Jag älskar när myter avslöjas

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lakrits » 2010-04-18 21:53:09

Kahlokatt skrev:Men vadå, man kan väl inte vara allergisk mot sin mors mjölk?

Jo, det händer att barnet inte tål moderns mjölk, men det är ovanligt.

Spädbarn och däggdjursungar har enzymer som laktaser, som bryter ner mjölksockerarterna i mjölken, och löpämnen (ja, de som används vid osttillverkning; löpe utvinns ur kalvmagar), som gör mjölken lite fastare så att den lättare kan bearbetas i magen. De gör det möjligt för ungen att bryta ner och ta vara på näringsämnena i mjölken. Produktionen av laktaser och löpämnen upphör när barnet blir äldre. Hos oss i Norden har många gener som fortsätter att vara påslagna även efter spädbarnsåldern, vilket gör att vi producerar laktaser också i vuxen ålder.

[EDIT]: Jag bör tillägga att man numera oftast tillverkar löpe syntetiskt, eftersom ostproduktionen är så stor. Det krävs ganska många kalvmagar (löpmagen) för att få ut tillräckligt med löpe för industrin.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-04-18 22:09:24

rapchic skrev:att mjölk ger starka ben.

vissa studier visar att om man jämför en "mjölk drickar diet" med en "låg mjölk diet" visar att de som drack mycket mjölk hade större risk för benskörhet.


Ja det verkar ju konstigt att man i länder som Sverige och Norge där vi dricker väldigt mycket mjölk och äter mycket mejeriprodukter med kalcium ändå ligger högt i världen när det gäller benskörhet.
Så det borde väl i så fall bero på något annat. D-vitamin kanske....?
Jag läste någonstans att det var viktigt för att vi ska kunna ta upp kalcium...?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Lakrits » 2010-04-18 22:12:34

...och att utsätta huden för solljus är viktigt för att vi skall bilda D-vitamin.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Kahlokatt » 2010-04-18 22:14:04

Där har vi alltså förklaringen.
Fram med fiskleveroljan! :lol:
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Jonas1968 » 2010-04-19 0:59:38

Kahlokatt skrev:
tveskägg skrev:
Kahlokatt skrev:De flesta människor på jorden tål ingen annan mjölk än människomjölk.

Nej, det är också en myt, i själva verket kan de flesta vuxna inte heller dricka människomjölk. Människomjölk innehåller faktiskt något mer laktos än komjölk (7g vs 5,25 g per liter).

Skillnaden mellan olika befolkningsgrupper består i att vissa kan fortsätta bryta ner laktos även sedan de passerat spädbarnsåren och gör det ända upp i vuxen ålder.

Om laktos inte bryts ned i tunntarmen blir det till näring för mikroorganismer i tjocktarmen som bildar gas.

En utbredd myt är att metangasen bildas av bakterier, i själva verket bildas den av arkéer.


Men vadå, man kan väl inte vara allergisk mot sin mors mjölk?

Nej knappast som spädbarn men som laktosintollerant vuxen tål man ingen mjölk som innehåller laktos vilket även modersmjölk gör. Laktosintollerans är dock ingen regelrätt allergi utan bara att man saknar eller har för lite av det ensym som bryter ner laktos.
Senast redigerad av Jonas1968 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Jonas1968
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2008-06-10
Ort: Örebro

Inläggav Karro » 2010-04-19 4:32:59

Jätteintressant tråd!
Senast redigerad av Karro 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav rapchic » 2010-04-19 8:44:03

Bjäbbmonstret skrev:
rapchic skrev:att mjölk ger starka ben.

vissa studier visar att om man jämför en "mjölk drickar diet" med en "låg mjölk diet" visar att de som drack mycket mjölk hade större risk för benskörhet.


Ja det verkar ju konstigt att man i länder som Sverige och Norge där vi dricker väldigt mycket mjölk och äter mycket mejeriprodukter med kalcium ändå ligger högt i världen när det gäller benskörhet.
Så det borde väl i så fall bero på något annat. D-vitamin kanske....?
Jag läste någonstans att det var viktigt för att vi ska kunna ta upp kalcium...?


orkar inte skriva av hela kapitlet men en av anledningarna till att blandkostare behövde mer kalcum än veganer är för att animaliskt protein dit tex mjölk tillhör är syrebildande vilket lakar ur kalciumet ur skelettet. tex studierna där man åt kalcium från vegetabiliska källor var det minst utsöndring av kalcium i urinet, och upptaget av kalcium i tarmen är lägre på mjölk än tex grönkål (fast högre en vissa andra) m.m.

men att vi har så mkt benskörhet här i norden har nog med mer än bara mjölkdrickande att göra. tex D-vitaminet som nämts. och att vi rör oss lite, röker, dricker m.m. bara att dricka/inte dricka mjölk gör ju inte så stor skillnad jämför med att göra allt "skeletträtt" och allt "skelettfel".

och det ska ju också nämnas att de i kontrollgrpperna oftast (beroende på vilken forskning det var) åt samma mängs kalcium från tex vegetabiliska källor.
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-19 9:20:57

Ett problem kan vara att vissa livsmedel som innehåller calcium, binder det så hårt att det binder mer i kroppen och tar med ut.

T.ex. så ska vissa djur som är känsliga med calcium, inte äta spenat då det drar ut calcium. Spenat innehåller ju rätt mycket calcium annars.

Så allt verkar så komplext att man inte vet ut eller in till slut.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav imperativ » 2010-04-19 10:29:28

rapchic skrev:men att vi har så mkt benskörhet här i norden har nog med mer än bara mjölkdrickande att göra. tex D-vitaminet som nämts. och att vi rör oss lite, röker, dricker m.m. bara att dricka/inte dricka mjölk gör ju inte så stor skillnad jämför med att göra allt "skeletträtt" och allt "skelettfel".

A-vitamin(retinol) är en bov. Det har jag läst på väldigt många ställen. Bl.a här.
Att benskörhet drabbar invånarna i norden i högre grad beror till stor del på vår kost som redan från början innehåller väldigt mycket A-vitamin
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Inläggav Lilla Gumman » 2010-04-19 11:26:57

Hej!

Kul och intressant tråd.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Karro » 2010-05-01 18:29:46

deadpoet skrev:Jag gillar mythbusters och jag verkligen gillar Adam och avgudar Jamie.


Jag älskar Mythbusters och har sett varenda avsnitt.

Angående benskörhet har jag läst att man bygger upp sin benstomme i barndomen, bl.a. beroende på hur mycket man rör sig, men att kvinnor från 30-årsåldern inte stärker sin benstomme längre, utan sakta försvagar den.
Det ska visst vara något extra genetiskt illa för den skandinaviska folkgruppen.

Om detta är sant kommer dagens generation, där många barn sitter mycket stilla framför datorn, skapa åldringar med väldigt skröplig benstomme.
Senast redigerad av Karro 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Karro
 
Inlägg: 238
Anslöt: 2010-03-31
Ort: Norrland

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-02 14:05:13

Ni skulle älska mitt absoluta favoritprogram QI.



(Tog bara ett klipp på måfå. Alla säsonger finns att få tag i "på alternativa sätt".)
Senast redigerad av Lavender_Blue 2011-05-04 19:36:43, redigerad totalt 1 gång.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Lavender_Blue » 2010-06-02 14:15:16

Kahlokatt skrev:
Kikarn skrev:när du avslöjar myter såhär, var har du källhänvisning?

Heh. :twisted:
En bok som man hittar mycket kul i heter Allt som du trodde att du visste men som faktiskt är alldeles FEL! av Ulf Ivar Nilsson (det finns flera uppföljare). En annan är The i book of general ignorance (jo det skall vara "the i book") av John Lloyd och John Mitchinson. Sedan finns det också sidor på det stora internätet med myter.


Ah, nu ser jag att ni _nästan_ har varit inne på QI. Boken heter "The QI book of general ignorance". Förstoringsglaset är ett Q :) QI står för "Quite Interesting".

http://www.qi.com/
Senast redigerad av Lavender_Blue 2011-05-04 19:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Tor » 2010-06-02 18:03:06

TV-serien QI med Stephen Fry är fantastiskt bra. Har sett vartenda avsnitt :-). Verkligen något som lyfter mitt humör väsentligt.
Senast redigerad av Tor 2011-05-04 19:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Tor
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2010-02-14
Ort: Helsingfors

Inläggav Miche » 2010-09-25 18:33:20

Artikel i SvD om falsarier som lurade världen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Alien » 2011-08-06 0:52:15

Den kinesiska muren är det enda byggnadsverk som syns från månen

Nej, det gör den inte; inga byggnadsverk syns från månen. Även om muren är lång är den inte tillräckligt bred för det. Men den faktoiden kanske de flesta har genomskådat redan.

Den kinesiska muren är för övrigt nedrasad på flera ställen och inte sammanhängande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Parvlon » 2011-08-06 13:27:42

Alien skrev:Nej, det gör den inte; inga byggnadsverk syns från månen
Beror kanske på vilken kamera man använder. ;)

Denna bild tror jag iofs inte är tagen från månen men pyramider borde vara enklare att se än ett litet streck. Fast om det är olika sorters grönska på vardera sida muren så kanske man kunnat se gränsdragningen tydligt oxå.
Bild

Städer syns om de är upplysta, fast de är ju inte ett byggnadsverk.

From space you can see a lot of things people have made, Lulla said. Perhaps most visible from low Earth orbit are cities at night. Cities can be seen during the day too, as can major roadways and bridges, airports, dams and reservoirs.
http://www.nasa.gov/vision/space/workin ... _wall.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Alien » 2011-08-06 15:31:24

En annan faktoid handlar om att så många skulle ha dött efter upptäckten av Tutankhamons grav, den s k Tuthankamons förbannelse.

Tutankhamons grav öppnades 4 november 1922. Finansiären Lord Carnarvon dog av lunginflammation 1923. Lord Carnarvons sekreterare Richard Betheil dog av hjärtsvikt 1923. Arkeologen Arthur Mace dog av misstänkt arsenikförgiftning 1923. Radiologen Archibald Reid, som röntgade mumien, dog 1924. Men endast sex av de 26 personer som var med när graven öppnades dog kort därefter. Lord Carnarvon var en gammal man med dålig hälsa. Arkeologen Howard Carter som ledde utgrävningen levde till 1939 och Lord Carnarvons dotter Evelyn, som också gick in i graven, levde till 1980.

På en vaktande sjakal i graven stod "Det är jag som hindrar sanden från att kväva den hemliga gravkammaren. Jag skyddar den döde." En reporter med mer sinne för dramatik än yrkesetik lade till i sitt reportage: "och jag kommer att döda alla som stiger över denna tröskel till det heliga område där Kungen lever för evigt."

Iofs älskar jag inte att en sådan myt avslöjas. Myten var mycket mer spännande och fantasieggande! Men den prosaiska sanningen måste fram.

Edit: Rättat siffra
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Zombie » 2011-08-06 16:13:47

Men om nu de andra fem av de tjugosex dog i förtid, och om "kort därefter" har en rimlig innebörd, kan det ju vara roande att försöka räkna ut hur sannolikt bara det var. Fast mindre roande förstås om det inte fanns någon förbannelse. (Tycker inte riktigt det framgår ovan.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Björne » 2011-08-06 16:40:13

Alien skrev:Den kinesiska muren är det enda byggnadsverk som syns från månen

Nej, det gör den inte; inga byggnadsverk syns från månen. Även om muren är lång är den inte tillräckligt bred för det. Men den faktoiden kanske de flesta har genomskådat redan.


Har ett svagt minne av att den kom upp som tp-fråga i en gammal upplaga: "Vilket är det enda byggnadsverk som syns från månen?" Det blev ett väldigt... intressant parti. :wink:
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Pemer » 2011-08-06 17:02:39

Bakgrunden är väl en lätt förvrängning - att det däremot lär vara det byggnadsverk som har synts från rymden.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav matgar » 2011-08-06 22:28:27

Sen tror jag nog att det finns ett underförstått "med blotta ögat" i frågan. Med dagens teleskoplinser kan man nog se det mästa ifrån rymden/månen.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-18 21:38:30

Nu har jag köpt ännu en av QI:s böcker, så här kommer ÄNNU mer myter! Weeee! :D

Afrikas sydligaste udde är Godahoppsudden.
Nix. Afrikas sydligaste udde heter Kap Agulhas ("nålar" på portugisiska) och är belägen ytterligare 15 mil åt sydost. Att Godahoppsudden har kommit att bli uppfattat som den sydligaste udden har förmodligen att göra med att sjöfarare kunde byta kurs när de passerat den.

Diamanter är världens hårdaste ämne.
2005 lyckades tyska forskare få fram ett ännu hårdare ämne! Det heter hyperdiamant och ser tydligen ut ungefär som glittrande blodpudding...

Döda Havet har världens saltaste vatten.
Don Juan Pond i Antarktis har ännu saltare vatten. Den är nästan dubbelt så salt som Döda Havet.
Namnet har för övrigt inget med kvinnotjusaren Don Juan att göra; det är en tydligen förspanskad form av Don John Pond, döpt efter två amerikanska helikopterpiloter som hette Donald och John.

Ingen vet om hönan eller ägget kom först.
Tror man på evolutionen så har man svaret. Ägget kom först. Fåglarna utvecklades ur kräldjuren, och vad gör kräldjuren?
Exakt. Lägger ägg.

Hajar lägger normalt inte märke till en om man inte blöder.
Oh yes they do! Hajar kan få syn på dig hur lätt som helst och hör superbra. Men luktsinnet gör ju sitt till. Även om du blödde en pytteliten droppe i en vattensamling på 9000 LITER, skulle hajen lukta sig till den!
Om hajen var blind, döv och noslös, då? Tyvärr, den skulle upptäcka dig ändå. Den skulle läsa av de elektriska signalerna från din kropp. Men, som min bok säger, om du inte blöder, håller dig helt stilla och varken har hjärn- eller hjärtaktivitet, då klarar du dig! :D
Fast nu är hajar inte så aggressiva, och blir du biten av en haj är det för att den inte har fattat att du inte är så god att äta. Problemet är bara att när den märkt att du smakar äckligt, har du redan fått så stora sår att du lär förblöda!

I Medelhavet finns inte tidvatten.
Jo, det finns, men det märks inte så mycket.

Elefanter blir fulla av att äta marulafrukt (den som man gör Amarula-likör av).
Färsk marulafrukt blir man inte full av och elefanterna äter inte jästa marulafrukter; de tas av andra djur. Och även om elefanterna skulle äta jäst frukt, skulle de inte bli fulla annat än om de vräkte i sig mängder.

Om man blir bränd av en manet, skall man kissa på såret.
Nej, det skall man absolut inte! Då ändrar man saltbalansen i såret och detta skjuter av mer gift. Dessutom kan det komma bakterier i såret. Urin är rent när det lämnar blåsan, men i urinröret finns en massa läbbiga saker som tycker det är varmt och skönt där.
Först skall man borsta bort ev. tentakler från såret med en handduk. Sedan skall man hälla på saltvatten för att inte rubba saltbalansen. Beroende på vilken sorts manet som bränt en, kan det hjälpa att hälla på vinäger. Ibland gör det bara saken värre!
Om såret svullnar eller fjällar, eller om man får svårt att andas, skall man uppsöka läkare. Det farliga är inte smärtan, utan risken att få en anafylaktisk chock.

Höjdskräck heter vertigo med ett finare ord.
Vertigo är svindel. Höjdskräck heter akrofobi.

Ett av symptomen på spetälska är att kroppsdelar trillar av.
Spetälska är en bakteriesjukdom som skadar huden och nerverna. Den drabbade blir först extremt känslig för smärta, för att senare inte kunna känna det alls. De skadar sig upprepade gånger och får sår som inte vill läka. Till slut trillar döda kroppsdelar av.
Spetälska är inte alls så smittsamt som man förut trodde; de flesta är immuna mot det. I dag går det även att bota med antibiotika.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2011-10-18 22:04:59

En spiraltrappa har formen av en spiral.
Nej, den har inte spiralform, utan helikalform.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spiral
http://sv.wikipedia.org/wiki/Helix

Man ser smalare ut i kläder med vertikala ränder än i kläder med horisontella ränder.
Tydligen är det tvärtom, har undersökningar visat.

Är man enögd, har man mycket sämre djupseende och problem att uppskatta avstånd.
Nej, i dessa avseenden klarar sig en enögd lika bra som någon som har två ögon. Hjärnan är otroligt bra på att kompensera en brist.

Ett moln väger ingenting.
Ett cumulusmoln väger lika mycket som 100 elefanter, en storm som 200 000 elefanter och en tornado som 40 MILJONER ELEFANTER!
Men hur i hela friden kan det då sväva...? Jo, för att det är spritt över en sådan enorm yta!

Alla platser på jorden ägs av en nation, eller så görs anspråk på det av olika nationer.
Två platser på jorden ägs inte av någon och verkar inte vara av intresse för någon: Marie Byrd Land på Antarktis är så isolerat och kallt att ingen är särskilt intresserad av det. Bir Tawil mellan Egypten och Sudan består mest av sand och sten, så det intresserar inte heller någon.

Cleopatra var egyptiska.
Cleopatra var makedonsk grekiska.

De flesta i det gamla Rom hade latin som vardagsspråk.
De flesta hade grekiska som vardagsspråk; latin var bara lingua franca.

Spaniens nationalsång sjungs på kastiljanska.
Spaniens nationalsång sjungs normalt inte alls, för den har ingen officiell text. Alla miljoner som pratar katalanska, baskiska, galiciska, m.fl. språk, vägrar förstås att sjunga på kastiljanska.

Paris har flest Michelinstjärnor i världen.
Nej, Tokyo har några fler.

Fladdermöss är blinda.
Nej, det finns inga blinda fladdermusarter (sedan kan det förstås finnas blinda individer). En del ser jättebra.

Man skall dricka åtta glas vatten om dagen för att hålla sig frisk.
Nej, då får man bara springa och pissa. Är man inte sjuk eller drogpåverkad säger kroppen till när man behöver vätskepåfyllning.

Mongoler bor i jurtor.
Nej, säg inte till dem att de bor i jurtor, då blir de sura! Det korrekta ordet är ger. Jurta är ett ord som ryssarna lånat från turkarna.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in