Innan jag postar ny tråd

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Innan jag postar ny tråd

Inläggav Bigge » 2011-03-16 19:26:55

Det är minst 1800+ trådar bara här i Off-Topic eller 37 sidor med 51 ämnestrådar/sida. Jag hoppas man blir förlåten om man inte orkar viga de närmaste sjutton åren till att detaljstudera samtliga ämnen och trådar för att undvika att posta en tråd som kanske redan finns (på sidan 47 rad 36 inlägg 712). *OBS! - Svart humor. Ta inte illa upp.*

Blir man det, Adminer?

/Bigge
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Inläggav Titti » 2011-03-17 1:43:20

Admin

Jag flyttade med Bigges tillåtelse ut frågan ur Aot och hit.

Det är ingen som begär att man ska kontrollera alla befintliga trådar innan man postar en egen tråd i något ämne. Men det är bra att leta lite, i synnerhet bland de nyare trådarna, innan man postar något. I en del ämnen finns det nästan garanterat redan en diskussion om saken och då är det bra att börja läsa diskussionen, fundera lite och sedan fortsätta där. Dels kommer vi gemensamt längre på det viset och dels undgår du att någon forumist blir irriterad och tycker att "det där har vi ju diskuterat igen och igen och igen..."

Som ny medlem är det bra att börja med att läsa ganska mycket innan man skriver för att känna sig för lite. Precis som man i ett nytt sällskap gärna lyssnar en del innan man säger något. Det är klokt och gör att man blir bättre mottagen.

Jag vill också särskilt "puffa för" de metatrådar, som finns i flera avdelningar. Där finns länkar samlade till trådar om ämnen som ofta kommer upp och de kan vara till hjälp. Det finns en sökfunktion på forumet och den är bättre än sitt rykte, i vart fall om man använder den avancerade sökningen.

Startar du ändå en tråd som det redan finns en diskussion om kan det mycket väl tänkas att någon minnesgod forumist postar en eller flera länkar till gamla trådar om samma ämne och ofta kommer det då också en anmälan till oss där man ber att vi ska ta ställning till om trådarna skall slås ihop. Om vi tycker att de är tillräckligt lika gör vi oftast det men det är inte alltid så även om trådrubriken är i stort sett den samma.

Var förresten noga med att göra en tydlig rubrik, det underlättar sökande efter tråden i framtiden och gör att fler hittar den redan från början. Och försök lägga den i rätt avdelning - trådar i Aot flyttas inte ut (om inte samtliga skribenter i den samtycker) och där finns heller inte speciellt höga krav på att hålla sig till ämnet och då kanske den diskussion du ville ha halkar in på något annat istället. De kan dock inte hittas av sökmotorerna på nätet, vilket ibland är att föredra.

Välkommen hit - och välkommen att starta nya trådar om du har något angeläget att ta upp och inte hittar någon pågående diskussion men leta inte ihjäl dig efter det för då tappar du både lust och ork att diskutera. Mer lek- och tramsbetonade trådar finns det några mycket livaktiga så det behöver du inte ha svårt att hitta.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Kvasir » 2011-03-17 9:35:40

Du kan också använda sökfunktionen för att försöka se om det finns någon tidigare tråd. Ja, jag vet, det är inte alltid så lätt att komma på rätt sökbegrepp, men det ger en viss filtrering i alla fall, och undviker en del nya trådar i ämnen som redan fanns.

Det finns vissa forum där man måste kryssa i en ruta om att man har sökt först, för att få starta en ny tråd. Fast det finns förstås ingen koll på att man verkligen har sökt.

Inte heller så att vi andra orkar söka jämt heller, men har man varit med ett tag så har man å andra sidan lite mera koll på vad som har diskuterats.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bigge » 2011-03-17 18:50:42

Tack så mycket för klargörandet Titti. Och Kvasir, sökfunktionen har jag prövat med blandade resultat. Min poäng med mitt inlägg är väl på det hela taget den att jag vill göra rätt och jag frågar hellre en gång för mycket.

Mitt s.k arbetsminne är uselt. Vid ett flertal gånger då jag sökt och läst trådar, har jag tappat bort mig, glömt varför jag är inne på just den tråden eller fått ideér om nya frågeställningar.

Jag gör så gott jag kan. Det är det bästa jag kan åstadkomma.

/Bigge
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Inläggav Parvlon » 2011-03-17 18:58:11

Man kan inte söka på enbart titelnamnet i forumsöket. Använder google till det och skriver:

site:aspergerforum.se intitle:volvobilar
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Bigge » 2011-03-24 0:12:25

Nu har jag kollat alla tips på trådar och i princip läst allt. Jag har i synnerhet sökt diskussioner om God Man då jag väntar på att få en.

Av de fyra trådar jag gått igenom är senaste inläggen gjorda för flera år sedan, -09 om jag minns rätt.

Får jag starta en ny tråd där jag efterfrågar forumsanvändarna och även Admins om solskenshistorierna? Framgångssagorna? För jag vill gärna tro att de finns. Fast jag hittade inte dem i de föreslagna trådarna nämligen.

Tack på förhand!

/Bigge
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Inläggav Miche » 2011-03-24 1:17:07

Man behöver inte be om att få starta trådar, har man gjort ett hyfsat försök att söka och inte hittat något är det bara att leta rätt på en lämplig avdelning och sen starta tråden (om man nu inte har förbud att starta nya trådar vilket du knappast har).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Innan jag postar ny tråd

Inläggav Bigge » 2011-04-13 18:20:01

Miche skrev:Man behöver inte be om att få starta trådar, har man gjort ett hyfsat försök att söka och inte hittat något är det bara att leta rätt på en lämplig avdelning och sen starta tråden (om man nu inte har förbud att starta nya trådar vilket du knappast har).


Nej det har jag inte och jag vill ju inte hamna i den situationen heller. Därav min undfallenhet.

Nu försökte jag få liv i den tråd som intresserar mig och där jag vill söka svar på mina frågor. Dessvärre verkar både tråden och intresset för den allt annat än livlig. Får jag "knuffa" upp tråden igen? Alternativt starta ny? Tacksam för svar.
Tack!
/Bigge
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Re: Innan jag postar ny tråd

Inläggav Miche » 2011-04-13 18:43:12

Bigge skrev:Får jag "knuffa" upp tråden igen?

Bättre med en *bump* än en ny tråd, men ännu bättre med ett nytt inlägg som tillför tråden något!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Innan jag postar ny tråd

Inläggav Bigge » 2011-04-13 22:53:17

Miche skrev:Bättre med en *bump* än en ny tråd, men ännu bättre med ett nytt inlägg som tillför tråden något!


Jag tror jag menar samma sak med "knuffa" som du med *bump* men definiera gärna betydelsen av *bump* för att inte missförtånd uppstår i onödan.

Dessutom postade jag ett inlägg på den tråd jag menade.Tråden: http://www.aspergerforum.se/god-man-forvaltare-t7378-144.html

Inlägget:
Bigge: God man/Förvaltare
av Bigge » 2011-03-30 18:09:07

Nu ska vi se om det går att återuppliva denna tråd.

Jag har verkligen ansträngt mig för att hitta solskenshistorier och framgångssagor om "God Man" i de trådar jag blivit hänvisad till och själv letat reda på. Men jag hittar inga.

Som nyligen diagnosticerad Aspie har jag fått reda på allt möjligt. Som t.ex att jag har rättigheter i samhället. Inte bara skyldigheter. En rättighet tycks vara hjälp till ett anständigt liv.

Där är jag nu, i väntan på en God Man. Med ljus och lykta letandes efter detta forums lyckliga (eller möjligen mindre miserabla) användare som har goda erfarenheter av sitt godmansskap.

Dela gärna med er av era positiva erfarenheter, om de finns.

Tack på förhand!

/Bigge


Vad mer kan jag göra? Om det nu blev fel att citera mig själv ber jag om ursäkt. Länken till tråden finns ju så om det anses nödvändigt får ni naturligtvis redigera detta inlägg. Jag försöker bara vara så tydlig som möjligt.
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Re: Innan jag postar ny tråd

Inläggav Miche » 2011-04-13 22:59:39

Jag tycker att det är ett alldeles utmärkt sätt att återuppliva tråden och din definition på knuff är det som många brukar skriva som *bump*

Du har inte gjort några fel som jag ser.

/Miche, moderator
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Innan jag postar ny tråd

Inläggav Bigge » 2011-04-13 23:12:03

Det var ju bra det. Men som det går att läsa är det en fjorton dagar sedan jag postade mitt inlägg på den tråden utan någon som helst respons. Så nu har den naturligtvis fallit ned bland "Nya Inlägg" där kanske inte så många letar sig fram. Om jag ånyo lägger in ett inlägg i den tråden med t.ex: :?: enbart, är det något som anses som bad netikett?
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Re: Innan jag postar ny tråd

Inläggav Miche » 2011-04-13 23:15:23

Bigge skrev:är det något som anses som bad netikett?

Det tycker jag inte.

Ibland är det så att man vill svara, men har inte tid eller ork att göra det just då, sen glömmer man bort det så jag tycker att det är en bra metod att väcka liv i tråden igen om man saknar svar (eller lämpliga svar), mycket bättre än att starta en ny tråd.

EDIT är lite trött ikväll och skriver lite otydligt, la in ett citat för att göra det tydligare vilken del jag svarar på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Innan jag postar ny tråd

Inläggav Bigge » 2011-04-14 1:01:55

Och det tackar jag för. Bra, då vet jag. :)
Bigge
 
Inlägg: 291
Anslöt: 2011-03-08

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in