok syn, och när bollarna kommer på hans blinda sida så missar han väldigt ofta just pga att han inte kan avståndsbedöma dem. Den andra personen har berättat att han tex har ramlat i trappor för att han missar steg.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Schmetterling » 2013-02-08 11:27:47

Myt: Albert Einstein hade kanske Aspergers syndrom.
Nej, det kan han inte ha haft. Han hade en kraftig språkförsening vilket är ett solklart brott mot diagnoskriterierna.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Miche » 2013-02-08 13:53:15

Schmetterling skrev:Myt: Albert Einstein hade kanske Aspergers syndrom.
Nej, det kan han inte ha haft. Han hade en kraftig språkförsening vilket är ett solklart brott mot diagnoskriterierna.

Det är ett diagnoskriterium som är kraftigt kritiserat bl.a. eftersom språkförseningen kan bero på olika saker som är svåra att utreda i efterhand. Även jag (som har diagnos) hade språkförsening, jag gick hos talpedagog (som det hette då) när jag var sex. Jag misstänker att min språkförsening berodde på ett fysiskt fel (ett band under tungan hindrade full rörlighet), jag vet även en annan person som hade språkförsening pga gigantiska polyper i näsan och stora halsmandlar (inte underligt att det var svårt att prata).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Schmetterling » 2013-02-08 18:52:52

Miche skrev:
Schmetterling skrev:Myt: Albert Einstein hade kanske Aspergers syndrom.
Nej, det kan han inte ha haft. Han hade en kraftig språkförsening vilket är ett solklart brott mot diagnoskriterierna.

Det är ett diagnoskriterium som är kraftigt kritiserat bl.a. eftersom språkförseningen kan bero på olika saker som är svåra att utreda i efterhand. Även jag (som har diagnos) hade språkförsening, jag gick hos talpedagog (som det hette då) när jag var sex, jag misstänker att min språkförsening berodde på ett fysiskt fel (ett band under tungan hindrade full rörlighet). Jag vet även en annan person som hade språkförsening pga gigantiska polyper i näsan och stora halsmandlar (inte underligt att det var svårt att prata).

Det är inte jag som skrivit diagnoskriterierna. Jag tycker att Aspergers syndrom på många sätt är en struntdiagnos. Faktum kvarstår, det vore tjänstefel att ge Albert en Aspergerdiagnos.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Miche » 2013-02-08 19:09:32

Det går inte att sätta en diagnos utan utredning och eftersom han inte lever längre så går det inte att utreda och därmed är det det som utgör tjänstefelet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Frimodig » 2013-02-08 19:16:48

pointblank skrev:
Kahlokatt skrev:Är man enögd, har man mycket sämre djupseende och problem att uppskatta avstånd.
Nej, i dessa avseenden klarar sig en enögd lika bra som någon som har två ögon. Hjärnan är otroligt bra på att kompensera en brist.


Tillåter mig att tvivla på att det verkligen stämmer. Jag känner två personer som bara har syn på ett öga, och båda har uppenbara problem med djupseendet. En av dem spelar pingis ihop med oss som har ok syn, och när bollarna kommer på hans blinda sida så missar han väldigt ofta just pga att han inte kan avståndsbedöma dem. Den andra personen har berättat att han tex har ramlat i trappor för att han missar steg.


När jag var ung hade jag syn på bägge ögonen, fast kraftigt närsynt. Och hörsel på bägge öronen.

När jag var runt 50 fick jag en blodpropp i ena ögat, det dog. I dag har jag ett konstgjort vänsteröga, som jag såg bäst med. Pga Menieres syndrom är hörseln på höger öra ganska nedsatt.

Jag har noll problem med djupseende, trots att jag bara har ett öga. Som Kahlokatt sa, hjärnan har en enorm kapacitet att kompensera.

Fast det är mer störande med hörselnedsättningen, den gör att jag har behov att sätta mig på vissa ställen i sällskap, konsertsalar, biosalonger och så.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Schmetterling » 2013-02-08 19:27:14

Miche skrev:Det går inte att sätta en diagnos utan utredning och eftersom han inte lever längre så går det inte att utreda och därmed är det det som utgör tjänstefelet.

Hahahahaha.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Gafsan » 2013-02-09 0:29:59

Schmetterling skrev:
Miche skrev:Det går inte att sätta en diagnos utan utredning och eftersom han inte lever längre så går det inte att utreda och därmed är det det som utgör tjänstefelet.

Hahahahaha.


Men vadå, värre kommunikationssvårigheter och social problematik än hos en död får man väl leta efter?!

"han luktar väldigt illa och ser konstig ut - tydliga problem med hygienen och hållningen. Och han verkar totalt ointresserad av sin omgivning och alla kontaktförsök ignoreras. Solklar asperger!" (usch, ber om ursäkt för min osmakliga humor...)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Schmetterling » 2013-02-09 12:28:25

Gafsan skrev:
Schmetterling skrev:
Miche skrev:Det går inte att sätta en diagnos utan utredning och eftersom han inte lever längre så går det inte att utreda och därmed är det det som utgör tjänstefelet.

Hahahahaha.


Men vadå, värre kommunikationssvårigheter och social problematik än hos en död får man väl leta efter?!

"han luktar väldigt illa och ser konstig ut - tydliga problem med hygienen och hållningen. Och han verkar totalt ointresserad av sin omgivning och alla kontaktförsök ignoreras. Solklar asperger!" (usch, ber om ursäkt för min osmakliga humor...)

Bahahahahahaha. *skrattar så jag gråter inombords, ser nollställd ut utanpå*
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-09 21:35:10

Gafsan skrev:"han luktar väldigt illa och ser konstig ut - tydliga problem med hygienen och hållningen. Och han verkar totalt ointresserad av sin omgivning och alla kontaktförsök ignoreras. Solklar asperger!" (usch, ber om ursäkt för min osmakliga humor...)


:lol:
Osmaklig? Det var ju sketaskôj!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in