Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav alixha » 2015-11-18 22:50:02

När franske utrikesministern Laurent Fabius förra veckan sade att han inte längre tänker använda namnet ”Islamiska staten”, lade han mer ved på en rasande debatt om vad jihadistgruppen som lagt under sig delar av Irak och Syrien ska kallas.

Frankrike säger nu i stället ”Daesh” den arabiska motsvarigheten till Isis, förkortningen för Islamiska staten i Irak och Syrien (på arabiska al-Dawla al-Islamiyya fi al-Iraq wa al-Sham).

– Det är en terroristgrupp och inte en stat.


Daesh står för al-Dawla al-Islamiya fi al-Iraq wa al-Sham, vilket i sin tur betyder islamiska staten i irak och Levanten.
Terrororganisationen ser det dock som en förolämpning att kallas för Daesh eftersom det i sin tur liknar nedsättande ord som daes (krossa) och daw'aish (trångsynta).


...och dess ledare har hotat att "skära tungan" av alla som använder ordet offentligt.


http://www.svd.se/is-isis-isil-daesh-vad-ar-ratt
http://www.op.se/opinion/ledare/nu-borj ... riva-daesh
http://sv.gatestoneinstitute.org/6116/s ... ska-staten


Så bli inte förvånade om ni nu ser tidningar och nyheterna prata om något som kallas Daesh, det är alltså precis samma grupp som ISIS/ISIL/IS.

"Namnbytet" har fått stöd av flera länder och även av muslimer som inte vill att Islamiska Staten ska förknippas med Islam.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav Puzzle » 2015-11-18 22:57:06

...Och jag kommer fortsättningsvis kalla dom daw'aish. Tycker det passar dom bäst. :wink:

Nämen, tack Alixha som uppmärksammar detta då jag helt missat det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav Alien » 2015-11-19 0:18:40

Jag har också läst stavningen Daïsh (för al-Dawla al-Islamiyya fi al-Iraq wa al-Sham).

Men jag kommer att fortsätta att skriva IS. Visst är IS en terrororganisation, men det är också en stat. Den kontrollerar ett stort territorium.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav slackern » 2015-11-19 0:23:26

Alien skrev:
Men jag kommer att fortsätta att skriva IS. Visst är IS en terrororganisation, men det är också en stat. Den kontroller att stort territorium.


Nej IS är ingen stat det är en rebellgrupp. För om det skulle vara en stat skulle dom ha ambassader och konsulat runt om i världen, egen valuta, frimärken, landsnummer till telefon, frimärken och så vidare
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav wildwing » 2015-11-19 0:25:49

Alien skrev:Jag har också läst stavningen Daïsh (för al-Dawla al-Islamiyya fi al-Iraq wa al-Sham).

Men jag kommer att fortsätta att skriva IS. Visst är IS en terrororganisation, men det är också en stat. Den kontroller att stort territorium.


varför fortsätta skriva IS bara för att det är en stat som kontrollerar ett stort territorium? då bidrar du ju till att folk tror att muslimer är terrorister.
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav Alien » 2015-11-19 0:27:26

Jag förstår inte logiken. Var har jag sagt att alla muslimer är terrorister?

Påstår du att IS inte har något med (tolkningen av) islam att göra?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav wildwing » 2015-11-19 0:36:53

Alien skrev:Jag förstår inte logiken. Var har jag sagt att alla muslimer är terrorister?

Påstår du att IS inte har något med (tolkningen av) islam att göra?


Jag har inte påstått att du sagt att alla muslimer är terrorister.

Spelar ingen roll vad de har med att göra de är extremister.

Genom att kalla dem IS bidrar du till att kopplingen till islam blir mer central, de verkar ju också vilja bli kallade IS, varför göra något de tycker om?
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav plåtmonster » 2015-11-19 0:47:25

Man bör iaf använda minst fyra bokstäver annars finns det så mycket som kan förväxlas med förkortningen.

"IS" kan betyda:
* Nationalitetsbeteckning för motorfordon från Island
* Språkkod för isländska enligt ISO 639-1
* En roman av Ulla-Lena Lundberg
* Intersexualitet
* Ilta-Sanomat en tidning i Finland
* Island Airlines
* NATO koden för Israel
* Indian Standard
* Internationell Standard
* Information Science
* Information Systems
* InstallShield, programvara för Microsoft
* IntelliStar, system för väderprediktion
osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav Alien » 2015-11-19 1:00:17

wildwing skrev:
Alien skrev:Jag förstår inte logiken. Var har jag sagt att alla muslimer är terrorister?

Påstår du att IS inte har något med (tolkningen av) islam att göra?


Jag har inte påstått att du sagt att alla muslimer är terrorister.

Spelar ingen roll vad de har med att göra de är extremister.

Genom att kalla dem IS bidrar du till att kopplingen till islam blir mer central, de verkar ju också vilja bli kallade IS, varför göra något de tycker om?

Du påstod:
då bidrar du ju till att folk tror att muslimer är terrorister.


Vilket jag anser vara en orättvis anklagelse.

Vad är det här, guilt by association? Jag måste använda ett utländskt namn (förkortning) istf ett svenskt? Det har ju samma betydelse som Isil, så Isil är i så fall den rätta översättningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav wildwing » 2015-11-19 1:11:43

jag hade inte förstått att det betydde samma sak, tycker de borde hitta på något bättre namn isåfall. Fast färre kopplingar kommer nog dras ändå, guilt by association, jupp jag tror det är exakt vad det är! :lol:
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav kiddie » 2015-11-19 4:58:05

Att köra den arabiska översättningen tar ju inte bort betydelsen, bara att vi kanske inte direkt fattar den. Har alltid ogillat hur de kallat sig stat och de fick göra det, men tycker inte detta är ett bättre alternativ.

Dock föredrar jag ISIL framför IS, för när folk pratar om IS så tar det alltid ett tag för denna dumskallen att fatta att de inte menar is, som i kylt vatten. :-)051
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav Julianus » 2015-11-19 5:55:02

Själv så visste man om detta hela tiden. Jag tycker att de ska kallas för Daesh, samtliga borde använda det uttrycket.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav Huggorm » 2015-11-19 7:37:42

wildwing skrev:Genom att kalla dem IS bidrar du till att kopplingen till islam blir mer central, de verkar ju också vilja bli kallade IS, varför göra något de tycker om?

Detta tror jag är varför många vill att man säger "Daesh" istället. Man vill att det inte skall vara så tydligt att det är bokstavstrogen islam det handlar om.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav plåtmonster » 2015-11-20 6:49:03

SvD: ”Ställ inte upp på terroristernas konfliktlinje”
Definition av rörelsen i forskarsammanhang är takfir-salafistisk jihadistisk (TSJ).

Kort ordlista:
Takfir - Att peka ut otrogna
Salafistisk - Ultra-konservativ ortodox rörelse inom Sunni Islam med fundamentalistisk inställning
Jihad - Kamp, egentligen spirituell men på senare tid med fysiska medel
Ortodox - Rätta läran eller sanna åsikten
Sunni - Den traditionella läran
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav Alien » 2015-11-20 14:43:39

Ja, inte tänker jag börjar kalla dem för "takfir-salafistisk jihadistisk (TSJ)". Jag fortsätter att köra med IS. Men i rubriksammanhang kan Isil (el Isis) vara bäst, eftersom det inte går att söka på IS.

Isis var en egyptisk gudinna. Används än i dag som ett coolt och ovanligt namn för flickor. Läste att en bokhandel i USA med detta namn fått sina fönsterrutor krossade. Bokhandeln hade funnits med detta namn i 35 år. Hur dum kan man bli? Tror man att en terroristorganisation öppet skulle annonsera sin verksamhet med skylt? Kanske flickorna med namnet Isis blir mobbade som terrorister också, folk är ju hur dumma som helst.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav kullan » 2015-11-20 17:11:16

Jag kallar dom för Daesh. Betyder smuts.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav Julianus » 2015-11-20 22:22:05

Jag kallar de också för Daesh.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav dasunbedingte » 2015-11-20 22:39:29

Alien skrev:Ja, inte tänker jag börjar kalla dem för "takfir-salafistisk jihadistisk (TSJ)". Jag fortsätter att köra med IS. Men i rubriksammanhang kan Isil (el Isis) vara bäst, eftersom det inte går att söka på IS.

Isis var en egyptisk gudinna. Används än i dag som ett coolt och ovanligt namn för flickor. Läste att en bokhandel i USA med detta namn fått sina fönsterrutor krossade. Bokhandeln hade funnits med detta namn i 35 år. Hur dum kan man bli? Tror man att en terroristorganisation öppet skulle annonsera sin verksamhet med skylt? Kanske flickorna med namnet Isis blir mobbade som terrorister också, folk är ju hur dumma som helst.


Det är amerikaner vi snackar om. Inavel och bibelkramare.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Inte IS, ISIL eller ISIS utan Daesh

Inläggav DIProgan » 2015-11-20 22:55:03

Föredrar originalspråk när det inte blir allt för krångligt och Daesh går utmärkt. Poängen att inte säga islam eller stat hela tiden är också bra.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in