Iphone (4) frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Iphone (4) frågor

Inläggav KaptenZoom » 2012-02-04 20:52:39

Tack för hjälpen! Jag ska testa mjölk-appen då mitt RAM-minne är undermåligt. :)
KaptenZoom
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-11-16

Re: Iphone (4) frågor

Inläggav Miche » 2012-02-04 22:32:05

Jag gissar på att det är ganska Random, så funkar åtminstone mitt minne... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Iphone (4) frågor

Inläggav MajaN96 » 2012-02-05 2:43:51

Ladda ner Ringtone maker från App Store
Med denna app kan du göra om en kort del av t.ex. en låt i mobilen till ringsignaler.

Användning:

1. Gå in i appen och välj antigen ladda upp från iPod biblioteket eller spela in ett ljud
2. Välj den del som ska bli din ringsignal, du kan tona ut och tona in ljudet/låten om du vill
3. När du är klar, tryck på spara-knappen.
4. Gå in på iTunes på din PC eller Mac, koppla ihop din iPhone med USB-sladden till datorn.
5. Klicka på mobil-ikonen och välj program, bläddra ner tills du ser en lista med bland annat Ringtone maker, klicka på den appen.
6. Du kommer att få se dina ringsignaler i en annan ruta. Markera en eller flera och spara dem i tex skrivbordet eller en mapp.
7. Gå till det stället du sparade ringsignalen och Dubbelklicka så att den öppnas i iTunes eller dra den till iTunes.
8. Dra ringsignalen till "Signaler" i iTunes och dra den sen till mobil-ikonen.

Du kan nu se att din sparade ringsignal finns i Ljud - ringsignaler i din iPhone.
Om detta inte funkar, kan du prova att dra ringsignalen igen från "signaler" till din iPhone.

Hoppas att detta hjälper! :)
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Iphone (4) frågor

Inläggav Maggi » 2015-03-05 12:14:40

Jag har en iphone 3, men har nu fått en nyare begagnad iphone. Om jag nu ska föra över allt jag har i den gamla iphonen till den nya måste jag gå via ithunes eller nåt? Vad händer omjag bara sätter i det gamla simkortet i den nya? Jag är totalt okunnig om sånt här! Väldigt tacksam för hjälp!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Iphone (4) frågor

Inläggav Cellardoor » 2015-03-05 15:20:31

Maggi skrev:Jag har en iphone 3, men har nu fått en nyare begagnad iphone. Om jag nu ska föra över allt jag har i den gamla iphonen till den nya måste jag gå via ithunes eller nåt? Vad händer omjag bara sätter i det gamla simkortet i den nya? Jag är totalt okunnig om sånt här! Väldigt tacksam för hjälp!


Om du bara sätter i det gamla simkortet i den nya mobilen så funkar ditt telenummer som vanligt men inget från den gamla iphonen flyttas över. Om du loggar in med ditt itunes konto på den nya mobilen så kan du ladda ner alla appar igen utan att behöva köpa ev. betal-appar en gång till. Vill du ha in alla appar och annat du har från den gamla mobilen till den nya mobilen så bör du använda itunes för att syncronisera via en dator.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Iphone (4) frågor

Inläggav Maggi » 2015-03-05 15:42:48

Cellardoor skrev:
Maggi skrev:Jag har en iphone 3, men har nu fått en nyare begagnad iphone. Om jag nu ska föra över allt jag har i den gamla iphonen till den nya måste jag gå via ithunes eller nåt? Vad händer omjag bara sätter i det gamla simkortet i den nya? Jag är totalt okunnig om sånt här! Väldigt tacksam för hjälp!


Om du bara sätter i det gamla simkortet i den nya mobilen så funkar ditt telenummer som vanligt men inget från den gamla iphonen flyttas över. Om du loggar in med ditt itunes konto på den nya mobilen så kan du ladda ner alla appar igen utan att behöva köpa ev. betal-appar en gång till. Vill du ha in alla appar och annat du har från den gamla mobilen till den nya mobilen så bör du använda itunes för att syncronisera via en dator.


Tack för hjälpen, ska prova! :-)Happy
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-03 3:57:10

Nappar denna tråden, har en 4S, spelar nog mindre roll dock.

Bara så att jag laddade några appar som jag ville ha, och allt funkar jättebra förutom två, som kraschar. Hela tiden. De startar sen kraschar de. En har funkat innan, en var ny för mig.

Jag har hyfsat nyligen nollat den. Sedan har jag både haft näst sista och sista iOS. Och haft samma problem med samma två appar före och efter uppgraderingen.

Ena appen funkade ju innan. Så fattar inte riktigt. Inte för att jag egentligen fattar mig på smarta telefoner öht. Jag fick rådet att avinstallera dem och installera om, men precis samma sak händer, de kraschar på samma ställe som innan. Och som sagt alla andra appar funkar och vet flera som kör mina problematiska appar utan problem, på samma modell telefon som jag och på nyare.

Jag vet lixom inte vilka tricks man kan köra med innan man ger upp på den appen. Alla råd är välkomna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav plåtmonster » 2015-12-03 4:07:40

Ett brutalt tips är att nedgradera telefonens operativsystem så långt du kan. Prova sedan igenom alla versioner tills någon fungerar?

Anledningen är att jag misstänker att app:en använder något systemanrop som inte uppför sig som programmet förväntar sig. En ledtråd kan vara senaste operativsystemet som släpptes när app:en släpptes.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-03 4:44:40

Kan man nedgradera? Trodde uppgraderingen var för alltid, typ.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav notwoodstock » 2015-12-03 7:35:57

Har också en iPhone 4s. Bekymrad över att ringkostnad ett år är 1800:-, som jag gjorde. Men nöjd med köpet!

Nedgradering låter lite farligt, alla inställningar och App-data har ju följt med uppgraderingen.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-03 13:40:23

Något annat jag kan göra? :?:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav bittin » 2015-12-03 14:12:56

kiddie skrev:Något annat jag kan göra? :?:



Maila dom som gjort apparna och be dom fixa så dom funkar i senaste iOS
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Iphone (4) frågor

Inläggav Kanin » 2015-12-03 19:50:05

Det tycks inte längre vara möjligt att nedgradera från iOS 9.1.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-04 1:56:34

bittin skrev:
kiddie skrev:Något annat jag kan göra? :?:



Maila dom som gjort apparna och be dom fixa så dom funkar i senaste iOS


Den kraschade innan jag uppgraderade mitt iOS. Sedan gjorde de oxo en uppgradering. Funkar för "alla andra" utom mig. :cry:

Inte så att jag måste ha den appen men jag var lite van med den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-07 22:38:25

Något har börjat äta minne. Raderat MASSOR men har trots det inget utrymme kvar. För allt jag raderar blir det fyllt av något mystiskt.

Bifogar bild från iTunes för att ni ska se vad lite av egna saker jag har på. Vet inte hur man löser detta utan att nolla telefonen igen (vill helst inte det iom att jag har några spel där informationen inte verkar sparas över).

http://s22.postimg.org/jwotdag0h/itunes.jpg
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-07 23:51:50

Det ska visst finnas uppstädningsprogram för iPhone, som man kör på datorn när man kopplar den med telefonen. Verkar lite enklare för jag fattar verkligen inte iTunes. Jag försöker verkligen men det går inte.

Jag testade ett, PhoneClean, men det bara kraschar. :-)003

Det som är skitjobbigast är att alla iPhonefans, alla som tycker alla ska ha iPhone, de vet INGET om den mobilen. Hur något funkar eller vad man kan göra för inställningar. Det är tydligen en mobil man inte ska utnyttja till 100 % eller anpassa till eget bruk, utan man ska bara flasha med att det är en Apple.

:-)Raging
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav Tantaly » 2015-12-08 0:44:25

Man är alltid begränsad med en icke jailbreakad iphone och knu••ad av Apple. Enda som är bra imo är imessage. Det är ju en modetelefon ja.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Iphone (4) frågor

Inläggav Moggy » 2015-12-08 0:59:21

kiddie skrev:
Det som är skitjobbigast är att alla iPhonefans, alla som tycker alla ska ha iPhone, de vet INGET om den mobilen. Hur något funkar eller vad man kan göra för inställningar. Det är tydligen en mobil man inte ska utnyttja till 100 % eller anpassa till eget bruk, utan man ska bara flasha med att det är en Apple.

:-)Raging



Såg en diskussion om det på Facebook.

Nån hävdade att det bästa med Iphone var att den inte har några inställningar. I diskussionen jämfördes Iphone och Android och argumenten bollades. Det var alltså nåt bra att det inte finns inställningar och personen tyckte Android var krångligt just därför. Då inser man vilken milsvid skillnad det är i vad man vill ha av en mobiltelefon....
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-08 1:29:44

Men iPhone har MASSOR av inställningar! Bara att folk inte verkar fatta att de finns där.

Iallfall laddade jag en app som röjer upp cache och liknande filer men den lyckades bara frita några MB. Men det är nog fel forum fråga i! Vi har ju redan konstaterat att aspergare enbart innehar Samsung.

Men om ngn mot förmodan fattar hur jag röjer upp detta svällande "annat" är välkommen att upplysa mig. Söker på "other" och "iPhone storage", men det går liksom inte så bra. Har ingen plats för appar eller bilder mer, bara detta "other". Det hör säkert till en app. Raderade en misstänkt en eftersom vad jag förstår, kan data tillhörande appen hamna i kategorin "annat". Vid radering av en app ska all data försvinna men den kom tbx, kanske fanns den på iCloud bara, vad vet jag? Annars tycker jag det är skumt. Även med den appen borta så var "annat" lika stort, så fel app antar jag.

Antar att det man sparar i spel hamnar i "annat" med. Antar med man kan se i iTunes eller annat verktyg vilken app som äter minne. Hittade några röstmemon med ett annat verktyg, dessa memon är raderade men verkade finnas kvar ngnstans. Kan man lixom få radera saker för gott, nej inte. Det verktyg jag testade var tyvärr inte riktigt kompatibelt med datorn (ville ha Windows 10, jag har Windows Vista, sunkigt jag vet).

Tydligen kan iOS även räkna fel och påstå att man har fullt utrymme när man inte har det. Jag ska se om jag kan testa detta.

Annars får jag väl börja om. Gud vad sugigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-08 4:49:41

Visade sig att problemet med "other" är ganska stort och de flesta måste rensa helt och börja om. Ingen vet vad det ens beror på.

Heja. Suck.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav notwoodstock » 2015-12-08 14:50:13

Vill gärna hjälpa till, men har själv problem med iCloud'et på mina Appleprylar.

Om man tar bort Appar, så är jag osäker på om summeringen av ledigt utrymme görs om på en gång. Jag gick in och öppnade listan över Apparnas minnesbehov för säkerhets skull.

Försöker själv få in en ny ringsignal, men lyckades inte se den i listan man väljer i.

Är dock helnöjd med produkten - har en 4s. 2200:- är den väl värd (fast det tillkom skalkostnad)?!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2015-12-08 18:26:03

Jag har startat om både iTunes och själva telefonen och ingen förbättring.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Iphone (4) frågor

Inläggav kiddie » 2016-06-09 15:55:21

Rensade telefonen för ett bra tag sen. Inget annat funkade. Men hade kvar alla viktigaste sakerna. Ingen "other" som käkar utrymme. Bra.

Men den där spelappen kraschar fortfarande. De som gör appen kan bara rekommendera ominstallation. Då kan jag komma lite längre men sen kraschar den iallafall. Jag blir så sur eftersom jag hade så mkt framsteg i det spelet. Börjar jag om försvinner det gamla, det lagras endast på telefonen och inte externt verkar det som...

Jo, jag har en app som är som youtube (använder deras filer), men man kan använda den med mobilen nedstängd. Den appen jag har är inte nådig när man ska spela playlists dock. Ska man spela utan att själv starta nästa så måste man välja "alla" och då måste man börja från början. Någon som vet en bättre app?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till IT-forum



Logga in