Jag älskar när myter avslöjas

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Dagobert » 2016-09-16 18:21:56

Ibland blir sanna påståenden förvanskade och därmed osanna.

Som när Bosse Bildoktorn hällde 2 kg socker i insuget på en bilmotor för att bevisa att den inte skar.
Frågan är om myten verkligen sa att en fyrtakts bensinmotor skulle skära av 2 kg socker i insuget.
Det jag har hört är att en motor stannar om man häller socker i tanken, vilket är nåt helt annat.

Det är nog en gammal myt, och det har funnits flera olika bränslen som kunnat lösa upp socker mer eller mindre bra. Många olika motorkonstruktioner, mer eller mindre känsliga. Kanske handlade det från början om melass? Vad händer om det finns lite vatten i botten på tanken? Kanske fick rätt kombination vissa motor att stanna?

Bosse Bildoktorn avfärdade alltihop med ett publikfriande jippo men motbevisade bara den myt han hört, inte påståendet att socker kan stoppa motorer.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Wine » 2016-09-17 21:26:43

Kahlokatt skrev:8. Muslimska kvinnor har inga rättigheter.

Bild

Sanning: Bilden av en kvinna i heltäckande burwa, som blir orättvist behandlad och inte får köra bil är en allt för vanlig bild när det gäller kvinnosynen inom islam. Visserligen finns det muslimska nationer i världen som förtrycker kvinnor, men det stämmer inte överens med muslimsk lag. Många av dessa länder har kulturella skillnader som går emot den muslimska läran. Det bör påpekas att i den förmuslimska arabvärlden användes kvinnor bara till sex och hade ingen som helst självständighet. En dotters födsel ansågs förödmjukande och det var vanligt med mord på flickebarn.
När islam föddes, kom också verser i Koranen som fördömde mord på flickor. Islam gav kvinnor många mänskliga rättigheter och Mohammed skall även ha sagt "kvinnan är mannens jämlike." En muslimsk kvinna får gifta sig med vem hon vill, avvisa vilka friare hon vill och ta ut skilsmässa. Det finns inget i islam som förbjuder kvinnor från att lämna hemmet eller köra bil och vad gäller utbildning är en kvinna faktiskt skyldig att söka kunskap - det är synd att avstå!

9. Islam spreds med våld.

Bild

Sanning: Historikern De lacey O'Leary konstaterar: "Historien gör det tydligt att legenden om fanatiska muslimer som sveper fram genom världen och tvingar besegrade folk med våld att konvertera till islam är en av de allra mest fulltständigt absurda myter historiker någonsin har upprepat." Det finns inga historiska bevis för att folk med våld skulle ha tvingats konvertera till islam. När islam spred sig ordnade muslimerna kyrkor och synagogor åt icke-muslimer i den erövrade länderna och många konverterade för att de hade behandlats så väl. Om man tänker på hur få muslimer som ursprungligen skulle sprida islam i väster hela vägen från Spanien och Marocko och i öster från Indien till Kina, inser man att en sådan liten grupp inte skulle kunna tvinga andra att bli medlemmar av en religion mot sin vilja. Det är också intressant att notera att när mongolerna invaderade och erövrade stora delar av det muslimska imperiet adopterade de religionen i stället för att förstöra den!

10. Muslimer är terrorister.

Bild

Detta är det i särklass största missförståndet gällande islam, vilket beror mycket på stereotyper och på den bild som sprids i media. Någon annan som har tänkt på att när en specifik grupp människor attackerar en annan grupp människor kallas det 'hatbrott' - utom när det är en muslim som är gärningsman, då är det 'terrorism'? Många politiska diktatorer eller extremistgrupper använder islams namn som en strategi för att få anhängare och uppmärksamhet när många av deras dåd går helt emot vad islam verkligen säger. Media har också framställt islam som en kult eller klubb som gör alla medlemmar till terrorister.
Men över hela världen praktiserar folk riktig islam och lever muslimskt vardagsliv. Det finns många verser i Koranen som talar mot terrorism. En av dem är:
"Kämpa på Allahs sätt mot dem som bekämpar dig, men överskrid inga gränser, för Gud älskar inte gränsöverskridare."
Detta betyder i grund och botten att man inte skall slåss annat än i självförsvar. I en annan vers står det "om de söker fred, skall du också söka fred," vilket betyder att man inte skall ge sig på folk utan anledning eller döda oskyldiga. Det står ingenstans, vare sig i Koranen eller i Muhammeds läror, att man får döda oskyldiga människor!


Läste följande idag apropå en syriskfödd poet som gästar Bokmässan nästa vecka:

DN - Poetens uppror mot islam
Publicerad 2016-09-17 14:07

Syriskfödde Adonis kommer till Bokmässan i nästa vecka. I en ny bok gör han upp med religionen han föddes in i. Forskaren Pernilla Ouis uppskattar en intellektuell kritik av islam.

Alltför ofta hörs argumentet att det inte är islam i sig som är problemet, utan det är muslimernas vantolkningar av islam som är problematiska. Adonis och hans samtalspartner är av annan åsikt: Det är islam i sig som är problemet. Här skulle en religionsvetare säga att de gör sig skyldiga till att reifiera islam, det vill säga att de gör islam till en levande aktör. Islam agerar förstås inte i sig själv, utan är en social konstruktion. De hänvisar till Korancitat, dess tolkningar men också till hur islams historia och dess traditioner har manifesterat sig, och kallar detta för ”islam”.

Islams tillblivelse är intimt förknippad med våld, menar de; islam är ett maktverktyg och våldet har sitt stöd i Koranen. IS, eller Daesh, fortsätter bara den tradition av våld- och maktutövning som islam grundlade och som gått som en röd tråd genom islams historia. Våldet är förödande för den troende människan. Adonis säger: ”Våldet dödar inte bara det självständiga tänkandet utan gör dessutom den muslimska människan mindre mänsklig. Hon tvingas tro utan att ställa frågor om profeten, vare sig på det religiösa, intellektuella eller sociala planet. Våldet blir i den meningen heligt.”

De ger en psykologisk förklaring till islams framgång. Islam väcker habegär och tillfredsställer den mänskliga naturens svaghet för makt, pengar och våld. Islams fundament är således de mänskliga drifterna. Jihadisten drivs av tanken på evig sexuell njutning i paradiset: ”Mannens njutning saknar slut. Gränslösheten innebär att det inte existerar någon kastration.” Det är upplyftande att betrakta islam ur ett psykologiskt perspektiv, och slippa de vanliga politiska analyserna över attraktionskraften i islam.


Hur kan man som feminist försvara islam? Det är verkligen en gåta för mig:

Naturligtvis har boken ett avsnitt om islam och kvinnans ställning. Här upprepas de tankar vi så många gånger förr mött hos islamkritiker: islam gjorde kvinnan till mannens ägodel; kvinnor i den förislamiska tiden var friare. De hänvisar till de mest misogyna Korancitaten och traditionella praktiker.

Heltäckande slöja – burqa – betyder ”tacka”, ”krypande djur” eller ”lastdjur”: ”en fruktansvärd och oerhört nedsättande” term för kvinnor. De påminner oss om det vi ofta glömmer i väst: att den muslimska världen inte genomgått någon sexuell revolution, men de utvecklar inte vidare vad detta i praktiken betyder om kvinnor inte har makt över sin sexualitet och reproduktion.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav atoms » 2016-09-18 3:13:43

Wine skrev:Läste följande idag apropå en syriskfödd poet som gästar Bokmässan nästa vecka:

DN - Poetens uppror mot islam
Publicerad 2016-09-17 14:07

Syriskfödde Adonis kommer till Bokmässan i nästa vecka. I en ny bok gör han upp med religionen han föddes in i. Forskaren Pernilla Ouis uppskattar en intellektuell kritik av islam.

Alltför ofta hörs argumentet att det inte är islam i sig som är problemet, utan det är muslimernas vantolkningar av islam som är problematiska. Adonis och hans samtalspartner är av annan åsikt: Det är islam i sig som är problemet. Här skulle en religionsvetare säga att de gör sig skyldiga till att reifiera islam, det vill säga att de gör islam till en levande aktör. Islam agerar förstås inte i sig själv, utan är en social konstruktion. De hänvisar till Korancitat, dess tolkningar men också till hur islams historia och dess traditioner har manifesterat sig, och kallar detta för ”islam”.

Islams tillblivelse är intimt förknippad med våld, menar de; islam är ett maktverktyg och våldet har sitt stöd i Koranen. IS, eller Daesh, fortsätter bara den tradition av våld- och maktutövning som islam grundlade och som gått som en röd tråd genom islams historia. Våldet är förödande för den troende människan. Adonis säger: ”Våldet dödar inte bara det självständiga tänkandet utan gör dessutom den muslimska människan mindre mänsklig. Hon tvingas tro utan att ställa frågor om profeten, vare sig på det religiösa, intellektuella eller sociala planet. Våldet blir i den meningen heligt.”

De ger en psykologisk förklaring till islams framgång. Islam väcker habegär och tillfredsställer den mänskliga naturens svaghet för makt, pengar och våld. Islams fundament är således de mänskliga drifterna. Jihadisten drivs av tanken på evig sexuell njutning i paradiset: ”Mannens njutning saknar slut. Gränslösheten innebär att det inte existerar någon kastration.” Det är upplyftande att betrakta islam ur ett psykologiskt perspektiv, och slippa de vanliga politiska analyserna över attraktionskraften i islam.


Hur kan man som feminist försvara islam? Det är verkligen en gåta för mig:

Naturligtvis har boken ett avsnitt om islam och kvinnans ställning. Här upprepas de tankar vi så många gånger förr mött hos islamkritiker: islam gjorde kvinnan till mannens ägodel; kvinnor i den förislamiska tiden var friare. De hänvisar till de mest misogyna Korancitaten och traditionella praktiker.

Heltäckande slöja – burqa – betyder ”tacka”, ”krypande djur” eller ”lastdjur”: ”en fruktansvärd och oerhört nedsättande” term för kvinnor. De påminner oss om det vi ofta glömmer i väst: att den muslimska världen inte genomgått någon sexuell revolution, men de utvecklar inte vidare vad detta i praktiken betyder om kvinnor inte har makt över sin sexualitet och reproduktion.


Märkligt misstag DN gör om Adonis födelseår, 1936 ska naturligtvis vara 1930.

http://www.sydsvenskan.se/2016-09-17/ad ... t-om-islam

Av: RICKARD LAGERVALL

Adonis är en ständigt Nobelpristippad poet, född i Syrien men sedan sextio år bosatt i Paris. Denna bok är emellertid inte en diktsamling utan ett samtal mellan Adonis och den fransk-marockanska psykoanalytikern Houria Abdelouahed. Hon anger tonen redan med sin inledande fråga: ”Adonis, hur ska man förklara arabiska vårens misslyckande?” Sedan följer långa utläggningar av poeten med svepande formuleringar, rena faktafel och en framställning av sig själv som den ende arabiske nytänkaren.

Islam framställs därmed som en oföränderlig storhet som befinner sig bortom historien. Företeelser som inte passar in i Adonis definition förklaras vara utanför islam. ”Varken Averroës, Avicenna eller Rawandi var i egentlig mening muslimer”, slår Adonis fast. Inte en enda stor arabisk poet, mystiker eller filosof har någonsin varit en rättrogen muslim, upprepar han flera gånger. De har alla förkastat sharia och tagit avstånd från makten. Detta må stämma in på den ateistiske filosofen al-Rawandi, vars idéer emellertid endast finns bevarade som citat hos hans fiender, men den aristoteliske filosofen Ibn Rushd (Averroës) var även verksam som domare och hans verk "Bidayat al-mujtahid" (Introduktion för en mujtahid) är en av den malikitiska rättsskolans viktigaste källor för att tolka sharia. Ibn Sina (Avicenna) var livmedikus och minister åt olika makthavare och hans nyplatonskt färgade filosofi var ett försök att förena islamisk mystik med rationell logik. Sufen Ibn Arabis verk var försök att i ord fånga en gudsnärvaro som inte kan uttryckas i ord. IS ideologer håller med Adonis om att Ibn Arabi inte var muslim men han själv och de miljoner lärjungar han har än idag skulle ta det som en förolämpning.


Det är ju helt underbart så olika två personer kan tolka samma text.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Xtrail3344 » 2016-09-19 1:55:50

I början av augusti 2008 meddelade de två jägarna Rick Dyer och Matthew Whitton i Georgia, USA att de har hittat en död bigfoot och påstod sig ha fått stöd av en forskare.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bigfoot

:-)002
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-19 22:51:44

Ledsen för utbrottet för några dagar sedan. Skäms. :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-19 22:54:43

Kahlokatt skrev:Ledsen för utbrottet för några dagar sedan. Skäms. :oops:

Äh, inget att skämmas för.
Klart man lackar ur ibland...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav kiddie » 2016-09-20 3:18:34

Kahlokatt skrev:Ledsen för utbrottet för några dagar sedan. Skäms. :oops:


Spöstraff! Bild

(Skojar bara!)

Mina föräldrar och många med dem hävdade att man blir synskadad av att läsa i dåligt ljus. Fattar inte varför de trodde det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav rapchic » 2016-09-20 9:17:20

kiddie skrev:Mina föräldrar och många med dem hävdade att man blir synskadad av att läsa i dåligt ljus. Fattar inte varför de trodde det.


Min pappa med. Sen det klassiska (iallafall där jag är från) att man får fyrkantiga ögon av att kolla på TV. Fast det var ju bara något vuxna sa för att man inte skulle kolla på TV men för barnen var det ju en myt (när vi var små nog).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-22 20:43:09

Det jag har skrivit på senare tid i den här tråden kommer från The Third QI Book of General Ignorance och i den står det att en arg svan inte kan bryta en människas ben genom att slå till med vingen (det stod inget om näbben, det var jag som missuppfattade). Där påstås att svanattacker är mycket ovanliga och att i de fall där folk faktiskt har fått frakturer handlat om att de ramlat av rädsla och liknande.

Det där med att man inte skall äta för två när man är gravid måste jag också precisera lite: Under sista trimestern (alltså månad sju - nio) behöver man ungefär 200 kalorier extra per dag, men det är ju inte detsamma som att äta för två.

Boken tar upp att apor kan utbyta sexuella tjänster mot godsaker och att prostitution alltså kan vara äldre än själva mänskligheten, men nu har ju apor inte yrken, så det är väl lite av en kuggfråga, det där med världens äldsta yrke. Är jägare/samlare världens äldsta yrke? I tidernas begynnelse var ju alla jägare/samlare, kan man då kalla det för "yrke"?
Min bok säger att det är "verktygstillverkare" som är det äldsta yrket, men det behöver ju inte vara rätt.

Att T-Rex lätt skulle spöa en människa i armbrytning kommer också från QI-boken. Den är tryckt 2015.

Så, då har jag lättat mitt hjärta lite, men jag känner mig fortfarande som en idiot. :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav nallen » 2016-09-22 20:48:08

Ta det lugnt, du skriver generellt sett alldeles utmärkt. Både språk och innehåll.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-22 21:01:44

nallen skrev:Ta det lugnt, du skriver generellt sett alldeles utmärkt. Både språk och innehåll.


Tack, det var snällt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav nallen » 2016-09-22 21:10:23

Tro det eller ej, men jag är faktiskt sån.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-22 21:24:47

Svanar och pingviner är trogna sin partner hela livet.

Nej, det behöver de inte vara. Det är sällsynt med helt monogama fåglar. Adéliepingviner är riktigt promiskuösa och det förekommer t.o.m pedofili och nekrofili bland dem! :shock:
Lunnefåglar och korpgamar sägs däremot vara helt monogama.

Snokar har inget gift.

Alla ormar producerar toxiner. Även stora kramormar producerar små mängder gift, men de dödar sina byten genom att krama ihjäl dem.
De snokar vi har i Sverige är helt ofarliga att bli bitna av, men skulle man ändå bli biten kan bettet göra ont och klia.
Huggormen är Skandinaviens enda giftorm, men det är sällsynt att man dör av ett bett; det inträffar kanske ett dödsfall vart åttonde år p.g.a. huggormsbett. Det är mycket större risk att dö av ett getingstick.

Kängurur har två ben.

Det här låter helt vansinnigt, men tekniskt sett har kängurun TRE ben! Svansen fungerar de facto som ett extra ben! När de förflyttar sig utför svansen faktiskt huvudarbetet.

Elefanten är det enda djuret på jorden som har fyra knän.

Det finns inga djur som har fyra knän. Elefanten har två knän och två armbågar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-22 21:42:46

Om man är tvungen att offra ett finger, skall man ta ett lillfinger.

Näst efter tummen är lillfingret faktiskt det viktigaste finger du har. Du förlorar hälften av din greppstyrka om du blir av med ett lillfinger. Om du skulle hamna i den fasansfulla situationen att behöva offra ett finger, så välj pekfingret på den hand du inte skriver med.
Om du måste offra en tå, offra "ringtån", alltså den näst minsta. Lilltån är viktigare för balansen.

De mytologiska sirenerna var hälften kvinnor, hälften fiskar.

Sirenerna var hälften kvinnor, hälften fåglar. De var alltså vildvittror! Kanske har missuppfattningen att de var hälften fiskar uppstått eftersom de sägs ha bott på en blomstrande ö, varifrån de sjöng så vackert att de lockade sjömän i döden.
De första varelserna med fiskstjärt var inte heller sjöjungfrur, det var "sjömän" (sjösvennar?).

Det mesta av USAs guld finns i Fort Knox.

USAs guldreserv på 4000 ton finns i Fort Knox, men det finns mycket mer guld på underjordiska Federal Reserve Bank of New York - 7000 ton!
I Fort Knox har man tidigare förvarat bl.a. Magna Carta, flera volymer av Gutenbergs Bibel, USAs självständighetsdeklaration och de ungerska kronjuvelerna. Dessutom finns det en massa morfin och opium i Fort Knox, att ha i reserv om det skulle bli krig.

Maria Magdalena var prostituerad.

Ingenstans i evangelierna står något om att Maria Magdalena skulle ha varit prostituerad. Myten har förmodligen uppkommit för att hon har sammanblandats med två andra Maria. En var syster till Lasarus som Jesus väckte från de döda; en var en "synderska" som tvättade Jesus fötter med sina tårar och torkade dem med sitt hår. Det var påven Gregorius den Store som på 500-talet menade att alla tre Mariorna var samma person.
I musikalen Jesus Christ Superstar antyds flera gånger att Maria Magdalena var prostituerad, men det stämmer alltså inte.
Magdala betyder "torn" eller "fort" på arameiska och det finns flera platser med detta namn i och runt Galileen. En av dessa platser var berömt för sin saltade fisk, en annan för färgning av tyger, så kanske var Maria Magdalena fiskmånglerska eller färgerska. Magdala kan också ha betytt "hon som flätar hår", så kanske var hon hårfrisörska. Eller så bar hon håret i en fläta. Eller så kallades hon "tornet" för att hon var ovanligt lång. Eller kanske var det ett hedersepitet, ungefär som Petrus kallades "Klippan".
Hon var iaf inte prostituerad.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Kahlokatt » 2016-09-22 22:05:34

Under medeltiden använde man peppar för att dölja smaken på skämt kött.

Peppar var väldigt dyrbart (i Nederländerna säger man fortfarande peperduur om något riktigt dyrt) och hade man råd med det, hade man också råd att äta fint kött. Dessutom visste man - även inom allmogen - att det är farligt att äta ruttet kött, så det gjorde man helt enkelt inte. Peppar åts för att det var gott, helt enkelt. Det är bra för hälsan också.

Det går inte att slå sönder en diamant med en hammare, den är för hård.

Jodå, den går sönder. Däremot går det inte att repa en diamant med något annat än en annan diamant.

Man får absolut inte skrika i fjällen, då kan man starta en lavin.

Människorösten är för svag för att starta en lavin. Ett lågt mullrande skulle möjligen kunna få fart på en lavin, men bara om lavinen redan var "på gång".
Människor kan däremot starta laviner genom rörelse.

Egyptierna var den första civilisation som mumifierade sina döda.

De mumifierade sina döda, men de var inte först. De första som mumifierade kroppar var chinchorrofolket i nuv. Chile och Peru, redan 5000 f.Kr.
Bild

Världens största pyramid är Cheops (Khufu) pyramid i Giza i Egypten.

Den är högst, men inte störst. Den största är Cholulapyramiden i Mexiko.

Vikingarna begravde sina döda i långbåtar som de sedan satte eld på och skickade ut på havet.

Romantiskt, men förmodligen inte sant. Den enda man känner till som blev begravd på detta vis var Balder, men han var ju bara en mytologisk figur. Viktiga vikingar begravdes visserligen i skepp, men de sattes inte ut på havet och eldades inte upp.

Ett land i "Tredje Världen" är ett fattigt, underutvecklat land.

Jag tror inte att detta begrepp anses "PK" längre, men den ursprungliga betydelsen var hur som helst en annan: "Första Världen" var de länder som under Kalla Kriget stod på USAs sida, "Andra Världen" de länder som stod på Sovjetunionens sida och "Tredje Världen" de länder som var neutrala. Som Sverige.
Numera talar man också om "Fjärde Världen", vilket är de ursprungsfolk och etniska grupper som saknar en egen stat, t.ex. kurderna och romerna.

Ryssland har flest tidszoner av alla länder i världen.

Beror lite på hur man räknar, men tar man med alla Frankrikes kolonier och territorier har de flest tidszoner - tolv stycken! USA har nio, Storbritannien likaså.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag älskar när myter avslöjas

Inläggav Batte » 2019-03-08 11:01:17

Det finnes en vesentlig sammenhengen mellom fysisk aktivitet og vektendring.
Nei, ikke om man tror på forskning.

"Forskerne fant ingen sammenheng mellom hvor aktive folk var og hvor mye de la på seg."
" Mange studier har vist at mer mosjon ikke er spesielt effektivt for å redusere vekta. Det er heller ikke så sannsynlig at vektøkningen i befolkningen skyldes inaktivitet.

Enkelte studier hinter til og med om at vi ikke brenner flere kalorier ved å øke aktivitetsnivået."

Spoiler: visa
"Professoren er imidlertid opptatt av å understreke at fysisk aktivitet fortsatt er svært viktig for helsa."

https://forskning.no/overvekt-trening/2017/02/fysisk-aktivitet-hadde-lite-si-vekta
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Intressanta intressen



Logga in