Inte så fyrkantig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte så fyrkantig?

Inläggav Safek » 2010-10-04 10:22:18

Ja så har jag kommit hem från mitt första besök på allmän psykiatrin för behandling av min ångest.
Någon behandling blev det dock ej.
Hon fick min nya journal, vilket dock inte stämde överens med neuropsyks journal, hon tyckte dock min nya journal värkade stämma bra överens med hennes eget intryck...Men hon blev osäker på om jag verkligen har AS, eftersom jag tydligen inte är tillräcklig fyrkantig. Hm...Så nu kommer mina journaler att få en "second opinion" av Lena Nylander, vilket jag förstår är en framstående forskare?- Inom autism.

Brukar det gå så här till?

Tycker det är lite smått irriterande när jag har precis börjat acceptera min diagnos...och nu måste jag alltså vänta ytterligare innan det blir helt klart...Hmpf!

Det positiva är ju att det antagligen kommer leda till att "rätt ska vara rätt", men det är jobbigt att återgå till "inte vetande" vad som är mina svagheter.

Flera som har varit med om det samma?
- Undrar också, de av mina vänner som har AS diagnos- är verkligen inte fyrkantiga, måste man verkligen vara en fyrkantig person för att man har AS? - Spelar inte andra faktorer in här- såsom t.ex anpassnings förmåga (vilket borde se olika ut från person till person oberoende av diagnos)?
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Fenren » 2010-10-04 10:37:14

fyrkantig och fyrkantig... jag har iallafall fått höra sedan dagis att jag är mycket principfast av mig... och jag har väldigt många principer... men jag tycker mig vara mycket flexibel och anpassningsbar när det behövs eller inte går emot mina principer

om jag förstått det rätt så är din utredning ganska färsk och då låter det väl inte så konstigt om de begär en second opinion
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav Miche » 2010-10-04 11:27:23

Jag tycker inte att man måste vara "fyrkantig" för att ha Asperger, det är kriterierna i DSM som avgör, inte fyrkantigheten.

Själv tror jag knappast jag skulle fått diagnosen om "fyrkantighet" vore ett diagnoskrav... men nog fan tycker jag ändå att jag har Asperger som visar sig mer då jag mår psykiskt dåligt och inte orkar hålla masken, mindre då livet leker och jag har ork över att försöka förstå omvärlden.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Sam » 2010-10-04 11:42:02

Miche skrev:Jag tycker inte att man måste vara "fyrkantig" för att ha Asperger, det är kriterierna i DSM som avgör, inte fyrkantigheten.

Själv tror jag knappast jag skulle fått diagnosen om "fyrkantighet" vore ett diagnoskrav... men nog fan tycker jag ändå att jag har Asperger som visar sig mer då jag mår psykiskt dåligt och inte orkar hålla masken, mindre då livet leker och jag har ork över att försöka förstå omvärlden.


Kan bara instämma
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Safek » 2010-10-04 14:09:39

Ju man tycker ju det...men efter behandlingen på neuropsyk, så är inte mitt förtroende för psykiatrin i region skåne så hög för att säga det så...Att gå ytterligare ett varv känns onödigt...men hoppas denna Nylander kan vara objektiv oberoende av vad hennes kolleger säger eller inte säger.

PS: Jag kan också/är också mycket fyrkantig...men det gäller ju områden som ligger mig "varmt i hjärtat" dvs mina intressen...saker som inte intresserar mig intresserar ju mig inte- så förstår inte helt poängen med AS och "fyrkantig person".


Sen en liten lustig sak också, alla tester under min första utredning på neuropsyk såsom t.ex AQ pekade på asperger, när jag frågade varför detta inte nämndes i min journal fick jag följande svar:
Dessutom ska en neuropsykiatrisk utredning huvudsakligen vila på anmanesupptagning eftersom det i dagsläget inte finns något test som är diagnostiskt, vilket alla känner till som är pålästa inom området. Test kan endast indikera det ena eller andra men aldrig vara diagnostiska.


Och i dag tyckte dem det var lustig att min nya journal- med diagnos inte nämnde några tester överhuvudtaget (han behövde ju inte ta- jag kom ju ihåg test resultaten från neuropsyk)...lite dubbelt här :?
Så med andra ord- när dem inte sätter diagnos är alltså tester utan värde, medan när man sätter diagnos så har tester ett värde?- Känns mycket lustigt tycker jag...
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Zombie » 2010-10-04 14:12:38

Herregud för tiotusende gången. Nej, man måste inte "vara fyrkantig" för att ha AS, och det är ett faktum även om jag inte kan belägga det vetenskapligt. Men som Miche påpekade, "fyrkantighet" hör inte (heller) till diagnoskriterierna, det kan du hälsa envar som tror det, och jag själv och många andra solklara AS-fall jag vet om brukar sannerligen inte uppfattas så.

För att sedan inte tala om vad man överhuvudtaget kan uppfatta vid en, flyktig, kontakt, och det borde vårdfolk veta.

Undrar för övrigt om de har rätt att skicka för ombedömning på så lös grund mot ens vilja? Om det bara är vad du beskriver, och jag ansåg att min diagnos stämde (förklarade centrala drag hos mig för första gången i mitt liv och inte för att jag inte har sökt förklaringar, och så vidare) skulle jag kanske försöka hindra det. Om nu inte det skulle sätta en fläck på ens rykte i vården...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bror Duktig » 2010-10-04 16:18:30

Zombie skrev:Herregud för tiotusende gången. Nej, man måste inte "vara fyrkantig" för att ha AS, och det är ett faktum även om jag inte kan belägga det vetenskapligt. Men som Miche påpekade, "fyrkantighet" hör inte (heller) till diagnoskriterierna, det kan du hälsa envar som tror det, och jag själv och många andra solklara AS-fall jag vet om brukar sannerligen inte uppfattas så.

För att sedan inte tala om vad man överhuvudtaget kan uppfatta vid en, flyktig, kontakt, och det borde vårdfolk veta.

Nej det vet de inte, för fyrkantigare folk än vårdfolk får man leta efter.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Sam » 2010-10-04 16:21:22

Bror Duktig skrev:
Zombie skrev:Herregud för tiotusende gången. Nej, man måste inte "vara fyrkantig" för att ha AS, och det är ett faktum även om jag inte kan belägga det vetenskapligt. Men som Miche påpekade, "fyrkantighet" hör inte (heller) till diagnoskriterierna, det kan du hälsa envar som tror det, och jag själv och många andra solklara AS-fall jag vet om brukar sannerligen inte uppfattas så.

För att sedan inte tala om vad man överhuvudtaget kan uppfatta vid en, flyktig, kontakt, och det borde vårdfolk veta.

Nej det vet de inte, för fyrkantigare folk än vårdfolk får man leta efter.

:lol: :-)049
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Återgå till Aspergare och vården



Logga in